Welke basic fiets gps?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Mcfrank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 5 mei 2019, 09:06

Hey guys!

Zit met wat vragen over een gps :((
Hetgene wat ik zoek is nl een toestel waar ik voornamelijk gpx bestanden wil in uploaden. Hartslag en onnodige functies die ik niet nodig heb is allemaal niet nodig. Dit mag zelf een 2de hands gps zijn.
Nu is de vraag waar moet ik op letten bij aanschaf? Heb ik bepaalde extra kaarten nodig ivm gpx bestanden om te mtb’en of lukt dit met de ‘standaard’ kaarten of moet je dan al echt topo kaarten aanschaffen :-?
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Hoi McFrank,

Ik gebruik zelf een Mio Cyclo.
Hierop staan de kaart van (west) Europa al op en kun je ook updaten.
Leuke extra is the surprise me functie hierbij kun je de Mio routes laten berekenen van waar je bent aan de hand van enkel gegevens.

Gr. Roy
Mcfrank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 5 mei 2019, 09:06

Ok, dus op deze kaarten red je het qua ‘veldwegen en bospaden’ etc?
Dacht echt dat topo kaarten (wel voor garmin toestellen) nodig waren voor offroad rijden :o
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Nog straffer: Als je tracks in je toestel zet en die wil rijden dan is het fijnst om een kaart te hebben met heel weinig details. Geen kaart is zelfs dan beter dan een gedetailleerde topokaart.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Mcfrank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 5 mei 2019, 09:06

Ok, jongens eindelijk wat duidelijkheid, thx!!!!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou nog maar wat verder op dit forum zoeken naar GPS-info, in plaats van af te gaan op alléén die info die in dit draadje naar boven komt :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is niet 1 antwoord.
Topokaart is geweldig, maar dan moeten wel alle paden en singletracks er op staan, geen half werk. Navigeren zoals met de auto lukt niet in het terrein, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Vaak is een goede topokaart een bonte zooi met te veel details. To much information.

Op volle snelheid moet je in 1 oogopslag kunnen zien of je nog goed zit, of je straks L of R moet enz.
Dat lukt het beste op een scherm met alleen de belangijkste info.
Dus een ZW scherm met alleen de track.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je kunt kijken naar een Teasi One (verschillende versies van).
Kijk op youtube of dit aan je eisen voldoet.
Die vind je 2ehands al vrij goedkoop.
Verder zijn garmin producten populair maar duurder wellicht vind je een Etrex voor een aardige prijs.
Zelf vind ik een polar v650 erg prettig vanwege de eenvoud, ik rij graag een kruimelspoortje na (lijntje volgen) en deze zoomt makkelijk, je kunt veel verschillende schermen met verschillende zoomniveaus instellen en alle paden in het bos zijn zichtbaar. Is eigenlijk een hartslag/sportding maar dat gebruik ik nauwelijks.
Mcfrank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 5 mei 2019, 09:06

Prima, thx guys.
Gisteren de Garmin Edge 705 via iemand gekocht voor een scherp prijsje.
Zit topo op. Nog niet echt de tijd gehad om ding te testen, hoop dit weekend hem te gebruiken.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het navigeren deed ik de laatste jaren gewoon met een navigatie app (OSMand) op de Android phone die ik in een zelf gemaakte stuurhouder kon klemmen.
Omdat de GPS van de zwaar verouderde telefoon onenigheid kreeg met de GPS satelieten, besloot ik een zo simpel mogelijk basic GPSje aan te schaffen.
Voor mij is het apparaat primair bedoeld om ritten op te nemen+documenteren en tijdens het rijden basic ritinfo te geven zoals actuele snelheid, tijd / rijtijd etc.

Het apparaat dat ik nu heb heeft nieuw minder dan € 100,- gekost en kan precies wat ik wil met daarbij ook nog de mogelijkheid om via de telefoon een GPX te uploaden en in het bos als kruimelspoortje te volgen.
Dat kruimelspoortje volgen bevalt me verbazingwekkend goed, zo supersimpel is dit!
Gewoon het lijntje volgen en in één oogopslag in een flits zien of je nog goed zit, meer hoef ik niet te weten :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie