De Komoot app

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb destijds gebruik gemaakt van het aanbod om die wereldkaart tegen gereduceerd tarief te kopen. Geen moment spijt van gehad.
Ik gebruik Komoot vooral in het buitenland voor wandelingen, zowel voor zelfgemaakte als van andere mensen.
Voor fietsen (mtb) wel een keer gedaan bij Chaudfontaine, maar das was een misser. Leek meer een wandelroute dan een echt fietsbare route.
Na 3 km ploeteren om een padje van 40 cm zijn we terug gekeerd. Daar moet ik dan nog iets gerichter in zoeken.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik kom er nu dus achter dat ik blijkbaar 1 regio heb gekregen van Komoot. Dat verklaart waarom ik de ene route wel (die zat in mijn regio) en de andere niet (die zat er dus buiten) kon downloaden...
Komoot is wel een handige app, ik denk dat ik dus maar de kaart ga aanschaffen. De wereldkaart kost eenmalig €30,- dat is nog wel te doen. En vroeger kocht ik altijd wandel/fiets kaarten van het gebied waar we op vakantie waren. Er ligt voor een klein kapitaal van die kaarten hier te verstoffen in de kast... :roll:
Be Nice, Say Hi!
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

als je kan wachten kijk je best de kat nog even uit de boom ... komoot geeft regelmatig korting op dat wereldkaart aanbod ...
prima app voor wandelingen (zeker in het buitenland) of om ad hoc nog iets te bekijken (hoe veel langer wordt de wandeling als we hier eerst nog even naar boven gaan?) maar voor mtb route planning ...
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik ben tevreden over KOMOOT. Ik heb de werelddekking kaarten gekocht tijdens een van hun aanbiedingen, dus geen problemen dat ik geen routes kan maken of aanpassen die over de thuis regio heen gaan.
Ik gebruik het voor MTB routes, maar ook voor toerfietsroutes met de vriendin of zelfs wandelingen op vakantie. De suggesties , voorgestelde routes zijn iha OK.
Voordeel is dat je kan koppelen met Garmin Connect. Dus als je een route nieuw maakt (of zoals ik , download/aanpast) dan wordt die gelijk naar Connect gepompt en staat hij netjes op mijn Garmin Explore fiets gps-je. En vice versa, de afgelegde track die ik gemaakt heb wordt gelijk naar Komoot (en strava) gepompt.

Mijn einige minpuntjes: als ik een toerfiets (niet MTB) route maak en zet de setting dat ik ook onverharde toerfiets paden mag nemen, dan wil hij wel eens stukken MTB pad (dichtgegroeid, met wortels en rotsen) inlassen. Heeft al geleid tot een minder tevreden vriendin. En sommige MTB segmenten zijn wel leuk, maar soms (niet meer ) legaal (bomen over paden gegooid door boswachters etc).
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Deze zomervakantie (in NL) toch nog maar even snel de wereldkaart aangeschaft. Diverse routes van Komoot geplukt en gelopen/gefietst (de MTB mocht niet mee...). Veel plezier van gehad. :-q

(Op Komoot de GPX downloaden naar mijn telefoon en dan via een OTG kabeltje de route overgezet op mijn Etrex.)
Be Nice, Say Hi!
Quartje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 september 2021, 11:18
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF8

Ben zelf ook een gebruiker van Komoot. Bevalt behoorlijk goed. In Kroatië en Slovenië dit jaar ook veel plezier van gehad om mooie MTB-routes te rijden op basis van suggesties van andere gebruikers. Heb ook de worldmap aangeschaft voor (offline) navigatie. Zeker in die landen geen overbodige luxe, gezien de beperkte 3/4/5G-dekking in sommige gebieden.

Vraag: ik zag dat er ook 'sport-specific' maps aan te schaffen zijn als onderdeel van Komoot Premium, waaronder voor MTB'en. Heeft iemand daar ervaring mee en biedt dat echt meerwaarde? Kost 2,49 per maand (eerste jaar 29,99 euro en daarna 59,99 per jaar).
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Quartje schreef: wo 8 september 2021, 09:49 Vraag: ik zag dat er ook 'sport-specific' maps aan te schaffen zijn als onderdeel van Komoot Premium, waaronder voor MTB'en. Heeft iemand daar ervaring mee en biedt dat echt meerwaarde? Kost 2,49 per maand (eerste jaar 29,99 euro en daarna 59,99 per jaar).
ik heb dezelfde vraag. 60 euro per jaar voor een kaart... dan moet dat wel heel bijzonder zijn.

de huidige komoot kaart geeft ook al voorgestelde mtb segmenten, en in mijn ervaring zijn die redelijk goed om een route te plannen. Niet 100% goed, some door de tuin van iemand of bomen erover gekieperd door de boswachter, maar ik denk dat we dat wel altijd zullen hebben.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

nederbelg2 schreef: wo 8 september 2021, 12:10 ik heb dezelfde vraag. 60 euro per jaar voor een kaart... dan moet dat wel heel bijzonder zijn.

de huidige komoot kaart geeft ook al voorgestelde mtb segmenten, en in mijn ervaring zijn die redelijk goed om een route te plannen. Niet 100% goed, soms door de tuin van iemand of bomen erover gekieperd door de boswachter, maar ik denk dat we dat wel altijd zullen hebben.
Zolang je maar niet met grote groepen door privétuinen en/of over gebarricadeerde bospaden rijdt, lijkt het me geen probleem. 8)
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

B@zz schreef: wo 8 september 2021, 12:33 Zolang je maar niet met grote groepen ..... over gebarricadeerde bospaden rijdt, lijkt het me geen probleem. 8)
tja, met een grote groep heb je wel genoeg mankracht om zo'n boom weer opzij te gooien :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een kaart wordt eens in de zoveel tijd gemaakt of bijgewerkt en loopt dus altijd achter.

60 euro per jaar om naar een kaart te mogen kijken vind ik nogal stevig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb gratis Komoot app en Garmin Connect.
Maar ik kan nu dus geen gpx track bij Komoot selecteren en via Connect of op een andere wijze op mijn Garmin krijgen.
Ik wil dat dus wel kunnen.

Moet ik nu een betaald abonnement bij Komoot pakken of ook de kaarten erbij kopen?
Kan ik ze dan wel op mijn toestel krijgen?

Bvd
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

byorka schreef: vr 19 november 2021, 14:47 Ik heb gratis Komoot app en Garmin Connect.
Maar ik kan nu dus geen gpx track bij Komoot selecteren en via Connect of op een andere wijze op mijn Garmin krijgen.
Ik wil dat dus wel kunnen.

Moet ik nu een betaald abonnement bij Komoot pakken of ook de kaarten erbij kopen?
Kan ik ze dan wel op mijn toestel krijgen?

Bvd
Ja!

Je krijgt meestal één regio (provincie/gebied) gratis. Maar daar heb je niks aan als je ergens anders naartoe gaat. Ik heb deze zomer de wereldkaart gekocht. Kost eenmalig €30,- en is het geld (naar mijn mening) meer dan waard.
Be Nice, Say Hi!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb nog eens goed zitten lezen. Volgens mij zit het zo:
Om te kunnen synchroniseren met mijn Garmin moet ik het premium abonnement pakken voor 4,99/maand.
In dit abonnement zitten gratis de wereldkaarten.
Klopt dit zo?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Ik heb enkel de wereldkaarten en geen abo en ik kan gpx-en downloaden en synchroniseren met Garmin
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Luhmann schreef: vr 19 november 2021, 21:40 Ik heb enkel de wereldkaarten en geen abo en ik kan gpx-en downloaden en synchroniseren met Garmin
Hier ook alleen de wereld kaart gekocht om te kunnen synchroniseren / downloaden.
Plaats reactie