Afwijking Garmin Edge 1000

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Afgelopen weekend viel het mij na een ritje op dat er een aantal strava segmenten niet werken getoond in het rondje wat ik had gemaakt, na wat onderzoek bleek strava ze niet te kunnen matchen met mijn GPX data. Om het toch eens wat beter te onderzoeken heb ik de GPX eens op een kaart geplot, en tot mijn verbazing lijkt de Garmin (vrij consistent) precies naast de route te zitten. Zie hieronder, de groene (s1) lijn is de route, rood mijn GPS data:

Afbeelding

Herkent iemand dit probleem, of is dit eigenlijk gewoon een normale afwijking? Waar zou dit door kunnen komen? Ik kan via Google niet veel vergelijkbaars vinden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja hoor, dit komt wel eens voor. Korte bochtjes op hoge snelheid, een dicht bladerdek, tijdens het klimmen over je stuur (en GPS) hangen, verkeerde maanstand, ongestelde satellieten, brakke firmware, etc... het zorgt allemaal voor (tijdelijk) verminderde ontvangst en precisie. Niet in de mate dat je er niets mee kan maar als de combi te sterk is, kun je dit soort afwijkingen krijgen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

TenZNL schreef: do 30 april 2020, 17:07 Ja hoor, dit komt wel eens voor. Korte bochtjes op hoge snelheid, een dicht bladerdek, tijdens het klimmen over je stuur (en GPS) hangen, verkeerde maanstand, ongestelde satellieten, brakke firmware, etc... het zorgt allemaal voor (tijdelijk) verminderde ontvangst en precisie. Niet in de mate dat je er niets mee kan maar als de combi te sterk is, kun je dit soort afwijkingen krijgen.
Klopt, gps onnauwkeurigheid
Glonass en Galileo bieden betere ontvangst:
- indien uw toestel daar compatibel mee is
- indien uw toestel bij het inschakelen ervan geen bug vertoont (cfr Edge 1000)

Heel soms is ook de kaart niet nauwkeurig getekend
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gps met een echte antenne kopen. :wink:
Dit kan altijd gebeuren met gps, maar als dit zo blijft, dan heb je een probleem.
Misschien heeft je Edge een onhandige keuze van satellieten gedaan.
Of er is storing in deze omgeving.
(Er was laatst ook al zo'n topic)
Heb je wel alle Edge1000 updates van Garmin?

(En Strava niet te serieus nemen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een afwijking is normaal bij een GPS apparaat. Bij m'n Edge 800 kan het oplopen tot 7 meter, dat is wel bij een dicht bladerdek. Je kan bij de satelliet ontvangst bekijken wat de afwijking op dat moment is.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mee eens, maar de afwijking op het plaatje hierboven is wel wat meer dan 7 meter....
(Volgens de schaal vd kaart toch al snel 25m)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 376
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Afwijkingen horen erbij bij gps, maar de mate waarin scheelt per apparaat (oa antenne) en per dag (stand/ spreiding van satelieten en atmosferische omstandigheden.

Als je een beeld wel hebben van hoe accuraat een bepaalde tracklog is, dan kan je 'm beter vergelijken met AHN (of BGT voor verharde wegen) dan met OSM (of Google etc) -kaarten. Anders weet je niet hoe zuiver je referentiekaart is. Bij OSM verschilt dat, sommige delen zijn mooi op AHN/BGT gelegd, andere minder precies op Top50-niveau (oude imports).

MTB-paadjes zijn erg lastig. Ik heb toevallig zelf die singletracks in het voorbeeld bij Pluryn toegevoegd in OSM . Plaatje is eigenlijk vergelijking van mijn gps-opnamen op dag X vs jouw gps-opname (ik gebruik meerdere ;-) op dag-Y.

Oudere tracks zie je wel terug op AHN, maar nieuwere niet, en dan kan AHN misleidend zijn: singeltrack volgt volgens mij deels het spoor dat je op AHN volgt en deels niet. Is vaak ook puzzelen met Mapillary-foto's (die weer andere ligging hebben obv gps in Virb-actioncam..) om te zien of iets nu een bocht is of een gps-glijder

Bij het pad tussen Utrechtseweg en Zonneheuvelweg doet je gps het beter dan de OSM-kaart; die bevat daar een rare zwabber die er in het echt niet is, zal ik corrigeren. Maar aan de noordkant gaat de Garmin de fout in door het spoor onder de watertoren door te trekken ipv er bovenlangs (of ben je ook zo gereden?)

Een duurdere Garmin betekent niet per se een betere ontvangst zoals TSTM al eerder heeft geïllustreerd met plaatjes van de verschillende antennes. En ook een dure specifieke GPS geeft niet per se een betere ontvangst dan een mobiele telefoon.

Mijn goedkope etrex geeft betere ontvangst dan mijn 2x zo dure Oregon, maar mijn LG G6-telefoon geeft weer betere ontvangst dan mijn etrex (en is daarnaast superieur in elk opzicht behalve batterijduur / -vervanging, bij vergelijkbare prijs). Zie illustratie van twee rondjes Schoorl achter elkaar hieronder met zowel LG als Etrex tegelijk aan:
LG is zowel meer betrouwbaar (consistent) als nauwkeurig (juiste plek), ligt zo goed op z'n plek dat je het pad eronder vaak niet ziet, pad dat je soms ziet is in het veld ook een parallelpad.

En mijn Samsung S8 heeft dan tov de G6 ook Galileo en Beidou aan boord, maar desondanks een minder goede locatiebepaling dan de G6 (ook minder goed dan de etrex, maar net wat beter dan de Oregon). Kennelijk zijn andere factoren (zoals de antenne) belangrijker

Dus naast het kopen van een goede smartphone is het de oplossing van je probleem het verwijderen van Strava :-D :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 376
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Wat me nog te binnen schoot:
de "verschuiving" die je ziet past volgens mij in het beeld dat in gps-fouten twee componenten te onderscheiden zijn: een component die wat langere tijd constant is (verschuiving) en component die sneller fluctueert (dansen van je track als de gps op de tuintafel ligt).

Dat was ook zo nagebootst (en uitvergroot) in de positiefouten die als "Selective Availability" tm 2000 bewust werden toegevoegd voor andere gebruikers dan leger van de VS/Nato. Zie onderstaand plaatje, gemiddelde horizontale fout van ca 25 meter was destijds heel gewoon. Was erg blij toen Clinton dat afschafte, dan vallen die paar meters afwijking nu erg mee.

Ook na afschaffen zie je dat de blauwe lijn 2 componenten in de systeemfouten laat zien: ligt een tijdje op rond een bepaald niveau met wat schommlingen en daarna rond een ander niveau met ook weer wat schommelingen daaromheen.

https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa/data/
Afbeelding

Meer info over nauwkeurigheid van GPS op de site van de beheerder ( U.S. Air Force ) :
https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn indruk / ervaring is dat toestellen met touch screen wat meer afwijken.
Alsof het touchscreen stoort. Of omdat de antenne vaak achter het touchscreen zit.
En de antenne zelf. Om de signalen op te pikken heb je een goede antenne nodig. Uiteraard is er allerlei slimme elektronica (en die wordt steeds beter/slimmer), maar om signaal te versterken en op te poetsen, heb je eerst een signaal nodig.
Hoe meer je uit de lucht pakt, hoe makkelijker de gps ontvanger het heeft.
Maar niet iedereen wil met een gps antenne op zn helm door her bos rijden.
Zo'n quad helix zoals op de gpsmap serie wordt door de meesten al niet gewaardeerd.
Dus moeten we accepteren dat het af en toe wat tegenvalt.
Iesere keuze heeft consequenties, het is (bijna) pnmogelijk om alleen maar voordelen te combineren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb ook een 1000, maar slechts op 1 moment altijd afwijkingen: bij nat dicht bladerdek. En dat is logisch.
Verder is de afwijking ruimschoots acceptabel.
Bicycle, bicycle, bicycle
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Ik had notificaties voor dit topic blijkbaar uit staan, dus had alle bovenstaande reacties gemist.... :oops: . Sorry! Na een aantal pogingen (factory resets etc.) wordt het eerder slechter dan beter. Zie hieronder het dieptepunt van afgelopen weekend:

Afbeelding

Ik heb inmiddels het aanbod van Garmin gekregen om hem in te ruilen voor een 1030 voor 220€, dus ik denk dat ik daar maar gebruik van ga maken.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

wijmaar schreef: ma 29 juni 2020, 13:58 Ik had notificaties voor dit topic blijkbaar uit staan, dus had alle bovenstaande reacties gemist.... :oops: . Sorry! Na een aantal pogingen (factory resets etc.) wordt het eerder slechter dan beter. Zie hieronder het dieptepunt van afgelopen weekend:

Afbeelding

Ik heb inmiddels het aanbod van Garmin gekregen om hem in te ruilen voor een 1030 voor 220€, dus ik denk dat ik daar maar gebruik van ga maken.
Dat lijkt me geen gekke aanbieding. Dat stuk van start/finish is echt grappig. Je hebt iig geen meter dubbel gefietst.
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie