Sporthorloge met goede GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik gebruik de Suunto Spartan Wrist HR Baro.
Een hele mond vol, mooie klok, maar de hartslag is ruk bij het sporten, dus een losse band besteld.
De hoogtemeter van mij is opgevoerd geloof ik, want over een rit heb ik bijna de dubbele HM's tov mijn maatje :winkie:
GPS is goed.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@MMTHUIJS k zie op Strava dat de Polar GPS prima werkt in de bossen. Ik ben helemaal om, nooit Garmin meer.

Wat ik schreef altijd een km meer opgetekend Op de Polar dan de Garmin op de wekelijkse rit. En afgelopen zondag op dezelfde route gewoon te zien, 2 km meer op Strava dan mijn maat met een Edge 820 op exact dezelfde route.

Wel bedenken dat een horloge dus normaal om je pols zit en niet in beeld is als km teller. Mijn volgende zet is de Vantage toch met hartslag borstband te gebruiken en dan met de adapter als km teller gewoon op het stuur monteren. Is voor de meting niet nodig, maar ik kijk gewoon graag op mijn tellertje onderweg.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Even advocaat van de duivel en beetje offtopic, omdat ik het nu toch een paar keer als argument voorbij zie komen: is meer kilometers altijd / per definitie beter..?
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Heckler40 schreef: di 16 juni 2020, 19:31 @MMTHUIJS k zie op Strava dat de Polar GPS prima werkt in de bossen. Ik ben helemaal om, nooit Garmin meer.

Wat ik schreef altijd een km meer opgetekend Op de Polar dan de Garmin op de wekelijkse rit. En afgelopen zondag op dezelfde route gewoon te zien, 2 km meer op Strava dan mijn maat met een Edge 820 op exact dezelfde route.

Wel bedenken dat een horloge dus normaal om je pols zit en niet in beeld is als km teller. Mijn volgende zet is de Vantage toch met hartslag borstband te gebruiken en dan met de adapter als km teller gewoon op het stuur monteren. Is voor de meting niet nodig, maar ik kijk gewoon graag op mijn tellertje onderweg.

Enjoy!!

Welke polar vantage gebruik je eigenlijk? Ik ben dan aan het kijken voor de vantage M.
Merijn. schreef: di 16 juni 2020, 19:39 Even advocaat van de duivel en beetje offtopic, omdat ik het nu toch een paar keer als argument voorbij zie komen: is meer kilometers altijd / per definitie beter..?
Nee niet per definitie beter, ik heb onlangs ook wel eens hetzelfde rondje met m’n Pa gefietst. Die registreert dan met zijn Apple Watch. Onder aan de streep had hij ook 2 km meer op een tochtje van 30KM. Uiteindelijk zal de waarheid ergens in het midden liggen? Uiteindelijk wil je z’n betrouwbaar mogelijke meting.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Meest betrouwbare snelheid en kilometers krijg je door externe sensor te gebruiken. De rest is behelpen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Merijn. schreef: di 16 juni 2020, 19:39 Even advocaat van de duivel en beetje offtopic, omdat ik het nu toch een paar keer als argument voorbij zie komen: is meer kilometers altijd / per definitie beter..?
Goeie vraag en nee, zeker niet (-:

Vergeleken met een goede referentie (routeplanner over wegen die de route goed weergeven, bij MTB bijvoorbeeld een wat ouder parcours dat in Openstreetmap is uitgelijnd op AHN, [edit]: of een wielsensor als je je wielen enigszins aan de grond houdt :D ) kan:

-te weinig kilometers duiden op (a) langdurig verlies van positie waardoor je een lange rechte lijn krijgt terwijl je hebt gekronkeld of (b) een te laag registratie-interval waardoor het verloop te veel versimpeld wordt (hoekig)

-te veel kilometers duiden op slechte ontvangst (evt icm te hoog registratie-interval / slechte softwarematige filtering van ruis in positiebepaling)

Ik zie in de praktijk vooral dat laatste (apparaten die te veel kilometers aangeven).
Dat zie je ook heel duidelijk terug als je gps en uurtje stilligt op de tuintafel en toch een aardige afstand (en wat hoogtemeters..) heeft gelogd met een mooi sterpatroon over de kaart
Laatst gewijzigd door openkaart op wo 17 juni 2020, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb de Vantage M. Ik kocht hem voor de fitness, maar is nu mijn vaste GPS tracker op de MTB.

En over de Garmin en te weinig km. Het is de combinatie van echt te lage of geen snelheid aangeven onder bladerdek en dan afstand te kort komen op de GPS track. Dat schrijf ik toen aan (a) verlies van positie waardoor je een lange rechte lijn krijgt terwijl je hebt gekronkeld . De Garmin mist gewoon teveel punten onderweg, in het bos dan wel. Als ik in de lege polder een rondje Twiske-Waterland-Monnickendam rijd is er niks aan de hand.

Ik heb ook een cadans en wielmagneet sensor gekocht, originaal Garmin. Maar die gaan erg snel stuk of verliezen de bluetooth, om gek van te worden. Polar is goed, alles werkt gewoon, en blijft werken. En dan is er niet heel veel nodig om het beter te doen als Garmin.

Echt oudere modellen (koelkast) van Garmin geven soms inderdaad consequect teveel km aan, zo een hebben we er ook meerijden. 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

Heckler40 schreef: di 16 juni 2020, 23:47 Ik heb ook een cadans en wielmagneet sensor gekocht, originaal Garmin. Maar die gaan erg snel stuk of verliezen de bluetooth, om gek van te worden. Polar is goed, alles werkt gewoon, en blijft werken. En dan is er niet heel veel nodig om het beter te doen als Garmin.
Dat komt niet overeen met mijn ervaring met nieuwere garmin horloges/edges icm Garmin externe sensors. Deze geven zelden tot nooit problemen en hebben een normale batterijduur. Polar werkt naar ik verneem van anderen prima, maar Garmin is inmiddels ook een stuk verbeterd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin had fouten in de app en in de edges, waardoor de connectie tussen app en gps wegviel en waardoor vervolgens de connectie met de sensoren wegviel.
Dit is inmiddels opgelost met software die slimmer is geprogrammeerd.

Als je wilt weten of de ontvangst van jouw toestel betrouwbaar is moet je de gpx van zo'n ronde eens bekijken op een goede topo kaart. Je ziet dan vanzelf of de gpx op de paden blijft, of over de kaart zwalkt.

Over het algemeen kan je stellen dat een fiets gps, een telefoon of een sporthorloge een slechte ontvangst heeft, dus een onnauwkeurige plaatsbepaling.
Dus juist al die Strava toestellen presteren het slechtst.
Hun gps antenne heeft de afmeting van een halve lucifer.
Die zit dan vaak aan de zijkant vh toestel.
Om het dan nog erger te maken, kopen "wij" vaak een siliconen hoes voor onze fietsgps. Leuk kleurtje of om te beschermen tegen... tegen wat eigenlijk?
Als het regent (of als je wat zweetdruppels verliest) komt er water tussen de hoes en het toestel, dus zit de antenne eigenlijk onder water...

Maakt allemaal niet zoveel uit, maar zodra je er een wedstrijdje van gaat maken, en dat is precies wat Strava doet, dan ga je dus uit van gegevens die niet kloppen.

Strava poetst de gps data ook heel erg op.
Dit lijkt ten gunste te gaan van toestellen met slechte ontvangst.
Waarschijnlijk krijgen toestellen met slechte plaatsbepaling bij iedere correctie het voordeel vd twijfel, wat resulteert in een mooie notatie.

Wil je een KOM, gebruik dan geen outdoor gps op je stuur, maar een telefoon in je bezete achterzak, of beter nog, diep onderin je rugzak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Ondertussen toch een Garmin Edge 530 in combinatie met een hartslag band gekocht en bevalt erg goed moet ik zeggen! Toch ook wel fijn dat je gewoon tijdens het fietsen de nodige info hebt en niet op je pols hoeft te kijken.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Freediamond87 schreef: vr 12 juni 2020, 20:53 Huami Amazfit voor mtb'en. Met automatische koppeling naar Strava. Heb ook een Sigma Rox 12 en merk weinig verschil in accuratesse. Heb ze ook wel eens tegelijk gebruikt en de verschillen zijn verwaarloosbaar.
Dat koppelen met Strava.... Daarover lees ik wat wisselende dingen in verband met deze horloges. Mijn dochter (14) wil er eentje omdat Strava op haar telefoon steeds faalt. Kan jij eens zeggen hoe het werkt?
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik heb mijn garmin vivoactive 4 gisteren teruggebracht naar de mediamarkt. De hartslagmeter deed het bij 2 toestellen niet goed.

Ik had hem na veel wikken en wegen in april gekocht. Na een week of twee merkte ik dat de Hartslagmeter niet mee synchroon liep met mijn beleving. Als ik buiten addem was gaf hij een veel te lage hartslag aan en soms ook andersom. Na nog 2 weken proberen, tenslotte kan t ook aan mij liggen, heb ik m teruggebracht naar de media markt. Na een week kreeg ik een nieuwe. In het begin ging het goed maar later merkte ik weer hetzelfde euvel. Ik moest een fietstest doen bij de cardioloog dus dat was een mooi moment om te ijken. Ik heb ervoor gezorgd dat het horloge zeker goed zat en hup trappen maar. Max hartslag volgens fiets test 168. (wat wel ongveer klopt) . Het horloge gaf 126 aan, dus toen was ik er helemaal klaar mee. Terug gebracht naar de winkel en mijn geld teruggekregen. Ik moet zeggen dat dat uiterst makkelijk ging.

Kortom, ik weet niet of t aan mijn rare pols lag of aan t horloge maar ik ben wel even klaar met die sporthorloges.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mijn Polar M430 doet het qua hartslag om de pols prima. En op de mtb inmiddels om het stuur en dan verbonden met een borstband voor de hartslag. Werkt naar volle tevredenheid. Zo goed zelfs dat ik mijn Garmin Edge 500 verkocht heb.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Poldertoerist schreef: za 18 juli 2020, 11:30
Freediamond87 schreef: vr 12 juni 2020, 20:53 Huami Amazfit voor mtb'en. Met automatische koppeling naar Strava. Heb ook een Sigma Rox 12 en merk weinig verschil in accuratesse. Heb ze ook wel eens tegelijk gebruikt en de verschillen zijn verwaarloosbaar.
Dat koppelen met Strava.... Daarover lees ik wat wisselende dingen in verband met deze horloges. Mijn dochter (14) wil er eentje omdat Strava op haar telefoon steeds faalt. Kan jij eens zeggen hoe het werkt?
Je vult de gegevens van je Strava account in de Amazfit app. Als je gaat fietsen activeer je via het horloge dat je gaat fietsen en als je uitgefietst bent stop je de activiteit. Daarna schrijft het horloge de activiteit via de app naar Strava. Gaat wel via Wifi. Idem met andere sporten.

Er zijn af en toe wel eens problemen met de app waardoor de koppeling niet lukt of pas een dag later. Waarschijnlijk is dat wat je bedoelt. Zeer irritant. Maar in 99 van de 100 gevallen gaat het vlekkeloos
GVN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 12:27
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 7.0

Ik gebruik een Xiaomi MI Band 4. Deze heeft helaas zelf geen GPS, maar maakt gebruik van de GPS van mijn mobiel.

Soms zit er een GPS fout in en zie je bijvoorbeeld een onmogelijk snelheid (100 km/u+). Gelukkig zijn deze fouten gemakkelijk te corrigeren en worden ze voornamelijk veroorzaakt door de GPS van mijn mobiel.

Ondanks dit ben ik erg tevreden als student die de veel duurdere opties niet kan betalen.
Canyon Grand Canyon AL SL 7.0
Plaats reactie