Mio of Garmin?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Birger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 21:49

Wij zijn aan het kijken om een fietsnavigatie aan te schaffen met een budget van ongeveer 150-250€ waarmee we op pad kunnen voor zowel een fietstochtje met het gezin als een mooie mtb route voor mij
ik heb al eens zitten rondkijken en vergelijken en ben tot de volgende opties gekomen

Mio cyclo 210/215

https://www.bol.com/nl/p/mio-cyclo-210- ... oductTitle

https://www.bol.com/nl/p/mio-fietsnavig ... oductTitle

Garmin edge explore

https://www.futurumshop.nl/garmin-edge- ... gIKpvD_BwE

Nu gebruiken we de Komoot app welke wel handig is en redelijk makkelijk is om een route te maken om deze dan op de gsm te zetten maar ik vind het niet echt handig met de telefoon op de fiets (gps vraagt redelijk wat batterij op een gsm)

Voor welke zou ik gaan? Wie heeft ervaring met een van deze systemen en wat zijn deze of wie heeft een ander alternatief?
Alvast bdankt
Laatst gewijzigd door Birger op di 28 april 2020, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Geen ervaring met bovenstaande, hier wel een alternatief: https://www.mantel.com/wahoo-elemnt-bolt

Ben zelf wel benieuwd naar de ervaringen met Wahoo ten opzichte van Garmin.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wanneer de nadruk ligt op navigatie is de Garmin Edge Explore een hele goede keuze. Wil je daarnaast ook prestatiegericht trainen is de Sigma Rox 12 Sport een goede optie; in dit geval zijn er wel meerdere alternatieven zoals Garmin Edge 530, 830, 1030 of Wahoo Elemnt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Met de Garmin Explore kan je navigeren in al zijn vormen:

Een track/spoor/koers volgen

Een route maken:
- Naar een eindbestemming
- Een routeplanner (van A naar B naar C naar …. )
- Een rondreis (surprise me)
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Birger schreef: di 28 april 2020, 16:27 Wij zijn aan het kijken om een fietsnavigatie aan te schaffen met een budget van ongeveer 150-250€ waarmee we op pad kunnen voor zowel een fietstochtje met het gezin als een mooie mtb route voor mij [...]

Voor welke zou ik gaan? Wie heeft ervaring met een van deze systemen en wat zijn deze of wie heeft een ander alternatief?
Ik zie hier dat je ook op zoek bent naar een nieuwe en duurzame fiets tussen de €600-700

Hoewel ik zelf van navigatiespeeltjes houd, vind ik op dat totaal van max €950 voor fiets+navigatie persoonlijk €250 voor navigatie best veel. Zelf zou ik overwegen om (een deel van) die €250 te investeren in een iets duurdere fiets, dan komen toch wat betere onderdelen binnen bereik of eventueel een luchtgeveerde vork met steekas ipv een coil -zie bijvoorbeeld draadje hier, verder voer voor de fietsadviesdraadjes met mensen die daar meer van weten dan ik :-D )

Als je er echt al zeker van bent dat navigeren met de telefoon niets voor je is, dan zou je ook een tweedehands gps kunnen overwegen. Een Garmin kan in bepaalde opzichten fijn zijn tov een telefoon, maar verwacht er ook geen wonderen van. Ben zelf juist na >20 jaar overgestapt van Garmins naar een telefoon (wel in gebruik als dedicated gps, ik bel niet met dat ding, dat doe ik met het afdankertje van mijn vriendin :-D )
Nu gebruiken we de Komoot app welke wel handig is en redelijk makkelijk is om een route te maken om deze dan op de gsm te zetten maar ik vind het niet echt handig met de telefoon op de fiets (gps vraagt redelijk wat batterij op een gsm)
Is dit je voornaamste / enige bezwaar tegen gebruik van telefoon, of zijn er nog andere zwaarwegende bezwaren?

Ik weet niet hoe je het nu georganiseerd hebt, maar mocht je het gebruik van de telefoon nog een kans willen geven door wat dingen te proberen:

Batterijgebruik hangt van veel factoren af en kan je op verschillende manieren beïnvloeden:
-Alleen offline navigatie gebruiken: thuis kaarten downloaden ipv onderweg binnenhalen
-Alle mobiele / dataverbindingen uitzetten onderweg
-Verschillende apps proberen: bij mij gebruikt Osmand (mijn favoriet) veel meer dan Orux
-Rasterkaarten in twee meest gebruikte schalen downloaden ipv vectorkaarten (scheelt rekenwerk)
-GPX-track volgen ipv turn-by-turn navigatie (scheelt ook rekenwerk)

Daarnaast is een goede powerbank ook essentieel, zeker als de telefoon die je op je stuur hebt ook de telefoon is waar je in noodgevallen mee moet bellen (een van de redenen waarom ik dat zelf apart heb).

Zelf heb ik tijdens het fietsen geen powerbank meer nodig, maar een cilindervormige zoals de Anker Powertube 5000 kan je met een pomphouder van €2 prima mtb-proof op z'n plek houden. Voordeel van een snelle (2Ah) powerbank is dat je ook tijdens een pauze kan opladen zodat aan het stuur monteren wellicht niet nodig is. Deze ken ik zelf niet, maar komt compleet met een houder voor fietsmontage.

Als goede montage van de telefoon op het stuur nog een punt is, via Aliexpress zijn voor weinig geld ook goede combinaties samen te stellen, inclusief een beschermend hoesje.

Mocht je nog even met je primaire telefoon blijven navigeren, dan is naast een powerbank een goede beschermhoes ivm beschadigen wat mij persoonlijk betreft ook wel het minimum als je alleen op pad gaat.

Mooier is een backuptelefoon in je tas, bijvoorbeeld een afdanker die in huis ligt met een prepaidkaartje van een provider waar je tegoed behouden blijft zonder opwaarderen (door eens in het half jaar een sms te sturen). Omgekeerd zou je ook een afgedankte telefoon kunnen proberen als navigatie (zonder simkaart). Prestaties qua batterijduur en gps-ontvangst kunnen wel eens verrassend zijn. Zo doet mijn telefoon het qua gps beter dan alle Garmins (duur en goedkoop) die ik ooit heb gehad.

En mocht dat toch allemaal niet voor je blijken te zijn, dan kan het kopen van een apart apparaat altijd nog, geeft nog wat tijd om te sparen :-q
Laatst gewijzigd door openkaart op wo 29 april 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen mio.
Als.ik me goed heb laten voorlichten is mio al een tijdje gestopt met de fietsgps.
Dus je zet jezelf dan op een dood spoor.
Verder is er al heel veel over geschreven.
Heel recent hier nog.
viewtopic.php?t=145553
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 19:18 Geen mio.
Als.ik me goed heb laten voorlichten is mio al een tijdje gestopt met de fietsgps.
Dus je zet jezelf dan op een dood spoor.
Verder is er al heel veel over geschreven.
Heel recent hier nog.
viewtopic.php?t=145553
Volgens mij zijn ze gewoon nog leverbaar:

https://www.mio.com/nl_nl/products/outd ... navigation
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ik heb zelf een paar jaar terug de Mio 210. Als je een correcte route heb gedownload werkt ie goed. Op een wegfiets werkt ie ook goed.

Met spontane XC routes rijden merk ik dat de MIO niet zo goed werkt omdat de (zand)wegen in de kaart niet kloppen met de paden waarop je rijd. En als je dan ergens naar een punt toe wil rijden (desnoods als een compaskoers) zit je dus constant naar gepiep te luisteren dat je om moet keren.

Google maps is niet heel veel beter (die 'hangt" niet zo magnetisch vast aan de kaart als de Mio) alleen werkt ie als compas niet zo goed (ik fiets volgens google vaak achteruit of zijwaarts :D )

Werkt een garmin 830 daar beter mee (off road, spontaan iets plannen)?

Kortom, wat is het voordeel van de 830 (of andere versie) tov de Mio 210?

Ik weet dat de garmin er sportsensoren aan kan koppelen en het dus ook voor sportprestaties maar dat is niet interessant voor mij. Ik gebruik zelf een Polar horloge en daar kan dat ook mee met snelheids en cadanssensor, daarnaast doe ik meer sporten en heb ik mijn sportacitiviteiten in één apparaat en is het GPS voor de fiets dus echt navigeren op de fiets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Navigeren doet een outdoor gps beter, is mijn ervaring.
Een Gpsmap66 of een Etrex32.
Die hebben een betere antenne, daardoor betere ontvangst en weten daardoor wel precies waar je bent.
Door het el.kompas weten ze ook waar het noorden is als je niet beweegt.
Bediening met knopjes werkt ook in de regen, modder en met handschoenen.

Als je de Edge 830 overweegt kan je wellicht de Polar verkopen.
Niet best of both worlds, maar een aardig compromis.

Voordeel van (bijna) alle Garmins is ook dat je makkelijk zelf kaarten kunt updaten, of andere kaarten kunt plaatsen. En kunt kiezen welke kaart je gaat gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie