Hammerhead Karoo

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Op zoek naar een nieuwe fiets computer leek mij de Hammerhead Karoo een zeer mooie optie. Alleen de Karoo is al sinds enige tijd 'niet in stock' en ik vraag me dan ook af if er iets mis is met het bedrijf?
Zijn er onder jullie ervaringsdeskundigen die een tip hebben hoe je dit ding het beste kunt bestellen (via welke webshop bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.dcrainmaker.com/2018/02/ham ... eview.html

Deze had je natuurlijk al gelezen.
Eindconclusie toen:
DC hoopt dat de Hammerhead eind 2019 volwassen zal zijn.

(Ik zou een Garmin 530 kopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik heb een hammerhead.

Top apparaat. Zeker voor navigeren is er geen betere.

Strava live segmenten is het enige wat ik graag nog zou zien als toevoeging maar geen must.

Belangrijkste voordelen:
Snel
Goed helder beeld.
Zeer goede navi.
Goede accu duur. (minimaal 10 uur) incl navigeren.

Het vergelijk wat ik heb:
Garmin 800 en 820.

Dus mogelijk zijn er hele goede concurrenten maar ik ben er heel blij mee.

Betreft het kopen. Dat kan enkel via hun website of misschien op marktplaats.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Misschien ook problemen met aanvoer.van matriaal? Ik heb hem.ook en er komen nog steeds update's.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De Karoo 2 is zojuist aangekondigd, dat verklaart alles :-q

https://www.hammerhead.io/blogs/teamjou ... rs-in-2020
Waar woke is, is vuur
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Makkelijk schreef: wo 22 april 2020, 18:32 De Karoo 2 is zojuist aangekondigd, dat verklaart alles :-q

https://www.hammerhead.io/blogs/teamjou ... rs-in-2020
Als het zo gaat zoals met de Karoo duurt het nog 1 jaar totdat hij te koop is, krijg je daarna een nagenoeg niet-werkend exemplaar vol met "kinderziektes" en duurt het nog een jaar of twee totdat die 80% dat lijkt te doen wat aan het begin was beloofd. En kort daarna kun je de Karoo 3 kopen :-{ :-{ :-{
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin is ook nog wel eens net niet.
Pas na een x aantal firmware updates is alles opgelost.
De eindgebruikers zijn beta testers geworden.
(Garmin brengt zelfs regelmatig beta versies uit, die je als gebruiker kunt testen)
Goed en fout tegelijk.
Goed dat ze actief zijn en updates uitbrengen, jammer dat het niet ineens in orde is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Garmin ben ik voor de zoveelste keer klaar mee. Daar moet ik nu toch eens een knoop over gaan doorhakken want ik trap er steeds in. Tegenwoordig synct hij niet meer met mn telefoon. Het ligt echt niet aan mij..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 22 april 2020, 21:17 Garmin ben ik voor de zoveelste keer klaar mee. Daar moet ik nu toch eens een knoop over gaan doorhakken want ik trap er steeds in. Tegenwoordig synct hij niet meer met mn telefoon. Het ligt echt niet aan mij..
Ik weet zeker dat andere merken geen issues hebben...
(kuch...)

Het is een keten van verschillende hard en software producten. Van verschillende leveranciers.
Er kan zoveel misgaan, het is eigenlijk een wonder als het wel werkt...
Een update van ios, android, een BT drivertje, een instelling van energiebeheer, een nieuwe versie van een app, update van je gps, een BT sensor die vervelend doet.
Eennkaart van osm met een foutje, een gpx van een andere standaard.
Enz, enz

Maar bij Karoo kan je er op wachten, letterlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 april 2020, 23:44
Makkelijk schreef: wo 22 april 2020, 21:17 Garmin ben ik voor de zoveelste keer klaar mee. Daar moet ik nu toch eens een knoop over gaan doorhakken want ik trap er steeds in. Tegenwoordig synct hij niet meer met mn telefoon. Het ligt echt niet aan mij..
Ik weet zeker dat andere merken geen issues hebben...
(kuch...)

Het is een keten van verschillende hard en software producten. Van verschillende leveranciers.
Er kan zoveel misgaan, het is eigenlijk een wonder als het wel werkt...
Een update van ios, android, een BT drivertje, een instelling van energiebeheer, een nieuwe versie van een app, update van je gps, een BT sensor die vervelend doet.
Eennkaart van osm met een foutje, een gpx van een andere standaard.
Enz, enz

Maar bij Karoo kan je er op wachten, letterlijk.
Volledig mee eens dat andere merken ook issues hebben hoor. Maar het komt wel weer steeds terug en ik heb een hoop Garmins gebruikt (510, Touring, 25, 820 en nu 530). Een wonder dat het werkt zou ik het niet noemen. Android kan nog wat lastig zijn met alle verschillende implementaties maar iOS moet geen rocket science zijn. Ontwikkelaars krijgen ruim de tijd om updates van iOS te testen.

De Edge 510 werkte redelijk goed. De touring was onbruikbaar traag. De 25 heeft een nutteloze accu maar doet het in principe prima als opname apparaat. De 820 vond ik verschrikkelijk, touchscreens moeten ze ook niet aan beginnen bij Garmin. Hij deed het niet zo goed maar er waren schijnbaar grote verschillen tussen de batches bekend. De 530 nu bevalt tot nu toe het best, behalve de connectiviteits-issues met de Garmin Connect app. Wat fijn is aan de 530 is dat hij eindelijk SNEL is. De knoppenbediening is niet intuitief, heel erg niet zelfs, maar na een paar weken went het en dan is het iets wat wel altijd werkt. Ook met handschoenen, ook met bezwete handen.

Waarom toch steeds terug bij Garmin? Ik kan met die gare basecamp software wel een hoop, ik zou het iemand die geen ICT'er is absoluut niet aanraden te proberen, maar het lukt wel. De navigatie kan ik met alle haken en ogen prima gebruiken en het scherm is redelijk goed. However, als de nieuwe Wahoo er was geweest toen ik de 530 bestelde had ik die geprobeerd voor de verandering. Maar ook daar hoor ik veel ellende over. Garmin zou nu best wel eens "het minst slecht" kunnen zijn.

Andere overwegingen, zeker als je een Hammerhead overweegt: Quadlock. Ja, een telefoon is groot en een risicovol object op je stuur maar voor mountainbikers zijn tools als Guru Maps of Viewranger veel geschikter om te navigeren dan een turn-by-turn apparaat. De hardware werkt al en werkt goed, dus het enige wat je nodig hebt is de software.

Ik denk dat de GPS markt nog aardig open ligt, zo moeilijk moet het niet zijn om dit beter te doen. Dat dachten ze bij Hammerhead natuurlijk ook, en dat is toch niet helemaal gelukt kennelijk.
Waar woke is, is vuur
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Ik ga zeker de Karoo 2 proberen. Het zal vast geen perfect apparaat zijn in den beginne maar ja dat waas Garmin in herbegin ook niet. Ik ge er (misschien naïef) van uit dat ze de ervaringen van de Karoo 1 hebben meegenomen in de ontwikkeling van de Karoo 2. Dus het perfectioneren van de Karoo 2gaat (hoop ik) vast wel sneller dan met de 1.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 23 april 2020, 07:36
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 april 2020, 23:44

Ik weet zeker dat andere merken geen issues hebben...
(kuch...)

Het is een keten van verschillende hard en software producten. Van verschillende leveranciers.
Er kan zoveel misgaan, het is eigenlijk een wonder als het wel werkt...
Een update van ios, android, een BT drivertje, een instelling van energiebeheer, een nieuwe versie van een app, update van je gps, een BT sensor die vervelend doet.
Eennkaart van osm met een foutje, een gpx van een andere standaard.
Enz, enz

Maar bij Karoo kan je er op wachten, letterlijk.
Volledig mee eens dat andere merken ook issues hebben hoor. Maar het komt wel weer steeds terug en ik heb een hoop Garmins gebruikt (510, Touring, 25, 820 en nu 530). Een wonder dat het werkt zou ik het niet noemen. Android kan nog wat lastig zijn met alle verschillende implementaties maar iOS moet geen rocket science zijn. Ontwikkelaars krijgen ruim de tijd om updates van iOS te testen.

De Edge 510 werkte redelijk goed. De touring was onbruikbaar traag. De 25 heeft een nutteloze accu maar doet het in principe prima als opname apparaat. De 820 vond ik verschrikkelijk, touchscreens moeten ze ook niet aan beginnen bij Garmin. Hij deed het niet zo goed maar er waren schijnbaar grote verschillen tussen de batches bekend. De 530 nu bevalt tot nu toe het best, behalve de connectiviteits-issues met de Garmin Connect app. Wat fijn is aan de 530 is dat hij eindelijk SNEL is. De knoppenbediening is niet intuitief, heel erg niet zelfs, maar na een paar weken went het en dan is het iets wat wel altijd werkt. Ook met handschoenen, ook met bezwete handen.

Waarom toch steeds terug bij Garmin? Ik kan met die gare basecamp software wel een hoop, ik zou het iemand die geen ICT'er is absoluut niet aanraden te proberen, maar het lukt wel. De navigatie kan ik met alle haken en ogen prima gebruiken en het scherm is redelijk goed. However, als de nieuwe Wahoo er was geweest toen ik de 530 bestelde had ik die geprobeerd voor de verandering. Maar ook daar hoor ik veel ellende over. Garmin zou nu best wel eens "het minst slecht" kunnen zijn.

Andere overwegingen, zeker als je een Hammerhead overweegt: Quadlock. Ja, een telefoon is groot en een risicovol object op je stuur maar voor mountainbikers zijn tools als Guru Maps of Viewranger veel geschikter om te navigeren dan een turn-by-turn apparaat. De hardware werkt al en werkt goed, dus het enige wat je nodig hebt is de software.

Ik denk dat de GPS markt nog aardig open ligt, zo moeilijk moet het niet zijn om dit beter te doen. Dat dachten ze bij Hammerhead natuurlijk ook, en dat is toch niet helemaal gelukt kennelijk.
Ik gebruik al jaren Garmins.
Maar vooral de outdoor toestellen.
Gps12, Gpsmap60csx, Etrex 10 en 30.
En de Edge 810 en 130.
De updates van Garmin fixen bug A en inteoducern bug B. De volgende update fixt bug B, en introduceert een jieuw feature, die weer een bug bevat, die weer wordt gefixt, maar.... enz.
Uiteindelijk komt er een release die goed werkt, maar dan hebben veek gebruikers de handdoek al in de ring gegooid.
Ik lees dat het met Karoo niet beter is.

Een ander probleem met de fietsnavigatie is dat het gemaakt (en getest) is voor op de racefiets. Op de mtb heb je meer aan een outdoortoestel, want mtb'en lijkt nu eenmaal meer op wandelen/hiken dan op racefietsen.
Maar Garmin heeft alle trainingsinfo voorbehouden aan de fiets gps (Edge).
Dus als je die info wilt hebben zit je vast aan een toestel dat slecht navigeert in het bos....
Je moet idd kiezen uit de minst slechte optie. De beste bestaat (nog) niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat gezegd hebbende, ben ik best wel tevreden met mijn Etrex 30 en mijn Edge 130.
De Etrex is echt geweldig in onbekend terrein. Na installatie van een betaalde topokaart...
(voorbeeld: OSM kent mijn straat niet eens, terwijl op de topokaart zelfs mijn schuur en zwembad zijn ingetekend)
De oplaadbare AA batterijen gaan in de Etrex ruim 24 uur mee. De kans dat je aan het eind van je rit naar een zwart scherm kijkt is dus 0.

Mijn Edge 130 is een heel fijn compact ding. Een ouderwetse fietscomputer met fitness en gps functies.
Oneindig veel schermen met data, zelf aan te maken en in te delen.
En een kaart scherm, zonder kaart, maar met een duidelijk zichtbare track.
En nog een scherm met het hoogteprofiel (mits je track 3Dinfo bevat).
Alleen heeft Garmin ons 130 bezitters genaaid met de accu.
Met de standaard accu haal je de opgegeven runtime(15h) niet. Nooit.
En s winters mag je blij zijn met een uurtje...
Nu blijkt dat er in het accu compartiment een (te) klein accuutje zit.
Als je op Ali een accu (€4) koopt die precies in het compartiment past, dan haal je de 15 uur wel. En dan doet ie het ook gewoon als het vriest.(*)
Blijkbaar vond Garmin het nodig om een euro te besparen. Bukt u even?

Dus mijn gevoelens tov Garmin zijn dubbel.
Maar ze maken mi nog steeds de beste toestellen.

*)zelf ook zo'n accuutje besteld, maar vanwege de lockdown ligt dat nu al 5 weken op het sorteercentrum in Madrid...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef:Android kan nog wat lastig zijn met alle verschillende implementaties maar iOS moet geen rocket science zijn. Ontwikkelaars krijgen ruim de tijd om updates van iOS te testen.
Juist ios had laatst problemen met de Garmin Connect app.
Na de update naar ios12 werkte het niet meer lekker met de bestandassociaties.
De update naar ios10 (?) zorgde voor verlies van BT connectie naar je gps.
Deze problemen troffen ook andere merken (Polar, Wahoo enz).
Apple voert een update uit en de app ontwikkelaars hebben het nakijken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat laatste is niet helemaal waar. Developers krijgen bij Apple en Android zeer ruim van te voren de mogelijkheid te testen met de nieuwe software. Bij Android speelt nog weleens dat telefoonfabrikanten (lees: Samsung) onverwachte fratsen uithalen die ze niet aankondigen. Wel is het zo dat in iOS vrij veel is dichtgetimmerd in verband met de bescherming van de batterijduur. Hierdoor ervaren mensen vaker problemen met slecht ontwikkelde software in combinatie met iOS. Dingen die achter het bureau van de software ontwikkelaar werken, waar de Garmin Connect app altijd open staat, werken misschien iets minder goed als je het als achtergrondproces verwacht.

Een ander praktisch voorbeeld: Strava kondigde een API wijziging aan. Dit had een grote impact. Ik kreeg de mail ongeveer een jaar van te voren. Top van Strava. Garmin heeft het een jaar genegeerd tot het niet meer werkte. #hoedan?

Ik hoor inderdaad goede dingen over de Etrex apparaten, wellicht had ik er beter aan gedaan die de laatste keer eens te proberen. Kaartjes op de kaart zijn nou eenmaal het beste voor ons. Daarom vind ik Guru maps op een telefoon ook zo goed werken. Ik verplaats me meer als wandelaar dan als fietser zeg maar.

Heb jij ervaring met Wahoo? Zou je zeggen dat ik er het best aan doe een Etrex te kopen als ik deze 530 nog eens helemaal zat ben? M'n vriendin wil de 530 erg graag confisqueren voor op haar racefiets :lol:
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie