De Komoot app

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Kijk dan ook eens naar: www.judise.nl
Ik vind dat echt het fijnste "programma" (site) om route's te maken, bewerken en op te slaan.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q
Ook die site zal ik meenemen in mijn onderzoek. Bedankt voor de tip.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Gerwin89 schreef: za 17 oktober 2020, 09:27 Kijk dan ook eens naar: www.judise.nl
Ik vind dat echt het fijnste "programma" (site) om route's te maken, bewerken en op te slaan.
Ik heb er even op gespiekt. Ziet er interessant uit.
Op dit moment ben ik helemaal into Basecamp.
Maar ik zag ook dat er routes gedeeld kunnen worden, ook zeer interessant, echter dan rijst meteen de vraag hoe legaal zijn die routes of stukken van die routes.
Als voorbeeld de route van " De slag om Norg", daar zitten stukken in die niet gereden mogen worden (enkel dus tijdens de slag om Norg).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dat geldt in meer of mindere mate voor alle routes, gedownload van een site, of getekend in Basecamp.
Je ziet op de kaart (op de pc of op de app) niet of het pad over prive gebied gaat. Hekken staan er soms nog wel op, maar verbodsborden bijna nooit.

Toen de route werd gereden was het miss hien tijdelijk toegestaan.
Of toen vrij toegankelijk, maar inmiddels niet meer.

Met een goede kaart op je gps en wat handigheid kan je in zo'n situatie ter plekke bijna altijd wel een alternatief vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Hallo,

Ik heb een specifiek probleem/vraag met navigeren in komoot.

Mijn setup is vrij eenvoudig: Komoot (volledige app gekocht voornamelijk voor hiken en mtb-en)
Iphone XR en Apple watch SE

Ik gebruik mijn horloge dus om te navigeren ipv telkens mijn telefoon te moeten pakken, superhandig (dacht ik)
Maar ik merk dat de route meestal net te laat wordt aangegeven. Dus mn horloge trilt, geeft aan over 300m rechtsaf, is er op 300m helemaal geen rechtsaf, die zit al op 250m of soms nog eerder.

Het gebeurt dus dat als ik een rondje van 50 km fiets ik tot wel 10x weer moet omdraaien omdat ik de afslag heb gemist.
Is dat een instellingen probleem? Is dat probleem van Komoot of probleem van het gebruik op een telefoon? Lijkt me bijna niet want Google Maps bijvoorbeeld is super nauwkeurig. Ik kan er redelijk op anticiperen als het bospaden zijn waar je bv een kruispunt tegenkomt, maar wanneer je een single trail fietst die op een paar plekken ogenschijnlijke aftakkingen heeft, wordt dit wel erg verwarrend.

Meer mensen hier al issues mee gehad? Met hiken is dat probleem veel minder omdat je veel langzamer voortbeweegd.

Daarnaast; is er een manier om ook al de volgende afslag te laten zien op je apple watch? Dus dat je de eerst volgende en de opvolgende krijgt?
Dit wederom omdat je soms na een afslag al snel een volgende afslag links of rechts moet hebben, wanneer de info dus te laat op je horloge wordt getoond, kan je weer keren :(
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De meeste bikers rijden niet met routes ( een serie aanwijzingen: linksaf, rechtsaf, etc.), maar met tracks of sporen ( een lijn door een aantal coördinaten op de kaart).
Bij MTB-en rij je niet altijd op paden die op een routeerbare kaart staan. Om zo een spoor te kunnen zien heb je een scherm nodig. Want het spoor geeft niet links of rechts aan.

Er bestaan ook houders om sporthorloges (van bijvoorbeeld Polar) aan het stuur te bevestigen, met een losse hartslagband kan je dan je hartslag in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Mja, dat is niet geheel wat de Komoot app is natuurlijk. Dat doe ik wel als ik dus ff verkeerd zit om de kaart (het spoor) in mijn hoofd te prenten

Op aanwijzingen rijden vind ik zelf prettig. Heb vroeger met de Garmin Edge gereden. Vond het niet wat. Met hartslag meting rijden vond ik zinnig toen ik trainde voor marathons. Nu ik gewoon wil touren vind ik het overbodig.

Het fijne aan Nederland is dat veel routes uitgepijld zijn, gezien ik ook veel in het buitenland fiets en hike zijn apps als komoot superhandig de uitpijling laat daar namelijk vaak te wensen over :)

Toch bedankt voor je reactie :-q
Knakworstkweker

vandaag tot ontdekking gekomen dat komoot rauwe gpx files om de een of andere reden blijft aanpassen als je deze upload.

De routebouwer van komoot werkt vaak handiger dan basecamp, maar routes die je vanuit basecamp maakt, worden door komoot aangepast.

geen idee hoe je dit kan omzeilen, basecamp was ook al een flinke pil om onder de knie te krijgen en te leren dat je er omslachtig mee moet werken eer het werkt, is dat bij komoot ook zo?
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Komoot is handig als je zelf een route wil maken, maar is inderdaad een beetje eigenwijs als je bestaande routes binnenhaalt. Bestaande GPX-files laad ik gewoon rechtstreeks in via Wahoo Elemnt app, werkt prima. Enig nadeel: je kant daarin niets bewerken (voor zover ik weet). Basecamp heb ik nooit gebruikt, omdat gebruiksvriendelijkheid ervan erg slecht is (zoals eigenlijk zo'n beetje alles van Garmin).
Knakworstkweker

Het probleem is als je 2 routes gaat koppelen in basecamp, moet je gaan samenvoegen, als je dat onder de knie hebt (is me gelukt) heb je 1 track in je gpx.

Als je deze gpx op komoot zet verzint deze ineens een nieuwe alternatieve route, reden onbekend.

De gpx werkt prima op mijn wahoo, maar komoot ligt dwars.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je GPX-files hebt om secties van te knippen-plakken is Basecamp echt ideaal en super eenvoudig...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen route maar tracks gebruiken.
Als.komoot van een track ook nog iets anders gaat maken, dan is komoot alleen nog geschikt voor de digitale prullenbak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 december 2020, 19:37 Geen route maar tracks gebruiken.
Als.komoot van een track ook nog iets anders gaat maken, dan is komoot alleen nog geschikt voor de digitale prullenbak.
Dat doet komoot dus.

Vandaag nog het e.e.a. getest en conclusie is:

Als je een gpx upload als tour en het vinkje van 'volg bestaande wegen o.i.d. aanlaat verneukt komoot heel je gpx.

Als je het vinkje uitzegt loopt het hele circus vast en krijg je de opmerking dat er een fout is opgetreden of iets in die strekking.

Punt is bij deze: komoot is kut als je importeert
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Sorry, maar kan ik zo niet bevestigen. Ik ga regelmatig bestaande GPX files uploaden in Komoot en op de beelscherm aanpassen. Je moet wel weten hoe het werkt, want anders kan het best zijn dat je niet dat krijgt wat je wilt hebben en dan moet je weer van te voren beginnen. Het probleem is meer dat er geen goed uitleg is hoe de software precies werkt en waar je op moet letten. Maar met wat geduld kom je er wel van zelf achter.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dan zijn er mensen die zeggen dat Basecamp lastig is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie