Garmin Edge 130 HR bundel, of....?!

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Het zal deze zijn: https://es.aliexpress.com/item/33022971 ... 1321vHMXG6
:-q

Laat ik er maar van uitgaan dat het vastlopen te maken heeft met een fout in het GPX-bestand...
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Patrick_V schreef: do 29 oktober 2020, 11:22 Ik heb nog steeds geen GPS aangeschaft omdat ik eigenlijk niet weet wat ik wil :lol: :roll:

Ik wil in ieder geval navigeren. Of dat nou turn-by-turn is of met een kaart weet ik ook niet. Turn by turn lijkt me voldoende maar ik zou het een keer willen testen. Voor de lente 2021 wil ik er wel 1 aangeschaft hebben. Onbekende en slecht uitgestippelde routes rijden zonder navi is echt plezierdodend!
Hier heb je het verschil in navigatie.
Let wel de 830 kan op adressen/poi navigeren dat kan een 530 niet.

Edge 130
Edge 530
Edge 830
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

G.P. schreef: do 29 oktober 2020, 13:26 Het zal deze zijn: https://es.aliexpress.com/item/33022971 ... 1321vHMXG6
:-q

Laat ik er maar van uitgaan dat het vastlopen te maken heeft met een fout in het GPX-bestand...
Ja die. Je gaat van 180mAh naar 370mAh, dus ruim 2x zoveel energie.
Ook kan deze grotere accu makkelijker stroompieken opvangen, zoals het ins hakelen vd verlichting en de piek bij het opstarten, als alle sensoren worden gekoppeld.
Let op dat je de draden netjes soldeert, geen dikke klodder, en de soldering vd draadjes een stukje laten verspringen.
En dunne soepele isolatie gebruiken.
De draadjes moeten netjes langs de kant en als het te dik is past het niet meer dicht.
Misschien ook een reden waarom Garmin voor een kleinere batterij heeft gekozen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het schijnt dat deze kleinere accu's alleen in de 1e versie's zaten. Althans, dat begrijp ik uit berichten uit diverse fora. Het laatste jaar geen problemen meer geconstateerd.
Ik ben eruit, 't wordt deze. Voor mijn gebruik meer dan genoeg, en lekker compact. Komt er overal ook erg goed uit. Zelfs beter dan zijn veel duurdere broers.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Patrick_V schreef: do 29 oktober 2020, 11:22 Ik heb nog steeds geen GPS aangeschaft omdat ik eigenlijk niet weet wat ik wil :lol: :roll:

Ik wil in ieder geval navigeren. Of dat nou turn-by-turn is of met een kaart weet ik ook niet. Turn by turn lijkt me voldoende maar ik zou het een keer willen testen. Voor de lente 2021 wil ik er wel 1 aangeschaft hebben. Onbekende en slecht uitgestippelde routes rijden zonder navi is echt plezierdodend!
Smartphone + case op je stuur een turn-by-turn app en testen kan beginnen. Maar dit schreef ik al :wink:
Giant-E schreef: wo 28 oktober 2020, 12:41 Ik zei al eerder dat ik een hartslagmeter alleen gebruik bij hardlopen, Jurriaan. :wink:
Ik refereerde aan de post van de TS :bier:

(Als je de hf gebruikt bij hardlopen heeft het ook nut om deze bij fietsen te gebruiken).
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bij hardlopen train ik in verschillende hs zone's. Fietsen doe ik voor de lol, zonder enig doel.
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Ik ben pas sinds kort begonnen met MTBen en de hele fiets wereld is nieuw voor me.

Wel heb ik sinds een aantal weken de 530 MTB bundel gekocht.

Eerst had ik iets van, ik ben beginnend en het is niet zo nodig nu al stats bij te houden of het hebben of navigatie. Maar fiets veel alleen, dus het is wel handig als er iets gebeurd dat je een nood signaal kan versturen en zo uitgekomen bij toch maar een fiets computer.

Waarom ik voor de 530 MTB bundel heb gekozen:

De prijs - zat een beetje tussen de gebruikelijke opties in
ANT+ - Aansturen van accessoires
Kleurenscherm - is toch net even wat duidelijker
Crash alert - Beginnend dus "alleen" is het wel handig in geval van nood dat je een signaal kan versturen naar contact personen

Dus hij tikte voor mij een aantal eisen af, maar met name was het een prijs gedreven beslissing.

Na een aantal keer gebruikt te hebben, is het een fijn apparaat. Alleen zijn er ook een paar dingen die "tegenvallen".

Pro's:

- Simpele interface
- Koppeling IOS
- ANT+ aansturing verlichting + accessoires.
- Crash melding annuleerbaar binnen 30 sec. (Onderuit in de modder, eerste melding wat een super sprong! En daarna direct Alarm versturen?)
- Satelliet bereik op de plekken waar ik heb gefietst voldoende / goed. (Zie ook Con's)
- Meegeleverde houders zijn goed verstelbaar en prettig in gebruik met de halve click aansluiting.
- Scherm duidelijk leesbaar
- Veel verschillende schermen met info, Snelheid, Route, Kaart, Navigatie, er zijn 4 verschillende "info" schermen met verschillende data
- De snelheidssensor die op de achternaaf geplaatst wordt.
- Garmin app op iOS werkt heel netjes.

Con's:

- Knoppen i.p.v. touchscreen (Prijs afweging, maar je bent touch zo gewend)
- De Satellieten aan de praat krijgen, het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met out of te box connectie met GPS. Je moet via de pc een bestand vervangen dat eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren. Maar bij de 530 schijnt dit niet lekker te werken.
Uiteindelijk is dit lastig omdat je hier zelf moet achterkomen via forums van Garmin.
- Accu vind ik erg snel leeg gaan, ik heb nog niet uren en dagen achter elkaar gefietst. Maar gemiddeld 1,5 uur en dan gaat hij toch wel van 95% terug naar 75 - 70% Dus weet niet of dit een beperking zou zijn voor mij nog niet.

Mocht je vragen hebben omtrent de 530 stel ze gerust, het is mijn eerste fiets computer en ben best een tech freak, maar voor mijn gevoel kan ik met de 530 goed uit de voeten.
ceejee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 maart 2019, 20:38

SolidRider87 schreef: vr 30 oktober 2020, 09:46 Ik ben pas sinds kort begonnen met MTBen en de hele fiets wereld is nieuw voor me.

Wel heb ik sinds een aantal weken de 530 MTB bundel gekocht.

Eerst had ik iets van, ik ben beginnend en het is niet zo nodig nu al stats bij te houden of het hebben of navigatie. Maar fiets veel alleen, dus het is wel handig als er iets gebeurd dat je een nood signaal kan versturen en zo uitgekomen bij toch maar een fiets computer.

Waarom ik voor de 530 MTB bundel heb gekozen:

De prijs - zat een beetje tussen de gebruikelijke opties in
ANT+ - Aansturen van accessoires
Kleurenscherm - is toch net even wat duidelijker
Crash alert - Beginnend dus "alleen" is het wel handig in geval van nood dat je een signaal kan versturen naar contact personen

Dus hij tikte voor mij een aantal eisen af, maar met name was het een prijs gedreven beslissing.

Na een aantal keer gebruikt te hebben, is het een fijn apparaat. Alleen zijn er ook een paar dingen die "tegenvallen".

Pro's:

- Simpele interface
- Koppeling IOS
- ANT+ aansturing verlichting + accessoires.
- Crash melding annuleerbaar binnen 30 sec. (Onderuit in de modder, eerste melding wat een super sprong! En daarna direct Alarm versturen?)
- Satelliet bereik op de plekken waar ik heb gefietst voldoende / goed. (Zie ook Con's)
- Meegeleverde houders zijn goed verstelbaar en prettig in gebruik met de halve click aansluiting.
- Scherm duidelijk leesbaar
- Veel verschillende schermen met info, Snelheid, Route, Kaart, Navigatie, er zijn 4 verschillende "info" schermen met verschillende data
- De snelheidssensor die op de achternaaf geplaatst wordt.
- Garmin app op iOS werkt heel netjes.

Con's:

- Knoppen i.p.v. touchscreen (Prijs afweging, maar je bent touch zo gewend)
- De Satellieten aan de praat krijgen, het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met out of te box connectie met GPS. Je moet via de pc een bestand vervangen dat eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren. Maar bij de 530 schijnt dit niet lekker te werken.
Uiteindelijk is dit lastig omdat je hier zelf moet achterkomen via forums van Garmin.
- Accu vind ik erg snel leeg gaan, ik heb nog niet uren en dagen achter elkaar gefietst. Maar gemiddeld 1,5 uur en dan gaat hij toch wel van 95% terug naar 75 - 70% Dus weet niet of dit een beperking zou zijn voor mij nog niet.

Mocht je vragen hebben omtrent de 530 stel ze gerust, het is mijn eerste fiets computer en ben best een tech freak, maar voor mijn gevoel kan ik met de 530 goed uit de voeten.

Bovenstaande en zeker het vinden van de satellietten herken ik niet echt, ik zet mijn fiets buiten met de 530 aan, binnen notime kan ik weg.

Gaat de Edge mee op de racefiets, 100% geladen, met hart- cadans en snelheidssensor, is hij na 3- 4 uur nog boven de 80%. Ook met connectie naar de smartphone.

Misschien kun je kijken naar je scherm instellingen.
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Het "probleem" met de satellieten is ook geheel verholpen. Het was een bestandje verwijderen en een andere toevoegen op de unit.

Misschien niet geheel terecht als een Con neergezet. Maar na uitpakken en aanzetten, toch even dat schrik momentje van is de unit kapot?
Gelukkig snel kunnen vinden op het forum dat het bestandje vervangen werkt.

https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... --edge-530

Zet je het scherm dan uit tijdens het rijden? Of de helderheid een stuk naar beneden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De schermverlichting niet constant aan, maar alleen als je een knop aanraakt en dan alleen voor een tijd van 10 tot 30 seconden.
Verlichting gaat dan ook aan bij meldingen.
De schermverlichting is de grootste energieverbruiker van je gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Giant-E schreef: vr 30 oktober 2020, 09:17 Bij hardlopen train ik in verschillende hs zone's. Fietsen doe ik voor de lol, zonder enig doel.
Ook al gebruik je de mtb niet om te trainen, achteraf is het toch wel interessant de data te bekijken?
En je hebt het spul toch, dus waarom niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick_V schreef: do 29 oktober 2020, 11:22 ...

Ik wil in ieder geval navigeren. Of dat nou turn-by-turn is of met een kaart weet ik ook niet. Turn by turn lijkt me voldoende maar ik zou het een keer willen testen. Voor de lente 2021 wil ik er wel 1 aangeschaft hebben. Onbekende en slecht uitgestippelde routes rijden zonder navi is echt plezierdodend!
Turn by turn heeft ook wat haken en ogen.
Op de 130 is het scherm niet zo groot en de dialoogboxjes nemen telkens flink wat zicht weg.
Verder zijn niet alle tracks even nauwkeurig. Vaak opgenomen met een andere slechtere gps, onder slechte omstandigheden, of beide.
De track slingert door de meetfout van L maar R. Met een beetje pech triggert dat turn by turn aanwijzingen, loos alarm.
Miss hien heb je de instellingen wat scherp staan, vanaf welke hoek er een aanwijzing moet komen, dan bij iedere bocht een aanwijzing. Of juist te flauw, dan slaat ie de splitsingen over.
Of de track had een meetfout naar L en jouw toestel heeft op die plek juist een meetfout naar R.
Je krijgt dan de waarschuwing Off Course, terwijl je gewoon op het juiste pad rijdt.
En even later weer On Course.
Afleiding die je niet wilt hebben in sommige omstandigheden.

Ik heb het uit gezet. Gewoon het lijntje volgen is meer mijn ding. Op de 130 gaat dat zonder kaart best goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 01:49 Ook al gebruik je de mtb niet om te trainen, achteraf is het toch wel interessant de data te bekijken?
En je hebt het spul toch, dus waarom niet.
Ik heb die behoefte totaal niet, sorry.

Met lopen (doe ik al veel langer dan biken) train ik bewust in HF-zones. Vaak in D2. Duurlopen in D1, met bijv 3x 6 min D3. Lopen op HF is dan perfect, berekend vanuit je omslagpunt.

Met fietsen wil ik, wat ik al zei, gewoon lekker ontspannen een paar uur m'n stresshoofd leegfietsen in de natuur. Wat maakt 't mij dan uit met welke hartslag, cadans of wattage?

Eigenlijk is dat ook meer iets voor wielrenners, toch? :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Edge 130 als luxe km teller.
Maar, wat ik zeg, als ik thuis de data bekijk kan het interessant zijn, lijkt me ook voor jou als je met hardlopen er wel bewust mee bezig bent.
Let wel, ik zeg dus niet dat je op HR moet gaan biken. Dat lukt bijna niet, je moet het nemen zoals het komt.
Maar als je je lichaam en dus je HR kent, dan vind ik het wel leuk om te zien wat ik heb gedaan.
Als track, als cijfertjes en dus ook icm. de HR.
(Maar da's persoonlijk.)
Ik kan me ook wel voorstellen dat je onbewust onderweg ook gaat letten op je HR en je daardoor laat leiden.
En dan ga je anders fietsen dan zoals jij beschrijft.
Iedereen is anders.
Maar je kan het registreren, mocht je daar (ooit) behoefte aan hebben. De paginas en de datavelden zijn vrij te programmeren, dus je hoeft het niet in beeld te brengen als je het niet wilt zien ;)

Andersom, als je helemaal geen behoefte hebt aan fitness info, dan is een Edge of iets soortgelijks, misschien een verkeerde keuze.
Een Etrex 20 of 30 (of 20x 30x 22 32) is dan ook een optie.
Je kan dan je track registreren en kwa navigatie zijn ze beter dan de Edges. Zelfs bij gebruik van dezelfde kaart.
De 20 serie heeft geen elektronisch kompas, geen barometrische hoogtemeter en geen Ant+ communicatie, de 30 serie heeft dat wel.
De 20 en 30 zijn regelmatig op MP te vinden voor een leuke prijs en de 2 AA batterijen (oplaadbaar of alkaline) gaan ruim 24 uur mee.
SD geheugenkaartje, kleurenscherm, bediening met knopjes, programmeerbare paginas etc.
Alleen geen BT met je phone :(( (of 22 en 32 wel?) dus via usb kabel syncen.

Als je de Edge (130) kiest, dan "moet" je ook en speedsensor kopen.
De gps ontvangst is goed, maar niet prima. Dus de snelheid in het display fluctueert wat en de Edge telt te weinig km's.
De Etrexen doen het beter. Constantere snelheid in het display en mijn etrex30 telt op dezelfde rit 4% meer dan de 130 zonder speedsensor.
Met gecalibreerde speedsensor telt mn 130 weer iets meer dan mn etrex.
Ga er van uit dat je met een edge zonder speedsensor zeker 5% te weinig registreert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Oke, bedankt voor deze uitgebreide reply. Ben er wel uit, ik ga die 130 bestellen.

BT wel een must, net als een compact model. Wil geen "tablet" op m'n stuur. :wink:
Een speedsensor heb ik nu ook al icm m'n Edge 510, dat werkt perfect.
Plaats reactie