Garmin Express sync op de Rasberry Pi

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kijk net hier
http://gawisp.com/perry/edge/
En zie dat je v12.10 hebt, maar ook 4(!) recente beta versies.
Er is dus een door Garmin onderkend probleem met de 820 firmware, anders was er alleen de laatste release.
De 820 is ook niet het meest recente model, dus je zou verwachten dat v12.10 dan al een tijdje de definitieve versie is.
Niet dus...
v12.31Beta is de nieuwste, van 24 april 2020.

Pluis de changelog er eens op uit.
https://www8.garmin.com/support/downloa ... p?id=10356

Garmin Express is trouwens een waardeloos ding. De helft vd tijd zij de servers niet bereikbaar of krijg je een database error als reply.

Ik gebruik Garmin Connect op mn android phone (voorheen iphone).
Ik heb op mn android 2 dingen moeten doen om de GC app te laten werken.
1)GC app toestemming verlenen om de BT verbinding in te schakelen.
2) GC app uitzonderen van energiebeheer
(dus uitzonderen van energie beperking)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 25 april 2020, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 april 2020, 14:59 Ga je met de Pi dan synchroniseren via een usb kabel?
Want anders loop je weer tegen hetzelfde probleem aan...
BT en wifi doen het bij jouw 820 blijkbaar niet lekker.

Overigens bestaat de mogelijkheid dat er in de tijd (een jaar?) dat jij niet gesynchroniseerd hebt, een firmware update is gekomen die juist dit probleem aanpakt.
Ik zou de 820 eens via usb aansluiten en de nieuwste firmware forceren door de gupdate.gcd file handmatig in de garmin directory op je 820 te plaatsen.
Eventuele .gcd en .tmp files verwijderen, die zitten het automatische update proces in de weg.
Dat syncroniseren via de USB kabel deel ik "vroeger" altijd met de Edge 800. Nu piel ik meestal tot de wifi het doet. Dus dan heb ik wel wifi, en worden er ook updates gedownload en geinstalleerd. Af en toe sluit ik 'm op de pc aan om een GPX te uploaden. Dus ik ben er zeker van dat ik alle updates heb (tenzij er deze week een nieuwe is uitgekomen. Ik zal het voor de zekerheid nog even checken.
Ik heb bluetooth al een jaar niet meer geprobeerd, omdat ik de sync via wifi prima vond, maar die werkt juist minder goed dan eerst. Weet niet of het door updates komt.

Uploads via USB werken altijd (zoals "vroeger" met de edge 800), maar het is niet handig om elke keer de pc op te starten. Maar zoals eerder genoemd zou het wel handig zijn om altijd een RPI met Garmin Express aan te hebben staan waar je de garmin meteen even aan hangt na je tocht. Opladen-en-uploaden in 1.

Dank voor je tip over die beta versies. Daar ga ik zeker eens mee aan de slag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die laatste beta versie is van 24 april, 1 dag oud.
Ik lees nu hier
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... -available
dat er zelfs een nog nieuwere officiele release is, v12.40.
Heel recent, weet niet of dat goed of slecht is...
Positieve benadering: Garmin werkt er blijkbaar volop aan om de probleemen/probleempjes met de 820 op te lossen.

Ik zou 'm ff op de usb aansluiten en de .tmp en .gcd files uit de garmin directory verwijderen.
En dan handmatig de nieuwste gupdate.gcd in de garmin directory plaatsen.
Dan uit/aan en de update uitvoeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

@TSTM:
Gisterenavond ben ik nog even bezig geweest met jou tips. Zoals ik aangaf doe de WiFi het regelmatig wel. Maar het probleem is dat ie soms geen verbinding maakt (na herhaaldelijk wifi uit- en aanzetten op de garmin uit eindelijk wel).
Gisteren was dus zo'n moment dat ik wel WiFi had. Ik kreeg automatisch een melding op het scherm dat een update met V12.40 beschikbaar as. Ik zag op via mijn laptop dat de gupdate.gcd er al op stond met een datum en tijd van gisterenavond (automatisch via wifi?). Ik heb dus zelf niets met .gcd en .tmp bestanden hoeven te doen. Ik heb de update geinstalleerd (Ik had blijkbaar v12.20). In de change logs zie ik trouwens geen fixes voor wifi en BT in de laatste versies.
Na de update ervaar ik trouwens dezelfde WiFi issues (soms wel, soms niet). Zoals eerder aangegeven komt het voor op meerdere op meerdere wifi netwerk en soorten wifi apparatuur. Dus de kans dat het aan mijn WiFi netwerk ligt acht ik nihil.

Na de update is het me tijdens de 5e poging is het me ook weer gelukt om de Garmin via BT aan mijn iPhone te koppelen (terwijl ik 5 x hetzelfde heb gedaan :~ ). We zullen zien voor hoe lang..... Het heeft eerder namelijk ook gewerkt. En het zou ook aan mijn iPhone kunnen liggen.

Bedankt voor je tips en bereidwilligheid om te helpen. Ik vind het prima zo. Uiteindelijk krijg ik mijn ritjes toch wel geupload.
Omdat opladen niet werkt via WiFi en BT maar omdat ik daar een USB kabel voor nodig heb (en omdat het stiekem toch een beetje leuk vind), ga ik toch bij gelegenheid toch nog eens kijken naar het plan van Marcel (TS)

@Marcel:
Had jij dit toevallig al gezien?
https://tweakers.net/nieuws/149168/tool ... elijk.html
https://webwereld.nl/nieuws/software/wi ... t-3774773/

Ik kan het zelf niet even snel proberen nu, want de RPI die ik in de la heb liggen is een model 2b en voor bovenstaande heb je minimaal 3b nodig
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

FranX78 schreef: zo 26 april 2020, 10:05

@Marcel:
Had jij dit toevallig al gezien?
https://tweakers.net/nieuws/149168/tool ... elijk.html
https://webwereld.nl/nieuws/software/wi ... t-3774773/

Ik kan het zelf niet even snel proberen nu, want de RPI die ik in de la heb liggen is een model 2b en voor bovenstaande heb je minimaal 3b nodig
Ik had die posts nog niet gezien dus dank voor het delen. Morgen heb ik wel wat tijd om eens wat te gaan uitproberen. Ik post de resultaten hier wel (wel of geen succes en hoe).
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Nou een dag uitzoeken brengt me op een oplossing om rechtstreeks de Strava API aan te roepen. De oplossing om Wine te gebruiken en daarmee de Garmin Express windows applicatie, werkte niet. Tenminste op de Raspberry moet je eerste een betaalde emulator kopen om ARM processor ondersteuning te krijgen.

De API aanroep oplossing met behulp van stukje shell scripting .....

De basis op de Raspberry:
- Een Schell script welke de Activity bestanden van de Garmin leest
- Per bestand (.fit) een upload m.b.v. de Strava API

Upload scriptregel:
$1 is het script argument met de bestandsnaam.

Code: Selecteer alles

curl -X POST https://www.strava.com/api/v3/uploads -H "Authorization: Bearer YOURCODE!!!!" -F file=@"$1" -F data_type="fit"
Wat beetje lastig en gedoe is:
- Uitzoeken hoe je je registreert voor Strava API gebruik (Strava Developer)
- De autorisaties goed voor elkaar krijgen zodat je een WRITE!!!!! access token krijgt
LInkie: https://developers.strava.com

Nog uitzoeken:
- Hoe sla ik reeds ge-uploade bestanden over
- Dat het script wordt aangeroepen op het moment dat ik de Garmin via de USB poort aansluit
- extra luxe .... kan ik ook automatisch updaten zodat op basis van het toestel (ik heb 2 Garmins - racefiets 520 en MTB edge) de gebruikte fiets wordt ingevuld.

Indien er interesse is kan ik mijn totale scripts wel posten als het allemaal klaar is. Echter dat aanmelden voor de Strava API en het Access token verkrijgen is iets wat je nog steeds zelf moet doen (en daar ben ik het langste mee bezig geweest :)).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grappig.
Gaat het nu dus via een usb kabeltje?
Je zou in je script de geuploade bestanden kunnen renamen, door een extra, uniek, character aan de naam toevoegen. Dan sluit je vervolgens de files die met dat character beginnen uit van synchronisatie.

Dus:
Check -> upload -> rename
Enz
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Via USB kabeltje is voor mij makkelijkste. Is ook erg eenvoudig scriptje geworden ..... ik heb een Garmin upload historie directory aangemaakt op mijn Pi en na elke upload copy ik het geüploade bestand naar die directory. Zo heb ik ook direct een backup 8) .
Nu nog ff uitvogelen of ik het scriptje kan laten draaien wanneer de Garmin wordt aangesloten en als dit te lastig is dan maak ik wel een crontabje aan ofzo.

Code: Selecteer alles

HIS="$HOME/garmin/uploadhistory"

for entry in "/media/pi/GARMIN/Garmin/Activities"/*.fit
do
  file="$(basename -- "$entry")"

  if ! [ -f "$HIS/$file" ]
  then
    #echo "$file to be uploaded"
    echo curl -X POST https://www.strava.com/api/v3/uploads -H "Authorization: Bearer YOURACCESCODE" -F file=@"$entry" -F data_type="fit"
    cp $entry $HIS
  else
    #echo "$file already uploaded"
  fi
done
~                                                                                                                                                                                                                   
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

MarcelJG schreef: ma 27 april 2020, 22:04 Nog uitzoeken:
- Hoe sla ik reeds ge-uploade bestanden over
- Dat het script wordt aangeroepen op het moment dat ik de Garmin via de USB poort aansluit
- extra luxe .... kan ik ook automatisch updaten zodat op basis van het toestel (ik heb 2 Garmins - racefiets 520 en MTB edge) de gebruikte fiets wordt ingevuld.

Indien er interesse is kan ik mijn totale scripts wel posten als het allemaal klaar is. Echter dat aanmelden voor de Strava API en het Access token verkrijgen is iets wat je nog steeds zelf moet doen (en daar ben ik het langste mee bezig geweest :)).
Ik heb zeker wel interesse als je script wat verder af is. Ik heb echter weinig ervaring met linux achtige systemen. Dus als je wat tips kunt geven als:
- Welk OS
- En misschien nog wat details over het script (hoe/wat/waar)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarcelJG schreef: di 28 april 2020, 11:41 Via USB kabeltje is voor mij makkelijkste. Is ook erg eenvoudig scriptje geworden ..... ik heb een Garmin upload historie directory aangemaakt op mijn Pi en na elke upload copy ik het geüploade bestand naar die directory. Zo heb ik ook direct een backup 8) .
Nu nog ff uitvogelen of ik het scriptje kan laten draaien wanneer de Garmin wordt aangesloten en als dit te lastig is dan maak ik wel een crontabje aan ofzo.

Code: Selecteer alles

HIS="$HOME/garmin/uploadhistory"

for entry in "/media/pi/GARMIN/Garmin/Activities"/*.fit
do
  file="$(basename -- "$entry")"

  if ! [ -f "$HIS/$file" ]
  then
    #echo "$file to be uploaded"
    echo curl -X POST https://www.strava.com/api/v3/uploads -H "Authorization: Bearer YOURACCESCODE" -F file=@"$entry" -F data_type="fit"
    cp $entry $HIS
  else
    #echo "$file already uploaded"
  fi
done
~                                                                                                                                                                                                                   
Erg leuk dit :-q
Ik heb ook nog een Pi, maar helaas doet mijn 130 het gewoon via mn phone...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 19:21 Erg leuk dit :-q
Ik heb ook nog een Pi, maar helaas doet mijn 130 het gewoon via mn phone...
Ook opladen? :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik de lader van mn oude phone.
De ritgegevens heb ik al, dus laden vlak voor vertrek, omdat het accuutje vd 130 zo zielig klein is.
Grotere accu is nog steeds onderweg vanwege corona en lamme spaanse post.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie