Herlaadbare batterijen voor Garmin etrex

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Welke herlaadbare batterijen gebruiken jullie voor je Garmin etrex?
Ik heb een 30x en gebruik momenteel nog Energizer of Panasonic alkaline, had er hier nog een heel aantal liggen, maar zoek dus degelijke herlaadbare batterijen en een goede lader.

Kopen jullie dan 4 AA's, 2 in het toestel en 2 als reserve? Hoe zijn de laadcycli? Aan welke parameters moet je je houden?

Tips? Verkoopadressen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Al 7 jaar een Etrex 30.
Ik heb al die tijd Eneloops(2400mAh) in gebruik. (Toen Sanyo maar nu overgenomen door Panasonic?)
En om ze al die jaren heel te houden heb je ook een goede lader nodig.
Zo'n digitale met div.programma's voor laden, ontladen en opfrissen.
En 4 AA's. 2 in het toestel en 2 opgeladen in de kast of in de rugzak.

Maar nu je voor €1,80 een pakje met 8 AA's bij Aldi of Lidl koopt, weet ik niet of ik die investering nu nog zou doen...

Ik heb de Etrex30 eens in de vrieskou buiten gelegd en laten liggen.
Hield het op de Eneloops ruim 28 uur vol.
Alleen loggen, geen navigatie actief.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

De oplaadbare batterijen van de Hema zijn volgens mij als beste getest,ik gebruik ze ook al een aantal jaren in mijn camera en werken prima. :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij die van de Lidl toen ze in de aanbieding waren, of was het nu de Aldi? En dan in de Etrex nog even het batterij type corrigeren... Niets bijzonders in ieder geval en die de eerste set is toch een jaar of 5 meegegaan waarbij ik m'n Etrex bijna iedere dag gebruikte met scherm aan.

Goedkope normale AA's heb ik op vakantie wel gebruikt (geen 220V voor de lader) en zitten als back-up in een rugzak maar die gingen toch sneller leeg dan ik verwachtte.
Laatst gewijzigd door cheeta op zo 19 januari 2020, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube AIM schreef: zo 19 januari 2020, 22:32 De oplaadbare batterijen van de Hema zijn volgens mij als beste getest,ik gebruik ze ook al een aantal jaren in mijn camera en werken prima. :-q
Door de Consumentenbond zeker?
Die vinden alles vd Hema geweldig, daar trap ik niet meer in ;)

Maar gelukkig is de Etrex niet zo kieskeurig als ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Google maar eens op „Lidlloops“, dan kom je wel wat lui tegen die diverse accu’s op de pijnbank leggen, en daar komen vaak verrassende conclusies uitrollen. Kennis van de Duitse taal is aan te raden.

Het probleem met aanbieders als Lidl, Aldi, HEMA en, niet te vergeten: Ikea, is dat ze zelf geen batterijen fabriceren, maar inkopen bij wisselende aanbieders. Als HEMA dus een keer als beste uit een test komt, is daarmee niet gegarandeerd dat ze een jaar later niet een compleet andere accu in hetzelfde jasje verkopen, die echter beduidend slechter presteert.

Of andersom, natuurlijk.
Vorsprung durch Pedantik.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Ik gebruik accus van Panasonic, de Eneloop Pro van 2500mAh. Zoals TstM al schreef is een goede lader voor dergelijke accus noodzakelijk, eentje die elke accu afzonderlijk oplaadt. Ik heb daarvoor een aantal Opus BT-C3100 laders, deze was zelfs in staat een paar "defecte" (aldus de VARTA lader) NiCd accus weer tot leven te wekken.
Heb ook eens NiMh accus van de LIDL geprobeert. Ze zullen best goed presteren in een test waar niet te veel naar levensduur wordt gekeken maar bij mij is het uitvalspercentage na een tiental oplaadcycli enorm hoog.

Voor en dagje navigeren op de Etrex heb je aan een setje gewone eneloops (1900mAh) genoeg. Die hebben als voordeel dat ze meer oplaadcycli meegaan. Maar nogmaals: een goede lader is essentieel.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hier ook eneloops, maar ook Ikea (Ladda?) NiMh batterijen. Bevallen me prima, ik heb eigenlijk geen alkalinebatterijen meer in huis. Ik gebruik deze lader: https://www.nkon.nl/maha-powerex-mh-c90 ... r-xyz.html

Die schijnt wel oké te zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Gebruik alleen Eneloops thuis. Voor de Garmin Oregon, maar ook voor bv Xbox controllers. Houden zich erg goed.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: ma 20 januari 2020, 09:26 Google maar eens op „Lidlloops“, dan kom je wel wat lui tegen die diverse accu’s op de pijnbank leggen, en daar komen vaak verrassende conclusies uitrollen. Kennis van de Duitse taal is aan te raden.

Het probleem met aanbieders als Lidl, Aldi, HEMA en, niet te vergeten: Ikea, is dat ze zelf geen batterijen fabriceren, maar inkopen bij wisselende aanbieders. Als HEMA dus een keer als beste uit een test komt, is daarmee niet gegarandeerd dat ze een jaar later niet een compleet andere accu in hetzelfde jasje verkopen, die echter beduidend slechter presteert.

Of andersom, natuurlijk.
Precies dat, en ik vertrouw een onbekende Duitser in deze meer dan de Consumentenbond :wink:
Kapitein Iglo schreef: ma 20 januari 2020, 15:09 Hier ook eneloops, maar ook Ikea (Ladda?) NiMh batterijen. Bevallen me prima, ik heb eigenlijk geen alkalinebatterijen meer in huis. Ik gebruik deze lader: https://www.nkon.nl/maha-powerex-mh-c90 ... r-xyz.html

Die schijnt wel oké te zijn.
Die lader heb ik ook, ik vind 'm heel erg OK. :-q
M'n Eneloops destijds ook bij Nkon gekocht.

Ikea Ladda's waren ook een keer goed getest, maar het is zoals Alien schreef, deze ketens kopen ergens een batterij en laten hun logo er op printen. De volgende partij kan heel ergens anders vandaan komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Hier in huis veel gps-ontvangers voor activiteiten en verhuur. Voor elk apparaat zijn 2 batterijen nodig. Klanten krijgen ook nog een setje reserve mee. Ik heb dus veel batterijen.

Voorheen gebruikte ik NiMh batterijen van de Hema, maar die hielden hun lading niet lang vast. Daarom imitatie-eneloops van Conrad gaan gebruiken. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar Conrad Endurance 2600 en GP ReCyko+ 2600. Welke op het moment van bestellen het goedkoopst is. Erg tevreden over.
Laden met slimme laders: Voltcraft IPC-1L. Heeft ook een 12V stekker voor in de auto.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Net via Nkon.nl een Maha Powerex MH-C9000 en Eneloops gekocht. Bedankt voor de tips jongens!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hitchhikerzguide schreef: di 21 januari 2020, 21:52 Net via Nkon.nl een Maha Powerex MH-C9000 en Eneloops gekocht. Bedankt voor de tips jongens!
Graag gedaan - had toch aandelen in die toko moeten hebben, ik bestel er al wat jaartjes (niet wekelijkshoor :lol: )
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Een beetje mosterd na de batterij, maar ik gebruik oplaadbare batterijen van Duracell.
In totaal 4 stuks, 2 voor in de Garmin en 2 als reserve.

Voor mijn gebruik gaan ze lang genoeg mee, zelfs zolang dat ik soms tijdens het gebruik van de Garmin de melding krijg dat de batterijen opraken. Maar ook dan gaan ze nog wel een tijdje (lees paar uur) mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die melding komt ruim op tijd (bij m'n Etrex30)
Voorheen was het ook zo dat het toestel bij deze melding de schermverlichting inschakelde, waarschijnlijk om extra aandacht te vragen.
Beetje dom, want met de verlichting stook je het laatste beetje energie snel op :winkie:
Is gelukkig aangepast in de recente firmware...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie