Garmin Edge 530 kruimelspoor zonder navigatie.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Het zal vast makkelijk zijn, maar ik kan het niet vinden. (Mijn eerste Garmin)

Vandaag een gpx geladen en nagereden, echter halverwege besloten toch net even anders te rijden. De navigatie wil je dan terug hebben naar de route. Dan maar de "koers" gestopt, maar dan is echter het kruimelspoor ook weg.

Is het mogelijk de navigatie te stoppen met behoudt van het kruimelspoor en later weer te starten?

Of is het mogelijk de gpx te laden zonder navigatie?
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ik laat de 830 gewoon aan staan. Heb hem zo ingesteld dat hij niet wisselt tussen schermen. Dan laat ik data scherm zien. Met tijd, snelheid, hartslag etc... Werkt hier ieder geval prima zo. Bij thuis komst krijg ik netjes de gereden route te zien met alle data.... Andere manier nog niet gevonden.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Ik kom niet verder dan alle piepjes voor de navigatie uit zetten, maar als je fout rijdt is een piepje wel zo handig.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Ik weet niet hoe het bij de Garmin zit.
Maar in de rox kan je de radius in stellen.
Dan ben je dus niet snel off track.
Wanneer je wel off track was, komt er iig een lijn in beeld met de richting naar je eerst volgede ontrack waypoint.

Die opties zal Garmin toch ook hebben?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Gewoon doorrijden en niet je koers stoppen. Zodra je weer op de koers bent pakt je Garmin hem weer op en rij je de koers verder af.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je kunt rerouting uitzetten. Of je start de koers helemaal niet, maar kiest ervoor om de route altijd weer te geven op de kaart. Beiden zou moeten werken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Je kan je koers altijd laten tonen op de kaart als "kruimelspoor":

Uit de handleiding edge 530:

Een koers op de kaart weergeven
Voor elke koers die op uw toestel is opgeslagen, kunt u instellen hoe deze wordt weergegeven op de kaart. U kunt bijvoorbeeld instellen dat de rit naar uw werk altijd in geel wordt weergegeven op de kaart. En u kunt een andere koers in groen weergeven. Zo kunt u de koersen zien onder het rijden zonder dat u een bepaalde koers volgt.
1 SelecteerMenu>Navigatie>Koersen.
2 Selecteer de koers.
3 SelecteerInstellingen.
4 Selecteer Altijd weergeven om de koers weer te geven op de kaart.
5 Selecteer Kleur en selecteer een kleur.
6 Selecteer Koerspunten om ook koerspunten weer te geven
op de kaart.
De volgende keer dat u in de buurt van de koers rijdt, wordt deze weergegeven op de kaart.


Zo staat die koers ongeacht of je ze nu aan het rijden bent met navigatie of niet op uw kaart als een dikke lijn.


Ik rij trouwens 95% van de keren zo met mijn Edge 810. Ik navigeer nooit omdat die 810 gewoon te traag is in een bos met veel draaien. Ik vind het veel gemakkelijker op kaart te kijken en het spoor te volgen. Je wordt dat gewoon door telkens even te kijken vooraleer je technisch stuk begint. Batterij gaat veel langer mee. Geen irritant gepiep. Gewoon "kaartlezen".

Enige echte nadeel voor mij van bovenstaande methode is dat ik de richting niet zie van dat kruimelspoor. Ik ga er dus altijd eerst even op voorhand door op Garmin Connect of Basecamp, zodat ik de richtingen weet.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Rasmazzer schreef: vr 7 augustus 2020, 09:50 Je kan je koers altijd laten tonen op de kaart als "kruimelspoor":

Zo staat die koers ongeacht of je ze nu aan het rijden bent met navigatie of niet op uw kaart als een dikke lijn.

Ik rij trouwens 95% van de keren zo met mijn Edge 810. Ik navigeer nooit omdat die 810 gewoon te traag is in een bos met veel draaien. Ik vind het veel gemakkelijker op kaart te kijken en het spoor te volgen. Je wordt dat gewoon door telkens even te kijken vooraleer je technisch stuk begint. Batterij gaat veel langer mee. Geen irritant gepiep. Gewoon "kaartlezen".

Enige echte nadeel voor mij van bovenstaande methode is dat ik de richting niet zie van dat kruimelspoor. Ik ga er dus altijd eerst even op voorhand door op Garmin Connect of Basecamp, zodat ik de richtingen weet.
Thanks.Dit komt wel aardig overeen met wat ik wil.
Niet handig omdat dan alle routes waarbij het aan is gezet er dan staan, maar dan moet ik er maar aan denken om het na het rijden weer uit te zetten.

Lijkt me een handige optie als de navigatie even op pause kan worden gezet...

Het volgen van een kruimelspoor zonder navigatie deed ik idd ook met de telefoon, gaat prima. Al is het scherm nu veel kleiner en kan je dus minder makkelijk vooruit kijken als je mis bent gereden om het later weer op te pakken. De 530 heeft ook geen touchscreen en je kan niet makkelijk ff uit zoomen of pannen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mag ik een gerelateerde vraag stellen...? Onderweg zou ik wel eens een punt willen markeren op de kaart zodat ik die plek later makkelijk kan terugvinden. Bij outdoormodellen uit de eTrex of GPSMAP-serie is dit mogelijk door een waypoint ter plaatse aan te maken. Kan dat met een Edge 530 ook?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Never mind, ben er al achter. Het kan. "Mark location" selecteren in het kaartscherm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie