Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
rnijenhu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 17 januari 2013, 10:33
Mijn mountainbike: cube ltd pro
Contacteer:

nederbelg2 schreef: do 21 oktober 2021, 11:59
rnijenhu schreef: wo 20 oktober 2021, 18:33 3uur is wel heeeel kort, haal zelf de 6uur wel met de 20% rest.
zet jij bluetooth enz uit ?
nee, is gewoon verbonden met mij telefoon voor weerbericht en whatsapp berichten
>> As deus was kas, was sas dan meer! <<
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vandaag ook eentje op de kop kunnen tikken, dus ik ben benieuwd :bier:
De meeste van mijn ritten zijn toch niet langer dan 5 uur, dus voor die enkele uitzondering wil ik een powerbank in de rugzak stoppen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Ook hier hetzelfde probleem ...acculeeg na 3,5 uur .
lichtsterkte op 60 procent en hs sensor en bluetooth aan.
Nieuwe batterij instaleren is erg lastig omdat hij niet open kan door middel van schroefjes maar het ruitje eraf gepeuterd moet worden.
Ik zou ook niet weten of ik met een andere batterij langer zou doen.
Ik vind het een miskoop .
Gebruikersavatar
Zodiac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 4 september 2021, 14:25
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Team - Red Scott Scale 965

Ik gebruik de Garmin Edge Explore ook al een aantal jaren tot volle tevredenheid.
Batterij duur is na 4 jaar wel een dingetje en word na 4 uur door heide en bossen wel kritisch.
Ik zou, wanneer deze er nog zijn, gewoon weer een kopen. Groot scherm, handig menu en eenvoudige verbinding via BT met Garmin Connect.
gr Jan
Met remmen kom je niet verder.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1451
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

rnijenhu schreef: di 22 februari 2022, 15:57
nederbelg2 schreef: do 21 oktober 2021, 11:59

zet jij bluetooth enz uit ?
nee, is gewoon verbonden met mij telefoon voor weerbericht en whatsapp berichten
Hoe krijg jij de Whatsapp berichten door? Ik krijg alle meldingen (email, telefoon, sms, notificaties van Strava/9GAG etc) naar mijn 830, maar WA niet. Die komen niet door. Heb je daar iets speciaals voor moeten doen?

Edit: Laat maar, is gelukt. Had social media notificaties uit staan en die moesten blijkbaar aan :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Rob123 schreef: vr 25 februari 2022, 17:50 Ook hier hetzelfde probleem ...acculeeg na 3,5 uur .
lichtsterkte op 60 procent en hs sensor en bluetooth aan.
Nieuwe batterij instaleren is erg lastig omdat hij niet open kan door middel van schroefjes maar het ruitje eraf gepeuterd moet worden.
Ik zou ook niet weten of ik met een andere batterij langer zou doen.
Ik vind het een miskoop .
Dat scherm is de grote batterij slurper.
Ik merk nu al dat de batterij flink sneller leeg gaat met de verlichting aan.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
rnijenhu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 17 januari 2013, 10:33
Mijn mountainbike: cube ltd pro
Contacteer:

Scherm is idd een slurper (nu je het zegt), ik heb deze meestal op iets van 20-25% staan en is voor mij normaal ruim voldoende. Alleen als ik navigatie gebruik zet ik hem hoger maar dan heb ik altijd een powerbank bij me omdat het dan meestal dag tochten zijn.
>> As deus was kas, was sas dan meer! <<
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De achtergrondverlichting slurpt energie.
Helaas hebben bijna alle Edges last van een wat lager contrast vanwege het touchscreen.
Afhankelijk van de lichtval is het nodig om wat licht toe te voegen.
Als het mogelijk is moet je het zo instellen dat het licht automatisch weer uit gaat na x seconden.
Het gaat automatisch weer aan bij navigatie meldingen/aanwijzingen en bij bediening van het toestel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Ok dan....
Dat wist ik niet .
Ik kan dus gewoon de verlichting automatisch laten dimmen en het gaat vanzelf aan bij een afslag of zo...
Ik heb nu de verlichting de hele tijd aanstaan op 60 procent terwijl dat niet nodig is.
Ik kijk pas op dat ding als ik het nodig heb :-D
Ok nieuwe ronde nieuwe kansen :-)
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Zelf ben ik niet zo'n fan van route-aanwijzingen van Garmin onderweg (kijk liever naar de geplande track).

Maar dan blijft de verlichting wel aan en kost het inderdaad meer batterijen.
Met een snelle powerbank kan je in pauzes je gps opladen (mijn buitenspeel-telefoon met USB-C laadt snel op, nog niet gezien hoe snel de Explore dat doet onderweg)

Als je (ook) tijdens het fietsen moet bijtanken:
Ik heb het niet vaak nodig, maar bij mij blijft een cilindervormige powerbank (zoiets) ook op hobbelige paden goed zitten aan het stuur met een pomphoudertje van de Decathlon].

Dat doe je natuurlijk weer liever niet bij regen.
Laatst gewijzigd door openkaart op ma 28 februari 2022, 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een track volgt zonder aanwijzingen gaat het licht aan zodra je het toestel bedient. Dus dan moet je iets doen met het scherm of de knoppen.

Navigatie aanwijzingen met een track of route zijn inderdaad niet zo goed als we graag zouden willen of zoals we verwachten.
Ik weet niet hoe de Edge Explorer is met aanwijzingen, maar ik zou dan een track boven een route verkiezen, omdat een route wel eens een eigen leven gaat leiden in het apparaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik blijf de edge explorer een prijs-gunstig en comfortable apparaat vinden (met een silicone sleeve van ali voor als hij weer eens op de grond valt
:(( )

alleen de batterij autonomie is HET minpunt. Ik heb de scherm verlichting wel op auto staan. Dus dan dimt het scherm buiten de meldingen.
Maar ik wil altijd op de track lijn letten ; zoals hierboven gezegd, zijn de navigatie meldingen, vooral in bos en veld, niet altijd betrouwbaar of maakt hij er zielf iets van. Dus tik ik regelmatig op het scherm , zodat het oplicht, om te kijken waar ik ben.
En dan een autonomie van 2 tot 3 uur, afhankelijk van gps dekking , temperatuur, zonlicht..
Natuurlijk kan hij aan een powerbank, maar toch jammer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Achtergrondverlichting en lage temperatuur is het enige wat een neg. invloed heeft.
De rest zijn excuses van Garmin om jou een beetje de schuld te kunnen geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Na deze toch tegen vallende gebruiksduur contact gehad met Garmin.

Op mijn vraag waarom er in de advertentie stond 12 uur te gebruiken kreeg ik dit antwoord.


Dit is met een minimum aan opties, als u enkel een activiteit registreren.

Maar alles wat verder gaat zal de levensduur van de batterij verminderen, een koers volgen, kaarten gebruiken, telefoon/sensor verbindingen, etc.

3 uur kan dus perfect normaal zijn, afhankelijk van uw instellingen.


Het is in dat geval aangeraden te werken met een Charge Power Pack :

-> Info : https://www.garmin.com/nl-NL/p/pn/010-12562-00


Al met al .....ik vind het niet zo een handig dingetje :-(


Rob.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies wat ik zei:
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 februari 2022, 18:51 Achtergrondverlichting en lage temperatuur is het enige wat een neg. invloed heeft.
De rest zijn excuses van Garmin om jou een beetje de schuld te kunnen geven.
Dus je hebt een toestel dat alleen z'n gespecificeerde accuduur haalt als je het niet gebruikt :~

Zelfde broekafzakverhaal kreeg ik over de accuduur van de Edge130.
Daar heb ik zelf een andere accu ingezet.
De originele accu was fysiek 2(!) maten te klein, geen wonder dat de specs niet gehaald werden.
Nu kan ik gewoon 14 uur fietsen, ook in de winter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie