Een groentje die onpartijdig advies zoekt...

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Garmins zijn goed, heb ze ook altijd voor motorrijden gebruikt. Maar zo flexibel en veelzijdig als een Android telefoon wordt het nooit.
Vandaar dat ik nu een poging ga wagen.
Een standaard 6" vind ik veel te groot.
Heb nu een aantal weken een Cubot Kinkong Mini in huis, rugged en 4", perfect maat om als fietscomputer te gebruiken die alles kan.
Mount moet nog binnenkomen, maar als die zit zal ik eens wat foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hier nog zo'n minimalist, eigenlijk gewoon een prutserdt.

Wat handig is, hangt gewoon van je eisen af.
Heb zelf jarenlang 'op papier' genavigeerd; route vooraf goed bestuderen, op de fiets kaart bij de hand houden, accepteren dat je 100x verkeerd rijdt en 20x hopeloos verdwaalt; soms heel lastig maar hoe érg is dat nou eigenlijk.
Thuis, met het derde biertje in de hand werd juist over al dat verkeerd rijden het meest gelachen.
In de tijd dat ik afscheid nam van regen en modderritten ben ik overgestapt naar een Android op het stuur, daarop OSMAnd geïnstalleerd.
Perfect. Wel altijd met volle accu op pad gaan...
Heel veel meer info op je scherm dan je nodig hebt maar het beviel me best.
Toen die Android in de kliko moest, ben ik overgestapt naar een echte GPS. Nou ja..
Uiteraard eentje waar je het kruimelspoortje moet volgen want er moet natuurlijk wel wat mis kunnen gaan tijdens de rit.

Let bij je keuze voor een minimalistisch ding wel op of je GPS zonder telefoon kan navigeren of gebruikt je GPS daarvoor de telefoon die je dan dus bij je moet houden en bereik moet hebben.

Paar foto's uit een oudere doos; Android op stuur:
Afbeelding

Lezyne (€ 90,- nieuw):
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

En die Lezyne heeft geen hulp nodig van je telefoon?
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen enkele gps heeft hulp nodig van je telefoon.
Maar veel mensen willen juist hun toestel kunnen koppelen met hun telefoon.

Plaatje waar je vrij goed kunt zien dat het scherm vd Edge130 erg goed afleesbaar is.
Afbeelding

De Edge 130 is gezakt tot onder de €120, omdat de Edge 130 plus in aantocht is.
Vanwege de kleine accu vd 130 (alleen s winters echt een probleem) zou ik eerder kiezen voor een Bryton Rider 420.
Ook te koop onder €120, verder vergelijkbaar met de Edge130, maar de accu gaat 30 uur mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik rijd momenteel met een Mio 605 rond en heb ook even met een Mio 405 gereden. Daarvoor heb ik geruime tijd een Garmin 820 explore gehad.

De Garmin functioneerde prima, zeker als de route liep zoals gepland. Navigeren bij afwijkingen van de route, bijvoorbeeld als je ergens toch niet door kunt, vond ik bijzonder omslachtig. Daar is het scherm naar mijn mening te klein voor en de hardware te traag. Daarnaast heb ik twee keer achter elkaar bij temperaturen onder nul het probleem gehad dat hij uitviel (zelfde gebeurde bij iemand die mee was op de zelfde tocht met een Garmin). Een andere persoon die mee was had een Mio en die had daar geen enkele moeite mee.

De Mio is wel kwetsbaarder bij de randen van het scherm als je hem laat vallen (je kunt een hoesje kopen). Zo is de 405 ter ziele gegaan, of in ieder geval het scherm.

Wat is persoonlijk het grootste voordeel vind van de Mio is de suprise me functie. Die bedenkt zelf routes op basis van je eisen (afstand, tijd, van a naar b of een rondje). De uitkomsten zijn echt super leuk om te fietsen en voorkomen dat je elke keer weer op zoek moeten naar GPS routes.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik zie het merk hier een beetje weinig voorkomen. TSTM noemde hem zojuist, want Bryton maakt echt goede en heel betaalbare apparaten. Die 420 pik je op voor ca 120,- en de 450 tussen de 130-150. Vergelijkbare features met de Wahoo Elemnt maar dan veel goedkoper en betere batterijduur.

De gemiddelde MTB'er, moet heel goed nadenken wat ie nou eigenlijk echt gebruikt van zo'n ding......
- je eigen rit tracken (duh)
- een gps route kunnen laden zodat je die kunt volgen. Al dan niet met geluidsondersteuning als je niet meer op die route zit. (liever niet, voor mij)
- kaart erop om te zien wat er in je omgeving zit en eventueel welke kant je op kan gaan
- lange batterijduur, voor als je vergeet op te laden, of een hele dag onderweg bent
- synchroniseren van ritten en routes via smartphone
- schermgrootte > 2,3", anders wordt het echt niet te lezen.

Extra's, niet nodig maar wel nice to have:
- kleurenscherm, maar met een vraagteken. Halveert de batterijduur en heb je een kleurenscherm wel echt nodig t.o.v. die anders langere batterijduur
- groter scherm, maar ook met hetzelfde vraagteken als het vorige punt. Circa 2.6" is denk ik optimaal qua leesbaarheid en batterijduur
- instelingen van het toestel zelf doen via de smartphone.

Dan ben je er wel toch, als gemiddelde MTB'er. Hierna is het een kwestie van dingen in de weegschaal leggen. Dat zal doorgaans betekenen dat de volgende dingen het meest gewogen gaan worden:
- prijs
- kleurenscherm of grijswaarden
- schermgrootte
- batterijduur

Begin dus bij je budget. Want dat is erg bepalend. Wat wil je eraan uitgeven. 100-150, tot 200-300 of meer. Daarna weeg je de andere punten.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je nog nooit een gps hebt gebruikt heeft een topmodel ook weinig nut.
Alles zit er op en er aan, maar om het goed te laten werken moet je voor ieder onderdeel een aantal instellingen maken.
Hier geldt: Rommel er in = rommel er uit. Je kan meer fout doen dan goed.
Het neertellen van een fiks bedrag is geen garantie op succes.

Het is daarmee ook wel vergelijkbaar met de aanschaf van een mtb.
De plannen zijn groot, er is budget, dus na aanschaf zijn de verwachtingen hoog gespannen.
De fiets moet alles kunnen, van polder tot Alpen, van XC tot DH.
Dus na aanschaf staat daar een geavanceerde machine te pronken.
Maar in de praktijk pakt het toch wat anders uit, valt het allemaal niet mee, het valt misschien zelfs wel tegen.

Begin met een simpel toestel. Dat kost geen sloten geld en je zult zien dat het best goed werkt.
Een Edge 130 of een Bryton 420. Met een Ant+ hartslagmeter en speedsensor (de sensors zijn op Ali erg voordelig te koop)

Wil je een kaart voor een heel klein budget, koop dan (2e hands) een Etrex 10 en zet er zelf een stukje OSM op. Ergens staat hier nog een handleiding. Daar leer je heel veel van.

Wil je goede navigatie, maar is training/fitness minder belangrijk, koop dan een (2e hands) Etrex 30.
Zet daar een goede topokaart op. Liefst geen OSM, die staat er vaak al op (Garmin active). Koop een kaart of regel iets illegaals. (valt buiten de mogelijkheden van dit forum) Ook hier leer je weer heel veel van.
Het komt er op neer dat je veel moet leren wil je ook maar een beetje lol hebben van de meer geavanceerde apparaten.

De Edges, de Mio's en de Wahoos hebben wel wat keuzes voorgebakken, maar helaas zijn al die keuzes gemaakt met wielrennen in het achterhoofd.
Op straat is de wereld eenvoudig, recht toe, recht aan. Dus de navigatie ook.
Zulke navigatie zuigt in het bos.
Ja, in het begin is het leuk, zo'n ding op je stuur dat doet alsof het de weg weet.
Totdat je er achterkomt dat je al weken, maanden, jaren de mooiste tracks voorbij rijdt.
Of tot je midden in de Ardennen met pech staat en het ding kan je niet terugbrengen naar de auto.
Jij staat op een pad, maar het pad staat niet op de kaart. (lees: niet op de kaart van jouw krommesturen navigatie)
Succes ermee.
Voor sommigen zal dit volkomen onbelangrijk zijn, anderen lopen volgende week al tegen een muur.
Ik weet het ook niet van tevoren...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Elvander schreef: wo 22 april 2020, 17:56 En uiteindelijk stapt iedereen over op een dedicated Navi...
Ik ben toevallig na meer dan 20 jaar Garmin (12XL / Etrex legend HCx /Oregon 200/ Oregon 650 (3 exemplaren..) / Edge 520 / Etrex 30x en een heleboel toestellen onderhouden voor vrienden) overgestapt naar een dedicated (waterdichte) Android-telefoon met Osmand (dus idd niet mn gewone telefoon op het stuur, die zit om goede redenen in de tas)

Is voor mijn gebruik een enorme verbetering en ik zie mezelf niet snel terug gaan naar Garmin (zou voor mij voelen als mn nieuwe mtb inruilen voor een OV-fiets om de mtb-routes af te gaan :winkie: ..)

Maar zoals ook hier gezegd hangt dat sterk van je gebruikswensen en die zijn voor mij anders dan voor veel anderen (veel tochtjes in gebieden -met grote pad-dichtheid- die ik nog niet ken en juist op pad daar waar de (OSM) kaart aangevuld /verbeterd / gecontroleerd moet worden + veel foto's maken, daardoor vaak ook onderweg het plan aanpassen.

Daarnaast ook op fietsvakantie heel erg de rustige wegen/tracks opzoeken, wat ook om aanpassing onderweg kan vragen omdat een weg toch te druk is, een rustige pad met gepäck te slecht te rijden is of er plotseling gewoon een heel mooi verleidelijk paadje opduikt.

Wil er al een tijdje een stukje over schrijven omdat de Android-route voor voor sommige andere mensen interessant kan zijn. Hopelijk binnenkort tijd daarvoor.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 april 2020, 16:35
Wil je goede navigatie, maar is training/fitness minder belangrijk, koop dan een (2e hands) Etrex 30.
Zet daar een goede topokaart op. Liefst geen OSM, die staat er vaak al op (Garmin active).
De 30 is inderdaad een dapper apparaatje met lange batterijduur en redelijke kaartweergave en best goede gps-ontvangst (beter dan de dure Oregon, minder goed dan mijn LG G6-telefoon)

Als je gewoon je track wil volgen is het allemaal prima, maar als je wil kijken hoe de route verder gaat (en wil schuiven / zoomen met de kaart) moet niet ongeduldig van aard zijn. Is een beetje alsof je nu weer computerprogramma's met een zo'n cassetterecorder gaat inladen :-D

Mbt kaartmateriaal:
die Garmin-active kaarten zijn (waren?) op basis van hele oude OSM-data.
Van de Openfietsmap Benelux wordt de data wekelijks ververst uit OSM en dat maakt hier echt wel uit
http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_light

Daarnaast heb je in NL meer aan een kaartweergave* die je ook zegt waar je MAG fietsen (en waar gemarkeerde routes zijn) fietsen in plaats van een topokaart die misschien een enkel missend paadje weergeeft waar je nauwelijks kan lopen. Maar die verhoudingen kunnen in het buitenland natuurlijk helemaal anders liggen.

--
* en evt routeeropties, maar dat kan je zoals vaker gezegd idd beter thuis voorbereiden en is vooral voor noodgevallen bij aanpassingen van het plan onderweg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In NL zijn de OSM kaarten best aardig, maar toch vond ik de Topo Benelux v2 beter (v1 is gewoon erg slecht,bevat zeer veel gote fouten).
Veel ontevredenheid met gps toestellen komt voort uit onbegrip, te hoge verwachtingen en slechte kaarten.
Maar het is natuurlijk logisch dat je niet meteen een kaart koopt a €149 voor ieder land waar je gaat fietsen.
Maar de mogelijkheid om te navigeren staat of valt met de data die in de kaart is verwerkt. Een pad dat niet op de kaart staat doet niet mee. Maar ook een pad dat wel op de kaart staat, maar niet met de juiste waarden, doet ook niet mee. Of wordt juist ten onrechte gekozen.
Als je rondom huis fietst redt je jezelf wel.
Als je voor het eerst midden in een buitenlands bos staat is het toch net even anders.

Navigatie op mn phone een aantal keer geprobeerd / getest.
Ongeacht de goede of slechte software zijn er een paar algemene (grote) nadelen:
- De accu vd telefoon wordt gebruikt om te navigeren. Als je accu is uitgeput kan je niet meer navigeren, maar ook niet meer bellen.
- Als je ten val komt is je phone kwetsbaar. Niet alleen je navigatie is dan beschadigd of onbruikbaar, maar ook je verbinding om hulp in te schakelen.
- Het beeldscherm is slecht afleesbaar in de zon. De achtergrond verlichting moet max om nog iets te zien. Hierdoor gaat de accu eerder leeg.
-Je smartphone is een kostbaar toestel. Om dit te beschermen en goed op je fiets te bevestigen moet je investeren in extra hardware.
- Om het (extra) energieverbruik te compenseren ga je een powerbank aansluiten. Die is meestal niet gemaakt voor mtb omstandigheden, dus nog meer maatregelen om de zaak te beschermen.
- De gps nauwkeurigheid van een smartphone is niet altijd even goed.

Natuurlijk is dit (bijna) allemaal op te lossen door de aanschaf van het juiste materiaal, maar dat gaat in tegen het grote voordeel van je telefoon, namelijk dat je alles wat je nodig hebt al hebt in je telefoon.

De meeste apps kunnen niet navigeren en loggen tegelijk. Oftewel, je ziet waar je heen moet, of je ziet waar je bent geweest, niet beide.

Fietsnavigatie en outdoornavigatie hebben ook nadelen.
- Het beeldscherm is meestal klein.
- De look and feel zijn anders. Je moet er mee leren omgaan.
- Je moet een apart toestel aanschaffen.
- Je "moet" alsnog een app op je phone instaleren, of software op je pc.
- Om het goed te laten werken moetje veel instellingen maken, iedere instelling is een risico op een foute keuze.
Sommige fabrikanten bakken veel van die keuzes vast in.
Maar iedereen die wel eens een outdoor gps en een fiets gps heeft uitgeplozen, komt tot de conclusie dat er op een fiets gps wel heel veel instellingen zijn voorgebakken.
(doet het toestel nog wel wat jij wilt?)

Etrex heeft een processor die niet op full speed draait. Dat scheelt energieverbruik, maar het is (hinderlijk) traag bij het scrollen. (De Gpsmap heeft dit niet, maar de batterijen zijn 2x zo snel leeg.)
Als je door het lanschap fietst is het geen probleem, maar als je een paar km vooruit wilt kijken, dan duurt de beeldopbouw wel tientallen secondes. Maar dit is ook afhankelijk van de kaart en van instellingen mbt tot presentatie en detail.
Vaak hebben mensen ook een aantal kaarten tegelijk aan staan. Dat leidt tot vertraging en soms zelfs vastlaope van je gps.

Oftewel, er kan zovwel foutgaan, gewoon eenvoudig beginnen, bijv met een Rider420 of een Edge 120
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Lekker zo'n bult nuttige info.

Idee is nog steeds een gps van rond de 100/150 euro. Ik hoef er verder niks op te hebben alleen datgene om de weg te kunnen vinden.
Less is more om om je heen te kunnen kijken....
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

remon schreef: di 28 april 2020, 07:45 Lekker zo'n bult nuttige info.

Idee is nog steeds een gps van rond de 100/150 euro. Ik hoef er verder niks op te hebben alleen datgene om de weg te kunnen vinden.
Less is more om om je heen te kunnen kijken....
Voor €149 kan je nu bij grote buitensportwinkels de (overjarige, maar nog steeds prima) Etrex 20x kopen.
Verwisselbare batterijen (penlites), dus met een reservesetje nooit zorgen over batterijduur, ook niet in winter / bij langere of meerdaagse tochten.

Ingebakken kaart, is toch wel heel erg fijn als je niet gemarkeerde tochten rijdt in onbekend gebied, zeker als de paddichtheid wat groter is, en al helemaal als je onderweg nog eens je plan wil aanpassen, wat ik ook op vakantietochten nog wel eens heb.

Als je dat niet hebt en in een gebied rijdt waar maar eens in de zoveel km een pad is, dan is een blind kruimelspoor ook prima, maar als er meer paden zijn dan is het toch fijn om met een kaart toch wat referentie te hebben en te kunnen zien zien of je dat brede pad verderop of dat kleine paadje net ervoor / erna moet hebben.

De etrex heeft ook knoppen aan de zijkant om direct in- en uit te zoomen, kan ook fijn zijn.
Zo kan je zien dat je voorlopig de volgende xx km op hetzelfde pad blijft en de navigatie een tijd kan negeren.

Ik weet niet hoe het bij de Edge 130 is, maar bij de 520 die ik even heb gehad kostte in- of uitzoomen geloof ik 4 handelingen.

Kaart kan je uitzetten als je rallyrijden (blinde lijn) een leuke uitdaging vindt, of later vervangen door een ander type als je gaandeweg specifieke wensen ontwikkelt. Basisontwerp van de etrex is van voor 2000, dus net zo retro als je Giant :-q

Edge is eleganter op je stuur en heeft fitness-functies. Voordeel van Edge is ook minder ouderwetse / meer gangbare micro-usb kabel ipv erg ouderwetse mini-usb op de etrex.

De Edge is wellicht een eenvoudiger apparaat, maar zal onderweg bij gebrek aan kaart / bedieningsknoppen niet in alle gevallen makkelijker zijn om te navigeren (net zoals een fixie een simpele fiets is, maar niet altijd makkelijker fietst).

Gelet op het gebruiksdoel dat je omschrijft zou ik persoonlijk voor een apparaat met (kleuren) kaartopties en verwisselbare batterijen gaan, dan is de 20x een betaalbaar, veelzijdig en relatief eenvoudig apparaat. Maar van beide kan je veel lol hebben :-q
Laatst gewijzigd door openkaart op wo 29 april 2020, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goede tip, ik heb zelf een Etrex 30 voor tochten in onbekende omgeving.
Bij een vergelijking Edge 130 vs Etrex30 mis ik de langere batrerijduur meer dan de kaart.
Maar in sommige omstandigheden is het fijn een kaart te hebben.
Ook kan de Etrex je terugbrengen naar huis, naar het dichtsbijzijnde dorp brengen, of desnoods naar het ziekenhuis.

De extra mogelijkheden maken de Etrex 20 en 30 ook gecompliceerder.
Om de kaart en de navigatie goed te gebruiken moet je meer leren, meer dingen goed instellen.
Geen rocket science, maar gelet op het aantal teleurstellingen toch lastig voor sommigen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie