Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Welke GPS instelling moet ik hebben voor fietsen in het bos? Glonas, Galileo?

Ik reed vandaag op mijn reserve MTB zonder speed sensor en merkte dat de snelheid vaak in het geheel niet klopte. En het bos is nu nog kaal, dat zal in de zomer nog veel erger zijn.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

GPS = Amerikaans, en het oudste systeem.
GLONASS = Russisch, iets moderner maar niet veel, en niet compleet.
Galileo = Europees, het nieuwste systeem en superieur aan de andere systemen. (daarnaast heb je als Europese belasting betaler er aan mee betaald. Dus mijn motto is dan wil ik het hebben ook :D )

Garmin is Amerikaans, dus standaard GPS. GPS kan je dan weer niet uitzetten, dus GPS + Galileo werkt het beste. Zeker in het bos superieur aan alleen GPS of GPS + GLONASS. :-q

Tip, zog wel dat je de laatste software in je unit hebt. Garmin heeft er nog al een handje van dingen op de markt te gooien, en dan later alles te fixen met updates. (als je unit al een tijdje in de winkel lag heeft deze zeker niet de laatste versie. Als de unit daar heel lang heeft gelegen wil je zeker updaten alles ouder dan v4 is ruk)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

kevin405 schreef: zo 7 maart 2021, 17:20 Ik heb nu al een paar weken de edge 530 in bezit. ik kom van een gsm houder op mijn stuur met de app Osmand . En waar dat ik al schrik voor had is dan toch uitgekomen. Namelijk de navigatie in het bos. Zolang de track paden ver van elkaar liggen is er geen probleem. Als er een singletrack is met wat paden die rakelings langs elkaar lopen dan loopt het de mist in.
Voor MTB zaken als "zet vast op weg" en "herberekenen" uit zetten. Routemodus: "mountainbiken" GPS-modus: GPS+Galileo, Zoom niveau kaart "50 meter" (zoom niveau maakt verder niet zo veel uit, maar je hebt een goede balans tussen zien wat er komt en of je links, rechts, of rechtdoor moet)
◼︎ Go round the outside.
maartenderuiter
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 13:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62

Sinds de zomer een 530 en wat een verademing tov de touch screen én de accu van de 820. Waar ik wel tegenaan liep is het feit dat je onderweg niet vanuit de app een nieuwe route of een workout naar je 530 kunt sturen. Volgens mij kon de 820 dat wel mar ik kan me vergissen. Na wat rondlezen blijkt het iig een bekend issue https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... n-progress. Je moet het dus echt vooraf doen, je lopende activiteit beëindigen of GRouteLoader CIQ widget gebruiken. Ik ga dat laatste maar eens proberen maar ben wel benieuwd of ook er andere oplossingen zijn.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor je start inderdaad je plan voor vandaag inladen. Tip, doe dit thuis al. (weet uit ervaring dat je anders dan uitgerekend in een hoek staat waar geen dekking is) Mocht het plan onderweg wijzigen is daar een rede voor en ging je dus toch al het originele plan afbreken. Wat dan heel goed werkt is met Komoot je nieuwe route maken (bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde terrasje om later opgepikt te worden, wederom ervaring) Nadeel is wel dat voor alles wat je onderweg wil je doen je data dekking moet hebben.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hoeft je rit niet te beeindigen.
Je kan via GarminConnect gewoon een track naar je Edge sturen en die als nieuwe koers starten.
De tellertjes van de rit en de tracklog blijven dan gewoon doortellen.
Maar omdat Garmin dit niet rechtstreeks doet van phone naar gps, maar met een omweg via hun server, heb je wel data verb. nodig op je phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenderuiter
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 13:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 14 maart 2021, 02:05 Je hoeft je rit niet te beeindigen.
Je kan via GarminConnect gewoon een track naar je Edge sturen en die als nieuwe koers starten.
De tellertjes van de rit en de tracklog blijven dan gewoon doortellen.
Maar omdat Garmin dit niet rechtstreeks doet van phone naar gps, maar met een omweg via hun server, heb je wel data verb. nodig op je phone.
Mijn punt is juist dat ik tijdens de activiteit niets kan overbrengen. Ook als ik in Garmin Connect actief opdracht geef te synchroniseren, begint de 530 pas te downloaden wanneer de activiteit gestopt is. Obv dat Garmin forum concludeerde ik dat dit een algemeen issue was maar als jij daar geen last van hebt, is er mogelijk toch iets anders aan de hand. Ik ga het eens testen met iPhone (nu Android).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een 130 en een 810, dus geen 530.
(Dit is blijkbaar een 530 issue?)

Maar kan je onderweg wel tracks kiezen die je van tevoren hebt ge upload, zonder te stoppen en starten?
Dan is het probleem alleen dat je van tevoren moet nadenken/kiezen, daar valt mee te leven tor er een oplossing is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenderuiter
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 13:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 maart 2021, 17:07 Ik heb een 130 en een 810, dus geen 530.
(Dit is blijkbaar een 530 issue?)

Maar kan je onderweg wel tracks kiezen die je van tevoren hebt ge upload, zonder te stoppen en starten?
Dan is het probleem alleen dat je van tevoren moet nadenken/kiezen, daar valt mee te leven tor er een oplossing is.
Lijkt idd 530 issue omdat ik het me ook niet herinner van de 820 en zit puur in het downloaden tijdens activiteit, onderweg kiezen wat er al opstond gaat prima. Benieuwd of Garmin het gaat fixen en ondertussen met die widget proberen (al lukt me dat nog niet).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, ik heb voor het eerst een issue met mijn Edge 530.

Ik wilde hem aan Garmin Express koppelen om eens te kijken of er updates zijn - maar hij wordt niet herkend. Niet op de Mac, niet op de PC. Ik kan op het toestel en connect.garmin.com zien dat de toestel software up to date is, maar ik krijg met geen mogelijkheid de edge zichtbaar in de verkenner of in express. Dus, ook al zou dat automatisch door de Connect Mobile app gepusht moeten worden, kaartsoftware is niet meer up to date. Er staat 4Gb klaar die ik niet op het toestel krijg.

Er zou een mogelijkheid moeten zijn om bij oudere toestellen hem in de USB massaopslag te krijgen door het indrukken van de LAP-toets tijdens opstarten en verbinden met de USB poort, maar dat doet niks.

Iemand tips? Vooralsnog wil ik niet direct een harde reset van de Edge doen, dat vind ik zo zonde van de profielen die erin staan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Een soft reset?

1 on/off knop meer dan 10 seconden vasthouden
2 Je Garmin gaat uit en gaat weer aan
3 De on/off knop weer loslaten
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nope, soft reset biedt geen soelaas.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Heb je de laatste versie van Garmin expres op je computer geïnstalleerd? Anders kan het inderdaad zijn dat er niks gebeurd.

Harde reset hoort er helaas ook bij. :-?
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tijgerhaai schreef: wo 2 juni 2021, 10:39 Heb je de laatste versie van Garmin expres op je computer geïnstalleerd? Anders kan het inderdaad zijn dat er niks gebeurd.

Harde reset hoort er helaas ook bij. :-?
Ja. laatste versie van GC staat erop - maar ook zonder dat zou de verkenner de Edge al moeten "zien". En dat is niet het geval, noch op PC, noch op Mac. Ben dus bang dat het echt aan de Garmin zelf ligt.

Opladen doet-ie wel, met verschillende kabels in verschillende USB-poorten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Niet Connect, express moet je hebben. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 19992.html

Inderdaad moet de computer de fietscomputer ook zien. Ik zou toch even Garmin support bellen. 📞
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie