gps m.n. voor het navigeren, Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

ik ben op zoek naar een gps, m.n. om te navigeren. Tot nu toe fiets ik eigenlijk altijd met mijn apple watch, waarop (gem) snelheid, afstand, hoogte, hartslag etc te zien zijn (en bijgehouden worden).
Het nadeel is dat je daar niet fatsoenlijk mee kan navigeren. Af en toe gebruik ik rungo waarin ik een gxp laat, maar als er bij een splitsing niets staat, geeft ie niets aan, om vervolgens na 200m erachter te komen dat je van de route afgeweken bent.
In het verleden heb ik een garmin vista hcx gehad, maar deze kan ik na de verhuizing niet meer terugvinden.
vandaar dus op zoek naar iets anders. Iets meer van deze tijd dan de vista (sneller werkend, soepeler lopend).
Lichte voorkeur voor batterij (vanwege het vervangen onderweg), maar een accu die ook in de winter >5 uur meegaat is geen probleem
Wat zijn aanraders?
Laatst gewijzigd door koendio op ma 5 oktober 2020, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wil je al die functies van je smartwatch én navigeren? Dan iets van een Garmin Edge 530/830 of een Wahoo Element Roam.

Wil je alléén navigeren en alle andere gegevens daar niet per se aan koppelen? Overweeg dan eens een outdoormodel van Garmin.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

omdat de andere functies toch al in het horloge zitten (en ik hier toch mee blijf fietsen), hoeven de andere gegevens niet perse in de gps. Ik ben dus op zoek naar een gps die vooral goed kan navigeren. de overige functies maken veel minder uit.
Nog vergeten te melden; wanneer mogelijk <150 euro
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan zou je kunnen denken aan een eTrex 20(X). Zit je mogelijk iets boven je budget maar hij voldoet verder aan alle eisen. En misschien bestaat er zelfs een mogelijkheid om je horloge als sensor te laten fungeren richting je GPS, zodat je toch nog een hoop gegevens aan je rit kunt koppelen, maar daar zou je je nog even in kunnen verdiepen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wil je routes narijden door een bestaande gpx in te laden of wil je ook naar huis kunnen navigeren als je ergens aan het dwalen bent geweest?

Bij dat eerste kun je heel goed een kruimelspoor in beeld volgen en daarvoor kun je ook een polar v650 heel goed gebruiken.

Bij het tweede zul je iets met een turn-by-turn navigatie nodig hebben, werkt vrijwel nooit perfect in het bos maar brengt je heus wel weer in bekend gebied.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ala je de applewatch blijft gebruiken is de Etrex20 of 30 een goede aanvulling.
De Etrex 20(x) zie je op MP wel eens voorbij komen voor 100 euro.
Omdat de 20x alweer is opgevolgd door de 22 is de prijs gekelderd.
Verschil tussen de gewone en de x is trouwens verwaarloosbaar.

Hang je de apple in de bomen, dan kan je aan een Edge 530 of 830 denken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

wahoo

Prijstechnisch interresant, lange accuduur, compact (Garmins zijn locht) praktisch onverwoestbaar.

2 steuntjes erbij

Ik zeg doen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Knakworstkweker schreef: ma 7 september 2020, 18:48 wahoo

Prijstechnisch interresant, lange accuduur, compact (Garmins zijn locht) praktisch onverwoestbaar.

2 steuntjes erbij

Ik zeg doen
Ik zeg lees de vraag nog even goed. Hij is juist niet op zoek naar een sport-fiets-GPS.

En sinds wanneer is de Edge serie log? Je moet wel de juiste modellen onderling vergelijken hè.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Knakworstkweker

Juist iets om te navigeren lees ik ......


Ennieweej, ik ben geen garmin fan.

Beetje als een apple


Oh wacht


Laat m maar een garmin kopen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben geen Wahoo fan, en geen aPple fan, maar laat hem toch maar een Garmin kopen.
Want topografische kaarten, losse AA batterijen die 28h mee gaan, ook onder de bomen goede ontvangst, dus nauwkeurige plaatsbepaling.
Gij zoekt geen fiets gps, maar een navigatie toestel. Dus geen Edge, geen Wahoo, geen Rox, geen Bryton en geen Teasi

Bij outdoor navigatie is er eigenlijk maar 1 merk. En als het dan op een fietsstuur moet passen is er alleen de Etrex.
Alles van 20 tm 32.
(En geen touch 25 of 35)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PolderTrapper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 september 2020, 10:15

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 september 2020, 23:41 Ik ben geen Wahoo fan, en geen aPple fan, maar laat hem toch maar een Garmin kopen.
Want topografische kaarten, losse AA batterijen die 28h mee gaan, ook onder de bomen goede ontvangst, dus nauwkeurige plaatsbepaling.
Gij zoekt geen fiets gps, maar een navigatie toestel. Dus geen Edge, geen Wahoo, geen Rox, geen Bryton en geen Teasi

Bij outdoor navigatie is er eigenlijk maar 1 merk. En als het dan op een fietsstuur moet passen is er alleen de Etrex.
Alles van 20 tm 32.
(En geen touch 25 of 35)
Mag ik vragen waarom geen Touch 25 of 35?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik mis toch wel wat duidelijkheid over de inzet van het apparaat.
Wat versta je precies onder navigeren?

Overigens corrigeer ik mezelf even, als een kruimelspoor volgen voldoende is, dan is een Polar V650 denk ik alleen nog een goede optie als je die tweedehands gaat aanschaffen. Het apparaat is al heel wat jaren op de markt en ik zou deze, ondanks dat ik er erg te spreken over ben, zelf niet meer nieuw kopen. Tweedehands voor 100 euro is wel een prima deal.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Navigeren kun je op meerdere manieren doen:

- zelf een kruimelspoor volgen, met of zonder onderliggende kaart
- een route volgen, waarbij je aanwijzingen krijgt. Nagenoeg altijd met onderliggende kaart

Of het nu het één, of het ander is... in dit geval kom je nog steeds uit bij de eTrex serie van Garmin. Die kan het beide. In mijn beleving is in het bos, op een MTB, het volgen van een kruimelspoor (vroeger heette dat een track, tegenwoordig een spoor, en op een sport-Garmin nu geloof ik een "koers") verreweg het makkelijkst, ook omdat de onderliggende kaart routeerbaar moet zijn. En dat is echt niet elk klein hertenpaadje. Zelf opletten, duidelijk kleurtje kiezen, ver genoeg inzoomen en rijden maar!

Volgens mij moet je het volgen van een track zónder onderliggende kaart niet willen. Voor de kosten hoef je het niet te laten in elk geval.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

PolderTrapper schreef: di 8 september 2020, 08:42
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 september 2020, 23:41 Ik ben geen Wahoo fan, en geen aPple fan, maar laat hem toch maar een Garmin kopen.
Want topografische kaarten, losse AA batterijen die 28h mee gaan, ook onder de bomen goede ontvangst, dus nauwkeurige plaatsbepaling.
Gij zoekt geen fiets gps, maar een navigatie toestel. Dus geen Edge, geen Wahoo, geen Rox, geen Bryton en geen Teasi

Bij outdoor navigatie is er eigenlijk maar 1 merk. En als het dan op een fietsstuur moet passen is er alleen de Etrex.
Alles van 20 tm 32.
(En geen touch 25 of 35)
Mag ik vragen waarom geen Touch 25 of 35?
De Etrex 25 en 35 zijn eigenlijk Edges met een outdoor sausje.
(Of outdoortoestellen met een Edge sausje)
Anyway, de ontvangst kwaliteit en daarmee de plaatsbepaling zijn niet goed goed genoeg voor outdoor navigatie in lastige omstandigheden.
Goed genoeg voor een tracklog om te kijken waar je geweest bent. Maar niet nauwkeurig genoeg om het begin van die ene trail te vinden in lastige omstandigheden (die je in NL niet zo snel tegenkomt).
En het iets grotere beeldscherm is hetzelfde als van de Edge800 en 810, dus een paar generaties terug, dus minder scherp en minder helder. Ik heb een 810 en een etrex30, scheelt echt heel veel in leesbaarheid. Ik heb een etrex 35 gehad en had sterk de indruk dat een Etrex35 eigenlijk een Edge810 is met AA batterijen en iets andere software.
Als je dus een toestel koopt om te navigeren, dan kan je beter voor minder euros de Etrex 20 /m 32 kopen.


Navigeren.
Das een ruim begrip.
Maar als je het gps toestel in een vreemde omgeving een fatsoenlijk route wilt laten berekenen (en herberekenen enz), dan doet een outdoor toestel met een echte (betaalde) topografische kaart dat gewoon beter.
Ook omdat je dan veel beter kunt specificeren welke soort paden je wilt gebruiken. Mountainbiken zoals we dat graag doen heeft nu eenmaal.meer overeenkomsten met wandelen/hiking dan met racefietsen.
En de fiets gps'en zijn nu eenmaal erg op wielrennen gericht, ook al hebben ze een mtb profiel. Ze zijn vooral erg sterk in het verzamelen en interpreteren van data.
Ook zijn er minder mogelijkheden de voorkeuren en de kaart details in te stellen.
Er is dus (bewust) een verschil tussen fietsen en outdoor.
De etrex 25 en 35 proberen dat gat te dichten, maar ik heb een 35 gehad, en die had helaas niet de voordelen, maar eerder de nadelen van beide.
Waarbij ik moet opmerken dat die voor en nadelen voor iedereen anders wegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ex-20.html
Hier de kans om voor 75 euro een etrex 20 te proberen.
Nadeel vd 20 tov de 30 is dat er geen elektronisch kompas in zit (wel een gps kompas), en geen ANT+ communicatie.
Navigeren (met een goede kaart) werkt prima. Geheugen is uitbreidbaar met een microSD kaart.
Dus genoeg ruimte voor een OSM kaart, en/of een echte topo kaart.
Fietssteuntje (ook MP 8 euro) erbij en je kan aan de slag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie