De Komoot app

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
PaganiProductions

Hier iedereen zijn ervaringen met de Komoot app voor routes en navigatie.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Klein beetje ervaring mee. Kaarten zijn gedetailleerd, staan dus nagenoeg alle gangbare paden op.

Alleen is niet specifiek geoptimaliseerd voor fietsen of mtb.

Navigatie functie is aardig, maar zelfs als je het op mtb zet wordt je gewoon over de weg gestuurd. Terwijl er wel legale paden zijn. Veel bestaande routes staan er niet op.

Je kan bijvoorbeeld ook geen keuze maken voor een willekeurig rondje van een x aantal km. Je moet dus echt een bestemming ingeven.

Ik gebruik het alleen als ik ga wandelen in het bos.
PaganiProductions

Brul78 schreef: ma 20 januari 2020, 23:20 Klein beetje ervaring mee. Kaarten zijn gedetailleerd, staan dus nagenoeg alle gangbare paden op.

Alleen is niet specifiek geoptimaliseerd voor fietsen of mtb.

Navigatie functie is aardig, maar zelfs als je het op mtb zet wordt je gewoon over de weg gestuurd. Terwijl er wel legale paden zijn. Veel bestaande routes staan er niet op.

Je kan bijvoorbeeld ook geen keuze maken voor een willekeurig rondje van een x aantal km. Je moet dus echt een bestemming ingeven.

Ik gebruik het alleen als ik ga wandelen in het bos.
Heb al een paar routes proberen te maken maar asfalt stukken krijg ik er niet echt uit.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Daar gebruik ik Garmin Connect voor. Veel makkelijkere software als je eenmaal doorhebt hoeft het werkt en reageert.

Offtopic. Beetje zinloos quote hè
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik verbaas me eigenlijk een beetje hierover. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ik dacht juist dat het voor het fietsen gemaakt was..?
Als ik het zelf zou gebruiken zou ik in komoot een route maken en deze op mijn wahoo zetten. Het schijnt dat je dan turn by turn navigatie hebt.
Die gasten van GMBN en GCN maken zo ook altijd hun routes voor bikepacken. Of zit er een verschil tussen de app en komoot online?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Woord Komoot is een afgeleide van woon-werk verkeer. ( denk ik me te herrinneren).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Flow&Co schreef: di 21 januari 2020, 08:21 Die gasten van GMBN en GCN maken zo ook altijd hun routes voor bikepacken. Of zit er een verschil tussen de app en komoot online?
Die gasten zullen wel gesponsord worden zoals alles op hun kanaal.

Mijn ervaring is voornamelijk op de app, online is ongeveer hetzelfde.

Voorbeeld; van Boxtel naar Moergestel.
Volgens Komoot zou dit bijna 10km singletrack moeten hebben. Aleen dit is een mix van onverharde wegen en paden, zowel voor landbouwverkeer als wandelpaden. Bij het routeplannen wordt dus alleen een voorkeur voor onverhard gebruikt, maar niet toegespitst op MTB. De voorgestelde route is overigens prima.

Afbeelding
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Gebruik het al jaren naar tevredenheid. Route maken in Komoot en dan in de Wahoo zetten. Top.

Gebruik het met name in het buitenland op de racefiets. Was laatst wat routes aan het maken voor de MTB en merkte dat het dan wat lastiger is. Bepaalde (single)tracks pakt hij dan als wandelpad en dan krijg je geen goede route.

Zit alleen wel eens te stoeien met het programma als je een route van iemand aan wil passen met start en eindpunt.
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

Ik heb een vraagje ove komoot, als ik een mtb route plan kan ik kiezen tussen mountainbike of mountainbike (alpine)

wat is het verschil?
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Bij Alphense krijg je een route met meer hoogte meters. Heb de app een paar gebruik in Duitsland daar werkte het wel fijn alleen hier in de buurt ( Friesland ) is er geen mooie route mee te plannen.
PaganiProductions

Gister een komoot graval route gereden van Gravel cc
https://www.strava.com/activities/3102071038
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ben ook wel benieuwd naar Komoot. Zeker nu ik steeds meer renners op social media zie die er ook gebruik van maken
Who needs roads when there's dirt
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Voorheen deed ik alles met Basecamp. Daarvoor met MapSource. Wandelen, MTB, fietstochten, kano- en kajak varen. Alles in combinatie met een diverse GPS-ontvangers. Veel en vaak, ook voor werk.

Toen ik een Garmin Fenix 5+ kocht ben ik op zoek gegaan naar opties die naad- en draadloos samenwerken met het horloge. Garmin Explore, MapView. Het is het allemaal net niet.

Sinds een paar maanden gebruik ik Komoot. Vooral voor routeplanning voor hardlopen en fietsen. De MTB rijdt vooral op vaste routes, dus dan geen navigatie nodig, al pikt Komoot mijn rondjes wel op van mijn horloge.
Wat een verschil met andere software. Intuïtief, routes zijn makkelijk aan te passen, een routepunt is er zo tussengezet. Volgorde van routepunten simpel aan te passen. Aanbevelingen van andere gebruikers op de kaart. Online op de pc extra kaarten. Alles gaat met de app op mijn horloge vlot over, offline beschikbaar te maken om geen telefoon mee te hoeven nemen.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat ik met een route voor hardlopen of wandelen nog wel eens langs een mtb track wordt gestuurd. Is ter plekke wel op te lossen, en sommige mtb tracks staan wel als zodanig op de kaart, maar Vrachelen bijvoorbeeld niet. Dorst wel.
Met de gewone (trekking)fiets word ik af en toe over bospaden geleid, wat voor sommigen een probleem zal zijn, maar voor mij een pluspunt.

Keiblij mee, bespaart me veel tijd. Basecamp gebruik ik nu alleen nog als ik meerdere routes parallel aan elkaar moet maken, met waypoints wil werken of complexere eisen heb.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Mike Corleone
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 april 2020, 19:45

Hallo
Ik ben nieuw op dit forum en had geen idee waar ik met mijn probleem terecht kan, zeker in deze tijden nu alles gesloten is.

Klinkt allemaal mooi, routes maken op de gsm en draadloos synchroniseren naar de Garmin gps. En dit allemaal zonder pc vermits ik dat niet heb.
Maar voor het zover is moet er toch veel geüpdatet en geïnstalleerd worden.
Uiteindelijk is alles verbonden (gsm met gps, Garmin met komoot) en heb ik de komoot app op men gps kunnen downloaden. Als ik deze wil opstarten verschijnt er een code van 8 cijfers en letters en word er mij gevraagd om in te loggen op komoot.com/connect en deze code in te geven.
En hier zit ik op dit moment vast, ik heb geen idee waar ik deze code moet ingeven.

Iemand advies voor mij ?
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Onder instellingen op de site vind je een kopje verbindingen. Daar misschien?

Edit: Nee, toch niet. Op komoot.com/connect log je in met je account. Vervolgens vraagt de site om die code.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Plaats reactie