nieuwe gps, maar welke?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Bedankt voor de tips. Ik ga even rondneuzen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: vr 29 mei 2020, 15:22
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 mei 2020, 13:12Vroegah kon je m netjes op je stuurpen kwijt, maar sinds die korter zijn dan 7cm past dat niet meer :(
Als je goede ogen hebt, zit-ie op de bovenbuis ook prima (en nog iets meer beschermd).
Ja, bij de long and slack geometrie is er meer bovenbuis beschikbaar :-q
(rent naar de schuur en gaat passen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 mei 2020, 13:12 Of gewoon een outdoor toestel.
Garmin 30 tm 32, of de iets eenvoudigere 20 tm 22.
Echte navigatie (zonder spraak) ook op de fiets.
Batterijtjes gaan dagen mee en AA, dus makkelijk onderweg te wisselen.
Wel iets lomper op je stuur dan de gem. fiets gps.
Vroegah kon je m netjes op je stuurpen kwijt, maar sinds die korter zijn dan 7cm past dat niet meer :(
Als toevoeging, ik heb dus een Edge130 als trainingsding. Registreert alles netjes en kan ook een track tonen (zonder kaart).
Meer heb je meestal niet nodig.
Voor echte navigatie in onbekend terrein heb ik al jaren een Etrex30. Met echte topokaarten. Bij twijfelgevallen gaat die in de rugzak, als het echt spannend wordt op het stuur.
De Etrexen uit de dertig serie tonen en registreren ook je hartslag, als je een Ant+ hartslagmeter hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Etrex 30, edge explore of edge 520 plus?

Zowel onn als off road welke wordt de winnaar? :bier:
Laatst gewijzigd door bijkerk0318 op za 30 mei 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

bijkerk0318 schreef: za 30 mei 2020, 18:55 Etrex 130, edge explore of edge 520 plus?

Zowel onn als off road welke wordt de winnaar? :bier:
Vrij simpel: Etrex 130 bestaat niet, Edge 130 heeft een belachelijk kleine accu, edge explore is meer voor navigatie en minder om trainingsdata te registreren, dus blijft van bovenstaande lijst alleen eentje over, de Edge 520 plus. Er zijn uiteraard nog tal van goede alternatieven, zoals Wahoo Elemnt Bold, Wahoo Elemnt, Edge 530 enz.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

rokl schreef: za 30 mei 2020, 19:27
bijkerk0318 schreef: za 30 mei 2020, 18:55 Etrex 130, edge explore of edge 520 plus?

Zowel onn als off road welke wordt de winnaar? :bier:
Vrij simpel: Etrex 130 bestaat niet, Edge 130 heeft een belachelijk kleine accu, edge explore is meer voor navigatie en minder om trainingsdata te registreren, dus blijft van bovenstaande lijst alleen eentje over, de Edge 520 plus. Er zijn uiteraard nog tal van goede alternatieven, zoals Wahoo Elemnt Bold, Wahoo Elemnt, Edge 530 enz.
Foutje. Heb het al aangepast naar etrex 30 of 35
Thnx voor je tip👌
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zei dat je 200 euro wil uitgeven.
Etrex 35 is iets duurder. Die heb ik gehad en ik vond m erg tegenvallen.
Leek een mooie mix tussen Etrex en Edge, maar viel in de praktijk tegen. Slechte satelliet ontvangst, hoog batterij verbruik en slecht touchscreen.

520plus heeft moeite met navigeren in de stad.

530 is te duur maar wel beter.

Etrex 30 tm 32 kan net rond 200 en is het beste met navigeren, maar het minste met fitness en geen BT koppeling dus usb met je pc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Onder de 200 euro => prima toestel: https://www.waypointzolder.be/Garmin/G0 ... xplore.php
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ik heb met de Edge 520 een soortgelijke negatieve ervaring gehad als TSTM met de 35 touch (voldeed niet aan verwachtingen).
Het is een erg mooi kastje, maar de kaart is er als afterthought aan toegevoegd, zonder de interface daar goed op af te stemmen.

Geen probleem als je alleen wil weten waar je zit op de vooraf geplande route (schaalniveau 120m is goede balans tussen overzicht en detail), maar als je onderweg je route wat wil/moet aanpassen, dan kost het zoomen / schuiven van de kaart erg veel handelingen en mis je (a) een touchscreen of (b) goede knoppen die alle kanten op kunnen en knoppen om direct te zoomen zoals bij outdoortoestellen zonder touchscreen.

Ik weet niet in hoeverre de Edge Explore de nadelen deelt die TSTM ervoer bij de Etrex 35 touch? Het klinkt als een sympathiek apparaat voor het gevraagde gebruiksdoel.

De omschrijving van de 35 herinnerde mij wel aan de dure Oregon 650 met touchscreen..

Bikeradar omschrijft bij hun review van de 530 overigens mooi wat ik ook ervoer bij de 520, en wat voor mij reden was om dit fraaie kastje weg te doen

https://www.bikeradar.com/reviews/train ... -edge-530/
Without a touchscreen, browsing the map on the Edge 530 is a pretty painful experience because you need to toggle between zooming, panning left and right, and panning up and down. It’s an experience somewhat reminiscent of trying to write words on an Etch A Sketch.

If all you want to do is investigate your local surroundings, it’s invariably quicker and more useful to get your phone out.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit gaat op de Etrex 20 tm 32 (ook zonder touchscreen) veel beter.
Zoomen via + en - toets.
Scrollen met de joystick.

Een Edge is meer ingericht op trainingsdata verzamelen en genereren, niet op navigeren.
Een toestel als de Etrex net andersom.

Als je regelmatig in een onbekende omgeving je eigen weg zoekt, dan heb je een outdoor toestel nodig, zoals bijv de Etrex.

Wil je je ritten registreren en je fitness data bijhouden, dan heb je een Edge nodig (of soortgelijk toestel van ander merk)

Het verschil zit m niet alleen in de software, dus een edge met een navigatie sausje is geen outdoor toestel en andersom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 juni 2020, 22:09 Dit gaat op de Etrex 20 tm 32 (ook zonder touchscreen) veel beter.
Zoomen via + en - toets.
Scrollen met de joystick.

Een Edge is meer ingericht op trainingsdata verzamelen en genereren, niet op navigeren.
Een toestel als de Etrex net andersom.

Als je regelmatig in een onbekende omgeving je eigen weg zoekt, dan heb je een outdoor toestel nodig, zoals bijv de Etrex.

Wil je je ritten registreren en je fitness data bijhouden, dan heb je een Edge nodig (of soortgelijk toestel van ander merk)

Het verschil zit m niet alleen in de software, dus een edge met een navigatie sausje is geen outdoor toestel en andersom.
De Edge Explore is full navigation capable
De outdoor toestellen kunnen niets extra qua fietsnavigatie, integendeel zelfs
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

En weer even een kick van een ouder topic.

Normaal gebruik ik de telefoon met Oruxmaps om een gps kruimelspor te volgen. Voldoet, maar niet ideaal als het iets heftiger wordt op de MTB en accuduur is ook wat beperkter. Wat wel makkelijk is dat Oruxmaps pijlen heeft in het kruimelspoor om de richting aan te geven en een pijl die je actuele (draai)richting aangeeft, handig als de track kruist.

Ik ben toch aan het kijken voor een fietsnavigatie. Niet te ingewikkeld, maar is er iets met ook de pijltjes in het kruimelspoor? Trainingsprogramma en data bijhouden hoeft voor mij niet perse.

Aanbeveilingen?
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Ik ben mij ook aan het oriënteren, de nieuwe Garmin Etrex32x lijkt mij wel ideaal voor zowel mtb-en als hiken.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/669215
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Die is voor mij wel een beetje te lomp. Verder weinig eisen, touchscreen is ook niet echt nodig.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is dit een waardig alternatief, de Tease One 4?
Afbeelding
Plaats reactie