Strava route builder + import GPX

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

In mijn omgeving ben ik erg afhankelijk van GPX routes die her en der worden aangeboden om het een beetje uitdagend te houden. Er is namelijk maar 1 vaste route is en die is dood saai..

Wat ik dus eigenlijk al jaren doe is proberen een GPX bestand te importeren in Strava als route via https://labs.strava.com/gpx-to-route maar dit werkt echt voor geen meter!.. altijd als je een GPX bestand importeert gaat Strava er zelf een soort van auto correctie overheen gooien en vervolgens klopt er helemaal niets meer van en moet je alles handmatig aanpassen.... ik heb dan zo iets van WAAROM :~ doe dat gewoon niet en laat de route in de GPX de route en doe geen auto correctie.. klinkt simpel maar blijkbaar geen prio bij strava..

rood is de lijn uit GPX en de zwarte maakt strava ervan:
Afbeelding


heb zelfs al is een jaar of 3 geleden een "ticket" aangemaakt bij strava support maar daar reageren ze niet op..
https://support.strava.com/hc/en-us/com ... 0005367591

ik sta nu zelfs op het punt om een Garmin of Polar aan te schaffen om van dit gezeur of te zijn terwijl het via de telefoon voor mij ook prima zal werken als ik gewoon simpel de route zou kunnen importeren in strava..

voorbeeld van een GPX: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=nfvgcilnjmyyypqs

heeft iemand een alternatieve werkwijze waarop dit wel gewoon werkt?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Strava is natuurlijk ook niet echt een app om te gebruiken als navigatie al ben ik wel met je eens dat het zou moeten werken. Heb je een Android of iOS phone?

Als navigatie gebruik ik op mijn Android de gratis versie van OSMand, een navigatie app met gedetailleerde, offline OpenStreetMap kaarten.
Werkt super. Door de vele mogelijkheden wel een beetje wennen aan instellingen enz.
Op afstandmeten.nl of GPSies kun je je eigen GPX route maken en in OSMand gebruiken om te navigeren terwijl je Strava op de achtergrond mee laat draaien om al die prestaties te registreren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

robertjan12 schreef: wo 24 april 2019, 07:53heeft iemand een alternatieve werkwijze waarop dit wel gewoon werkt?
Strava hiervoor niet gebruiken is het beste alternatief. Voor de weg lukt het nog wel, maar voor onverharde wegen en paden werkt het niet. Gebruik een ander programma zoals Mapsource of Basecamp. Beide programma's zijn oeroud, maar daardoor stabiel en ze doen gewoon wat ze moeten doen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Als je in omgeving Apeldoorn woont zou je eens mee kunnen fietsen met de plaatselijke mtb club
https://bar-end.nl/over-bar-end/recreatief
De voorrijders (ben ook voorrijder en de link van die route is van mij ) zijn bekend in de omgeving en je komt vanzelf wel eens op de mooiste plekjes.
En anders gewoon fietsen.. rij de single tracks op en laat je verrassen waar je dan weer uitkomt. Zo leer je vanzelf de omgeving kennen :-q
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

ducatif1 schreef: wo 24 april 2019, 09:27 Als je in omgeving Apeldoorn woont zou je eens mee kunnen fietsen met de plaatselijke mtb club
https://bar-end.nl/over-bar-end/recreatief
De voorrijders (ben ook voorrijder en de link van die route is van mij ) zijn bekend in de omgeving en je komt vanzelf wel eens op de mooiste plekjes.
En anders gewoon fietsen.. rij de single tracks op en laat je verrassen waar je dan weer uitkomt. Zo leer je vanzelf de omgeving kennen :-q
ow.. cool :D kan ik gewoon is aanhaken op dinsdag avond? of moet ik lid wezen?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

J e kan gewoon aanhaken en na 5x kun je beslissen of je lid wilt worden of niet.
1 tip. Start niet in een te snelle groep de 1e keer. Motto is samen uit..samen thuis en genieten.
Meldt je even aan bij 1 van de voorrijders als je komt en dan maken ze je snel wegwijs over hoe rijden in een groep.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over Strava en gpx.
Je pro eert met dat tooltje van een track een route te maken.
Een route op de mtb is altikd teleurstellend, je moet het bij een track houden. (route en track als in gps jargon, heeft niets met mtb- of wandelroute te maken)

Je kan detrack als gpx downloaden uit Strava, via je premium account, of een Chrome plugin (ff googlen).
Mapsource/Basecamp slikken de layout die uit mijn plugin komt niet, maar als ik m eerst door Javawa RTWtool haal lukt dat wel.
Wil je op je phone blijven, dan kan je 'm proberen te bekijken met gpxviewer (android en ios).
Lust die 'm ook niet, dan kan je' m met gpsvisualizer.com converteren van gpx naar gpx (jaja logisch) en dan klopt het formaat wel.
Beetje omslachtig allemaal, je kan natuurlijk ook tracks zoeken op gpsies of wikiloc.
De gpx die je daar krijgt is wel standaard leesbaar, dus direct in te lezen in de app van je phone.

Los van dit hele verhaal ben ik van mening dat je toch beter een fiets- of outdoor gps kunt gebruiken dan je phone.
Een Edge 130 heb je nieuw al vanaf 150 euro en die wijst je prima de weg. Een Etrex10 doet dat al vanaf 100 euro en daar kan je nog kaartmateriaal op zetten ook.
Uiteraard kan het makkelijker en beter, maar dan zit je al snel aan de 200 euro met bijv. een Etrex30x, een Edge520 250plus, 820 enz.

Er zijn natuurlijk ook andere merken dan Garmin, maar Garmin wordt breed ondersteund door freeware, betaalde software, fora enz, dus is altijd mijn 1e keuze.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 24 april 2019, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Thanks allen! Frustratie was zo hoog dat ik nu een Polar v650 heb besteld.. reden dat ik de polar heb gekozen i.p.v. bijv. De edge 820 is dat de polar iets goedkoper is maar met de zelfde functies en beter Graphics.. morgen komt die binnen dus voor de toekomst ben ik voorzien.. kan eindelijk me teller en me telefoon van m’n stuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 24 april 2019, 17:57 Over Strava en gpx.
Je probeert met dat tooltje van een track een route te maken.
Een route op de mtb is altijd teleurstellend, je moet het bij een track houden. (route en track als in gps jargon, heeft niets met mtb- of wandelroute te maken)

Je kan detrack als gpx downloaden uit Strava, via je premium account, of een Chrome plugin (ff googlen).
Mapsource/Basecamp slikken de layout die uit mijn plugin komt niet, maar als ik m eerst door Javawa RTWtool haal lukt dat wel.
Wil je op je phone blijven, dan kan je 'm proberen te bekijken met gpxviewer (android en ios).
Lust die 'm ook niet, dan kan je' m met gpsvisualizer.com converteren van gpx naar gpx (jaja logisch) en dan klopt het formaat wel.
Beetje omslachtig allemaal, je kan natuurlijk ook tracks zoeken op gpsies of wikiloc.
De gpx die je daar krijgt is wel standaard leesbaar, dus direct in te lezen in de app van je phone.

Los van dit hele verhaal ben ik van mening dat je toch beter een fiets- of outdoor gps kunt gebruiken dan je phone.
Een Edge 130 heb je nieuw al vanaf 150 euro en die wijst je prima de weg. Een Etrex10 doet dat al vanaf 100 euro en daar kan je nog kaartmateriaal op zetten ook.
Uiteraard kan het makkelijker en beter, maar dan zit je al snel aan de 200 euro met bijv. een Etrex30x, een Edge520 250plus, 820 enz.

Er zijn natuurlijk ook andere merken dan Garmin, maar Garmin wordt breed ondersteund door freeware, betaalde software, fora enz, dus is altijd mijn 1e keuze.
typvoutuh angepast

Polar V650 is ook fijn.
Goed beeld, handige begeleiding op de kruispunten van een track met een pijl.
Nadeel tov Garmin is dat je geen waypoints kunt gebruiken (parking, camping, terrasje enz).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie