De Komoot app

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Moet zeggen dat ik ook nog vrij lang in Mapsource ben 'blijven hangen', was vertrouwd dus waarom Basecamp.
Zou nu al lang niet meer terug willen maar heb 't in het begin ook aardig zitten vervloeken.

Een ding hebben ze gemeen, ze doen beiden wat ze moeten doen met een geïmporteerde track en dat is: helemaal niks, gewoon afblijven en op de kaart zetten zoals 'ie is. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

rokl schreef: do 24 december 2020, 23:10 Sorry, maar kan ik zo niet bevestigen. Ik ga regelmatig bestaande GPX files uploaden in Komoot en op de beelscherm aanpassen. Je moet wel weten hoe het werkt, want anders kan het best zijn dat je niet dat krijgt wat je wilt hebben en dan moet je weer van te voren beginnen. Het probleem is meer dat er geen goed uitleg is hoe de software precies werkt en waar je op moet letten. Maar met wat geduld kom je er wel van zelf achter.
Buiten dat om is die app web-based en gruwelijk traag.

Ben er wel achter nu dat na een paar uur basecamp dit toch echt wel de voorkeur heeft, ik moet alleen nog een keer betere kaarten zien te organiseren voor basecamp want nu zie ik vaak niet als ik inzoom.... :~
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Sinds ik eens naar topo kaarten voor hiken in Noorwegen gezocht heb, haal ik m'n OSM topo kaarten hier:
http://www.frikart.no/garmin/index.html
Noorse site, maar ook alles in 't Engels te vinden.

Er zijn vast nog 100 andere plekken voor OSM kaarten te vinden, maar wat ik hier haalde voldoet voor mij prima. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

KTManiac schreef: vr 25 december 2020, 00:31 Sinds ik eens naar topo kaarten voor hiken in Noorwegen gezocht heb, haal ik m'n OSM topo kaarten hier:
http://www.frikart.no/garmin/index.html
Noorse site, maar ook alles in 't Engels te vinden.

Er zijn vast nog 100 andere plekken voor OSM kaarten te vinden, maar wat ik hier haalde voldoet voor mij prima. :-q
Thanks! :-q
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Beetje een Bump.

Maar wat is hier nu de ervaring mee? Ik heb de app gedownload na een korte uitstap naar duitsland. Daar wat wandelroutes gevonden via Komoot. Dat werkte prima, vooral om op een centraal platform een route te vinden ipv allerlei sites te bezoeken. Meer tijd om te lopen/fietsen dus.

Is de app inmiddels ook nuttig in Nederland? Mijn huidige manier van plannen is een route zoeken, daar de GPX van downloaden en deze gebruiken in een OSM app op mijn telefoon. Op de MTB gaat hij naar een Garmin.

Ik heb van de aanbieding gebruik gemaakt de wereldkaart te downloaden van Komoot. Maar vroeg me af of er nog tips zijn voor het gebruik. Ik zie het namelijk wel veel langskomen hier/online waarbij het vooral een platform lijkt om je routes te delen.

Kan je komoot ook gebruiken als tracker en dit vervolgens naar Garmin/strava uploaden?

Edit: ik zie dat de OSM app ook de mogelijkheid heeft om routes te maken. Echter gebruik ik dit amper omdat in GPS vaak gebruik op plekken waar ik niet weet welke wegen het leukste of het mooiste zijn. Ik hoop dat komoot die functie wel heeft.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

twowheeler schreef: wo 21 juli 2021, 13:19 Beetje een Bump.

Maar wat is hier nu de ervaring mee? Ik heb de app gedownload na een korte uitstap naar duitsland. Daar wat wandelroutes gevonden via Komoot. Dat werkte prima, vooral om op een centraal platform een route te vinden ipv allerlei sites te bezoeken. Meer tijd om te lopen/fietsen dus.

Is de app inmiddels ook nuttig in Nederland? Mijn huidige manier van plannen is een route zoeken, daar de GPX van downloaden en deze gebruiken in een OSM app op mijn telefoon. Op de MTB gaat hij naar een Garmin.

Ik heb van de aanbieding gebruik gemaakt de wereldkaart te downloaden van Komoot. Maar vroeg me af of er nog tips zijn voor het gebruik. Ik zie het namelijk wel veel langskomen hier/online waarbij het vooral een platform lijkt om je routes te delen.

Kan je komoot ook gebruiken als tracker en dit vervolgens naar Garmin/strava uploaden?

Edit: ik zie dat de OSM app ook de mogelijkheid heeft om routes te maken. Echter gebruik ik dit amper omdat in GPS vaak gebruik op plekken waar ik niet weet welke wegen het leukste of het mooiste zijn. Ik hoop dat komoot die functie wel heeft.
Ik plan alle route`s in komoot, ik vind het ideaal.Wel veel op asfalt of gravel paden maar werkt voor mij erg goed.
Komoot geeft inderdaad ook mooie paden aan die door derden erg mooi of bezienswaardig zijn, ook plaatsen in bos of heide die mooi zijn om door te rijden.
Voor mtb route`s zoals bijvoorbeeld Dorst of Amerongen heb je Komoot niet nodig.
Je kan een uitgestippelde route die je van derden leuk lijkt de gps file downloaden.
Ik kan zelfs navigeren met mijn horloge (Garmin) met komoot, en zou best kunnen dat de app ook op een garmin bv 1000 serie te zetten is, maar dat weet ik niet zeker.
Als je een route gemaakt hebt kan je de wegen aan klikken en kan je zien wat voor soort weg, pad het is , best prettig met erg groog weer, zodat ik niet in mul zand met mijn vrouw terecht kom.
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Komoot ideaal? Volgens mij niet. Komoot kan er immers voor zorgen dat een 100% legale route — om onduidelijke redenen — gewijzigd wordt in een (deels) illegale variant. Dat is namelijk mogelijk bij het (opnieuw) inplannen met Komoot van een (elders) gecreëerde of reeds gereden route.

Ook als je daarbij aangeeft de ORIGINELE route te willen volgen, kan het dan fout gaan bij trajecten, waarvan Komoot kennelijk ‘denkt’ dat een ander traject handiger of mooier is. Of dat Komoot ‘denkt’ dat er gewoonweg niet gefietst mag worden, terwijl dat in de praktijk juist wél toegestaan is.

In dergelijke gevallen worden de originele trajecten door Komoot impliciet om zeep geholpen, terwijl de nieuwe Komoot-varianten soms juist illegaal of onhandig zijn. Zo heb ik al vele (100% legale) mtb-, xc- en gravelroutes gepubliceerd, die door anderen gekopieerd werden naar Komoot en vervolgens aldaar ingepland werden. Met als resultaat dat deze routes plots diverse illegale trajecten en/of allerlei vreemde heen-en-weertjes bevatten.

Lijkt me handiger dat Komoot eens wat tijd gaat inplannen om dat euvel te verhelpen. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit risico bestaat met alle software, ook die in je gps.
Zodra je een track omzet in een route gaat er van alles veranderen.
Persoonlijk is het mij een raadsel waarom je een track zou willen veranderen, maar mensen (en blijkbaar ook apps) doen soms vreemde dingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 juli 2021, 21:31 Dit risico bestaat met alle software, ook die in je gps.
Zodra je een track omzet in een route gaat er van alles veranderen.
Persoonlijk is het mij een raadsel waarom je een track zou willen veranderen, maar mensen (en blijkbaar ook apps) doen soms vreemde dingen.
In dit geval gaat het juist om mensen die helemaal niks willen veranderen. Ze willen gewoon een originele route narijden, meer niet. Ze geven dat ook aan bij Komoot. Echter, dat wordt botweg genegeerd.
Een originele route narijden, kan dus niet bij Komoot.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je las denk ik over het belangrijkste stukje heen, maar misschien was ik niet duidelijk genoeg ;)
ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 juli 2021, 21:31 Persoonlijk is het mij een raadsel waarom je een track zou willen veranderen, maar mensen (en blijkbaar ook apps) doen soms vreemde dingen.
Waardeloos dus dat Komoot dit doet, maar ook veel mensen doen rare dingen, vooral omdat ze route-aanwijzingen willen hebben.
Converteren naar een route lijkt dan de oplossing, maar de route wijkt daarna af vd originele track.
Dit gaat eerst fout bij het converteren in de app en daarna nog eens in het toestel, omdat het toestel een route nog eens aanpast aan zn eigen kaart (die dus vaak anders is dan de kaart in de app).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Via Komoot (gratis versie) zoek ik wel eens een leuke route op. Ik gebruik mijn Garmin Etrex voor de navigatie. Nu kan ik soms wel een GPX downloaden maar soms ook niet. :~ Ipv het download scherm krijg ik dan allerlei betaalde opties. Zit er soms een verschil in routes? Ik kan het niet ontdekken.... En welke betaalde versie zou ik nodig hebben om alleen de GPX te mogen gebruiken? De Navigatie, kaarten e.d heb ik allemaal niet nodig.
(Even Googlen om dezelfde route via een ander kanaal te vinden lukt vaak ook wel :tong )
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wikiloc heeft ook zoiets.
Als je de app gebruikt moet je betalen voor downloaden.
Gebruik je de website via je browser (werkt ook op je phone), dan kan je gratis downloaden, mits je een (gratis) account hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Pbro schreef: za 24 juli 2021, 09:44 Via Komoot (gratis versie) zoek ik wel eens een leuke route op. Ik gebruik mijn Garmin Etrex voor de navigatie. Nu kan ik soms wel een GPX downloaden maar soms ook niet. :~ Ipv het download scherm krijg ik dan allerlei betaalde opties. Zit er soms een verschil in routes? Ik kan het niet ontdekken.... En welke betaalde versie zou ik nodig hebben om alleen de GPX te mogen gebruiken? De Navigatie, kaarten e.d heb ik allemaal niet nodig.
(Even Googlen om dezelfde route via een ander kanaal te vinden lukt vaak ook wel :tong )
De Komoot navigatie werkt alleen op kaarten (gebieden) die je aangekocht hebt. Nu is het wel zo dat je, als je lid wordt van Komoot, je één kaart gratis mag downloaden. Ik heb daar toen voor de kaart 'nederland' gekozen. Later heb ik BE/DE er los bij gekocht. Mijn ervaring met de navigatie is heel goed, zowel online als offline (dus zonder dataverbruik) werkt de navigatie behoorljk goed, en wat ik zelf heel fijn vind is dat de navigatie je meermaals duidelijk maakt waar je wanneer moet afslaan (of juist niet). Ook staan de kleine singletrails (iig in het gebied waar ik vaak rij) er op.

Qua GPX is er ook nog wel wat verschil, de meeste GPX files zijn gebouwd op keypoints (dus gewoon navigatiepunten, breedtegraad/lengtegraad) maar de interpretatie van de programma's waarin deze punten aangemaakt zijn verschilt nog wel eens - daar zit het verschil in.
¯\_(ツ)_/¯
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Moet zeggen, heb dit weekend Komoot gebruikt bij een wandelroute. Dat werkte erg makkelijk.

Nu werkte navigeren via OSMand+ ook al prima, maar het "nadeel" daarvan was altijd het zoeken van routes, het downloaden van de GPX en het zorgen dat het een goed bestand is. De routes bij Komoot kan je gewoon meteen vinden en inzetten, zonder dat je het web af hoeft te gaan.

Ik vind de standaard kaart wel heel sumier, standaard wandelroutes staan er bijvoorbeeld niet op.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

FXII schreef: zo 25 juli 2021, 22:01
Pbro schreef: za 24 juli 2021, 09:44 Via Komoot (gratis versie) zoek ik wel eens een leuke route op. Ik gebruik mijn Garmin Etrex voor de navigatie. Nu kan ik soms wel een GPX downloaden maar soms ook niet. :~ Ipv het download scherm krijg ik dan allerlei betaalde opties. Zit er soms een verschil in routes? Ik kan het niet ontdekken.... En welke betaalde versie zou ik nodig hebben om alleen de GPX te mogen gebruiken? De Navigatie, kaarten e.d heb ik allemaal niet nodig.
(Even Googlen om dezelfde route via een ander kanaal te vinden lukt vaak ook wel :tong )
De Komoot navigatie werkt alleen op kaarten (gebieden) die je aangekocht hebt. Nu is het wel zo dat je, als je lid wordt van Komoot, je één kaart gratis mag downloaden. Ik heb daar toen voor de kaart 'nederland' gekozen. Later heb ik BE/DE er los bij gekocht. Mijn ervaring met de navigatie is heel goed, zowel online als offline (dus zonder dataverbruik) werkt de navigatie behoorljk goed, en wat ik zelf heel fijn vind is dat de navigatie je meermaals duidelijk maakt waar je wanneer moet afslaan (of juist niet). Ook staan de kleine singletrails (iig in het gebied waar ik vaak rij) er op.

Qua GPX is er ook nog wel wat verschil, de meeste GPX files zijn gebouwd op keypoints (dus gewoon navigatiepunten, breedtegraad/lengtegraad) maar de interpretatie van de programma's waarin deze punten aangemaakt zijn verschilt nog wel eens - daar zit het verschil in.
Voor zover ik heb gezien is dat qua regio niet meer mogelijk. Nu is het bijvoorbeeld noord-holland. Wereldkaart kost vervolgens 2 tientjes
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie