Garmin routes/tracks niet zichtbaar bij inzoomen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat was een voorbeeldje van de "zooi" die mtbroutes.nl in een gpx plakt.
Vergelijk maar eens met het 1e stukje van een gpx uit Basecamp of Mapsource.
(zoals de gpx die ik in een eerdere post had geplakt als code)
Zou me niet verbazen als je Gamin daardoor in de war raakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Doorgaans m'n eerste actie...
1) Even track maken met 1 punt in Basecamp
2) In Notepad beide files openen en alle trackpoints kopieeren naar de file die je in Basecamp gemaakt hebt en aan het eind kijken dat de file niet om een andere reden vreemd geeindigd is.
3) Het nog een keer proberen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: wo 2 september 2020, 08:15 Doorgaans m'n eerste actie...
1) Even track maken met 1 punt in Basecamp
2) In Notepad beide files openen en alle trackpoints kopieeren naar de file die je in Basecamp gemaakt hebt en aan het eind kijken dat de file niet om een andere reden vreemd geeindigd is.
3) Het nog een keer proberen.
Ja slim idee.
En dan zo'n dummy.gpx opslaan voor later gebruik.
Plakken liefst met Notepad++, maar met gewone (platte)tekst editor gaat het ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Oke. Dat ga ik proberen zodra ik weer een avondje uit ga pluizen wat er fout gaat.

Inmiddels wel achter gekomen dat nadat ik het bestand van mtbroutes.nl heb geopend met een online editor en vervolgens weer direct heb opgeslagen als gpx het prima doet.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Freewheeler schreef: wo 2 september 2020, 20:11 Oke. Dat ga ik proberen zodra ik weer een avondje uit ga pluizen wat er fout gaat.

Inmiddels wel achter gekomen dat nadat ik het bestand van mtbroutes.nl heb geopend met een online editor en vervolgens weer direct heb opgeslagen als gpx het prima doet.
Ben wel benieuwd:
- welk bestand van mtb-routes heb je gebruikt? (linkje?)
-welke online editor heb je gebruikt?

Cheers.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 31 augustus 2020, 23:31 ;Er zijn veel dialecten.
Extentions die wel, niet of half begrepen worden door andere software.
Wellicht is er een extention voor zoom level?
Als je de gpx met Garmin software wegschrijft, en je kan m daarna op je Garmin gewoon gebruiken,dan zit het probleem echt in de gpx die je download.

Vergelijk deze gpx van mtbroutes.nl eens met die uit Basecamp
(Misschien kan Javawa je verder helpen, zijn naam staat er ook in)
Mijn naam staat in dat GPX-bestand omdat het met JaVaWa RTWtool gemaakt is, bij GPX-bestanden uit andere bronnen zul je dat niet tegenkomen.
Er zijn maar twee GPX-dialecten; versie 1.0 en 1.1. Versie 1.1 heeft de mogelijkheid ingebouwd om er extensies aan toe te voegen, maar het systeem is zo opgezet dat wanneer een apparaat of toepassing deze extensie niet ondersteunt, de bijbehorende data genegeerd wordt. Mits de de extensies goed geïmplementeerd zijn zal dit nooit problemen opleveren. Probleem is alleen dat veel programmeurs van applicaties maar wat aanklooien met GPX-bestanden en zich niet aan de standaard houden; dan kan er zeker wat mis gaan.
GPX-bestanden hebben een XML-formaat, dat lijkt simpel (je kunt het openen in een text editor en qua structuur lijkt het een beetje op het "onderwaterscherm" van WordPerfect vroeger), maar de regels voor XML zijn behoorlijk complex.
De programmeurs van Garmin houden zich over het algemeen netjes aan de XML-regels (al laten ze soms wel een steekje vallen). De computerprogramma's van Garmin zijn erg streng op het juiste GPX-formaat, de toestellen zijn een stuk soepeler. Er zijn vele extensies (vrijwel allemaal bedacht door Garmin), maar er is er geen een die zich bezig houdt met het zoom level.

Bij het probleem van TS kan ik helaas niet helpen... De kans dat het aan het GPX-bestand ligt is vrij klein. Een moderne Edge converteert de GPX-bestanden namelijk eerst naar FIT-bestanden voordat hij iets ermee doet. Is het GPX-bestand niet goed dan lukt de conversie ook niet en krijg je het überhaupt niet te zien op het toestel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het gpx bestand door gpsbabel of gpsvisualizer.com halen (opslaan als gpx) schijnt te helpen, dus de gpx die van de website komt brengt het toestel in verwarring.
Ik zag jouw naam in de header, dus had gehoopt dat je wat duidelijkheid kon geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Het ligt in ieder geval niet aan die header, het toestel leest dat niet eens (BaseCamp wel, en die is daar behoorlijk kritisch op).
Plaats reactie