Ervaringen Bryton Rider 420

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

:-q voor de uitleg.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Paar dagen dit hele onderwerp overgeslagen.

Afgelopen week was het dan eindelijk de vuurdoop voor de navigatie functie, echter ben ik ergens de mist in gegaan met de bewerking van de bestanden of het uploaden naar het apparaat (1x via Smartphone / 1x via PC) Dus GPX bestanden kun je op beide manieren uploaden.

Ivm familieweekend in Losser leek het mij leuk om hier op de fiets heen te gaan en dan mijn Bryton te testen wat betreft navigatie.
Route gemaakt in Komoot, uploaden naar de Bryton en rijden dacht ik.
Maar zo simpel was het allemaal niet en ik kreeg het maar niet werkend.

Misschien ook gewoon de handleiding moeten lezen, maarja als je donderdag avond laat beslist om vrijdag ochtend rond 11 uur op de fiets te stappen is tijd nogal een dingetje.

Hier moet ik mij nog in verdiepen.

Batterijduur tot nu toe is geweldig, toestel al in gebruik sinds november en +- 20 uren in gebruik gehad en pas 1 keer hoeven te laden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: wo 1 januari 2020, 19:06 Paar dagen dit hele onderwerp overgeslagen.

Afgelopen week was het dan eindelijk de vuurdoop voor de navigatie functie, echter ben ik ergens de mist in gegaan met de bewerking van de bestanden of het uploaden naar het apparaat (1x via Smartphone / 1x via PC) Dus GPX bestanden kun je op beide manieren uploaden.

Ivm familieweekend in Losser leek het mij leuk om hier op de fiets heen te gaan en dan mijn Bryton te testen wat betreft navigatie.
Route gemaakt in Komoot, uploaden naar de Bryton en rijden dacht ik.
Maar zo simpel was het allemaal niet en ik kreeg het maar niet werkend.

Misschien ook gewoon de handleiding moeten lezen, maarja als je donderdag avond laat beslist om vrijdag ochtend rond 11 uur op de fiets te stappen is tijd nogal een dingetje.

Hier moet ik mij nog in verdiepen.

Batterijduur tot nu toe is geweldig, toestel al in gebruik sinds november en +- 20 uren in gebruik gehad en pas 1 keer hoeven te laden.
Ik schreef: Er is een groot verschil tussen een gpx route en een gpx track.
Een gpx route werkt alleen als het toestel een routeerbare kaart heeft (en zelf kan routeren).
Een toestel zonder kaart kan dus alleen tracks (kruimelspoor) gebruiken.
Vaak kan je op je pc een route wel omzetten naar een track, maar daar heb je niets aan als je geen pc bij de hand hebt.
Wellicht is het hier fout gegaan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Ik heb inmiddels geprobeerd een gpx route te rijden. Ik had de hoop dat er vanaf huis eerst richting de route genavigeerd zou worden maar dat werkt blijkbaar niet zo. (wellicht heb ik een te hoge verwachting?)

Eenmaal aangekomen bij de route had ik een lekke band. De route was inmiddels wel in het scherm te zien. De zag de kronkelende bochten.

Een tweede poging ging ook mis. Blijkbaar start ik de route op een andere plek dan degene die de route gemaakt heeft. Daardoor bereikte ik na 1,6km al de finish en stopte de navigatie ermee. Wellicht is dat anders in te stellen. Kan me voorstellen dat er soms meer dan 1 rondje gereden wordt of dat je niet altijd bij het begin start. Ik kon niet doorgaan wat irritant was. Moest opnieuw beginnen.

Geen idee of dit nou anders is als bij andere navigatiesystemen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 januari 2020, 19:12 Wellicht is het hier fout gegaan?
Zou heel goed kunnen, net in een paar minuten er nog verder in verdiept, kan echter het probleem niet vinden. Morgenavond weer even erin duiken denk ik.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: wo 1 januari 2020, 19:30
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 januari 2020, 19:12 Wellicht is het hier fout gegaan?
Zou heel goed kunnen, net in een paar minuten er nog verder in verdiept, kan echter het probleem niet vinden. Morgenavond weer even erin duiken denk ik.
Je moet een track maken, geen route.
Door de track dan op te slaan als een .fit kan je wel aanwijzingen toevoegen of automatisch laten genereren.
Zelf vind ik de aanwijzingen irritant.
Komen op een pad ook bij een scherpe bocht, maar op een flauwe splitsing komen ze juist niet.
En
de dialoogboxjes komen op de Edge130 over de kaart, zodat je op de kaart niet kunt beoordelen of de aanwijzing correct is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ofv schreef: wo 1 januari 2020, 19:15 Ik heb inmiddels geprobeerd een gpx route te rijden. Ik had de hoop dat er vanaf huis eerst richting de route genavigeerd zou worden maar dat werkt blijkbaar niet zo. (wellicht heb ik een te hoge verwachting?)

Eenmaal aangekomen bij de route had ik een lekke band. De route was inmiddels wel in het scherm te zien. De zag de kronkelende bochten.

Een tweede poging ging ook mis. Blijkbaar start ik de route op een andere plek dan degene die de route gemaakt heeft. Daardoor bereikte ik na 1,6km al de finish en stopte de navigatie ermee. Wellicht is dat anders in te stellen. Kan me voorstellen dat er soms meer dan 1 rondje gereden wordt of dat je niet altijd bij het begin start. Ik kon niet doorgaan wat irritant was. Moest opnieuw beginnen.

Geen idee of dit nou anders is als bij andere navigatiesystemen.
Je verwacht teveel.
De Ryder 420 en Edge 130 hebben geen kaart en kunnen niet routeren.
Ze kunnen alleen een lijntje laten zien (kruimelspoor)
Als je halverwege instapt moet je bij het eind/begin vd geladen track de track nog een keer opstarten.
Je kan de zaak thuis wel knippen en plakken zoals jij het wilt, maar het gaat niet vanzelf.
Navigeren naar het begin van een track kan hooguit met een rechte lijn, die wijst naar het beginpunt. (Of de auto, de camping, het terras of het ziekenhuis)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Thanks :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En die punten om naartoe te navigeren (huis, parking, startpunt, camping enz.) moet je zelf ook van tevoren inladen als POI of waypoint.
Een eenvoudige gps kent ze niet vanzelf, want geen kaart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Vandaag de complete Stadsbos013 route op de Bryton gereden. Als je Google maps gewend bent moet je je verwachting wel iets naar beneden bijstellen. Regelmatig moest ik een pad in en dacht de navigatie dat ik nog een meter of 40 te gaan had. Geen ramp, gewoon even wennen. Soms klopte er weinig van de zichtbare lijn, soms viel de verbinding heel even weg. Maar overall werkt het gewoon hartstikke voldoende.

Wat ik een beetje mis is de tijd(klok) in het scherm. Om die reden draag ik nog een horloge. Er is naar mijn idee wel plaats voor op het scherm.

De accu gaat wel echt gigantisch lang mee. Sinds aanschaf 1x opgeladen en nog steeds op 70 procent na enkele ritten.

Synchroniseren met de app gaat allemaal vlekkeloos. Al met al voor 100 euro een hele prima aankoop wat mij betreft.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik zie dat je voor een klein beetje extra de Rider 450 hebt, die OSM ondersteunt, dat is toch wel een leuke toevoeging... Ook doet deze Bluetooth sensoren naast ANT+
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een kaart wilt misschien wel..
Want het kan ook zonder kaart, kan ook heel duidelijk zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Helaas inmiddels een wat mindere ervaring. En dat heeft vooral met de app te maken. Deze maakt nog wel contact met de 420 maar haalt de rit niet meer van het apparaat af. In de Google app store zul je zien dat veel mensen hierover klagen. En die app is voor mij wel een heel belangrijk onderdeel. Deze problemen worden sinds april gemeld en vandaag heb ik er dus zelf ook last van. Een update / oplossing blijft wat dat betreft ook wel erg lang uit en in de app store zie je standaard heldesk reacties over contact opnemen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat sucks.
Nu is het wel zo dat ook Garmin daar moeite mee heeft, zie andere topic.
Er is iets met ios gedaan waardoor de sync niet lekker loopt.
Heb jij een apple ?
Wellicht heeft de Bryton app hier ook last van.
Ach nee, Android, want Google Play store.
Hoe dan ook, eerst werkte het, nu niet meer. Er is dus iets veranderd in de software. Een "update"...
Android, app of gps. Kan je een oudere versie terugzetten?


Inmiddels mijn enige minpunt aan de edge130 verholpen, een grotere accu op Ali besteld en ingebouwd.
Garmin naait de 130 kopers :evil:
Ten eerste bouwen ze een kleinere accu in dan dat er fysiek in de 130 zou passen.
Ten tweede is het eigen Garmin label dat ze op die kleinere accu plakken "groter" dan de daadwerkelijke specs en afmetingen van die accu (opdruk van accu fabrikant).
Dus in de 130 zit een accu die 2 maten kleiner is dan waar het accu compartiment op is berekend !
En surprise surprise, met die grotere accu van Ali haalt de 130 de 15h wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mysha
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:16

Ik twijfel over de 420. Heb vroeger een bryton gehad dus ben bekend met het merk.

Ik zou hem voornamelijk willen gebruiken voor interval trainingen e.d.
Ik heb gezien dat je die in de app kunt aanmaken, maar kun je die wel naar de 420 syncen? Ik lees er verschillende dingen over.

Dit zou ik ook willen doen als het s'avonds weer donker is. Kan het ook dat hij bij een notificatie oplicht?
Hierbij bedoel ik als een bepaalde tijd interval is overschreden of b.v. als je buiten de geprogrammeerde hartslag zone komt.
Plaats reactie