Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

De batterij presteert dan inderdaad wel een stuk beter in vergelijking met de 510 die ik heb. Vorige week heb ik die weer eens op m'n stuur gezet omdat ik een leuke route wilde gaan rijden via gps. Ben toen ook iets meer dan 5 uur onderweg geweest en als ik me niet vergis zat de batterij toen op 45%. Moet wel zeggen dat ik dus wel aan het navigeren was en ik kan me voorstellen dat dit naar verhouding veel vraagt van de batterij.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Kapitein Iglo schreef: do 17 september 2020, 08:55 Ik heb de Edge530 nu iets van drie weken in mijn bezit - en ik moet zeggen, briljant apparaat! En nee, ik ben niet cynisch. Ik weet al wel dat het nooit een vervanging zal zijn voor een fietsvakantie met bepakking, waar je geregeld bezig bent met het opzoeken van waypoints, (soms) navigeren op adressen, snel even scrollen op de kaart... dat gaat met deze Edge 530 toch echt een stuk omslachtiger.

Maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Onlangs voor het eerst een track gevolgd in onbekend terrein, en dat werkt gewoon perfect zoals ik het wil. Ik kon ook navigeren naar de start van de track, dat werkt ook prima. De lijntjes zelf zijn duidelijk, en makkelijk te wijzigen van kleur als de onderliggende kaart daartoe noodzaak geeft. Ook je eigen trackspoor is makkelijk te zien.

De jumpscore gaat nergens over, alsof je bij elk klein stukje waar je los komt (wat-ie dan wel feilloos registreert) ongeveer 3-4 meter ver vliegt. Maar ik laat het wel aanstaan, gewoon geinig om later op de kaart te zien waar je bent gesprongen.

Meerwaarde voor mij waar ik het niet verwachtte: de drinkwaarschuwingsfunctie. Hij geeft om de zoveel tijd / afstand / slimme combinatie van die twee een waarschuwing dat je even aan je fles moet lurken. Gisteren getest op een rondje Zeist dat ik vaak genoeg reed met maar een paar slokken of gewoon een volle 500ml bidon bij terugkomst, maar nu piepte de 530 veel vaker dan ik had verwacht. Dus: bidon bijna leeg bij thuiskomst. Goed dus voor de slechte drinkers zoals ik.

Komend vanaf een outdoorapparaat, verbaas ik me in positieve zin hoe makkelijk het verzenden van tracks naar de Edge 530 gaat. GPX downloaden op je smartphone, openen in Garmin Connect, en draadloos verzenden naar je toestel. Ideaal. Geen geklooi met geheugenkaarten, basecamp, of trackpoints... het werkt gewoon.

En laatste lofzang: de batterij. Ik deed een tijdje terug een UHR 5 met dit ding, en ik was iets van 5,5 uur onderweg (geen track actief, en alleen op de tripteller laten staan) over 112km. Batterij was 95% vol bij de start, en zat op nog 78% bij terugkomst. Dat vind ik echt meer dan prima.

En van de week kwam de update naar 6.20 beschikbaar. Ik heb hem nog niet geïnstalleerd, maar Garmin zegt er dit over:

Fixed issue with ascent accumulation.

Kun je nagaan. Gratis hoogtemeters door een software update. Wat wil je nog meer.
Je vergeet het belangrijkste: de impact van de snelheidssensor :tong
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik tracht objectief te blijven hier, hè.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tip. Je kan geen route plannen op de 530 zoals op duurde modellen. Maar dat heb je ook helemaal niet nodig. Dit kan met de Connect app, of nog makkelijker de Komoot app. Komoot beging dit jaar in Spanje gebruikt bij een pechgeval, keurig op de afgesproken plek gekomen. (Komoot kan ook op de Garmin)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb sinds van de week ook een 530 en ik was benieuwd of er al uitsluitsel is over de gps.
Is galileo al beter als glonass?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij ligt dat meer aan je toestel dan aan het systeem.
Galileo kán nauwkeuriger zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 01:11 Volgens mij ligt dat meer aan je toestel dan aan het systeem.
Galileo kán nauwkeuriger zijn.
Dan zal ik mijn vraag specificeren.

Welke gps instelling werkt op een 530 beter voor mtb(onder bladerdek)
Galileo of Glonass?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dorretje schreef: zo 15 november 2020, 23:41
:-q
Weinig :-q
GPS satellieten zijn niet geostarionair.
https://www.cfa.harvard.edu/space_geode ... S/gps.html
Je toestel wordt niet nauwkeuriger met Glonass op grotere altitude, maar op hogere en lagere latitude.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GLONASS
Ook Glonass en Galileo satellieten zijn jiet geostationair.
Meer over de geostationaire baan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geostationaire_baan

Ook is een toestel met meerdere systemen niet sneller.
Je toestel wordt er zelfs iets langzamer van.
Nadat 2 of 3 systemen een plaatsbepaling hebben gedaan, moet je positie worden uitgemiddeld.

Al met al heeft de auteur waarschijnlijk meer verstand van reizen dan van de techniek achter de GPS toestellen.

Maar Galileo zou het nauwkeurigste moeten zijn.
Maar omdat je in je toestel nooit kan kiezen voor alleen Galileo, wordt er altijd een compromis gesloten met GPS over je positie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dorretje schreef: zo 15 november 2020, 22:04
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 01:11 Volgens mij ligt dat meer aan je toestel dan aan het systeem.
Galileo kán nauwkeuriger zijn.
Dan zal ik mijn vraag specificeren.

Welke gps instelling werkt op een 530 beter voor mtb(onder bladerdek)
Galileo of Glonass?
De onnauwkeurigheid vanwege de miniscule spriet antenne in je sport gps veroorzaakt een groter verschil (negatief) dan je keuze voor een systeem.

Maar meestal kan je alleen kiezen voor een mix met GPS en dan wordt er dus een positie uitgemiddeld aan de hand van 2 signalen.
Nog geen toestel gezien waar je enkel Galileo kan kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

American GPS currently has around 30 operational satellites in orbit, at an altitude of 12,540 miles. This altitude is known as Geostationary Earth Orbit, so all of GPS satellites are in fact geostationary. Which means that even when the satellite is rotating along with the planet, it is remains fixed to a specific location on Earth. GPS satellites complete one revolution in approximately 12 hours, and they are able to complete 2 revolutions in 24-hour period.
Dat is wel slordig idd, dat had ik niet gezien :oops:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er staan nog wat dingetjes in.
Uit zijn woordkeuze maak ik bijv. op dat hij denkt dat zijn toestel met de satellieten communiceert, maar het is 1 richtingverkeer.
Dus dan ga je een beetje twijfelen aan alles.

Feit is dat Galileo het nieuwste en beste systeem is (op papier).
Maar de meeste (alle?) toestellen (en alle chipsets?) willen (of moeten, volgens het artikel) Galileo of Glonass kombinieren met GPS.
Om dan de 2 of 3 gevonden posities uit te middelen.
Dat kost tijd, en tov. Galileo kost het ook nauwkeurigheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik probeerde zojuist nog eens een route (“koers”) te plannen in de Connect app, waarbij ik een aantal kms ingeef en de app de route bepaalt - maar hij wil niet. Blijft hangen op de kaart zonder route. Opnieuw beginnen helpt niet.

Meer mensen hier last van?

Versie 4.37.0.28
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik blijf even stil, gebruik die optie nooit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie