Wahoo Element Roam

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Dewinter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 november 2015, 10:34

Vandaag mijn Wahoo Roam ontvangen. Deze geïnstalleerd, viel tegen vond eerst mijn eigen internet niet dat van de buren wel, vreemd. Daarna Komoot aangevinkt en Strava. Vervolgens route gemaakt in Komoot, deze zou automatisch op de Roam verschijnen maar er gebeurd niets. Tot zover wat kleine aanloop probleempjes. Echter daarna rondje op de racefiets gemaakt. Zodra ik onder bomen fiets verliest de Roam volgens mij de GPS verbinding. De snelheid wisselde constant terwijl snelheid op mijn normale fietsteller constant bleef. Ik wil met de Roam ook de bossen in maar twijfel of deze er geschikt voor is gezien mijn GPS ervaring van vanmiddag. Raar want met mijn Garmin Femke heb ik nog nooit GPS problemen gehad in de bos. Wie fietst er regelmatig met de Roam op de MTB door de bossen en wat zijn de ervaringen. Was een Garmin een betere keus geweest.
Knakworstkweker

Ik heb een bolt en heb op de fluctuaties in snelheid bij veel bomen nergens last mee.

Op de racefiets maakt me die wisselende snelheid niet zoveel uit omdat dat nooit zo lang is.

Op de MTB heb ik om deze reden een speedsensor geïnstalleerd.

Navigeren gaat vlekkeloos door de bossen.
Het is wel zaaks de laatste updates te hebben voor zowel de compagnion app als het apparaat zelf.

Verschil tussen de app en de versie op het apparaat kunnen de werking een beetje beperken.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb de roam al bijna een jaar en heb er weinig of geen problemen mee, ook niet onder bomen. Wel heb ik er een speed sensor bij, omdat die veel beter de snelheid aangeeft dan de gps. Zeker als er veel bochten zijn, zoals op de meeste MTB routes, is gps erg onnauwkeurig omdat die bochten afgesneden worden. Dat komt omdat de gps slechts een maar per seconde of per halve seconde (weet ik niet meer) je positie meet en dat niet eens super nauwkeurig. Dat geld overigens niet alleen voor de roam maar voor alle vergelijkbare apparaten. Wil je echt een nauwkeurige snelheidsmeting en dus ook een nauwkeurige gemiddelde snelheid, heb je echt een sensor nodig en is het nodig om een zo precies mogelijke wielomtrek in te voeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snelheidsensor is bij alle fietsgps'en aan te raden.
Die telt braaf hoe vaak je wiel rond is geweest en op die manier wordt iedere meter geteld (en kan de snelheid nauwkeurig worden berekend).

Voor mn Edge130 heb ik deze gekocht. Is ook te gebruiken als kadans sensor, maar het is of of. (Wil je beide, dan moet je er 2 bestellen)
Tevreden mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 11 september 2020, 14:50 Snelheidsensor is bij alle fietsgps'en aan te raden.
Die telt braaf hoe vaak je wiel rond is geweest en op die manier wordt iedere meter geteld (en kan de snelheid nauwkeurig worden berekend).

Voor mn Edge130 heb ik deze gekocht. Is ook te gebruiken als kadans sensor, maar het is of of. (Wil je beide, dan moet je er 2 bestellen)
Tevreden mee.
Ah joh, voor 40 euro koop je een wahoo speedsensor en als je de bundelpack pakt kost ie vaak ook maar 15 euro
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat wil je zeggen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik weet uiteraard niet wat Knakworstkweker wil zeggen, maar ik heb verschillende keren meegemaakt dat mensen wel een navigator kopen van enkele honderden euro's en graag meer nauwkeurigheid willen, maar die paar tientjes voor zo'n sensor dan ineens te duur vinden en dan maar genoegen nemen met wat op basis van de gps wordt berekend.
Knakworstkweker

janvangastel schreef: za 12 september 2020, 08:21 Ik weet uiteraard niet wat Knakworstkweker wil zeggen, maar ik heb verschillende keren meegemaakt dat mensen wel een navigator kopen van enkele honderden euro's en graag meer nauwkeurigheid willen, maar die paar tientjes voor zo'n sensor dan ineens te duur vinden en dan maar genoegen nemen met wat op basis van de gps wordt berekend.
Dit

en dat een aftermarket sensor niet altijd de beste keuze is
Dewinter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 november 2015, 10:34

Gaat mij niet zozeer om een aparte snelheidsmeter als die er moet komen koop ik deze. Het gaat mij meer om de betrouwbaarheid van de GPS. Het lijkt alsof de GPS in mijn Garmin horloge kwalitatief beter is. Verder valt het gebruiksgemak van de Wahoo mij nog niet geheel mee. Wordt allemaal wel erg eenvoudig voorgespiegeld. Alleen de Wahoo aan het internet hangen was al een heel gebeuren. Maar ja dat is gelukt, ben nu aan het stoeien met Komoot. Doet het ook niet zoals als filmpjes aangeven. Twijfel om de Wahoo terug te sturen en een 830 te bestellen of een Karoo2.
Knakworstkweker

ik heb er totaal geen moeite mee gehad, je moet echter wel goed lezen en de tijd ervoor nemen.
Dewinter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 november 2015, 10:34

Lukt het jou om via de Komoot app een route over te zetten naar de Element app. Lukt mij via de website wel maar automatisch via app app synchronisatie niet. Mogelijk dat ik ergens een een instelling niet goed heb staan. Las ook ergens dat exporteren enkel via betaalde versie kan. Heb nu een gratis regio dan zou exporteren vanuit de app toch moeten lukken. Op computer mail ik gpx bestand aan mezelf en kan het dan in de Element app openen.
Knakworstkweker

Ik gebruik komoot niet, maar als ik een gpx erop wil krijgen download ik die sowieso eerst op mn telefoon dan kan je in het geval de wahoo vastloopt of als je een andere route tijdens de route doet, altijd opnieuw inladen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 08:47
janvangastel schreef: za 12 september 2020, 08:21 Ik weet uiteraard niet wat Knakworstkweker wil zeggen, maar ik heb verschillende keren meegemaakt dat mensen wel een navigator kopen van enkele honderden euro's en graag meer nauwkeurigheid willen, maar die paar tientjes voor zo'n sensor dan ineens te duur vinden en dan maar genoegen nemen met wat op basis van de gps wordt berekend.
Dit

en dat een aftermarket sensor niet altijd de beste keuze is
Wees gerust. Ik behoorde tot de groep die originele sensors kocht.
Tot ik het na 5 sensors en 10 borstbanden en een cadans/snelheidsensor wel genoeg vond.
Gek genoeg blijven die 'tientjes sensors' langer heel dan hun duurdere A merk collegas.
Dus doe er mee wat je wilt.
Geld uitgeven kan iedereen, geld overhouden is een stuk lastiger :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Die tientjes sensors zitten vaak in een behuizing die de werking beinvloed.

Genoeg, voornamelijk, speedsensors gezien maar ook hartslagsensors die kapot waren gegaan.
Meestal door condens/ vochtophoping in de behuizing waardoor de componenten stuk gaan of de batterij oxidatie krijgt.

Die duurdere versies hebben nagenoeg dezelfde binnenwerken, maar sommige zijn in de gel/ hars gegoten voor het overgrote deel zodat ze dat vochtprobleem niet krijgen.

Ook de behuizingen zijn iets beter qua uv-bestendigheid en ventilatie.

Dus ik kan het niet helemaal met je eens zijn omdat ik het tegenovergestelde meegemaakt heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grappig dat je dat noemt, juist 2 originele Garmin HR sensors kapot doordat ze niet zweetdicht waren. En 2x net buiten garantie.
Nu een HR sensor van Decatlon (uitverkoop, oud model, alleen ant+) en een elastiek van Ali, nadat die vd Decathlon versleten was.
Ook mn gecombineerde snelheid cadans sensor (garmin) overleden door vocht, maar die was behoorlijk oud.
In een ver verleden ook nog 2 speed sensors van Polar vol water.
En natuurlijk een paar Polar T31 borstbanden.
Niet vanwege vocht, dat kon er niet in, want compleet gesealed. Maar je kon dus ook geen batterij wisselen. Op was weggooien.
Dus ik heb originele sensors genoeg versleten, in geld meer dan de toestellen waar ze bij hoorden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie