Garmin Express sync op de Rasberry Pi

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Heeft er iemand ervaring met Garmin Express syncen via een Raspberry pi?
Ik heb interesse in een stukje handleiding om dit werkende te krijgen.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

MarcelJG schreef: do 23 april 2020, 13:09 Heeft er iemand ervaring met Garmin Express syncen via een Raspberry pi?
Ik heb interesse in een stukje handleiding om dit werkende te krijgen.
Omdat het kan of zit er een idee achter, ben wel benieuwd waarom? :D

Ik heb een aantal jaar terug voor een projectje wat windows programmatjes laten draaien via een emulator (exagear en wine), ik weet echter niet hoe deze omgaat met randapparatuur maar werkte verder prima met een aantal vrij basic windows programmatjes waarvan een deel via netwerk werd aangestuurd.)
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Geen ervaring, maar wel nieuwschierig.
Plak de link naar de handleiding in dit draadje dan kunnen we meekijken, nu is het nog erg vaag.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Tomboo schreef: do 23 april 2020, 13:42
MarcelJG schreef: do 23 april 2020, 13:09 Heeft er iemand ervaring met Garmin Express syncen via een Raspberry pi?
Ik heb interesse in een stukje handleiding om dit werkende te krijgen.
Omdat het kan of zit er een idee achter, ben wel benieuwd waarom? :D
De reden waarom is dat ik voor het laden en syncen altijd richting mijn computer op de 2e verdieping moet. Nu heb ik een garage met mijn fietsen en een nieuwe werkbank. Hier liggen al mijn fietsspullen en op de werkbank heb ik stopcontacten en vaste USB lader gemonteerd. Wat ik cool zou vinden is om ook mijn Garmin op de werkbank te kunnen opladen en syncen. Dan hoef ik niet met mijn spullen naar boven (en vergeet ik het ook niet als ik weg wil - weer schoenen uit, terug naar boven pffffff :)). Echter ik wil niet een complete computer in mijn garage plaatsen. Dus een raspberry Pi leek mij een goede oplossing.

#luxeproblemen :D

Wat ik weet is dat er volgens mij wel Garmin Linux distributies te vinden zijn. Hier een voorbeeld:
https://www.christitus.com/garmin-express-linux/
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Garage is de plek waar de oude laptop altijd heen gaat. 8)
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

N1co schreef: do 23 april 2020, 16:55 Garage is de plek waar de oude laptop altijd heen gaat. 8)
Mocht je er eentje over hebben :D :D :D :D ........
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

En die Garmin synct niet gewoon met een telefoon of tablet in de garage?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Elvander schreef: do 23 april 2020, 22:05 En die Garmin synct niet gewoon met een telefoon of tablet in de garage?
NIet elke Garmin ondersteund WiFi sync, pas vanaf de Edge 1000 en latere modellen.

Als ik de handleiding lees dan zou ik zeggen; dat zou kunnen werken, handleiding is ook redelijk recent.

Er is 1 maar en mogelijk maakt dat niets uit, maar als architectuur word deze aangegeven: WINEARCH=win32
En eigenlijk verwacht ik daar iets van 64bits. Maar ik zie op mijn eigen windows10 installatie dat Express onder Windows inderdaad nog steeds 32bit is.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Elvander schreef: do 23 april 2020, 22:05 En die Garmin synct niet gewoon met een telefoon of tablet in de garage?
Niet zo goed met de telefoon omdat tijdens syncen de telefoon in standby springt en dan stopt het syncen. Je moet dus scherm blijven verversen. Enorm verwend en luxeprobleem besef ik, maar he, als ik mijn leven wat makkelijker kan maken ..... :).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dit klinkt wel als makkelijker maken door een moeilijkste weg te kiezen.
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Hoi,

Als je via ANT+ wil syncen kan je dit gebruiken: https://github.com/Tigge/antfs-cli. Werkt perfect en sneller dan Garmin Express. Is wel via de command line. Zit ook een script bij om het direct te uploaden naar Strava.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Elvander schreef: vr 24 april 2020, 09:49 Dit klinkt wel als makkelijker maken door een moeilijkste weg te kiezen.
Dat maat diy projecten ook zo leuk. Een complexe oplossing verzinnen voor een simpel probleem! :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het niet simpeler om te zorgen dat je phone niet in slaap valt?
Geen idee wat je wilt syncen, maar hier gaat het gewoon heen en weer via de Android phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 april 2020, 01:02 Is het niet simpeler om te zorgen dat je phone niet in slaap valt?
Geen idee wat je wilt syncen, maar hier gaat het gewoon heen en weer via de Android phone.
Ik heb een iPhone, maar ben niet echt tevreden of de synchronisatie tussen de iPhone en de Garmin. Het werkte vaker niet dan wel. Bluetooth staat sindsdien al bijna een jaar uit op mijn Edge 820 en ben ook niet meer van plan het te gaan gebruiken.
En hoewel ik een professioneel wifi-netwerk heb wat bovengemiddeld stabiel is t.o.v. de normale consumenten wifi producten pikt de garmin ook vaak mijn wifi niet op voor automatische sync. Met de wifi van de hotspot van mijn iPhone hetzelfde verhaal.
Maar buiten de connectiviteit heb ik geen problemen met mijn garmin.

Ik heb toevallig nog een rasberry Pi 2 in de la liggen. Dus als iemand de oplossing heeft vind ik het eigenlijk wel een interessante tip om die Rasberry in de garage als oplader te gebruiken die ook synchroniseert via Garmin Express (mits het synchroniseren automatisch gebeurd zonder telkens een actie te moeten doen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga je met de Pi dan synchroniseren via een usb kabel?
Want anders loop je weer tegen hetzelfde probleem aan...
BT en wifi doen het bij jouw 820 blijkbaar niet lekker.

Overigens bestaat de mogelijkheid dat er in de tijd (een jaar?) dat jij niet gesynchroniseerd hebt, een firmware update is gekomen die juist dit probleem aanpakt.
Ik zou de 820 eens via usb aansluiten en de nieuwste firmware forceren door de gupdate.gcd file handmatig in de garmin directory op je 820 te plaatsen.
Eventuele .gcd en .tmp files verwijderen, die zitten het automatische update proces in de weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie