Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan ligt het daar niet aan :~
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hele ding hersteld. Nog eens aan express. GPS software update. (4.5 of zo niet echt opgelet) Kan nu wel weer GPS+Galileo selecteren. Nadeel moet alle zooi weer instellen zoals ik het wil, 3 fietsen sensoren aanmelden, ik heb weer wat te doen. :roll:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik las dat je na de update 5.68 beta de 530 aan GE moest hangen voor de gps update.
Dacht dat die bij 6.0 inclusief was(?)

Bij Systeem en dan Info kan je de versies zien, ook vd gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Beetje belachelijke manier van werken natuurlijk. Je geeft een update uit naar versie 6 maar zegt er niet bij dat je daarna de firmware nog moet bijwerken naar 4.5. Waarom opsplitsen? Maak er één pakket van, dan duurt het maar iets langer.

Ondertussen nog geen enkele reactie van Garmin. Het is dat ik teveel in hun eco systeem zit anders zou je toch wat anders nemen? (Die hebben natuurlijk ook hun problemen)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is altijd wel wat.
Garmin brengt tenminste nog updates uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat is zeker zo. Maar het gaat niet altijd even vlekkeloos. Met de 530 is het nu de tweede keer dat ik het toestel heb moeten resetten. Mijn fenix 3 heeft ook een paar keer een flinke bug gehad na een update. Begrijp wel dat de software steeds complexer wordt maar test het voor je het uitrolt. Het lijkt nu wel eens een te zelfverzekerde programmeur die een ideetje heeft en het gelijk live zet. En nu ik toch aan het mopperen ben. Waar blijft een Galileo update voor oudere toestellen? Alles wat met GLONASS kan werken kan in theorie ook Galileo aan. Zeker voor een GPSmap64 wil ik dat graaf hebben. (Nieuwe trails goed intekenen want die zie je niet op AHN3)
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goed - ik tel m’n zegeningen en hang de Edge voorlopig even niet aan Express. Volgens mij heb ik het nu wel zoals ik het hebben wil...

Mijn VivoActiveHR heb ik ook al een aantal keer volledig moeten resetten. Dat ding bevriest af en toe gewoon...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik overweeg om weer eens zo'n apparaat te komen om met name in het buitenland te kunnen navigeren. In het verleden twee Edges gehad en herken eigenlijk alle problemen alweer als ik deze verhalen zo lees. Onduidelijkheid en problemen rondom nieuwe versies en instellingen. Tijdens het rijden soms resetten en overnieuw beginnen en weet ik wat niet meer. Toch opmerkelijk dat Garmin er in al die jaren kennelijk niet in is geslaagd om dat in orde te krijgen. En dan zijn ze nog marktleider ook.

Is dit apparaat met al deze problemen nou echt het beste dat te krijgen is op het moment?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb met mijn 530 nergens last van .....
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En als je goed leest heb ik ook nergens last van. Ik was vooral nieuwsgierig naar alle nieuwigheid die het voor mij met zich meebrengt. Hoop uitzoekwerk, maar met de handleiding op internet (het boekje is niet erg uitgebreid) kom je een heel eind. En met hulp van hier natuurlijk.

Ook met de 60Csx heb ik één keer een issue gehad. In tien of elf jaar. Goed te doen vind ik ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bottecchia schreef: vr 4 september 2020, 10:07 Ik overweeg om weer eens zo'n apparaat te komen om met name in het buitenland te kunnen navigeren. In het verleden twee Edges gehad en herken eigenlijk alle problemen alweer als ik deze verhalen zo lees. Onduidelijkheid en problemen rondom nieuwe versies en instellingen. Tijdens het rijden soms resetten en overnieuw beginnen en weet ik wat niet meer. Toch opmerkelijk dat Garmin er in al die jaren kennelijk niet in is geslaagd om dat in orde te krijgen. En dan zijn ze nog marktleider ook.

Is dit apparaat met al deze problemen nou echt het beste dat te krijgen is op het moment?
Ik heb geen aandelen in Garmin en ik ga niet zeggen dat het aan jou ligt, zeker niet.
Maar ...
Veel problemen worden door gebruikers en 3th party spul veroorzaakt.
Je kan er tracks, routes en waypoints op zetten. Die kunnen fout of beschadigd zijn.
Je kan er gratis kaarten op zetten, die kunnen fouten bevatten.
Je zou Garmin hooguit kunnen verwijten dat er bij het laden niet een soort check wordt gedaan, om de werking vh toestel onderweg te waarborgen.

Je kan het device aan de usb van je pc koppelen en dan de stekker er uit trekken, zonder netjes te ontkoppelen.
Ook al zijn de bestanden vh Garmi OS onzichtbaar, ze staan wel op datzelfde ding. Je virusscanner gaat er lekker mee aan de slag, of een ander stukje software van apple of microsoft. En dan trek jij de usb kabel los. :-{
In de oude toestellen had Garmin een usb-bridge er tussen, maar toen de bestanden groter werden, werd dat te langzaam naar onze zin.

Je kan veel instellingen maken, instellingen waarvan je soms niet weet wat ze doen. Denk aan een voorvork met veel knopjes.
De nederlandse vertaling van de handleiding en van de menu's is ook jiet altijd even geweldig.
En de kennis van het engels is bij sommige gebruikers weer net niet genoeg
om alle info te begrijpen.

Garmin slaat bij een update wel eens de plank mis, maar dat wordt bij een volgende update weer rechtgezet. Veel gebruikers hebben het niet eens in de gaten.
En Garmin brengt tenminste updates uit ;)

Garmin heeft een app voor iOS, Android en Microsoft.
Als die besluiten dat er een update aan het OS moet worden uitgevoerd loopt Garmin achter de feiten aan en ligt de app op zn gat (dit geldt ook voor alle merken!)

Dat gezegd hebbende, Garmin heeft me wel een keer achterlangs gepenetreerd zonder mijn toestemming :evil:
De accu van mn Edge130 was geoon 2 maten te klein.
1 maat had Garmin gewoon overgeslagen, batterij compartiment bood plaats aan een grotere accu dan wat Garmin had uitgekozen. De volgende stap was dat deze kleinere accu zelfs nog 1 maat kleiner was dan wat Garmin op het label had gedrukt :o
Zo ging de batterijduur wel terug naar 50% van wat ze beloofden in de specs.
(In de zomer, want in de winter had je nog maar 20% over...)
Vervolgens begonnen ze er omheen te draaien. Het kwam er op neer dat de beloofde 15h alleen gehaald kon worden als je alles uitschakelde, incl de gps.
Hoe het toestel dan nog kan functioneren is een raadsel.
Uiteindelijk dus zelf een grotere accu van Ali ingebouwd.
Blij mee, geweldig fijn apparaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als er wat fout gaat kunnen wij lekker mopperen natuurlijk. Ik heb de 530 sinds dat ding net een tijdje op de markt was. Software 2. nog iets geloof ik. Toen zaten er nog wel een paar bugs in waardoor ik tijdens een rit in wederom Duitsland het ding op een gegeven moment helemaal vast had staan. Galileo ondersteuning werkte toe ook gewoon k*t. Gaf de unit een heel andere positie aan dan waar je werkelijk zat. Maar ik moet zeggen dat vanaf versie 4 of zo de unit wel lekker werkt. Dus nu met versie 6 en firmware 4.5 zou het toch helemaal goed moeten zijn. Behalve dat bij mij Galileo even verdwenen was. De klok weer op 12 uurs weergave stond, en nog iets waarvan ik niet eens meer weet wat. werkt het ding prima op mijn afgelopen trip.

Met versie 5 heb ik een paar keer mee gemaakt dat de unit zomaar opnieuw opstart, geen idee waarom, maar daarna ging het gewoon verder zonder dat ik iets hoefde te doen. Mijn 800 liep wel eens vast en dan was het klaar.

Ik zou mij er nu ook weer niet te veel zorgen om maken. Als je als back-up je telefoon met komoot of zo iets mee hebt kom je altijd het bos uit. :winkie:

Strava segmenten, hillpro, en dat soort gein heb ik uitgezet. Vind ik maar irritant. De Strava ridder zal het geweldig vinden. En de ervaring leert dus dat je na een update het ding een keer moet op starten, afsluiten en nog een keer aan express hangen net zolang herhalen tot deze een groen vinkje geeft. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik zette in het verleden ook altijd zoveel mogelijk functionaliteit af om de batterij langer mee te laten gaan en om te zorgen dat je zo min mogelijk kans op verstoringen had. En als het apparaat functioneerde zoals ik dat wilde koos ik er meestal bewust voor om geen updates meer te doen omdat die meer dan eens voor problemen hebben gezorgd. Dit is wel met modellen van wat langer terug, een Edge 705 en (uit m'n hoofd) een Edge 510 touring.

Momenteel gebruik ik een Fenix omdat die geschikt is voor verschillende sporten. Daar heb ik de laatste tijd nogal veel problemen dat hij er soms ontzettend lang over doet om z'n gps signaal op te pakken. Met die Fenix kun je echter weer niet goed navigeren.

Als ik naar de producten kijk, met name op het gebied van updates en stabiliteit, mag het van mij echt wel een stukje beter. Tegelijkertijd heb ik niet de indruk dat er een concurrent is die beter doet. Dus dan kom je toch weer bij Garmin uit als je iets nieuws overweegt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tja, zolang de concurrentie niet significant beter is vind men het blijkbaar wel best. Het consumenten spul lijkt mij ook niet hun grootste markt. Vraag mij dan wel af zou het ook zo gaan met hun maritiem en luchtvaart spul?
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb de Edge530 nu iets van drie weken in mijn bezit - en ik moet zeggen, briljant apparaat! En nee, ik ben niet cynisch. Ik weet al wel dat het nooit een vervanging zal zijn voor een fietsvakantie met bepakking, waar je geregeld bezig bent met het opzoeken van waypoints, (soms) navigeren op adressen, snel even scrollen op de kaart... dat gaat met deze Edge 530 toch echt een stuk omslachtiger.

Maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Onlangs voor het eerst een track gevolgd in onbekend terrein, en dat werkt gewoon perfect zoals ik het wil. Ik kon ook navigeren naar de start van de track, dat werkt ook prima. De lijntjes zelf zijn duidelijk, en makkelijk te wijzigen van kleur als de onderliggende kaart daartoe noodzaak geeft. Ook je eigen trackspoor is makkelijk te zien.

De jumpscore gaat nergens over, alsof je bij elk klein stukje waar je los komt (wat-ie dan wel feilloos registreert) ongeveer 3-4 meter ver vliegt. Maar ik laat het wel aanstaan, gewoon geinig om later op de kaart te zien waar je bent gesprongen.

Meerwaarde voor mij waar ik het niet verwachtte: de drinkwaarschuwingsfunctie. Hij geeft om de zoveel tijd / afstand / slimme combinatie van die twee een waarschuwing dat je even aan je fles moet lurken. Gisteren getest op een rondje Zeist dat ik vaak genoeg reed met maar een paar slokken of gewoon een volle 500ml bidon bij terugkomst, maar nu piepte de 530 veel vaker dan ik had verwacht. Dus: bidon bijna leeg bij thuiskomst. Goed dus voor de slechte drinkers zoals ik.

Komend vanaf een outdoorapparaat, verbaas ik me in positieve zin hoe makkelijk het verzenden van tracks naar de Edge 530 gaat. GPX downloaden op je smartphone, openen in Garmin Connect, en draadloos verzenden naar je toestel. Ideaal. Geen geklooi met geheugenkaarten, basecamp, of trackpoints... het werkt gewoon.

En laatste lofzang: de batterij. Ik deed een tijdje terug een UHR 5 met dit ding, en ik was iets van 5,5 uur onderweg (geen track actief, en alleen op de tripteller laten staan) over 112km. Batterij was 95% vol bij de start, en zat op nog 78% bij terugkomst. Dat vind ik echt meer dan prima.

En van de week kwam de update naar 6.20 beschikbaar. Ik heb hem nog niet geïnstalleerd, maar Garmin zegt er dit over:

Fixed issue with ascent accumulation.

Kun je nagaan. Gratis hoogtemeters door een software update. Wat wil je nog meer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie