Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

javawa schreef: do 15 juli 2021, 17:35
openkaart schreef: wo 14 juli 2021, 23:35 Op https://geo.javawa.nl/trackanalyse/ kan je ook een (experimenteel) filter op de hoogtedata loslaten om die effecten weer wat te temperen (ik weet niet hoe dat precies werkt en de filter-factor voor staat).
Heu, dat weet ik eigenlijk ook niet meer... Zal even kijken of ik daar nog wat over terug kan vinden.
Ben benieuwd, fijn als je daar nog een blik op wilt werpen :-q
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Ik kan het niet meer terugvinden...
Het algoritme filtert uitschieters weg, met de factor bepaal je de sterkte. Voor mountainbiken is het filter niet zo geschikt, juist omdat je bij veel MTB-routes vaak op korte afstand behoorlijke hoogteverschillen tegenkomt. Die wil je er natuurlijk niet uitfilteren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: vr 16 juli 2021, 07:17 De mijne zegt altijd “hoogte gekalibreerd op locatie”. Ik denk dus dat het afhankelijk is van de onderliggende kaart..? Moet het wel een kaart zijn met hoogte-info 🤔
Garmin calibreert bij het aanzetten aan de hand van beschikbare info.
Dus bijv een waypoint met hoogte.
Mogelijk ook aan de hand van de hoogtelijnen op de kaart of de DEM kaart. Alles natuurlijk ook afhankelijk van de instellingen die de gebruiker zelf heeft gemaakt.
Een outdoor Garmin calibreert onderweg ook nog af en toe, om verschillen door weersverandering te vermijden.
(een Edge doet dat onderweg niet meer, alleen bij het starten)

Dus vindt je hoogtemeting belangrijk, dan moet je een wapoint maken van je startloctie (huis, parking, hotel, camping etc), met daarin de juiste hoogte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Cool, weer wat geleerd :-q !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Er wordt niet gekalibreerd met DEM-kaart of hoogtelijnen, alleen met de GPS-hoogte.
Dat truukje met die waypoints werkt alleen met de Edge-serie, maar ik meen dat het wel continu werkt. Je kunt dus op meerdere plaatsen een waypoint met hoogte plaatsen (heb ik elders gelezen, ik heb zelf geen Edge-ervaring)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ennnn... wééééér wat geleerd :-{ :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Top, nu nog een trucje om al je waypoints op de juiste hoogte te kalibreren. Daar is vast wel software voor. Ik heb er een aantal vanaf mijn eerste origine eTrex (die het nog steeds doet) hoogtes die in die tijd zijn vast gelegd slaan nergens op. Hoeft wat mij betreft niet op de meter, het is ook meer voor het idee. Maar aangeven dat je op 800 meter zit terwijl dat maar 500 is vind ik te gek.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef: vr 16 juli 2021, 15:02 Er wordt niet gekalibreerd met DEM-kaart of hoogtelijnen, alleen met de GPS-hoogte.
Dat truukje met die waypoints werkt alleen met de Edge-serie, maar ik meen dat het wel continu werkt. Je kunt dus op meerdere plaatsen een waypoint met hoogte plaatsen (heb ik elders gelezen, ik heb zelf geen Edge-ervaring)
Mijn Etrex30 (en mijn 60csx) calibreren weldegelijk bij het inschakelen of resetten aan de hand van een waypoint. Wel moet je (vrij dicht) in de buurt van dat waypoint zijn.
Ik meen (maar weet niet zeker) dat mijn Etrex ook de dichtsbijzijnde hoogtelijn gebruikt als er geen waypoint is bij aanvang.
Dit omdat mijn Etrex thuis altijd op 200m start, als ik te ver van mn "Thuis" waypoint (185m) start.

Onderweg gebruikt de Etrex geen hoogtelijnen voor autocalibratie, alleen gps hoogtemeting.
Want als ik een hoogtelijn kruis wijkt mn tellertje vaak wel een paar meter af. Dus geen indicatie dat op dat moment de hoogtelijnen vd kaart gebruikt worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

De Oregon 700 en de GPSMAP 62s kalibreren toch echt niet met een waypoint, en heb ook mijn twijfels bij de 60CSx of de eTrex 30 (die heb ik nog niet).
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: vr 16 juli 2021, 16:08 Top, nu nog een trucje om al je waypoints op de juiste hoogte te kalibreren. Daar is vast wel software voor.
Dat kan ook met RTWtool, net zoals met tracks zoals eerder in dit topic beschreven.
Wil je snel en eenvoudig een nieuw "hoogtepunt" maken, dan kan dat met deze online tool: https://geo.javawa.nl/ahn/
Gewoon punt naar keuze aanklikken, dan krijg je een popup waarin je een waypoint met hoogtedata kunt downloaden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef: vr 16 juli 2021, 17:46 De Oregon 700 en de GPSMAP 62s kalibreren toch echt niet met een waypoint, en heb ook mijn twijfels bij de 60CSx of de eTrex 30 (die heb ik nog niet).
Beetje off topic, maar toch.
Als ik mn Etrex30 aan zet zie ik een waarde die afwijkt van de hoogte van mijn oprit.
Ga ik dan naar de tripcomputer, druk 1x op menu, dan op reset, dan op both, dan staat alles op 0 en de hoogte op 185m, wat precies de waarde is die ik aan mn waypoint heb gegeven.
Maar direct na het inschakelen heb ik een foute waarde.

Ook bij mn Edge heb ik na het inschakelen een foute waarde.
Als ik door mn datapages blader naar de hoogte, dan zie ik de hoogte naar 185m (mijn waypoint) springen zodra ik op start druk.

(De 60csx heb ik een tijd terug verkocht, maar die gedroeg zich vergelijlbaar met de Etrex30)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Ik kan het niet reproduceren op mijn zojuist verworven eTrex 30. Is dat firmware-afhankelijk? Ik moet 'm waarschijnlijk nog updaten.

Edit: update gedaan, maar maakt geen verschil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit is het enige dat ik op de site van Garmin kan vinden aangaande automatische calibratie vd hoogtemeter.
(Automatic -> Continuous)
support.garmin.com schreef:Continuous Calibration
Continuous Calibration1 uses a combination of GPS, DEM (Digital Elevation Model), and user calibration information.

To reduce fluctuations in elevation during activities, Continuous Calibration takes periodic readings. Generally, the readings should improve as time progresses during the activity, however, auto calibration will not take place when stopped.

When the device is powered off and back on, it recalibrates to current inputs and takes into account any fluctuations in pressure.
Ik heb een oude Etrex30 met (sinds niet al te lang) fw4.90.
Heel lang fw 2.80 gebruikt op jouw (javawa) advies vanwege allerlei missers van Garmin.
Zie in de setup alleen "Automatic calibration" zonder verdere opties.
Geen keuze voor Continuous, wat ik 100% zeker "vroeger" wel had, en ook op de 60csx.

Nu ik probeer krijg ik het ook niet gereproduceerd.
Kom telkens uit op 195m, terwijl het waypoint 185m is.

Toch weer terug naar 2.80?
Bij 3.80 is er iets aan de calibratie vd hoogtemeter gewijzigd (verbeterd?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 juli 2021, 23:48 Nu ik probeer krijg ik het ook niet gereproduceerd.
Kom telkens uit op 195m, terwijl het waypoint 185m is.

Toch weer terug naar 2.80?
Bij 3.80 is er iets aan de calibratie vd hoogtemeter gewijzigd (verbeterd?)
Tijdje terug, benieuwd geraakt nav deze discussie over calibratie met waypoints nog een experimentje gedaan met de 30x:
Rondje van 40km gevaren over boezem (waterpas). Vooraf route gemaakt met de hartlijnen van de kanalen en elk trackpunt omgezet naar een waypoint met de correcte (en dezelfde) hoogte en vervolgens die route gaan varen met "Auto Calibration=On". De grote hoeveelheid waypoints met hoogtedata mocht niet baten: in 40km een stijging van in totaal 200 hoogtemeters gelogd.

Als de helft van de afstand omhoog is (en de andere helft omlaag), dan is dat een hellingshoek van ca 1%, en dan heb je het wel over serieus stromend water (bij kanoën wordt de hoek eerder in promille uitgedrukt). De absolute hoogte zat er niet heel veel naast, leek vooral de optelling van een hoop kleine stijgingen gevolgd door dalingen.

Merkte later wel dat het deels door mijn eigen toedoen kwam: na het inschakelen van de DEM-kaart kreeg ik veel betere opgaven van afgelegde stijging. Ik had die eerder uitgezet omdat ik de etrex alleen op het water gebruik, de hoogte niet bij routeplanning op het apparaat gebruik en ook geen onterechte hoogtemeters wilde als de etrex denkt dat ik over hoge bruggen heenvaar waar ik eigenlijk onderdoorga. Maar daarmee verstierde ik dus blijkbaar het berekenen van de stijging. Ook "Barometer Mode=Fixed Elevation" hielp niet, dat bleek in handleiding eigenlijk meer voor "Fixed Location" te zijn.

Mijn beeld is dus dat de Auto Calibrate in ieder geval bij mijn 30x eerder werkt via de DEM-map ipv via waypoints met hoogtedata. Misschien komt daar die 195m bij jou ook vandaan?
Plaats reactie