Trailforks, nog vergelijkbare sites op gps tracks af te halen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik ben redelijk nieuw met het gps verhaal, ik wil het vooral gebruiken om 'de tracks van de locals' te rijden in het buitenland. Ik ben aan het kijken op de trailforks website. Hier staan veel tracks in die je kunt downloaden. Zijn er nog meer van dit soort website waar je zonder accounts etc. gps tracks (uiteraard MTB) kunt downloaden?

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtbroutes.nl

Met (gratis) account
Alltrails
Wikiloc
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Het verschilt heel veel per regio welke site of app populair is en veel gebruikt wordt.

Overigens is lukraak gps tracks van het net plukken niet altijd succesvol, voor je het weet rijdt je de hele dag schotterpaden. Het is meestal de moeite waard om vooraf wat research te doen. Leuk voor de wintermaanden.

Ik kijk altijd of er enduro-achtige wedstrijden in de regio zijn geweest, die pakken meestal wel de betere trails. En eventueel artikelen in bladen of op websites die goede trails met naam noemen.
Mijn volgende stap is dan op youtube zoeken naar gopro beelden van die regio en eventueel specifieke trails.
Ten slotte kijk ik dan eerst op Trailforks, vervolgens op Strava of ik tracks kan vinden.
Eventueel wat tracks knippen en plakken.

Over het algemeen loont de moeite en tijd die dit kost wel. Beleef er zelf ook wel plezier aan en vind het een uitdaging. Soms worden trails met opzet niet genoemd of gedeeld, maar ik heb in sommige gevallen wel de lokatie vanaf foto's kunnen achterhalen (als je ongeveer weer waar het moet zijn, kun je kenmerken in het landschap matchen met de satellietfoto's op google maps). 8)

Overigens is een andere hele goede methode natuurlijk gewoon ter plekke de locals aanspreken :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: za 7 maart 2020, 22:11 ...
Overigens is lukraak gps tracks van het net plukken niet altijd succesvol, voor je het weet rijdt je de hele dag schotterpaden. Het is meestal de moeite waard om vooraf wat research te doen. Leuk voor de wintermaanden.
...
Of je wil schotterpaden rijden en komt op een EWS (enduro) trail terecht :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 7 maart 2020, 23:45
nielsvk schreef: za 7 maart 2020, 22:11 ...
Overigens is lukraak gps tracks van het net plukken niet altijd succesvol, voor je het weet rijdt je de hele dag schotterpaden. Het is meestal de moeite waard om vooraf wat research te doen. Leuk voor de wintermaanden.
...
Of je wil schotterpaden rijden en komt op een EWS (enduro) trail terecht :winkie:
Precies dat.

Zo reed ik twee weken terug nog door een rivier(tje) omdat de maker van de gps track die ik van een Franse vtt-track site had getrokken was vergeten te vermelden dat het pad in de wintermaanden als het regent een beek is. En ik had eens vette trails van Trailforks gehaald die niet per se over paden gingen waar men het mee eens is als je daar fietst omdat het bijvoorbeeld trailrunning- of wandelroutes zijn in een beschermd natuurgebied. Trailforks houdt er helemaal geen rekening mee of het legaal of wenselijk is en bij andere sites moet je ook maar hopen of de maker daar over na heeft gedacht. Soms zitten er ook nog tracks bij over privégrond omdat ze als route uitgezet zijn voor een toertocht maar nog wel op internet staan. Ook meegemaakt: staat er ineens een slagboom op m'n pad en moest ik 15 km omfietsen want het bleek een redelijk groot stuk privé-bos. En dan nog alle keren dat je een stippellijntje op je schermpje ziet maar voor je ligt een dichtbegroeid woud waar de laatste 4 jaar niemand gefietst heeft. Trail, welke trail? De beste manier om de trails van de locals te rijden is door met de locals te rijden.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Oli4k schreef: zo 8 maart 2020, 00:15En ik had eens vette trails van Trailforks gehaald die niet per se over paden gingen waar men het mee eens is als je daar fietst omdat het bijvoorbeeld trailrunning- of wandelroutes zijn in een beschermd natuurgebied. Trailforks houdt er helemaal geen rekening mee of het legaal of wenselijk is en bij andere sites moet je ook maar hopen of de maker daar over na heeft gedacht. Soms zitten er ook nog tracks bij over privégrond omdat ze als route uitgezet zijn voor een toertocht maar nog wel op internet staan.
Trailforks houdt hier juist wel rekening mee, je kunt bij de kenmerken van een trail ook expliciet instellen dat deze illegaal is, dan wordt hij niet weergegeven en kan hetzelfde traject ook niet door een andere gebruiker opnieuw worden geupload. Maar het is natuurlijk crowdsourced dus afhankelijk van wat gebruikers uploaden.

Hier in Canada worden de meeste regio's op Trailforks actief door de locale verenigingen beheerd en die monitoren ook wat gebruikers uploaden en schonen het zonodig op. Gebruikers geven op hun beurt weer via de app aan wanneer er een omgewaaide boom over de trail ligt o.i.d. zodat de onderhoudsploeg meteen op de hoogte is en het werk kan inplannen.

Maar als een regio niet actief wordt beheerd kun je inderdaad niet altijd van de info op aan.

Anyway, zoals boven al aangegeven, ook wat dit betreft geldt dat het de moeite waard is om het van te voren een beetje uit te zoeken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

nielsvk schreef: zo 8 maart 2020, 01:15Hier in Canada worden de meeste regio's op Trailforks actief door de locale verenigingen beheerd en die monitoren ook wat gebruikers uploaden en schonen het zonodig op.
Daar zit een essentieel verschil met aardig wat gebieden in de direct omliggende landen van NL waar ik rijd. Die routes worden niet actief beheerd (want hooguit gedoogd) en de trails op Trailforks zijn aangemaakt door iemand die tot 200km verderop woont (in NL termen: aan de andere kant van het land).


En dan kom je inderdaad bij het punt dat je even wat meer moeite moet doen dan tracks downloaden, afreizen en verwachten dat je dan probleemloos een ronde kunt rijden waarbij je het spoor maar hoeft te volgen als een nieuwerwetse NL uitgezette route. Zowel bij het vinden en gebruik in kaart brengen als bij de eerste keer dat je een gebied bezoekt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Komoot kan je ook aardig wat van af plukken. Rondjes van de locals maar ook bruikbaar om zelf iets uit te zetten. Laat je vervolgens ook zien wat je kan verwachten in het terrein. Dit is echter met OpenStreetMap data dus afhankelijk van hoe het ingevoerd is of het klopt.

https://www.komoot.com
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Er is trouwens ook een scriptje op internet te vinden waarmee je van iedere publiek beschikbare Stravarit de GPX-track kan downloaden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Laatst bij Walporzheim met Trailforks wat trail opgezocht naast de al bekende stukken. De bekende paden stonden als blauw en rood op Trailforks, en die zijn toch best wel technisch (in ieder geval voor mijn beperkte skills) Stukje verderop waren er nog een blauwe en een rode, dus daar maar eens gaan kijken in de verwachting dat dat net zoiets zou zijn als de bekende paden. Helaas.... uitermate saaie schotterpaden, zonder enige technische uitdaging. Het maakt dus ook nogal uit wie de trails beoordeeld!

Mijn stappenplan bij het zoeken van nieuwe paden in onbekend (en ver weg) gebied:

1: Stippellijnen zoeken op goede topografische kaarten. Let vooral ook op de hoogtelijnen!
2: Trailforks checken. Zijn ze daar bekend dan ben je klaar, zoniet dan stap 3.
3: Strava heatmaps checken: Wordt er uberhaupt wel eens gereden?
4: Strava segmenten ontdekken: als er iets leuks is dat wordt gereden vindt je op deze manier vaak rondjes van locals

Trailforks is me voor Europa in ieder geval nog te minimaal, daar mis ik echt heel erg veel. En ik ben verder nogal van het zelf uitzoeken, maar de laatste keer dom achter Legenduro aanfietsen die echt alle leuke paadjes in het gebied kent is me ook erg goed bevallen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor Zwitserland staan hier trouwens ook nog wel wat mooie ritten op: https://www.bikingspots.ch/
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

suravida schreef: ma 9 maart 2020, 21:06 Laatst bij Walporzheim met Trailforks wat trail opgezocht naast de al bekende stukken. De bekende paden stonden als blauw en rood op Trailforks, en die zijn toch best wel technisch (in ieder geval voor mijn beperkte skills) Stukje verderop waren er nog een blauwe en een rode, dus daar maar eens gaan kijken in de verwachting dat dat net zoiets zou zijn als de bekende paden. Helaas.... uitermate saaie schotterpaden, zonder enige technische uitdaging. Het maakt dus ook nogal uit wie de trails beoordeeld!
Het is crowdsourced, in bovenstaand geval kun je als gebruiker:
1. De 'difficulty rating' een rating geven (bv. zwarte trail maar ik vond 'm blauw)
2. De eigenschappen van de trail wijzigen, bv blauw wijzigen in groen of zelfs 'access trail or double track'. Andere gebruikers kunnen die wijziging dan weer beoordelen en bij x goede beoordelingen wordt het doorgevoerd.
suravida schreef: ma 9 maart 2020, 21:06 Trailforks is me voor Europa in ieder geval nog te minimaal, daar mis ik echt heel erg veel. En ik ben verder nogal van het zelf uitzoeken, maar de laatste keer dom achter Legenduro aanfietsen die echt alle leuke paadjes in het gebied kent is me ook erg goed bevallen.
Absoluut. In N.A. heeft Pinkbike er veel geld in gestopt en actief locale trailorganisaties benaderd om het te gaan gebruiken, wat hier heeft geresulteerd in een behoorlijk hoge kwaliteit van de traildata en daardoor een goede bruikbaarheid. In Europa is de situatie natuurlijk heel anders met veel, soms eeuwenoude, paden die door niemand beheerd worden.

Inderdaad is endurowedstrijden narijden een veelal effectieve manier om goede trails te vinden. Zie ook de tip hierboven om Stravaritten te rippen 8)

Overigens kwam ik op een afgelegen trail nabij Aosta een paar jaar geleden Ash tegen (van Trans-Provence faam en een meester in het vinden van onbekende trails). Hij had de trail van..... Trailforks. Waar ik 'm zelf de week daarvoor op had gezet zodat ik de app kon gebruiken om de trail te vinden.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Oli4k schreef: zo 8 maart 2020, 00:15Trail, welke trail? De beste manier om de trails van de locals te rijden is door met de locals te rijden.
Dan heb ik helemaal geen gps nodig :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jupiler schreef: ma 9 maart 2020, 23:08
Oli4k schreef: zo 8 maart 2020, 00:15Trail, welke trail? De beste manier om de trails van de locals te rijden is door met de locals te rijden.
Dan heb ik helemaal geen gps nodig :P
Ja en nee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: ma 9 maart 2020, 21:00 Er is trouwens ook een scriptje op internet te vinden waarmee je van iedere publiek beschikbare Stravarit de GPX-track kan downloaden.
Ja, voor Chrome kan je een plugin imstalleren die zonder abo iedere Strava koers als gpx download.
Ik heb wel gemerkt dat Garmin zich hierin verslikt, iets andere indeling.
Dus eerst even van gpx naar gpx converteren met bijv. https://www.gpsvisualizer.com/

Dan kan je meteen de hoogtemeters corrigeren voor het geval de track is opgenomen met een telefoon of goedkope gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie