Beste websites voor routes buitenland incl typering

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Sinds kort in het bezit van een Garmin edge touring, dus kan nu ook meedoen met het grote navigatiespelletje!
Nu haal ik in Nederland de MTB routes wel uit mtbroutes.nl, leuke ritjes van gravel.cc of trek een gpx van strava als ik iemand iets leuks zie rijden.
Maar nu ga ik met de vrouw hopelijk naar Oostenrijk mogelijk Vogezen over paar weken (als we het land nog uit komen...). Nou ben ik dus op zoek naar plekken waar je mooie routes ter plaatse, liefst inclusief karakterisering. We zoeken echt voornamelijk beetje relaxte XC routes met mooie vergezichten, en minder off-camber switchbacks op los puin.
Ik zie wel een hoop namen langskomen (komoot, basecamp, trailforks, gpxsies) maar door tot op heden 0 eigen ervaring weet ik niet zo goed aan welke boom in het bos ik moet rammelen voor de info die ik wil.
Als iemand direct kan zeggen daar moet je site x,y,z voor hebben hoor ik het graag! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Basecamp is een programmma van Garmin om zelf routes te tekenen of gpxen aan elkaar te knopen (ff simpel gezegd), Trailforlks is een app van Pinkbike waarmee je (duh) trails (zelfs op locatie) kan opzoeken. Let op, trails zijn geen routes dus die zou je dan in Basecamp aan elkaar moeten knopen.

Zelf haal ik veel van Strava af, 99% van m`n contacten ken ik of heb ik wel eens mee gereden dus ik weet ook wat ik kan verwachten. En soms pak ik een gewoon trailnaam uit Trailforks en die voer ik op Strava in en zoek dan op die manier naar gpxen.

Maar goed, er zijn vast anderen die betere opties hebben. Men zegt ook wel: Je koopt geen navigatie maar een hobby. Dat aan elkaar breien is mijn hobby niet zo :roll:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TenZNL schreef: vr 7 augustus 2020, 09:00 Basecamp is een programmma van Garmin om zelf routes te tekenen of gpxen aan elkaar te knopen (ff simpel gezegd), Trailforlks is een app van Pinkbike waarmee je (duh) trails (zelfs op locatie) kan opzoeken. Let op, trails zijn geen routes dus die zou je dan in Basecamp aan elkaar moeten knopen.

Zelf haal ik veel van Strava af, 99% van m`n contacten ken ik of heb ik wel eens mee gereden dus ik weet ook wat ik kan verwachten. En soms pak ik een gewoon trailnaam uit Trailforks en die voer ik op Strava in en zoek dan op die manier naar gpxen.

Maar goed, er zijn vast anderen die betere opties hebben. Men zegt ook wel: Je koopt geen navigatie maar een hobby. Dat aan elkaar breien is mijn hobby niet zo :roll:
Ja ik zat ook nog te denken dat je natuurlijk een lokaal stravasegment kunt pakken en dan kijken in wat voor ritjes mensen die opnemen. Het aan elkaar knopen is ook mijn hobby niet, het is juist de bedoeling dat ik meer met fietsen bezig ben, en minde rmet zoeken/navigeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alltrails
Wikiloc
Utagawavtt

Bij de meesten moet je een gratis accountje aanmaken om te kunnen downloaden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TenZNL schreef: vr 7 augustus 2020, 09:00Basecamp is een programmma van Garmin om zelf routes te tekenen of gpxen aan elkaar te knopen (ff simpel gezegd), Trailforlks is een app van Pinkbike waarmee je (duh) trails (zelfs op locatie) kan opzoeken. Let op, trails zijn geen routes dus die zou je dan in Basecamp aan elkaar moeten knopen.
Bij Trailforks kun je ook doorklikken naar ritten van mensen die die trail gereden hebben en als ze via Strava geupload zijn, kun je ook doorklikken naar Strava. Volgens mij zou er ook een mogelijkheid moeten zijn om die te downloaden eventueel via de routeplanner van Trailfroks.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Daar moet ik eens ff induiken dan, thnx :)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

cheeta schreef: vr 7 augustus 2020, 10:11
TenZNL schreef: vr 7 augustus 2020, 09:00Basecamp is een programmma van Garmin om zelf routes te tekenen of gpxen aan elkaar te knopen (ff simpel gezegd), Trailforlks is een app van Pinkbike waarmee je (duh) trails (zelfs op locatie) kan opzoeken. Let op, trails zijn geen routes dus die zou je dan in Basecamp aan elkaar moeten knopen.
Bij Trailforks kun je ook doorklikken naar ritten van mensen die die trail gereden hebben en als ze via Strava geupload zijn, kun je ook doorklikken naar Strava. Volgens mij zou er ook een mogelijkheid moeten zijn om die te downloaden eventueel via de routeplanner van Trailfroks.
GPX to strava is mij iig bekend en werkt feilloos en supersimpel. Dus als je door kan klikken gaat het best makkelijk.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 augustus 2020, 10:09 Alltrails
Wikiloc
Utagawavtt

Bij de meesten moet je een gratis accountje aanmaken om te kunnen downloaden.
Maar eens even rondneuzen dan! Hoe moet je de waardering in easy/moderate/hard zien bij alltrails? Als je in principe overal in Nederland wel comfortabel bent, alleen af en toe een stijl klimmetje mist (Zoetermeer/Kwintelooijen/Limburg rood/zwart)?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Komoot lijkt ook best prima, of is het meer zo dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, en er veel overlap zal zijntussen de sites?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

I_do schreef: vr 7 augustus 2020, 10:31
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 augustus 2020, 10:09 Alltrails
Wikiloc
Utagawavtt

Bij de meesten moet je een gratis accountje aanmaken om te kunnen downloaden.
Maar eens even rondneuzen dan! Hoe moet je de waardering in easy/moderate/hard zien bij alltrails? Als je in principe overal in Nederland wel comfortabel bent, alleen af en toe een stijl klimmetje mist (Zoetermeer/Kwintelooijen/Limburg rood/zwart)?
Nederland is kinderspel vergeleken bij wat je in het buitenland tegen kunt komen.
Dus afhankelijk vd omgeving en de auteur moet je wel even opletten.
Makkelijk in de Pyreneeen volgens een local, kan bloedstollend zijn voor Nederlandse begrippen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 7 augustus 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 augustus 2020, 15:29
I_do schreef: vr 7 augustus 2020, 10:31

Maar eens even rondneuzen dan! Hoe moet je de waardering in easy/moderate/hard zien bij alltrails? Als je in principe overal in Nederland wel comfortabel bent, alleen af en toe een stijl klimmetje mist (Zoetermeer/Kwintelooijen/Limburg rood/zwart)?
Nederland is kinderspel vergeleken bij wat je in het buitenland tegen kunt komen.
Dus afhankelijk vd omgeving en de auteur moet je wel even opletten.
Makkelijk in de Pyreneeen kan bloedstollend zijn voor Nederlandse begrippen.
Ja ik weet nog wel van eerdere tripjes met een XC hardtail in de alpen dat ik een beetje kon kiezen tussen saaie brede paden waar ook prima een auto over kon (maar dan wel enorm veel hoogtemeters) en paden waarbij ik binnen een paar meter opgaf omdat ze zo stijl en rotsig waren dat ik het niet verantwoord vond. Hoop deze keer dus routes te vinden die daar een beetje tussen liggen...

kan ook nog prima zijn dat het de vogezen wordt, of bij te zware reisrestricties over een paar weken gewoon lekker touren vanaf een camping in Drenthe :roll: :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Basecamp kan je helpen.
Installeer Basecamp (gratis) en de ReitWanderKarte (ook gratis).
Dan kan je de routes bekijken.
Daar waar de track haaks op de hoogtelijnen staat gaat het flink omhoog of omlaag. Staan de hoogtelijnen dicht bij elkaar, dan is het onfietsbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: vr 7 augustus 2020, 10:49 Komoot lijkt ook best prima, of is het meer zo dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, en er veel overlap zal zijntussen de sites?
Wisselt is per land en regio. Op de ene plek is een bepaalde app meer gebruikt dan andere en andersom. Komoot ziet er aardig uit maar ik heb er nog nooit iets mee gevonden dat me leuk leek. Trailforks en Strava werkt aardig. Hoewel er ook landen zijn (Frankrijk bijvoorbeeld) waar mountainbikers nauwelijks Strava gebruiken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

I_do schreef: vr 7 augustus 2020, 08:44 We zoeken echt voornamelijk beetje relaxte XC routes met mooie vergezichten, en minder off-camber switchbacks op los puin.
Zoek in dit geval bij de verschillende apps naar routes geschikt voor fietsen en niet specifiek voor mountainbiken.
Plaats reactie