Garmin en Mantel garantie ervaringen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Beste forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of meningen of het volgende.
Inmiddels 3 jaar geleden heb ik de Garmin Edge 820 bundel aangeschaft bij Mantel in Arnhem. Aanschafprijs destijds € 470.

Op advies van verkoper gekozen voor de Edge 820 ipv een Oregon model in verband met de geïntegreerde accu vs batterijen. De accuduur van de Edge 820 was prima en ook op lange termijn zou deze ook goed zijn door de lithium-ion batterij. Afijn je snapt waarschijnlijk al waar het verhaal naar toe gaat :-D

Product naar volle tevredenheid gebruikt, maar de accuduur begon wel minder te worden naar verloop van tijd, maar in het begin nog niet dusdanig dat dit tot problemen of frustraties leidde. Uiteindelijk toch wel klaar met die accu aangezien ik nog maar max 2-3 uur kon fietsen met battery-safe mode on en geen navigatie aan etc.

Na 2,5 jaar (dus buiten de garantietermijn van 2 jaar) melding gemaakt bij Mantel. Te lang voor me uit geschoven en mijn eigen schuld. Werd daar eigenlijk direct doorverwezen naar Garmin.
Op zich vreemd aangezien ik het product bij hen heb gekocht, maar goed het enige wat ik wil was een goede oplossing.
Op een later moment nog weer gemeld bij Mantel maar hun reactie is dat als Garmin niets wil doen zij dan ook niet doen.
Heb ze nog gewezen op mijn "account" waarin toch 3 aangekochte MTB's staan, een Garmin, Tacx en andere kleinere zaken om aan te tonen dat ik geen claimgedrag heb en toch een trouwe klant was, maar helaas zonder resultaat.
Tot zover mijn aankopen bij Mantel. Dat is nu verleden tijd.

Garmin excuseert zich en ik wijs hen op hun eigen site waar staat vermeld dat de accu na enkele jaren nog minimaal 80% van de accuduur zou bedragen en dat daarvan bij mij totaal geen sprake meer was. Zij stellen mij een omruilvoorstel voor waarbij ik dan nog een kleine € 110 moet betalen. Na wat wikken en wegen (ik heb gevraagd of ik kon upgraden met bijbetaling aangezien ik bij de 830 of 1030 een accupack kan kopen voor als ik in de toekomst hetzelfde euvel heb, maar dat was niet mogelijk) toch besloten gebruik te maken van het voorstel.

Eerst opsturen en betalen! Prima, komt goed. Zo gezegd, zo gedaan. Nu krijg ik gisteren een "factuur" waarop staat dat een gerefurbished model wordt toegestuurd. Ik ben me er van bewust dat zo'n refurbished model ook zeer goed kan functioneren waarbij onderdelen vervangen kunnen zijn, maar heldere communicatie is het niet ondanks dat ik in mijn mailwisselingen aangeef dat ik uiteindelijk toch maar kies voor een nieuwe en het feit dat ik maar 1 jaar garantie kreeg en dat vond afwijken van een exemplaar in de winkel was ook geen aanleiding voor de supportafdeling van Garmin om mij duidelijk te maken dat het om een refurbished model zou gaan.

Het product moet ik nog ontvangen, maar door de gehele gang van zaken toch een nare bijsmaak overgehouden aan Mantel en Garmin.
Zien jullie dat ook of ben ik lastig en onredelijk en is mijn verwachtingspatroon te hoog?
Naar mijn bescheiden mening wordt ik redelijk afgescheept en zit er weinig coulance bij deze partijen. € 110 voor een ouder model betalen die niet eens nieuw is vind ik niet bepaald een schappelijke oplossing. Als ik had geweten dat het een refurbished model zou zijn had ik er toch niet voor gekozen.
Of hebben jullie ook dergelijke ervaringen?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb zelf geen ervaring met Garmin. Maar ik snap Mantel wel en ook Garmin. Misschien ben ik met dit soort dingen heel erg makkelijk en dus niet echt snugger :D maar ik zou het zelf voor lief nemen. Ik begrijp namelijk dat accus niet eeuwig meegaan en zeker na 2 jaar is dit normaal. Dit komt ook voor met mobiele telefoons. Fabrikanten geven netjes 2 jaar garantie en daarna is het een kwestie van geluk hebben en hopen dat de accus niet veel slechter worden. Garmin komt hierbij met een oplossing en dat is al meer dan enkele fabrikanten doen. Of het redelijk genoeg voor anderen is weet ik niet maar voor mij zou het dus wel zijn.
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Bij mij ongeveer dezelfde ervaring maar dan met de Garmin 1000; deze heeft aan de voorzijde twee knoppen, die niet voldoende zijn afgedicht. Het is me al twee keer gebeurd dat hier vocht en zand in is gekomen, waardoor het apparaat niet meer functioneerde. Eerste keer binnen de garantie, netjes gerepareerd. Tweede keer buiten de garantie, toen met bijbetaling (140,-) een refurbishede Garmin geregeld. Toen ik hem ontving bleek het wel een gloednieuwe te zijn :-) Maar ook hier neemt de batterijduur snel af, bij ritjes langer dan 3 uur gaat er tegenwoordig een powerbank mee.
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Victor1977 schreef: wo 11 maart 2020, 15:08 Ik heb zelf geen ervaring met Garmin. Maar ik snap Mantel wel en ook Garmin. Misschien ben ik met dit soort dingen heel erg makkelijk en dus niet echt snugger :D maar ik zou het zelf voor lief nemen. Ik begrijp namelijk dat accus niet eeuwig meegaan en zeker na 2 jaar is dit normaal. Dit komt ook voor met mobiele telefoons. Fabrikanten geven netjes 2 jaar garantie en daarna is het een kwestie van geluk hebben en hopen dat de accus niet veel slechter worden. Garmin komt hierbij met een oplossing en dat is al meer dan enkele fabrikanten doen. Of het redelijk genoeg voor anderen is weet ik niet maar voor mij zou het dus wel zijn.
Dank voor je reactie.
Ik begrijp dat accu's niet eeuwig meegaan, maar het staat haaks op hun eigen berichtgeving op hun site en het feit dat ze naar mij niet open zijn geweest over een refurbished model geeft me een nare nasmaak.
Ik was voor benieuwd naar de kijk van een ander op deze situatie dus daarvoor dank.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Accu's degraderen na verloop van tijd. Jouw omgang met de accu is daar een onderdeel van. Mijn advies zou zijn er een les uit te trekken en een volgend toestel met een vervangbare accu aan te schaffen, zoals op mijn Nokia en Apple smartphone. Of een navigatie-apparaat met batterijen.
Zit de accu vast aan het toestel en kan deze niet vervangen worden? Houd U 'em dan maar meneer de winkelier, want fout ontworpen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Begrijp je frustratie, maar feitelijk kom je er mee na de garantieperiode. Zoals je zelf ook al aangeeft. Dan kun je enkel hopen op enige vorm van coulance. En dat geven ze enigszins.

Zelf ook ooit door mijn eigen laksheid iets laten liggen en vervolgens niet meer binnen de garantietermijn geclaimd. Kon me achteraf wel voor m'n kop slaan......

Echter als ze op een site iets anders aangeven tav accuduur, dan zou je daar nog iets mee kunnen doen. Maar daar moet je dan wel zin in en energie voor hebben.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij ga je een koop aan met Mantel en niet met Garmin. Dat Garmin buiten Mantel om überhaupt wat doet vind ik al netjes.
De houding van Mantel vind ik vrij...formeel, maar goed ze staan in hun recht qua periode en hebben blijkbaar genoeg klandizie om vrij trouwe klanten weg te jagen dus leer er je les van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bert l. schreef: wo 11 maart 2020, 19:49 Accu's degraderen na verloop van tijd. Jouw omgang met de accu is daar een onderdeel van. Mijn advies zou zijn er een les uit te trekken en een volgend toestel met een vervangbare accu aan te schaffen, zoals op mijn Nokia en Apple smartphone. Of een navigatie-apparaat met batterijen.
Zit de accu vast aan het toestel en kan deze niet vervangen worden? Houd U 'em dan maar meneer de winkelier, want fout ontworpen.
Dat let er ook een beetje aan hoe lang je ergens mee wil doen.
Heb vaak eerder de behoefte aan een nieuwe versie van het apparaat dan aan een nieuwe accu.
Zo ook met m'n 820, idd slechte accu, traag, en slechte bediening.
830 was een hele verademing, en leuke nieuwe functies.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je heb wettelijk gezien nog recht op reparatie en vervanging tot 5 jaar na de aankoop. Gedurende de garantieperiode is die 100%, dus volledige vervanging of ook zelfs ontbinding dwz geld terug. In jaar 3, 4 en 5 gaat daar dan telkens 20% van af, maar die garantie geldt niet voor slijtonderdelen zoals accu's. Gezien alle apparatuur die tegenwoordig allemaal met een accu verkocht wordt, gaat daar nog een hoop gezeik uit voortkomen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik trek nog wel eens een apparaat open om te zien of ik zelf iets kan regelen met de batterij.
Dat is me tot nu toe bij een aantal apparaten gelukt waaronder een tandenborstel een mobiele telefoon en een TomTom. Lukt niet altijd dus maar ik goud niet van weggooien van goede apparaten.

Volgende project is een magura Vyron dropper met een weigerende accu.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede accu's te bestellen dat je er wellicht ook een voor die garmin kunt vinden.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik neem aan dat je de refurbished gps kan terugsturen? helemaal als je de 110euro nog niet betaald hebt.
en dan lekker een ander model kopen met losse batterijen of accupack.


http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een hoop onzin lees ik hier.
Garmin communiceert dat ze refurbished toestellen leveren, maar bijna altijd zijn het nieuwe.
Een accu van een Edge 820 is veel makkelijker (en goedkoper) te vervangen dan de accu van een iphone.
En wat weten we allemaal weer goed waar we recht op hebben...

5 seconden Google leverde op:
https://www.newpower99.com/Garmin_Edge_ ... %20820.htm
https://www.batteryupgrade.es/productos ... s-gme500sl
https://es.aliexpress.com/item/4000340438889.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Ja je bent blijkbaar een goede klant van Mantel en ja je Edge was duur maar naar mijn bescheiden mening vraag je wel veel van beide partijen. Ik vind het voorstel van Garmin zeer netjes. Als het batterij probleem je echt stoort zou ik daar voor gaan. En Garmin vertrouwen dat refurbished gewoon goed is (als het al geen nieuwe wordt). Effectief krijg je hoe dan ook een nieuw toestel terug en sta je wat dat betreft weer op het punt als toen je hem aanschafte.

Overigens denk ik dat het goed is dat er meer aandacht komt voor goede omgang met accu's. Deze zo min mogelijk in de hete zon plaatsen niet helemaal ontladen maar ook niet opladen. Niet 100% opgeladen bewaren voor lange tijd etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Teixido schreef: do 12 maart 2020, 10:11 Ja je bent blijkbaar een goede klant van Mantel en ja je Edge was duur maar naar mijn bescheiden mening vraag je wel veel van beide partijen. Ik vind het voorstel van Garmin zeer netjes. Als het batterij probleem je echt stoort zou ik daar voor gaan. En Garmin vertrouwen dat refurbished gewoon goed is (als het al geen nieuwe wordt). Effectief krijg je hoe dan ook een nieuw toestel terug en sta je wat dat betreft weer op het punt als toen je hem aanschafte.
Precies.
Je gaat de officiele Garmin-weg voor €110 of je gaat zelf aan de slag voor €10 tot €30.
Overigens denk ik dat het goed is dat er meer aandacht komt voor goede omgang met accu's. Deze zo min mogelijk in de hete zon plaatsen niet helemaal ontladen maar ook niet opladen. Niet 100% opgeladen bewaren voor lange tijd etc.
Zijn deze adviezen voor lipo?
(Dit soort adviezen zijn namelijk sterk afhankelijk van de gebruikte accu techniek.)

Hoe dan ook:
De bewaking van het laden en ontladen wordt door het toestel zelf geregeld.
Het toestel schakelt uit zodra het zelf heeft geconstateerd dat de accuspanning te laag is.
Het laden wordt gestopt zodra de accuspanning de max. waarde heeft bereikt.

Enige wat we zelf kunnen doen is het toestel NIET meer in te schakelen nadat deze is uitgevallen vanwege een lege accu. Telkens opnieuw een beetje energie uit een lege accu trekken is dodelijk voor de accu.

Een toestel niet 100% opgeladen bewaren kan natuurlijk eenvoudig door pas kort voor gebruik te laden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Take Out Message: je kunt die k-accu gewoon zelf vervangen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie