GPX startpunt veranderen rondje.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Dit is eigenlijk iets waar ik regelmatig tegenaan loop en ook nu weer een hoop irritaties met zich meebrengt. :lol:

Namelijk: ik download een gpx met een mooie ronde. Echter start ik niet vanaf de start maar besluit ik om halverwege te starten. Dit omdat ik toevallig aan die kant van de route woon of dit simpelweg beter uit komt. Nu kan ik uiteraard de start van de route aanpassen, maar dan rij ik bv vanaf thuis naar punt x op de route en vervolg de route zoals in de gpx. Echter zodra ik op het eind van de gpx route kom houd deze op. Ik kan dan uiteraard een tweede route invullen die vanaf dat punt start waarvan het eindpunt is aangepast, maar dit betekend in de praktijk een hoop onnodig gedoe.

Is er een mogelijkheid om op een simpele manier een startpunt aan te passen in een rondje? Dus bv. Start en Eind knoop ik aan elkaar en benoem waypoint 33 als start en eind.

Voor de navigatie gebruik ik vaak komoot, maar edit mijn gpxen via de pc, dus een ander programma is ook welkom!
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Www.judise.nl
Route importeren
Rechter muisknop op een punt klikken en op route hier starten klikken.

Je kunt er ook heel handig de route mee aanpassen of andere routes aan plakken.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Garmin Basecamp
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Notepad.exe
Vorsprung durch Pedantik.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Gerwin89 schreef: zo 19 april 2020, 09:06 Www.judise.nl
Route importeren
Rechter muisknop op een punt klikken en op route hier starten klikken.

Je kunt er ook heel handig de route mee aanpassen of andere routes aan plakken.
Werkt erg goed! Ga is kijken wat ik hier voor prachtige routes mee kan plannen. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Osmand of Locusmaps op de telefoon en gewoon de track volgen die op de kaart staat. Begin en einde boeien niet.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Hier kan het ook mee: https://geo.javawa.nl/startpunt/
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan qua startpunt-eindpunt. Ben je in onbekend terrein en moet je halverwege de route/track opnieuw laden, dan weet je niet exact waar het eindpunt is.

Ik lees hier dat je het startpunt kunt wijzigen met software zoals basecamp, maar op een ander fietsforum zag ik ook staan dat het wat uitmaakt of je de gpx als route of als track op de Garmin zet.
Klopt dat en kun je de gpx makkelijk converteren en heb je dan niet meer te maken met een start- en eindpunt?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Track aanpassen met een programma op je PC: Basecamp of Mapsource. Of online.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

tikeman schreef: ma 11 mei 2020, 08:15Klopt dat en kun je de gpx makkelijk converteren en heb je dan niet meer te maken met een start- en eindpunt?
Je hebt altijd te maken met een start- en eindpunt, zowel bij routes als bij tracks.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPX is het bestandsformaat, dus het vervoermiddel van je data.
Zegt verder niets over de inhoud.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tomboo schreef: zo 19 april 2020, 01:40 Is er een mogelijkheid om op een simpele manier een startpunt aan te passen in een rondje? Dus bv. Start en Eind knoop ik aan elkaar en benoem waypoint 33 als start en eind.

Voor de navigatie gebruik ik vaak komoot, maar edit mijn gpxen via de pc, dus een ander programma is ook welkom!
IK heb een Edge 705 en doe dit al jaren met Mapsource . Thuis op de PC met wat knippen en plakken de track naar wens maken.
Er is volgens mij geen beter programma dan Mapsource of zijn opvolger Basecamp om dat te doen. Nadeel is dat er wat "investering" voor nodig is om het je goed eigen te maken.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor goede dingen over webapplicaties, maar net als Tsjibiti doe ik het lokaal op mn pc met Mapsource en/of Basecamp.
De reden daarvoor is dat mobiel internet nog steeds niet overal zo vanzelfsprekend is als in NL.
Er is een soort omgekeerde evenredigheid. Hoe mooier de locatie, hoe slechter het internet. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tsjibiti schreef: di 12 mei 2020, 10:09 IK heb een Edge 705 en doe dit al jaren met Mapsource . Thuis op de PC met wat knippen en plakken de track naar wens maken.
Er is volgens mij geen beter programma dan Mapsource of zijn opvolger Basecamp om dat te doen. Nadeel is dat er wat "investering" voor nodig is om het je goed eigen te maken.
Precies dat. Beetje studie en de juiste tools. Het duurt even voor je boven de materie staat
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 11:42 De reden daarvoor is dat mobiel internet nog steeds niet overal zo vanzelfsprekend is als in NL.
Klopt, maar aan de andere kant: je PC met MapSource meeslepen in je rugzak is ook weer zo'n gedoe...
Idealiter bereid je jezelf thuis al terdege voor, maar het komt ook vaak genoeg voor dat je ter plekke een beslissing moet maken (en daarvoor iets moet wijzigen).
Vergeet ook niet dat er steeds meer mensen zijn die desktop/laptop vaarwel zeggen en genoeg hebben aan telefoon en/of tablet.
Plaats reactie