Nieuwere Garmins betere GPS?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KTManiac schreef: do 27 augustus 2020, 15:04 Even gechecked, die GPS firmware update is er niet voor m'n Etrex 35, wel voor m'n Fenix 5 Plus. Zo maar 's even updaten. :-q
Ik zie helaas geen release notes.

Edit: toch wat gevonden:
Changelog:
-Update almanac data to prevent long fix times.


Overigens heb ik nog nooit grote afwijkingen geconstateerd. Rij wel 's met beiden om eens te checken maar op een km of 60~70 wijken ze nooit meer dan 200 tot 300 meter van elkaar af op de totale afstand. Dat verschil is dan meestal nog te verklaren doordat de een bij vertrek eerder een GPS fix had dan de ander. Valt bij mij onder de noemer verwaarloosbare peanuts.
Inzoomen op de gereden tracks levert ook geen noemenswaardige verschillen op tussen beiden.
Weetniet welke versie je hebt op je etrex35, maar er zijn wel wat gps updates geweest in de laatste updates.
https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=9242

Als je naar 'systeem' en dan naar 'info' gaat, dan kan je de versie van je gps software zien.

Verder kan het zijn dat je etrex een andere ontvanger heeft dan je fenix, dus een updat van de ene betekent nog niet dat de andere ook een update nodig heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 augustus 2020, 11:43 Verder kan het zijn dat je etrex een andere ontvanger heeft dan je fenix, dus een updat van de ene betekent nog niet dat de andere ook een update nodig heeft.
Klopt, maar ik werd eigenlijk getriggerd door het berichte van Cube-Elite om eens effe te checken.

De Fenix update (en synct) alles automatisch zodra 'ie thuis WiFi ziet dus die is vrijwel altijd up-to-date.
De Etrex moet even met USB aan de laptop en dat gebeurt wel 's een maandje niet dus de loopt nog wel 's achter.
Nou lopen de updates van die Etrex niet zo hard meer, de 4.00 is alweer bijna een jaartje oud. Geen probleem, alles werkt zoals 't moet. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Crapton schreef: do 27 augustus 2020, 19:46 Ik had een Edge 820. Nooit wat van GPS problemen gemerkt. Hoewel dat ding best traag was, en ook een goede GPS fix kostte wat tijd.

Nu een 830 dat werkt helemaal super, nauwkeurig en heel snelle fix.

Als al gezegd je kan een factory reset proberen. Dat kost weinig alleen wat tijd om de zaak weer in te stellen.
er staan .fit files in je garmin die je kan kopieren dan is het alleen die drie/vier files terugzetten en klaar.

Je profielen .fit
Bv race, mtb, i door etc. Net hoeveel je er gemaakt hebt
Setting.fit
Etc.

Je kan ook je startup file aanpassen met je adres bv. Mocht je hem kwijtraken en een eerlijke vinder hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de epo.bin weggooien (of verplaatsen naar je pc) van je Edge..
Dan synchroniseren. De lijst met satelliet data (almanak) wordt dan opnieuw aangemaakt, wat een snellere fix tot gevolg heeft.
De almanak bevat gegevens over welke satellieten op welk moment op jouw positie zichtbaar (bruikbaar) zijn.
Samen met de laatste positie van je gps maakt dit dat je gps snel de juiste satellieten kan kiezen.
Ook kan je de gps aanzetten (werkt ook bij Etrex etc.) en een tijd buiten (of achter het raam) laten liggen.
Want de almanak komt ook samen met het gps signaal binnen (langzaam, dat wel).
Wel de Auto Power Off uitzetten, anders lost het nog niets op ;)

Daarna de gps minimaal eens in de weken 2 gebruiken (of syncen bij een Edge), dan blijft de data actueel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Cube-Elite schreef: do 27 augustus 2020, 14:38 Rijd net een rit, kom thuis en ga in geeft aan "GPS ontvangst firmware update beschikbaar"
Nog nooit gezien.
dit krijg ik nu ook op mijn 1030 plus
daarna staat er in beeld GPS-firmware bijgewerkt
vervolgens gaat dit niet meer weg en krijg ik ook geen ontvangst meer
Plaats reactie