garmin edge explore voor mtb en motor?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

wellicht is deze vraag eerder gesteld, ik kan weinig info vinden op de interwebs mbt deze vraag...

ik sta op het punt een gps te kopen die ik primair wil gebruiken voor op de mountainbike. maar als het kan ook op de motor!
is het mogelik om in het menu van een garmin edge explore te kiezen voor navigatie alleen over openbare wegen?
of is de software en cartografie 'dedicated' voor fietsgebruik..

ik kan me nl indenken dat wanneer ik een GPX-track met een motorroute in het apparaat laadt, deze me gewoon over de verharde weg stuurt..
omdat t apparaatje zo lekker klein is, likt t me ook een topding om ergens op t stuur van de motor te verstoppen, ipv zon lelijke grote klont.

wie o wie heeft t verlossende antwoord?


tnx

daniel
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

bighit76 schreef: zo 2 december 2018, 14:58
ik kan me nl indenken dat wanneer ik een GPX-track met een motorroute in het apparaat laadt, deze me gewoon over de verharde weg stuurt..
omdat t apparaatje zo lekker klein is, likt t me ook een topding om ergens op t stuur van de motor te verstoppen, ipv zon lelijke grote klont.

wie o wie heeft t verlossende antwoord?
Als je thuis op de PC (bijvoorbeeld in Mapsource of Basecamp) een route of track maakt en aan je (motor-) voorwaarde voldoet en die naar je toestel stuurt lukt dat zeker.
Of echt navigeren, dus een adres opzoeken op het toestelletje en de weg er naar toe laten berekenen , mogelijk is met alleen (motor-) voorwaarde weet ik niet.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Je kunt er zelfs een auto kaart in stoppen. Rijden met tracks gaat, alhoewel door het kleine scherm is het voor mij niet te doen (ik heb wel eens met een edge op een motor gereden). Heet ook deels met mijn leeftijd te maken en leesbril en..

Maar, je kunt geen routes rijden, dus ff de route naar een hotel op vakantie i.p.v. de bedoelde uitgestippelde tocht te volgen, dan gaat de edge je niet helpen, kent geen mogelijkheid om auto routes te berekenen, alleen fiets, toerfiets en wandelen.

Dus: onmogelijk is het niet, maar het is geen goed bruikbare oplossing door veel gebruik, dan is een grote klont op je motorstuur erg prettig om je de weg te wijzen. Bij veel gebruik zie je al snel dat er 2 toestellen worden aangeschaft.

Persoonlijk vind ik de Edge Explorer reeksen waardeloos, Voor MTB zou ik eerder een eTrex30 of gpsmap64 kiezen, een veel betere keus.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb wel met een Garmin Edge 705 op de motor gereden. Met de juiste kaart gaat dit goed, echter kan ik mij voorstellen dat kleine schermen en geen audio ondersteuning het niet veiliger maakt.

Die Edge Explorer ken ik niet, maar heb nog geen reden kunnen vinden waarom het niet zou werken.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

scheurneus schreef: zo 2 december 2018, 18:46 Je kunt er zelfs een auto kaart in stoppen. Rijden met tracks gaat, alhoewel door het kleine scherm is het voor mij niet te doen (ik heb wel eens met een edge op een motor gereden). Heet ook deels met mijn leeftijd te maken en leesbril en..

Maar, je kunt geen routes rijden, dus ff de route naar een hotel op vakantie i.p.v. de bedoelde uitgestippelde tocht te volgen, dan gaat de edge je niet helpen, kent geen mogelijkheid om auto routes te berekenen, alleen fiets, toerfiets en wandelen.

Dus: onmogelijk is het niet, maar het is geen goed bruikbare oplossing door veel gebruik, dan is een grote klont op je motorstuur erg prettig om je de weg te wijzen. Bij veel gebruik zie je al snel dat er 2 toestellen worden aangeschaft.

Persoonlijk vind ik de Edge Explorer reeksen waardeloos, Voor MTB zou ik eerder een eTrex30 of gpsmap64 kiezen, een veel betere keus.

helder verhaal..
ik was juist op zoek naar iets compacts op mn stuur..
ik ga nog even wat onderzoek doen maar neem jouw info zeker mee in de uiteindelijke keuze!

vond van tomtom ook nog een alleraardigst apparaatje dat op je spiegel danwel stuur kan en communiceert met je telefoonnavigatie..
voor de motor ook een mooie compacte oplossing maar misschien geschikter voor een ander forum :wink:
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de Etrex 20/30 en in de 64 kan je Garmin City Navigator zetten.
Dat is de Tomtom van Garmin.
Omdat Etrex20/30 en 64 ook een profiel hebben voor auto/motor, en kunnen navigeren, kan je dus echt navigeren van huisnummer tot huisnummer.
Dmv invoeren van adres, door een punt aan te wijzen op de kaart en door een POI of waypoint te kiezen.

Als de Edge geen auto of motor profiel heeft (lees ik hier boven) zal hij je over het fietspad sturen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

scheurneus schreef: zo 2 december 2018, 18:46 Je kunt er zelfs een auto kaart in stoppen. ............
Maar, je kunt geen routes rijden, dus ff de route naar een hotel op vakantie i.p.v. de bedoelde uitgestippelde tocht te volgen, dan gaat de edge je niet helpen, kent geen mogelijkheid om auto routes te berekenen, alleen fiets, toerfiets en wandelen.
...........
Hier is toch even een correctie nodig...
Je kunt op de Edge Explore (2018) - dit is dus een ander toestel dan de andere 'Explore' s!) de routering instellen voor:
- Wegwielrennen
- Fiets. op gem. ondergr.
- Gravel riding
- Mountainbiken
- Autorijden
- Motorrijden
- Voetganger
- Rechte lijn
Standaard wordt de Garmin Cycle Map EU meegeleverd, maar je kunt er ook eenvoudig andere kaarten opzetten. Een goede en bovendien gratis niet fiets-specifieke kaart is de OpenStreetMap "Generic Routable (new style)", die te downloaden is van http://garmin.openstreetmap.nl/ Zeker het proberen waard! Hoe de route eruit komt te zien voor een specifieke voertuigklasse zal vanzelfsprekend afhangen van de geactiveerde kaart.

Verder is het wel degelijk mogelijk om op het toestel een route te laten bepalen naar een punt op de kaart. Dit kan zijn:
- Een uitgebreide lijst van nuttige punten, waaronder winkels, eten en drinken, tankstations, logies, Amusement, Recreatie, Attracties, Transport, Autoservices, Wijk, Ziekenhuizen en Overige. Velen hiervan zijn weer onderverdeeld in sub-categorieen.
- Plaatsen
- Kruispunten
- Extra's (als je de OpenFietsMap gebruikt, staan hier bijvoorbeeld alle fietsrouteknooppunten)

De Edge Explore heeft een helder en prima afleesbaar scherm en als je kunt leven zonder Strava segmenten en uitgebreide trainingsopties, waaronder Power Meter dan is dit voor de huidige prijs van 229,= euro (december aanbieding!) bijna geen beter toestel te vinden.
Misschien om rekening mee te houden: de Edge Explore heeft geen magnetisch kompas en geen barometrische hoogtemeter - richting en hoogte worden afgeleid uit de GPS satellietsignalen. En zoals ieder (tamelijk) nieuw toestel van Garmin ontkomt ook de Edge Explore niet aan enkele kleine kinderziektes waar in de praktijk echter goed te leven is. Een daarvan is de (nog) niet uitschakelbare waarschuwing voor komende scherpe bochten. Met name bij het MTB-en op bochtige parcoursen is dit irritant, maar Garmin heeft aangegeven dit in de eerstkomende firmware update uitschakelbaar te zullen maken. De bijbehorende piepjes kun je nu overigens al wel uitschakelen waardoor het minder irritant is.

Ik gebruik de Edge Explore ook wel op de MTB, maar ik ben geen doorgewinterde track-rijder en zou je aanraden om in elk geval uit te proberen - moet kunnen bij een goede winkel (ik weet er wel een...) - of je de gps-nauwkeurigheid onder minder optimale omstandigheden, zoals onder bomen, etc., voldoende vind. Mijn ervaring is in elk geval als de te rijden track goed op de kaart staat, je toch wel ziet waar je heen moet. En het leuke van de Edge toestellen is dat deze van een track een koers maken - een soort interne route - waarbij je als je dat wil ook afslagaanwijzingen kunt krijgen. Als je dan ook nog de waarschuwing aan zet als je van je track afwijkt, dan kan je bijna niet meer mis rijden. Rijden zonder afslagaanwijzingen met alleen de te volgen tracklijn op de kaart is overigens ook mogelijk. Op de racefiets bij het toerfietsen zijn de afslagaanwijzingen bijna zonder uitzonderingen echt perfect - niet teveel en niet te weinig - echt veel beter dan mijn oude Edge 800 en de Edge Touring.
Het lijkt bijna een 'reclamefilmpje', sorry :)

PS. Voor gebruik bij het MTB-en voldoet de OpenFietsMap (Benelux, etc.) prima. Zie: http://www.openfietsmap.nl/ Heel veel van de bekende MTB-routes zijn al ingetekend op de kaart.
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er een auto en motor profiel in zit, dan kan je met een goede wegenkaart wel navigeren op de motor.
Het grotere scherm is dan wel een voordeel tov de etrex en de 64.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Sinds zaterdag een garmin edge explore. Vervanging van 820. Mooi groot heel helder scherm wat met handschoenen prima werkt.
Op hoofdscherm 3 keuzes. Rijden, Waarheen en Koersen. Met waarheen kan je ook een adres ingeven en zo dus ergens naar toe rijden. Dus ook met auto en motor. Je hebt uiteraard geen stembegeleiding.
Vandaag er de openmtb map opgezet via basecamp.
Een rit gisteren op de racefiets meegemaakt en hij schakelt tijdig over van datascherm naar kaart met routebegeleiding en mi ook iets nauwkeuriger.

Zal tzt een vervolg review geven.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

ik ook een edge explore aangeschaft en na veel gedoe de boel geinstalleerd op mn macbook pro en iphone.
misschien ben ik een noob met dit soort dingen maar ik vind t allemaal bijzonder complex werken.

ik heb t ding gekocht om routes in te laden maar dat krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar.
heb drie verschillende routes gedownload, die plaats ik in de map "new files" en vervolgens kan ik de bestanden nergens vinden.

ik ga maar eens studeren...of heeft iemand de verlossende tip?

handleiding uiteraard doorgespit, garmin express en basecamp(wat een rampenprogramma is dat!) geinstalleerd maar zie door de digitale bomen t bos niet meer
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even doorbijten.
Omdat het nog steeds zo is dat computers jou niet begrijpen, zul je de computer/software moeten begrijpen.
Ergens zit je waarschijnlijk vast in een apple manier van denken.
Een fatsoenlijk gpx bestandje in Newfiles zou opgepikt moeten worden en als koers in de lijst verschijnen.
Maar... Unieke naam gebruiken én slechts 1 tegelijk.

Met Basecamp werkt het ook, maar Basecamp is ook weer even wennen, zowel voor Windows als voor Mac gebruikers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

En weet ook dat als je een gpx file plaatst in "new files" dat het niet per definitie de naam van de file is die je gaat terug vinden bij koersen, maar wel de naam van de track zelf die in die gpx file zit
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beny schreef: wo 2 januari 2019, 10:37 En weet ook dat als je een gpx file plaatst in "new files" dat het niet per definitie de naam van de file is die je gaat terug vinden bij koersen, maar wel de naam van de track zelf die in die gpx file zit
Ja precies.
Je hebt een track, die sla je op als track.gpx, en die zet je in Newfiles.
Waar je dan op moet letten is dat je maar 1 gpx tegelijk importeert en dat er maar 1 track in een gpx bestand mag staan bij deze manier van importeren, en dat je telkens een nieuwe unieke naam kiest voor de track. (volg je het nog?)
Dus dat kan track01, track02 enz zijn, of gewoon een goede omschrijving vd track (hou het wel kort, anders valt de rest vd naam buiten beeld op je Edge).

Handiger is het om Basecamp onder de knie te krijgen.
Dan kan je vanuit Basecamp tracks, routes en waypoints naar de Edge kopiëren.
En ook gereden ritten uit de Edge in Basecamp importeren.
En track bekijken, editen enz.

Er is nog wel een issue met de nieuwe versie van Basecamp, je hebt de vorige versie nodig...
(zelf even googlen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Het probleem van 1 gpx file per keer met daarin max 1 track is enkel van toepassing op de Edge 800
Geen probleem met de andere Edge en Outdoor toestellen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Edge 810 heeft er ook last van hoor. Zelf geen ervaring met de Explore, maar better safe than sorry.
Als het 1:1 lukt, dan kan je altijd met meer tracks en meer gpx'en proberen.

Outdoor toestelen werken anders (niet met Newfiles) omdat ze de gpx niet omzetten naar een koers.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 3 januari 2019, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie