Garmin Edge 1030 plus

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi allemaal ,Ik heb nu een Garmin Edge 1030 maar nu is er een nieuwe plus uit ! nu vraag ik mij af of het de moeite is hem te vervangen ? De plus heeft wel een snellere processor en wat kleine updates maar om daar nu 600 euro voor te betalen weet het niet ! Hopelijk hebben jullie ervaring met de nieuwe 1030 plus ?

Groetjes Erik
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Lijkt me niet de moeite waard om daar een heel nieuw apparaat voor aan te schaffen... (Zegt degene die nog met een 800 rijdt... :wink: )

Als ik zo even de verschillen bekijk die aangegeven staan op site bij Mantel dan zitten er wel een paar MTB-functies op. Maar of die in praktijk ook echt werken (en hoe)?

Verschillen:
  • De Garmin Edge 1030 Plus heeft in vergelijking tot de Garmin Edge 1030 een verbeterde processor met een gevoeliger touchscreen, langere batterijduur, Trailforks integratie, trainingsplannen en work-out suggesties.
  • Dankzij de Climb Pro functie zie je op voorhand welke klimmen er aan zitten te komen met informatie over lengte, stijgingspercentages en duur.
  • De Edge 1030 Plus geeft je inzicht in je VO2 max, hersteltijd, trainingsbelasting en leer hoe je lichaam reageert op training.
  • Bekijk statistieken voor mountainbiken, zoals aantal sprongen, sprongafstand, airtime en hoe soepel je afdaalt dankzij de Grit and Flow-statistieken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toevallig kwam ik dit tegen:
https://the5krunner.com/2020/06/29/edge ... dont-tell/
Leuk apparaat, maar niet alles is geweldig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Waar vele reviews tekort schieten is de kwaliteit naar lang gebruik. Bijvoorbeeld kom ik op diverse foren heel veel klachten tegen over de levensduur van de accu en de kosten, die het bedrijf in rekening brengt wanneer je de accu moet vervangen. Een recent voorbeeld is de Sigma Rox 12. Na ca 2 jaar gebruik (dus net naar einde van de garantieperiode), hoor je steeds meer klachten over de accu die heel snel zijn vermogen verliest en het niet eens meer 2 uur volhoudt. Sigma biedt een replacement aan, maar voor een prijs van een nieuwe bike computer in het middensegment.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, interessant is altijd om te weten hoe een ding het na 1 of 2 jaar doet.
Maar bij een review is dat natuurlijk onmogelijk.

De accu van mijn Edge 130 (dus geen 1030) is nooit volgens specs (15h) geweest.
Garmin verschuilt zich achter wazige uitspraken dat gps ontvangst en het gebruik van sensoren veel stroom zouden gebruiken.
Ja, lekker, je gaat zo'n ding toch niet zonder gps en sensoren gebruiken !?!

Op het Garmin forum heeft een handige Hongaar zn 130 opengemaakt en kwam tot de conclusie dat er een 1 maat grotere accu in past.
Uiteraard is de garantie dan voorbij. Maar ja, de enige klacht is dat de accu na een paar uur leeg is, en dat wordt niet opgelost. Je kan je device opsturen, maar de vervanger mankeert precies hetzelfde..
Ik heb dus mn 130 opengepeuterd (vergelijkbaar met hoe je een smartphone openmaakt) en de accu vervangen door een groter exemplaar van Ali. Kosten nog geen €4.

Bij nadere bestudering kwam ik tot de schokkende conclusie dat Garmin niet alleen een 1 maat te kleine accu heeft gebruikt, ze hebben zelfs 2 maten kleiner gebruikt!
Ze hebben nog geprobeerd hun misdaad te verbergen door het plakken van hun eigen label, maar achterop de accu staat een stempel dat duidelijk de afmetingen weergeeft.
In acculand geldt: volume = capaciteit.
Dus in mijn toestel is plek voor maat C
Op het label staat maat B maar op de accu zelf staat maat A
Waarbij geldt:
A = 1/2B en B = 1/2C
Ik had dus 1/4 van de mogelijke capaciteit ingebouwd in mijn Garmin!
Dan ben je snel klaar met fietsen.
En dat was in nieuwstaat, kan je nagaan wat er gebeurt na 2 jaar gebruik...

Anyway, na deze ingreep kan ik meerdere tochten maken zonder te laden, terwijl het eerst spannend was of ik mijn tocht wel kon uitrijden met de 130.
Blij met mn 130, maar niet dankzij Garmin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Rokl, er zijn websites waar je vervangende accus kunt bestellen voor een fractie van wat Garmin vraagt.
Sommige zijn erg compleet.
Gereeschap, lijm of kleefband, instructie video en natuurlijk de accu.

Als je een tube heldere contactlijm hebt, een soldeerbout en een gitaar plectrum, dan kan je met een goedkope Ali accu, een haarfohn en hun video het voor €10 oplossen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weet ik. De Sigma Rox 12 lijkt wel een heel moeilijk geval te zijn zelfs voor de hobby electronici met twee rechter handen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Toch heb ik de indruk dat een replica batterij minder lang meegaat dan de originele.
Ze bieden gewoonlijk meer Ah aan dan de originele, maar gaan minder lang mee.
Ik refereer dan wel op GSM batterijen, en ga ervan uit dat het met een GPS batterij hetzelfde is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat ligt er misschien ook aan waar jouw gsmboer zijn accus inkoopt en hoeveel hij er zelf nog aan wil verdienen.
En wat jij wilt betalen voor een vervangende accu.
(Uiteraard minder dan voor een origineel.)
Als jij bij dezelfde Chinees inkoopt ben je goedkoper uit, of kan je kiezen voor een betere uitvoering, zonder dat het te duur wordt

Verder: Garmin zal waarschijnlijk geen garantie op de accu geven vanwege kleine lettertjes, en na 2 jaar sowieso niet meer.
Dan wordt het een fixed price omruil, gaat al snel richting €150.
Voor €10 tor €15 voor een Ali accu kan je 10 tot 15x de accu vervangen.
Moet je wel handig genoeg zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie