Nieuwe Garmin 830. Surprise me route....ja of nee.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Jamis Diablo schreef: wo 29 mei 2019, 11:19Hoe werkt dat dan? Heb de 820 en maak geregeld gebruik van de suprise modus, maar vind die erg traag.
Draait zo 10-15 minuten om 3 routes van 40 km te bedenken.
connect app:
training==>koersen==>maak route==>kies je wielrennen of mtb e.d.==>automatisch==>kies afstand/richting==>klik je vertrekpunt aan op de kaart en hij bedenkt (snel!) iets voor je.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Thanks, en die route zet ie dan door naar de Garmin?
Ik vind het laden van GXP routes in de 820 ook niet fijn werken, kan dat dan ook via die app?
(Jaja fiets al een tijdje, maar ben een noob op dit gebied :oops: )
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

ik ben er (ook) nog niet zo handig in hoor. heb nu de 530 gekocht om het routes rijden toch eens wat meer te gaan doen (en vanwege de leuke nieuwe functies en betere accu).

als je de route hebt opgeslagen in connect dan kun je via de opties (3 puntjes rechtsboven) 'verzend naar toestel' kiezen. dan hangt het er van af of je bluetooth aan hebt staan, en zo niet even de 820 aan de pc hangen en synchroniseren.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Jamis Diablo schreef: wo 29 mei 2019, 11:19
Tijgerhaai schreef: zo 12 mei 2019, 21:08

Niet zo heel boeiend. Het kan ook indirect via de Garmin connect app.
Hoe werkt dat dan? Heb de 820 en maak geregeld gebruik van de suprise modus, maar vind die erg traag.
Draait zo 10-15 minuten om 3 routes van 40 km te bedenken.


Ik heb sinds zaterdag een 830, kan er alleen nog niet me gaan fietsen ivm werk, maar heb zojuist een surprise me laten berekenen. Gekozen voor 40 km en er komen 3 routes uit. van 43, 45 en 44 km. De eerste keer van 41, 42 en 46. Hij gaat dan via de buitengebieden. Het uitrekenen van de 3 routes duurde de 2e keer 55 seconden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb vanmiddag wat zitten pielen met de instellingen, en heb een aantal kaarten uit gezet en de GPS+ Glonass aangezet.
Daarna duurde drie ritten berekenen ongeveer 2 minuten.
Ik heb wel de onverharde paden aanstaan, wellicht is dat het verschil met jouw 55 sec?
Maar i.i.g. al een stuk sneller dan eerst!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Jamis Diablo schreef: wo 29 mei 2019, 20:56 Ik heb vanmiddag wat zitten pielen met de instellingen, en heb een aantal kaarten uit gezet en de GPS+ Glonass aangezet.
Daarna duurde drie ritten berekenen ongeveer 2 minuten.
Ik heb wel de onverharde paden aanstaan, wellicht is dat het verschil met jouw 55 sec?
Maar i.i.g. al een stuk sneller dan eerst!
Ik had volgens mij de onverharde paden met die 55 seconden uit staan. Kan het nu ook zo snel niet meer vinden.
Maar of je 55 seconden of 2 minuten moet wachten, wachten duurt altijd lang.
En 2 minuten afwachten om 40 km te fietsen is ook niet zo erg vind ik.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Is het niet veel leuker om paden te rijden waarvan je weet dat ze gaaf zijn? Dus domweg een vaste route, of een route die je van iemand gekregen hebt/van het web gehaald. Je computer wat laten plannen lijkt mij een behoorlijk risico op een tegenvaller. Ik ga straks naar de Harz en ben nu dus route info aan het verzamelen en stukken die populair zijn aan elkaar aan het rijgen, dan krijg je volgens mij een leukere route dan vragen aan je computer doe maar wat.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies.
Op de mtb stel je andere eisen aan een route dan op de racefiets.
De mtb specifieke eisen zijn voor een gps lastig te begrijpen.
Je wilt de hoogtepunten van een bepaald gebied op een slimme manier aan elkaar plakken.
Die mooie singletrack, de vette afdaling, dat technische trailtje enz. De helft daarvan staat niet eens op de kaart, dus wordt nooit meegenomen in de route berekening.

Op de racefiets is het veel eenvoudiger. Je wilt via rustige wegen of fietspaden een rondje van 100km. Dat is geen probleem voor een gps.

Ik ben van mening dat routeren, surprise
-me en aanwijzingen op de mtb bijna altijd de plank misslaan.

Wat mij betreft liever een goede track en zelf een beetje opletten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik gebruik hem alleen op de gravelracer.
Op de MTB zal ik inderdaad geen suprise-me gebruiken.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik gebruik het in NL niet zo heel vaak. Gebruik meestal de gpx bestanden die op websites staan en Strava. In Oostenrijk gebruik ik het wel. Ik kom dan ook gewoon op weggetjes waar ze normaal alleen met een trekker kunnen komen om bv de gekapte bomen op de berg weg te halen. Hekken die je open moet doen omdat anders de koeien weglopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, snap ik. En ik kan me ook voorstellen dat je die route helemaal prima vindt.
Maar ook in Oostenrijk zijn er pareltjes verborgen in het bos of de alpenwei, die niet op de kaart staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

OpenStreetMap begint anders verdomd goed te worden. En Garmin gebruikt die kaarten en trailforks om daar hun kaart van te maken.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OSM is in NL gevuld met data uit de BAG. Dus daarmee zou OSM in NL net zo goed moeten zijn als een stafkaart vd Topografische Dienst.
In Oostenrijk is de Topografische Dienst al jaren failliet. De goede kaarten zijn afkomstig vd Deutsche Alpen Verein. Die zullen ook wel meedoen aan OSM.
Maar hier in Espana is OSM gewoon ruk. De straat waar ik woon staat er niet eens op, en dat is geen uitzondering.
Een stadsplattegrond, een paar hoofdwegen en wat zijstraten, verder gaat het detailniveau van OSM hier niet.
De officiële Garmin topokaart van Spanje (betalen, geen OSM!) is wel compleet. De kaart van de Spaanse Topografische Dienst hangt daar tussenin (vrij te downloaden voor particulieren bij het desbetreffende ministerie).

Grappig genoeg weet Google wel alle straten en wegen.
Maar ja, Google weet alles. Die hebben mijn telefoon gewoon een paar keer dezelfde weg zien volgen en zo hun kaart geupdatte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Die suprise me functie werk toch o.a. ook met de heatmap van Garmin.
Voor terrein boeit het dan toch niet of het op de kaart staat, als er maar vaak genoeg gereden is.

Heb zelf in Tsjechië van A naar B genavigeerd. Met de voorkeur voor MTB . En ik kan je zeggen dat dat allerminst rechttoe rechtaan ging.

Lol... Heb mooie en interessante paden gezien.

Heb daar ook de suprise me functie gebruikt. We wouden het iets rustiger aan doen die dag, dus richting de laaglanden. Daardoor meer asfalt maar toch ook nog de zeldzame singletrack gezien.
Plaats reactie