Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zeker. Het is alleen jammer dat je al je voorkeuren niet extern als back-up kan opslaan. Dat zou namelijk wel handig zijn als je het ding weer eens moet resetten. Nu was dat wel toen het ding net uit was een probleem, de laatste tijd draait het wel goed. Maar met Garmin weet je het nooit.
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tijgerhaai schreef: di 13 juli 2021, 11:55 Zeker. Het is alleen jammer dat je al je voorkeuren niet extern als back-up kan opslaan. Dat zou namelijk wel handig zijn als je het ding weer eens moet resetten. Nu was dat wel toen het ding net uit was een probleem, de laatste tijd draait het wel goed. Maar met Garmin weet je het nooit.
Ja, of in te stellen via een app a la Wahoo. Zou het leven inderdaad wat makkelijker maken!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

rokl schreef: ma 12 juli 2021, 20:27
rokl schreef: zo 11 juli 2021, 14:31 Nadat ik mijn Wahoo Elemnt kapot heb gereden ben ik op zoek naar een nieuwe GPS computer met navigatie. Garmin edge 530 is een mogelijke kandidaat. Van degenen die ervaring hebben met de 530 zou ik graag willen weten hoe het met het display zit kwa leesbaarheid met name in de navigatiemodus. Ik had ooit een Edge 800 en kon toen in de zon nauwelijks het spoor op de kaart zien. De chevrons op de Wahoo waren wat dat betreft ideaal.
Niemand die hier iets durft over te zeggen??
Als je de navigatiefunctie niet gebruikt, dan is mijn ervaring met de 530 (net als met meesta andere Garmins) dat de zichtbaarheid van je track (dunne lijn) tijdens het fietsen niet echt overhoudt. Ja het is zichtbaar, maar vergeleken met de alternatieven ben je wel langer aan het turen op je schermpje voordat het duidelijk is, afhankelijk van wat er op de kaart staat en de omstandigheden qua licht.

Navigatie bij Garmin ben ik zelf geen fan van (je krijgt dan wel een dikkere / duidelijke routelijn), veel meldingen, niet altijd zoals je zou willen (en als je bewust van je koerst afwijkt zoveel meldingen achter elkaar dat het nog geeneens lukt om de meldingen uit te zetten). Wat ook niet helpt is dat de ingebakken kaarten van Garmin gebaseerd zijn op nogal oude OSM-data, gratis alternatieven (Freizeitkarte, OpenFietsMap, bbbike) zijn veel recenter. Dat externe aanbod van kaarten is wel een een voordeel tov Wahoo/Hammerhead/Brtyon

Hammerhead zou voor duidelijkheid van aflezen nog wel een optie kunnen zijn, heeft ook Chevrons een erg goed afleesbaar scherm, naast touchscreen onderweg ook met knoppen te bedienen. Wel kwetsbaar (mijne was na kleine val gelijk kapot, mijn navigatietelefoons met Otterbox hebben dergelijke situaties meermaals overleefd).

Ander nadeel van Hammerhead is dat -met de kaart op "noord boven" je -niet doorzichtige- datavelden regelmatig het grootste deel van het gebied waar je naar toe gaat bedekken, je ziet vooral waar je geweest bent. Maar als je van Wahoo vandaan komt, dan ben je waarschijnlijk gewend om met "track boven" te rijden ipv "noord boven" (las bij DC rainmaker dat bij navigeren noor niet boven kan).

Houd er ook rekening mee dat negatieve recensies verwijnen van de site van Hammerhead.
Deze ratings met minder dan 4 sterren zijn nu verdwenen, heb ook andere klachten over schermbreuk zien verdwijnen)
https://web.archive.org/web/20210611201 ... ad-karoo-2
en
https://web.archive.org/web/20210619124 ... ad-karoo-2

Bryton 750 is in mijn ervaring belabberd in zowel kaartweergave als ontvangst in bos

Andere optie die qua zichtbaarheid van tracks veel beter is, is Osmand op een dedicated navigatietelefoon (zoals Kubot King Kong 2, minder dan €100, heeft zelfde formfactor als Edge 1030, zie ook posts van Opperhoofd)

Als je geen zin hebt in knutselen van Garmin-adapter op foon en powerbank voor tochten langer dan 4 a 5 uur, dan kan een Garmin Edge Explore ook een aardig alternatief zijn voor een 530.

Schermafleesbaarheid van de Explore vind ik zelf prima (wel zelfde punt van dunne tracks als je niet navigeert als 530), bediening veel intuitiever dan 530 en Garmin touchscreen is echt enorm vooruit gegaan ten opzichte van eerdere ervaringen (Oregon 650, had zelfde klachten als die je leest over Edge 820). Met de Explore geen probleem om in buitje te gebruiken en een goed werkende screenlock.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan bij Garmin de het detail niveau vd kaart instellen.
Als je alleen een track in beeld toont, (dus alleen het gekleurde lijntje tonen), dan kan je met weinig detail toch de track goed zien. (Of je zet de kaart gewoon uit)
Wil je je weg zoeken mbv de kaart, dan stel je het kaart detail in op max.

Voordeel is inderdaad dat je zelf kaarten kunt uploaden (usb).
Bij de kaarten van bbbike (gebaseerd op OSM) kan je ook nog de layout kiezen. Harde of zachte kleuren, dikke of dunne lijnen etc.

Ik denk dat je je voorkeuren wel via usb veilig kunt stellen.
Even op forums.garmin.com vragen welke bestanden je nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bedankt voor het delen van jullie ervaring. Dacht ook al aan de explorer, het enig dat me tegenhoud is dat een barometer ontbreekt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

rokl schreef: di 13 juli 2021, 20:26 Bedankt voor het delen van jullie ervaring. Dacht ook al aan de explorer, het enig dat me tegenhoud is dat een barometer ontbreekt.
De barometer op mijn Etrex 30x heeft vooral een ego-boost functie en ik ben die barometer daar liever kwijt dan rijk:
bij een kanotochtje van twee uur binnen hetzelfde boezemsysteem ( een aardige benadering van een bevaarbare waterpas) geeft ie al snel een paar honderd hoogtemeters op, terwijl het correcte aantal ergens tussen de 0 en de 1 ligt (de golven vallen mee) :wink:

De waarde van de gps-hoogtemeters van cheapo Ali-gps is hier steeds beter dan die van mijn Etrex (krijg die barometer niet uitgeschakeld, las daar meer klachten over)

Als hoogtemeters echt belangrijk voor je zijn dan kan je in NL goed uitgelijnde tracks door op AHN-hoogtemodel leggen met https://www.javawa.nl/rtwtool.html (maar met ons micro-reliëf blijft het de vraag waar je nu precies naar zit te kijken met die hoogtemeters).

In het buitenland met meer lange klimmen werken de grovere terreinmodellen beter, hoogtemeters worden dan door online routers vrij aardig in je gpx-track gezet, en voor je Garmin zijn ook verschillende gratis kaarten met ingebakken hoogtemeters beschikbaar.

Nog in aanvulling op vorige post: zichtbaarheid hangt af van meerdere factoren, kijkhoek is ook van belang: bij het ene toestel neemt de zichtbaarheid meer af dan bij het andere als je er niet recht op kijkt. Met name bij montage op de stuurpen kan dat een ding zijn, op het stuur pas je makkelijker de hoek aan. En je (zonne-)bril maakt ook uit, sommige combi's van (gepolariseerde) brillen en apparaten werken niet goed. Ook wat je er eventueel voor screenprotector op doet kan uitmaken. (ooit een hoesje zoals onderstaand meegenomen op fietsvakantie als backup om telefoon van fietsmaat op het stuur te doen, maar als daar zon op staat, dan zie bijna alleen maar zwart op het scherm)

Laatst ook een foto gemaakt van verschillende GPS'en / navigatietelefoons naast elkaar in de zon. In de meeste gevallen kwam de indruk die de foto gaf behoorlijk overeen met hoe ik de leesbaarheid zelf ervaarde, behalve dan de telefoon die in die situatie voor mij het best zichtbaar was (goedkope cheapo Cubot-foon met nieuwe screenporotector), op de foto (zelfde hoek) was die juist het slechtst zichtbaar.

Oftewel: fijn als je kan uitproberen of iets bij je past :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dacht zo uit mijn hoofd dat de 530 een barometer heeft. Voor veel betere hoogte weergave GPS + Galileo aan zetten. In plaats van een fout van een paar honderd meter klopt het of hooguit een afwijking van een paar meter. (Platte polder prima test gebied :winkie: )
◼︎ Go round the outside.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

openkaart schreef: di 13 juli 2021, 21:15
rokl schreef: di 13 juli 2021, 20:26 Bedankt voor het delen van jullie ervaring. Dacht ook al aan de explorer, het enig dat me tegenhoud is dat een barometer ontbreekt.
De barometer op mijn Etrex 30x heeft vooral een ego-boost functie en ik ben die barometer daar liever kwijt dan rijk:
bij een kanotochtje van twee uur binnen hetzelfde boezemsysteem ( een aardige benadering van een bevaarbare waterpas) geeft ie al snel een paar honderd hoogtemeters op, terwijl het correcte aantal ergens tussen de 0 en de 1 ligt (de golven vallen mee) :wink:

De waarde van de gps-hoogtemeters van cheapo Ali-gps is hier steeds beter dan die van mijn Etrex (krijg die barometer niet uitgeschakeld, las daar meer klachten over)

Als hoogtemeters echt belangrijk voor je zijn dan kan je in NL goed uitgelijnde tracks door op AHN-hoogtemodel leggen met https://www.javawa.nl/rtwtool.html (maar met ons micro-reliëf blijft het de vraag waar je nu precies naar zit te kijken met die hoogtemeters).

In het buitenland met meer lange klimmen werken de grovere terreinmodellen beter, hoogtemeters worden dan door online routers vrij aardig in je gpx-track gezet, en voor je Garmin zijn ook verschillende gratis kaarten met ingebakken hoogtemeters beschikbaar.

Nog in aanvulling op vorige post: zichtbaarheid hangt af van meerdere factoren, kijkhoek is ook van belang: bij het ene toestel neemt de zichtbaarheid meer af dan bij het andere als je er niet recht op kijkt. Met name bij montage op de stuurpen kan dat een ding zijn, op het stuur pas je makkelijker de hoek aan. En je (zonne-)bril maakt ook uit, sommige combi's van (gepolariseerde) brillen en apparaten werken niet goed. Ook wat je er eventueel voor screenprotector op doet kan uitmaken. (ooit een hoesje zoals onderstaand meegenomen op fietsvakantie als backup om telefoon van fietsmaat op het stuur te doen, maar als daar zon op staat, dan zie bijna alleen maar zwart op het scherm)

Laatst ook een foto gemaakt van verschillende GPS'en / navigatietelefoons naast elkaar in de zon. In de meeste gevallen kwam de indruk die de foto gaf behoorlijk overeen met hoe ik de leesbaarheid zelf ervaarde, behalve dan de telefoon die in die situatie voor mij het best zichtbaar was (goedkope cheapo Cubot-foon met nieuwe screenporotector), op de foto (zelfde hoek) was die juist het slechtst zichtbaar.

Oftewel: fijn als je kan uitproberen of iets bij je past :-q
Een gereden track op het AHN model leggen zou ik graag eens willen proberen, maar ik zie in het RTWtool niet echt hoe dat gaat. Zou jij stapsgewijs kunnen aangeven wat ik moet doen?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan ook met gpsvisualizer.com
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

rokl schreef: wo 14 juli 2021, 19:47 Een gereden track op het AHN model leggen zou ik graag eens willen proberen, maar ik zie in het RTWtool niet echt hoe dat gaat. Zou jij stapsgewijs kunnen aangeven wat ik moet doen?
In JaVaWa RTWtool:
-Open bestand / map
-Uitvoeren naar: Garmin-bestand (.gpx)
-Tracks: Bewerking: Hoogtes toevoegen
-In balk bovenin: Converteren

Als ik het goed herinner krijg je de eerste keer de keuze welke born van hoogtedata je wilt gebruiken, met als een van de keuzen AHN. Maar dat krijg ik nu niet gereproduceerd.

Zie ook: https://www.javawa.nl/hoogtedata.html

Hoewel AHN naar mijn idee doorgaans beter werkt dat de grovere modellen, moet je je bij hoogtedata zoals gezegd moet je wel altijd blijven afvragen waar je naar zit te kijken.

Als de horizontale positie van je track niet zuiver is (zwabbert rond het pad), dan krijg je naast wat afstand dus in een nauwkeurig hoogtemodel ook vooral veel hoogtemeters cadeau omdat je voor het model steeds hoogtemeters pakt als je het pad op of af gaat de berm in / het kammetje af.

Ook kan je je afvagen of je de 10x 1 meter die je vanzelf omhoog rolt in in een flow-track (die over het geheel genomen omlaag gaat, en die je dus mist bij een grover model, maar wel vaker mee zal pakken bij AHN) echt even zwaar moet tellen als de 1x10 meter die je ineens met stampende kuiten zelf omhoog moet rijden (tenminste, als je hoogtemeters wil zien als een indicator die iets zegt over hoe zwaar een fietstocht is).

Raakt, zeker als het over grote aantallen nog kleinere stijgingen gaat ook hieraan: https://en.wikipedia.org/wiki/Coastline_paradox

Op https://geo.javawa.nl/trackanalyse/ kan je ook een (experimenteel) filter op de hoogtedata loslaten om die effecten weer wat te temperen (ik weet niet hoe dat precies werkt en de filter-factor voor staat).

Een manier om ruis uit je zelf opgenomen tracklog te halen (naast gewoon verkleinen van aantal trackpunten in een editor) is "laad track als route" in http://brouter.de/brouter-web/ ;

je tracklog wordt dan gecorreleerd aan OSM-wegvakken. Die liggen op de ene plek beter op positie dan op de andere, maar is vaak - wel een beter op z'n plek (en ook met minder onterechte zwabbers) dan een gemiddelde tracklog, zeker nu in NL steeds meer paden worden uitgelijnd met AHN en BGT.

Enjoy!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 juli 2021, 22:19 Kan ook met gpsvisualizer.com
https://www.gpsvisualizer.com/ vind ik ook een topsite (zeker een Paypal-donatie waard, net als https://www.javawa.nl/ ), alleen qua hoogtedata zie je op gpsvisualizer nu wel de grovere SRTM en ODP modellen (beide opgegeven resolutie 30 meter) en niet het fijnere / meer nauwkeurige AHN.

https://www.javawa.nl/hoogtedata.html
JaVaWa schreef:Het Actueel Hoogtebestand Nederland kent een zeer hoge nauwkeurigheid met een gemiddelde dichtheid van 6 à 10 punten per m2, en een afwijking van maximaal 5 cm in de hoogte. De gegevens zijn beschikbaar in een resolutie van 5 x 5 m en in een resolutie van 0,5 m x 0,5 m. De hoogtegegevens zijn gefilterd, zodat bebouwing en andere objecten niet meetellen voor de hoogte.
De 5 x 5 m dataset beslaat voor heel Nederland zo'n 7 GB; de 0,5 x 0,5 m maar lieftst zo'n 670 GB... Zo'n hoge resolutie heb je over het algemeen niet echt nodig.

[...]
Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) van NASA [...]
De nauwkeurigheid van de data is niet hoog; de maximale afwijking in de hoogte is ca. 8 meter.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De nauwkeurigheid van AHN4 is 10-14 punten per M2: nog hoger dan voorgangers AHN2 en AHN3.
Zoveel punten, daar kan een computer op vastlopen. :winkie:
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

AHN4 is nog beter, maar beslaat voorlopig nog maar een klein stuk van Nederland. AHN3 is wel compleet. De set die je kunt downloaden van https://www.javawa.nl/hoogtedata.html is trouwens nog AHN2, maar omdat de resolutie van dat bestand niet zo hoog is (5x5 m, maar altijd nog veel beter dan SRTM) maakt dat niet zo heel veel uit.
openkaart schreef: wo 14 juli 2021, 23:35 Als ik het goed herinner krijg je de eerste keer de keuze welke born van hoogtedata je wilt gebruiken, met als een van de keuzen AHN. Maar dat krijg ik nu niet gereproduceerd.

Zie ook: https://www.javawa.nl/hoogtedata.html
Je kon eerst RTWtool de data laten downloaden, maar dat werkt niet meer. Download zelf de data op de pagina waarnaar je linkt en zet het in een map naar keuze. Bij de instellingen van RTWtool kun je de plaats van die map opgeven.
Je kunt ook data combineren in die map (de gedetailleerde Nederlandse en Vlaamse modellen en de minder gedetailleerde SRTM); RTWtool kiest automatisch de beste.
openkaart schreef: wo 14 juli 2021, 23:35 Op https://geo.javawa.nl/trackanalyse/ kan je ook een (experimenteel) filter op de hoogtedata loslaten om die effecten weer wat te temperen (ik weet niet hoe dat precies werkt en de filter-factor voor staat).
Heu, dat weet ik eigenlijk ook niet meer... Zal even kijken of ik daar nog wat over terug kan vinden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De 530 en mijn 800 kalibreren zich zelf bij het aanzetten op de hoogte van het waypoint waar je bent. Als ik de computer dus aanzet in de achtertuin dan wordt de hoogte van Home gebruikt om de hoogte te kalibreren. (Hoogte van mijn achtertuin uitgelezen via AHN) Wat ik dan weer interessant vind doet Garmin dat ook tijdens de rit op waypoints waar je langs komt?
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De mijne zegt altijd “hoogte gekalibreerd op locatie”. Ik denk dus dat het afhankelijk is van de onderliggende kaart..? Moet het wel een kaart zijn met hoogte-info 🤔
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie