gps m.n. voor het navigeren, Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als navigatie en mogelijkheden belangrijker zijn dan robuustheid EN je een beetje handig bent.

Overweeg dan eens een (rugged) Android toestel met een navigatie app zoals Osmand of Lucus Map Pro. Hier een garmin adapter op lijmen zodat het passend wordt op vele soort stuurhouders. Qua kaarten en routing gaat er dan een wereld voor je open, alles is ineens mogelijk ;-)
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Opperhoofd schreef: di 8 september 2020, 16:36 Als navigatie en mogelijkheden belangrijker zijn dan robuustheid EN je een beetje handig bent.

Overweeg dan eens een (rugged) Android toestel met een navigatie app zoals Osmand of Lucus Map Pro. Hier een garmin adapter op lijmen zodat het passend wordt op vele soort stuurhouders. Qua kaarten en routing gaat er dan een wereld voor je open, alles is ineens mogelijk ;-)
Helemaal eens, zeker omdat de vraagsteller ook op zoek is naar "Iets meer van deze tijd dan de vista (sneller werkend, soepeler lopend)."

Ik kreeg tijdje geleden de Legend Cx (voorganger van de verloren Vista van TS uit 2006) terug die ik ooit aan mijn vader had gegeven. De vooruitgang die (in -edit- ca 10 jaar) is geboekt met mijn Etrex 30x is toch erg beperkt. [edit] Ik heb niet het idee dat het met de 32x radicaal anders is geworden, ook daarop zit nog steeds een nostalgische mini-USB.. (alweer 2-USB-standaarden terug..)

Een extrex is bij gebrek aan een beter alternatief voor kant-en-klare oplossingen op zich prima als je een vooraf geplande track wil volgen en dat ook doet, maar als je onderweg je route wil/moet aanpassen dan gaat dat met een android-toestel met de genoemde apps vele malen beter, zowel door het grotere scherm met betere resolutie als door het veel vlottere tekenen van de kaart en berekenen van routes.

En qua robuustheid: als je investeert in een goed hoesje en houder, dan doet de robuustheid naar mijn ervaring bepaald niet onder voor een Garmin. Batterijduur hangt wel af van toestel en app (Orux is zuinig), maar als het langer duurt dan 4,5 uur dan gaat er bij mij ook zonder problemen een cilindervormige powerbank aan het stuur, maar meestal is ook dat niet nodig met snel opladen tijdens een pauze.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, ik heb totaal andere ervaringen in de vergelijking tussen Android phone en Etrex 30 (voorganger van de 30x en de 32).
De etrex 20/30 ga ik niet snel noemen, maar ik merk alleen traagheid als ik naar een adres wil navigeren. Naar een punt of de kaart, of naar een waypoint gaat gewoon snel. Mijn phone is ook geen race monster, en een snellere phone kost weer meer.

1e nadeel, vind ik, is het gebruik van het touchscreen van mn phone. Dat werkt niet met handschoenen met vingers. Ook een druppel zweet op het scherm gooit roet in het eten. De etrex heeft knopjes. Dat werkt minder intuitief dan een touchscreen, maar werkt altijd.
2e punt is de afleesbaarheid van mn phone. De postzegel van mn etrex heeft een helderder beeld (zonder achtergrond verlichting) dan mn phone met verlichting.
3e punt is dat ik mn phone liever in mn (rug)zak bewaar. Stof, regen, zweet en takken. De etrex kan daar veel beter tegen
4e punt is de batterij van mn phone. Die is bij navigeren sneller uitgeput. Ik bewaar de batterij liever om te bellen, zou wel eens nodig kunnen zijn. De etrex doet het 28 uur op 2 oplaadbare AA's.

Je kan natuurlijk een aparte navigatie phone gebruiken, maar die moet dan in 1 toestel de nadelen van 1, 2, 3 en 4 opheffen.
Dat is mogelijk, maar of dat dan lukt voor een vergelijkbare prijs met bijv.een 2e hands Etrex .?.

Maar als je een oude/reserve phone hebt, die niet teveel last heeft vd genoemde bezwaren, dan is het zeker een optie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

thanks allemaal voor de reacties. Navigeren versta ik onder om een route te rijden, welke over een kaart is geprojecteerd (wat bij mijn vista ook was).
Ik ben nu aan het orienteren op een etrex20. Houdt marktplaats wat in de gaten om te kijken of daar wat leuks voorbij komt...
Heb ook naar de polar 650 gekeken. Is deze satteliet ontvangst vergelijkbaar met die van een garmin? ik heb tot nu toe het idee dat polar erg goed is in het meten van hartslag, maar geen idee hoe goed ze zijn in andere zaken..
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Polar V650 niet zelf gehad, maar wel van dichtbij meegemaakt.
Goed toestel, en idd is Polar goed in fitness data.
Nadeel vd Polar is dat deze maar 500 punten per track aan kan. De app filtert dit voordat de track verzonden wordt, maar de details op lange tracks gaan verloren.
Dit ken je van de HCX.
(Anders dan bij de Garmins heb je bij Polar echt de Polar software of app nodig !)
Ander ding is dat de Polar geen waypoints kan gebruiken. Dus je kunt geen punt maken voor de parking, de camping, je huis, de start vd route, het restaurant onderweg enz.
Je kan ipv een waypoint wel een track maken van 2 trackpoints ;)
Verder prima ding met groot duidelijk scherm en een handige pijl die op kruisingen de juiste richting aangeeft.
Dat laatste is een grote plus tov Garmins.

De Etrex 20/22 kan geen HR sensor ontvangen, de 30/32 wel.
De 30/32 slaat je hartslag alleen op, analyse moet met een aparte tool.
Maar je hebt de data wel beschikbaar.
De Polar of een andere fiets gps doet ook on-board analyse van je hartslag gegevens.
(Maar dat vond je minder belangrijk vanwege je appel)
De etrexen ondersteunen geen snelheidsensor. Dat is niet zo'n groot nadeel, door de betere ontvangst kan de etrex best af zonder snelhedsensor. Een Edge of ander fiets gps eigenlijk niet, die hebben een sensor nodig voor realistische snelheid en afstandmeting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Even terugkomend op het 25/35-verhaal. Ik heb twee 25's in gebruik voor activiteiten en verhuur. Ik heb er vaak zelf eentje in mijn handen als ik met cliënten aan het geocachen ben. Voor ik een fenix had, gebruikte ik ze zelf om mee te fietsen en te wandelen als ik iets kleiners mee wilde dan mijn 64s.

Met geocaching nooit last gehad van slechte ontvangst. Heeft gps en glonass. Ook geen problemen gehad in moeilijk terrein. Profielkeuze is makkelijk voor de leek, kaarten op het scherm zijn goed leesbaar. Je favoriete topo kan erop, maar de voorgeladen kaarten werken prima. Het start-popupje is nodeloos irritant, maar uit te schakelen met autostart.

Wat mij betreft prima gps en een mooie touchscreen aanvulling voor de eTrex lijn.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
PolderTrapper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 september 2020, 10:15

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 september 2020, 17:35 Tja, ik heb totaal andere ervaringen in de vergelijking tussen Android phone en Etrex 30 (voorganger van de 30x en de 32).
De etrex 20/30 ga ik niet snel noemen, maar ik merk alleen traagheid als ik naar een adres wil navigeren. Naar een punt of de kaart, of naar een waypoint gaat gewoon snel. Mijn phone is ook geen race monster, en een snellere phone kost weer meer.

1e nadeel, vind ik, is het gebruik van het touchscreen van mn phone. Dat werkt niet met handschoenen met vingers. Ook een druppel zweet op het scherm gooit roet in het eten. De etrex heeft knopjes. Dat werkt minder intuitief dan een touchscreen, maar werkt altijd.
2e punt is de afleesbaarheid van mn phone. De postzegel van mn etrex heeft een helderder beeld (zonder achtergrond verlichting) dan mn phone met verlichting.
3e punt is dat ik mn phone liever in mn (rug)zak bewaar. Stof, regen, zweet en takken. De etrex kan daar veel beter tegen
4e punt is de batterij van mn phone. Die is bij navigeren sneller uitgeput. Ik bewaar de batterij liever om te bellen, zou wel eens nodig kunnen zijn. De etrex doet het 28 uur op 2 oplaadbare AA's.

Je kan natuurlijk een aparte navigatie phone gebruiken, maar die moet dan in 1 toestel de nadelen van 1, 2, 3 en 4 opheffen.
Dat is mogelijk, maar of dat dan lukt voor een vergelijkbare prijs met bijv.een 2e hands Etrex .?.

Maar als je een oude/reserve phone hebt, die niet teveel last heeft vd genoemde bezwaren, dan is het zeker een optie.
Goeie punten waar ik me helemaal in kan vinden, bedankt!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Kijk eens naar een Hammerhead Karoo. Nu versie 2 er aan komt is deze mogelijk te vinden binnen je budget.

Het is een android based fietscomputer zonder de nadelen die ThaSingleTrackMastah noemt. Ben je een beetje handig :winkie: dan kan je daar android apps op installeren. Ik ben zelf erg fan van Locus Map Pro icm Brouter. Met deze laatste kan je erg mooi routes maken op je apparaat op basis van een routing profile. Hier de webversie: https://brouter.de/brouter-web/#map=13/ ... 0/standard
Met vector based kaarten kan je er heel goed verschillende stijlen overheen laden. En als je automatsche zoom toepast hoef je het apparaat zo goed als niet te bedienen tijdens je rit.

En nog een suggestie voor een Android smartphone. De Cubot KingKong mini. Deze recente rugged smartphone is voor < 100 euro te koop.
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

ik heb het budget wat kunnen oprekken en uiteindelijk voor een garmin edge explore gegaan. Daarop de openfietsmap gezet.
fietst leuk en duidelijk. gps lijkt (in het bos) niet op cm nauwkeurig (zit wel eens net naast het pad), maar dat is m.i. voor het fietsen niet super nodig.
1 vd redenen waarom ik voor dit model ben gegaan, is de mogelijkheid om de gps een verrassingsroute te laten maken;
aantal km instellen, aangeven welke richting je op wilt en hij geeft (na een aantal minuten), 3 opties.
Tot nu toe best leuk en verrassend.
Wel valt mij op dat hij erg veel verharde paden kiest, ondanks dat ik bij routes heb aangegeven dat ik op een gravel (1e keer) en mtb (2e keer) rij. iemand een idee hoe ik meer offroad paden kan krijgen in de verrassingsroutes?
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Heb de Explore gehad, en nu de 1030.

Waarom heb ik de 1030 genomen vraag je dan ?
Het scherm is wat groter en kon het via een leuke deal aanschaffen.

Succes ermee :-q
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

RobSter schreef: ma 5 oktober 2020, 17:29 Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Heb de Explore gehad, en nu de 1030.

Waarom heb ik de 1030 genomen vraag je dan ?
Het scherm is wat groter en kon het via een leuke deal aanschaffen.

Succes ermee :-q
Gebruik jij ook wel eens de functie dat het apparaat de route bepaald (3 voorstellen doet)?
Word jij dan wel over onverharde wegen gestuurd? Vd 2x dat ik het nu heb gedaan, was er maar een paar km (vd 85) onverhard. De rest was over wegen/fietspaden
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Heb zelf geen ervaring met de Explore, maar wat wel relevant kan zijn:
Openfietsmap gebruikt een specifieke manier van omzetten van Openstreetmap-wegtypen naar Garmin-wegtypen (grof gezegd: fietspaden worden snelwegen :D ) , misschien goed om even te onderstaande over instellingen voor routevoorkeuren te lezen en te kijken of dat helpt op jouw toestel bij het maken van routes op jouw toestel:

http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/routing-errors
http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

Mocht dat onverhoopt niet werken, dan zou je ook eens kunnen kijken of je andere resultaten krijgt met een andere op OSM-gebaseerde Garmin-kaart. Zelf vind ik deze fijn (qua kaartbeeld, lijkt op standaardstijl van openstreetmap.org, geen ervaring met routeren daarmee)

http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/de/index.html
http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/ ... ender.html

En mocht je in een gebied zitten met vooral moderne aangelegde flow-trails: de meeste routeplanners sturen je daar niet snel overheen omdat die met al het gekronkel geen prio krijgen omdat ze meer afstand nodig hebben om je van A naar B te brengen (waar ze ook niet voor bedoeld zijn natuurlijk, gaat om de fun ) je moet een route dan daarover forceren met veel tussenpunten, tenzij je routeplanner een voorkeur heeft voor paden die onderdeel zijn van een gemarkeerde route (dat zit ook in de Openstreetmap-informatie)

Succes, ben benieuwd of je een oplossing vindt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Explore is toch ook bedoeld voor toerfietsers?
Die worden niet vrolijk van onverharde paden ;)

Ik kan m op de site van Garmin niet vinden, 404 error, maar dit kwam ik in een review tegen:
wielrenner.eu schreef:...
De Garmin Edge Explore is volgens Garmin een must have voor iedere tour fietser! En ik ben het eigenlijk wel een groot deel met ze eens.
...
Het is voor iedere gps sowieso erg lastig om voor jou een leuke onverharde mtb tocht te maken., daar is al vaker over geschreven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Waarschijnlijk dezelfde manier van berekenen als in de Fenix, die doet dat voor hardlopen en fietsen. Hij maakt de routevoorstellen op basis van populaire stukken. Fietsen is voor Garmin fietsen. Gravel of mtb geven slechts accenten aan de route.

Als een zandweg of halfverharde weg in osm staat als 80km-weg, zal Garmin die niet snel aanwijzen in zijn voorstel. Osm (en dus ook de topoactive kaarten) zijn beperkt. Je kunt wel zelf bijdragen door alle zand- en grindwegen als zodanig te controleren of aan te passen op de osm site.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

koendio schreef: ma 5 oktober 2020, 19:46
RobSter schreef: ma 5 oktober 2020, 17:29 Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Heb de Explore gehad, en nu de 1030.

Waarom heb ik de 1030 genomen vraag je dan ?
Het scherm is wat groter en kon het via een leuke deal aanschaffen.

Succes ermee :-q
Gebruik jij ook wel eens de functie dat het apparaat de route bepaald (3 voorstellen doet)?
Word jij dan wel over onverharde wegen gestuurd? Vd 2x dat ik het nu heb gedaan, was er maar een paar km (vd 85) onverhard. De rest was over wegen/fietspaden
Ik stippel altijd zelf een track uit. Dan upload ik die naar mijn Garmin.
Dan selecteer ik die en volg die dan. Her berekenen zet ik dan wel uit.
Plaats reactie