Gpsmap 66: praktische tips gevraagd

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Verbeter de stroomvoorziening door álle externe koppelingen uit te zetten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor het melden.

Dat synchroniseren is een Garmin ding.
Je telefoon is slechts een doorgeefluik.
De gps synchroniseert niet met je phone, maar met de Garmin servers, via jouw telefoon.
Is de internetverbinding slecht, dan synchroniseert het (heel) slecht.
Pas daarna gaat de data vanaf de Garmin servers weer terug naar de app op je phone.
Dus nog een keer over die minder goede internet verbinding.
Thuis werkt het uiteraard prima.

Het is mij een raadsel waarom de gps niet eerst met de phone synchroniseert, en daarna pas met de Garmin servers, zodat je off line to h gewoon een werkende combinatie hebt.
Waarschijnlijk geprogrammeerd door iemand die altijd en overal een hele goede internetverbinding heeft :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Al een tijdje zat de 66i in mijn hoofd, en was nu in de aanbieding, dus gekocht.

Ik ben onder de indruk van het gebruiksgemak en hoe handig de toetsen werken, benieuwd hoe dat in de praktijk gaat.
En ik spaar me een inreach of spot uit, wat de prijs zelfs laag maakt.

Over een maandje in het veld testen :)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Heb nu circa een jaar een GPSmap 66 en ben er erg blij mee. Had een paar jaar de GPSmap 62 maar dat was het toch niet helemaal, die 66 is veeeel beter.
Voor mij geen Basecamp want dat vind ik uit het jaar nul, daar kan ik niet mee werken. Gebruik hem samen met routeplanners en dan vooral met Komoot, die stuurt alle routes via Garmin Connect in razend tempo naar de GPS en dan hoef ik alleen nog maar het lijntje te volgen. Wel zo makkelijk. :-D

Ben ermee door verschillende landen gefietst (door heel Scandinavië en de Baltische landen) en geen problemen ondervonden. Hij doet gewoon wat ie moet doen en vindt snel de weg naar een bakker, fietsenzaak, camping, bank, station, de juiste veerboot of dwars door een kl*te stad. Hij vond ook m'n ondergesneeuwde tentje terug tijdens een sneeuwstorm dus wrs heeft ie m'n leven gered.

Gebruik hem ook in de packraft en kano want hij is waterdicht en je kunt er een touwtje aan vastknopen zodat ie niet overboord kan vallen. Een stuk handiger dan een mobiel :wink:

Heb hem in dezelfde fietshouder als de 62, een simpele Garmin mount die naast alle GPSmap ook geschikt is voor de Oregon en de eTrex. Kost iets van een tientje en zit vast met vier tiewraps. Heb die op alle fietsen zitten en er is er nog geen eentje kapot gegaan, zelfs niet op de dansende fatbike. :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik gebruik een gewone Garmin steun met een adapter voor de 66.
Wel een goeie om even zo'n gewone steun mee te nemen.
Normaal gebruik ik een 1030.
Het uploaden gaat met Garmin Explore nog net even makkelijker, geen tussenkomst van connect dan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een USB-OTG kabeltje kan je ook "uploaden" zonder tussenkomst van iets (met Android in ieder geval).
Gewoon de gpx naar de juiste map kopiëren.
Of andersom, de tracklog naar je phone kopiëren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Via Komoot en Garmin IQ een route toevoegen aan de 66 lukt wel in tegenstelling tot Garmin Explore.
Maar voordat je Komoot op je 66 hebt gekregen heb je al menig keer Garmin vervloekt :evil: Kan in ieder geval niet via de IQ app op je smartphone. Lukte uit eindelijk via Garmin Express.

Nu is er een update van de Komoot app en geeft Garmin niet thuis :evil: Garmin Express kan de 66 niet vinden.
(ik ben niet snel haatdragend maar de software ontwikkelaars van Garmin...)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien OS afhankelijk?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Jurriaan schreef: vr 24 februari 2023, 19:06 Via Komoot en Garmin IQ een route toevoegen aan de 66 lukt wel in tegenstelling tot Garmin Explore.
Maar voordat je Komoot op je 66 hebt gekregen heb je al menig keer Garmin vervloekt :evil: Kan in ieder geval niet via de IQ app op je smartphone. Lukte uit eindelijk via Garmin Express.

Nu is er een update van de Komoot app en geeft Garmin niet thuis :evil: Garmin Express kan de 66 niet vinden.
(ik ben niet snel haatdragend maar de software ontwikkelaars van Garmin...)
Hmm, ik weet dan niet wat ik fout doe want bij mij gaat de 66 zonder probleem met Connect. Was ff uitzoeken hoe het werkte (zoals met alles) maar eenmaal de app gedownload en de GPS aangemeld ging alles eigenlijk supersnel. Vergeet weleens bluetooth aan te zetten maar dat meldt de Samsung gelijk, en soms heb ik geen netwerk (ergens afgelegen in het bos of gebergte) maar dan heb ik gewoon pech.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 23 februari 2023, 12:17 Met een USB-OTG kabeltje kan je ook "uploaden" zonder tussenkomst van iets (met Android in ieder geval).
Gewoon de gpx naar de juiste map kopiëren.
Of andersom, de tracklog naar je phone kopiëren.
Ah, dat wist ik niet. Mooie tip, dat ga ik proberen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan handig zijn, als je net als ik af en toe geen bereik hebt.
De officiële Garmin manier gaat altijd via hun server.
Dus van je phone naar de Garmin server, dan weer terug naar je phone en dan pas naar je GPS.
Erg jammer dat je data van je phone naar je GPS niet direct via Bluetooth kunt overzetten.
Met zo'n OTG kabeltje kan dat wel (meeste Android toestellen zijn inmiddels wel OTG compatibel)
Je kan ze dan via bestandsbeheer van je phone naar het matje Garmin/GPX of Garmin/Newfiles kopiëren.
Voorwaarde is wel dat je ze op te phone moet hebben en dat je moet weten waar ze staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afgelopen twee dagen met de 66 op het stuur gereden.
In de basis is het een prettig toestel. Groot scherm en knoppen, wel zo prettig bij gevoelstemperatuur van -5.
Zichzelf uitschakelen bij lagere snelheid terwijl de aa’s worden opgeladen via de naafdynamo is irritant.
Geen connectie met smartphone is ook irritant want daardoor komt route wijzigen onderweg te vervallen. Ik had goede hoop dat dit eenvoudiger zou gaan via Komoot bij de Komoot app is verdwenen van de 66.

Maar lijntje volgen snapt de 66 👍🏻
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Even dit topic nieuw leven inblazen ☺️

Heb nu een 66, met name vanwege het grotere scherm t.o.v. de 62. Wat nog niet lukt is het kiezen van de schermkleur van de track. Op de 62 kun je de kleur van een geladen track wijzigen; in mijn geval naar zwart. Als bij het rijden de opname start trekt de 62 een paars (?) lijntje zodat je weet waar je ongeveer bent t.o.v. de track.

Ik heb inmiddels tracks op de 66 die al in Basecamp zwart zijn. Dat is in de 66 ook te zien bij de trackgegevens. Die track is echter niet zichtbaar op het scherm. Kies ik in de tracklijst voor ‘ga’ dan komt de track in paars op het scherm en dat wil ik nou juist niet.

Alle suggesties om de track in zwart op het scherm te krijgen én de feitelijke rit vast te leggen zijn welkom!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als je op "ga" drukt zijn ze naar mijn weten bij Garmin altijd paars.
Alleen als je tracks zichtbaar maakt op de kaart kun je een kleur kiezen.
Van het gereden spoor kun je de kleur ook kiezen.

Hoofdmenu => opgeslagen sporen => spoor selecteren met enter => menu knop indrukken => kies kleur/toon op kaart.

Dat zou moeten werken, alleen mis je wel functionaliteiten die je met "ga" wel hebt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De optie "toon op kaart" of "op kaart weergeven" of "show on map" is belangrijk.
Die moet je voor die track wel kiezen, aanzetten of hoe je het noemen wilt.
Pas dan zal de track zichtbaar zijn op de kaart (in de kleur die je hebt gekozen (of de kleur die de track had vanuit de software), als een dunne lijn).
Zodra je de track actief gaat volgen wordt deze paars en dik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ook op alle edge fietsmodellen wordt de trail paars gekleurd inderdaad. Ik gebruik ze ook met hiken, en dan zet ik de diverse routemogelijkeden in verschillende kleurtjes op de kaart (met "show on map" inderdaad). Moet zeggen dat op de nieuwere modellen de paarse kleur wel beter zichtbaar is. Volgens mij zijn er nu ook pijltjes aan toegevoegd die er eerder niet waren.

Toch overweeg ik een dedicated garmin voor hikes (gpsmap 67). Ik maak de routes vaak in strava routebouwer, waarna ze automagisch in de edge verschijnen. Gaat dat met de gpsmap serie ook zo makkelijk?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie