Sporthorloge met goede GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Hi All,

Er staan genoeg ervaringen van GPS'en op het forum.
Ik ben echter benieuwd of er ook forumleden zijn die een sporthorloge gebruiken voor het tracken van hun route (Strava?) en of de GPS ook voldoende is voor in de bossen.

Ik ben me een beetje aan het oriënteren bij welke horloge ik uit kom als ik deze met mountainbike wil gebruiken.

Ben benieuwd wat de forumleden hier gebruiken.

Thanks voor jullie reacties alvast!
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ik gebruik mijn Garmin vivoactive 4 niet voor het fietsen. Zit niet lekker bij mijn pols. Met hardlopen in het bos werkt ie echter prima. Niet altijd even accuraat tijdens het lopen maar achteraf klopt het allemaal wel.

Met fietsen kun je aparte sensor kopen voor snelheid (in ieder geval bij garmin) die zichzelf ijkt op gps en dan op omwentelingen de snelheid bijhoudt. Behoorlijk failureproof.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ik gebruik een Garmin fenix 5S Plus voor hardlopen en mtb, niet super accuraat, maar ruim voldoende voor mijn gebruik.

Gemiddeld genomen heeft hij een 'foutmarge' van 1 tot 2 meter. Met hardlopen denkt hij vaak dat ik naast de dijk loop, terwijl ik toch echt netjes OP de dijk sta.
Ik stoor me er niet aan in ieder geval en (Strava) segmenten worden gewoon netjes opgepakt.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik gebruik de Garmin fenix 5x, werkt perfect, en als ik verdwaal kan die me ook thuisbrengen. Ik merk nooit dat gps er erg naast zit, maar ik kan me voorstellen dat mobiel of Garmin fietscomputer wat nauwkeurig zijn. Ik kan naast Gps ook glonass aanzetten, combi zou wat nauwkeuriger moeten zijn. De fenix 6 pakt ook het Europese systeem nog mee.
Geen gezeik, mountainbike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik gebruik een Polar m430. Doet wat ik wil dat ie doet. Nauwkeurigheid vind ik op dit moment minder belangrijk. Voor snelheid is zo ie zo een externe snelheidsmeter van belang. Dat is nauwkeuriger.

Kijk op de site van dc-rainmakers om gps-ontvangst van sporthorloges te vergelijken.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Huami Amazfit voor mtb'en. Met automatische koppeling naar Strava. Heb ook een Sigma Rox 12 en merk weinig verschil in accuratesse. Heb ze ook wel eens tegelijk gebruikt en de verschillen zijn verwaarloosbaar.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik gebruik de Polar Vantage voor MTB en Strava, ik ben er zeer tevreden over,

Ook voor de fitness trouwens daar had ik hem ooit voor gekocht. Polar heeft een metalen kast en is bijzonder robuust en krasvast na honderden workouts en MTB ritten ziet hij er nog uit als nieuw ondanks den nodige scrapes en kettlebell hits

Alles werkt fijner en beter dan de Garmin Edge 820 die ik ook heb.. Edge heeft vanaf dag 1 issues, vooral slechte menu’s en onbegrijpelijke apps, Polar is echt veel gebruikersvriendelijker met een puike app. En de Polar Bluetooth is veel stabieler alles werkt gewoon, is bij de Garmin nooit zo geweest.

Ik gebruik de Garmin nog als kilometer teller op het stuur, en ik kan GPS tracks 1 op 1 met Polar vergelijken. Ik wist al lang dat de Garmin te lage snelheid aangeeft als ik onder bladeren rijd. Maar sinds ik vergelijk met de Polar zie ik consequent dat de Garmin op een rit van 50 Km zo’n 1 km te weinig opneemt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Freediamond87 schreef: vr 12 juni 2020, 20:53 Huami Amazfit voor mtb'en. Met automatische koppeling naar Strava. Heb ook een Sigma Rox 12 en merk weinig verschil in accuratesse. Heb ze ook wel eens tegelijk gebruikt en de verschillen zijn verwaarloosbaar.
Off-topic, maar hoe nauwkeurig is de optische hartslagmeter van de Amazfit?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Zum schreef: za 13 juni 2020, 11:53
Freediamond87 schreef: vr 12 juni 2020, 20:53 Off-topic, maar hoe nauwkeurig is de optische hartslagmeter van de Amazfit?
Vrij onnauwkeurig en nogal wisselvallig vind ik. Bij het hardlopen gaat het meestal vrij goed, maar bijvoorbeeld bij intensieve krachttraining komt de hartslag niet boven de 90 terwijl mn hart dan flink tekeer gaat.
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Gebruik zelf een Garmin 935 icm met een stuur gps (eerst een etrex30, nu een Rox 12). Binnenwerk van de 935 is een fenix 5, ook met barometrische hoogtemeter, maar een stuk kleiner. In mijn ervaring is de 935 behoorlijk goed en accuraat. Ik gebruik een losse hartband, dat is nauwkeuriger.

barometrische hoogtemeter essentieel als je correcte hoogtemeters wil zien.

En verder deze site even uitlezen, daar staat zo ongeveer alles waar je wil weten. https://www.dcrainmaker.com/.
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

Ik gebruik de 945, de opvolger van de 935. Had hiervoor een Fenix 5X. Ik doe verschillende buitenduursporten en dan is een triathlon/multisporthorloge erg fijn. Wel is de nauwkeurigheid van het horloge standalone niet optimaal, gebruik dus hartslagmeterband erbij en ook trapfrequentie/snelheidssensor. Met die laatste is de meting van je afstand en snelheid zo accuraat als je je wielomtrek meet, en zeker preciezer dan gps (zelfs incl glonass en galileo eventueel).

Wat positiebepaling betreft is de nauwkeurigheid niet op het niveau van een grotere outdoor unit zoals een Etrex oid, maar voor bepaling tov de trail is het voor mij bijv in de Alpen altijd voldoende geweest. Grootste nadeel is nog voor de korte Strava afdaalsegmenten, als je er dan een paar meter naast zit kan het zomaar een PR schelen, maar je moet je afvragen of dat nou zo belangrijk is.

Ik heb er nu een Garmin Edge Explore bij voor de grote ritten in onbekend terrein, met groot scherm wel zo fijn voor routebepaling. De software van Garmin was tot een paar jaar geleden huilen met de pet op en is nog wel eens instabiel na een update, maar inmiddels heb ik de laatste 3 Garmin apparaten in dit huishouden in gebruik kunnen nemen zonder de gebruikelijke early adopter-bugs uit het verleden.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier een garmin 245. Die is nauwkeuriger dan mijn wahoo elemnt bolt. Gebruik ze beide tegelijk, de garmin voor hartslag En dan trackt ook de route. Op de racefiets is de 245 identiek aan de wahoo, dan zit er geen kort keren en draaien in. Met de mtb vandaag op de Posbank, de wahoo, 50,5km en de Garmin 51,7. De hoogte meters van de wahoo zijn dan wel weer beter, de 245 heeft geen barometrische sensor (maar daardoor wel een stuk goedkoper dan een 935/945, en voor mijn gebruik prima).
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Als aanvullingen voor een GPS horloge

Wat betreft nauwkeurigheid van afstandmeting met een 935: op de racert is de afwijking circa 1000 meter op een een rit van 160 km (toertocht,). En als ik zelf een rit plan is de afwijking doorgaans kleiner. Persoonlijk kan het me niet zo boeien :winkie: . Maar over nauwkeurigheid van GPS doet DR rainmaker altijd wel een uitspraak als hij iets test.

En let op de batterijtijd (!), dat kan nogal uitmaken of je er echt lol aan hebt. Ik heb nu de FR935; die kan na opladen 2 weken mee -zonder GPS weliswaar. Met GPS aan doet ie meerdere ritten voordat je weer moet opladen. Ik had hiervoor een garmin 610, die was vaker leeg dan vol en moest eigenlijk elke dag aan de lader - wat nogal irritant is.
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Heckler40 schreef: za 13 juni 2020, 11:29 Ik gebruik de Polar Vantage voor MTB en Strava, ik ben er zeer tevreden over,

Ook voor de fitness trouwens daar had ik hem ooit voor gekocht. Polar heeft een metalen kast en is bijzonder robuust en krasvast na honderden workouts en MTB ritten ziet hij er nog uit als nieuw ondanks den nodige scrapes en kettlebell hits

Alles werkt fijner en beter dan de Garmin Edge 820 die ik ook heb.. Edge heeft vanaf dag 1 issues, vooral slechte menu’s en onbegrijpelijke apps, Polar is echt veel gebruikersvriendelijker met een puike app. En de Polar Bluetooth is veel stabieler alles werkt gewoon, is bij de Garmin nooit zo geweest.

Ik gebruik de Garmin nog als kilometer teller op het stuur, en ik kan GPS tracks 1 op 1 met Polar vergelijken. Ik wist al lang dat de Garmin te lage snelheid aangeeft als ik onder bladeren rijd. Maar sinds ik vergelijk met de Polar zie ik consequent dat de Garmin op een rit van 50 Km zo’n 1 km te weinig opneemt.

Enjoy!!

Kun je de polar aanbevelen? Ook een goede GPS verbinding in de bossen?
Twijfel op dit moment tussen zoiets of een Garmin 530 met hartslag band..
Plaats reactie