Strava navigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
marccc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:27

Al enige tijd gebruik ik Strava voor het vooraf maken van tochten en deze daarna te fietsen, maar krijg de kaart tijdens navigatie niet ingesteld op een vergelijkbare manier waar het ook in de auto kan, ik bedoel in mijn autonavigatie rijd je altijd naar boven en draait de kaart, bij mijn Strava app blijft de kaart ongewijzigd, en fiets ik soms naar boven, maar als ik 180 graden draai fiets ik naar beneden op de kaartweergave, is dit in te stellen dat ook hier de kaart draait zodat ik altijd naar boven fiets?
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dat lijkt me meer een algemene instelling op je GPS, heeft niets te maken met de wijze waarop je ritten zijn samengesteld. Bij mijn Wahoo is "kaart meedraaien" een aan/uit te zetten vinkje.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals ik het lees gebruik je je telefoon.
Maakt verder weinig uit, meestal kan je ergens kiezen tussen "noorden boven" en "track boven".
Zou vreemd zijn als de Strava app dat niet heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Kan ook telefoon afhankelijk zijn. Komoot geeft op mijn telefoon een melding dat het niet mogelijk is om de kaart te draaien omdat er geen kompas sensor gevonden is. Nu gebruik ik Komoot op de telefoon uitsluitend om te wandelen en dan is dit een minder groot probleem.
Knakworstkweker

Strava kan je rit 'tracen' maar dezelfde functionaliteit als bijvoorbeeld google maps heeft zit niet in de strava app.

Je kan je route als gpx opslaan en dit met een andere app openen en met de functionaliteit die je wilt rijden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vanuit andere apps, zoals ride with GPS, maar ook vele anderen, kan je ergens instellen dat na afloop het automatisch bij Strava wordt geupload.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Knakworstkweker schreef: do 17 september 2020, 21:02 Strava kan je rit 'tracen' maar dezelfde functionaliteit als bijvoorbeeld google maps heeft zit niet in de strava app.

Je kan je route als gpx opslaan en dit met een andere app openen en met de functionaliteit die je wilt rijden.
Nee. Strava Routes laat je routes maken en navigeren, zoals TS aangeeft. Dit is alleen een betalende feature.

https://blog.strava.com/nl/routes/
Knakworstkweker

Luhmann schreef: do 17 september 2020, 22:12
Knakworstkweker schreef: do 17 september 2020, 21:02 Strava kan je rit 'tracen' maar dezelfde functionaliteit als bijvoorbeeld google maps heeft zit niet in de strava app.

Je kan je route als gpx opslaan en dit met een andere app openen en met de functionaliteit die je wilt rijden.
Nee. Strava Routes laat je routes maken en navigeren, zoals TS aangeeft. Dit is alleen een betalende feature.

https://blog.strava.com/nl/routes/
60 euro per jaar voor te zien waar je heen moet.

En volgens mij ondersteunt strava geen turn-by-turn zoals google maps of een gps dat doet.

Daarom een (fiets)gps
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Of, als je met je telefoon wilt navigeren een app zoals OSMand.
Voor NL droog weer rondjes prima te doen, moet je wel een stevige stuurhouder hebben.
Heb ik zelf een aantal jaren zo gedaan maar moet zeggen dat een 'echte' GPS wel een aantal praktische voordelen heeft tov telefoon met app.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Luhmann schreef: do 17 september 2020, 16:40 Kan ook telefoon afhankelijk zijn. Komoot geeft op mijn telefoon een melding dat het niet mogelijk is om de kaart te draaien omdat er geen kompas sensor gevonden is. Nu gebruik ik Komoot op de telefoon uitsluitend om te wandelen en dan is dit een minder groot probleem.
Motor- en autotoestellen hebben nooit een kompas-sensor (heeft ook niet zoveel zin met zo'n klomp metaal in de buurt), maar kunnen toch prima de kaart in de juiste richting draaien. Niet als ze stilstaan, maar wel als ze rijden. Ze kunnen dan immers eenvoudig de rijrichting bepalen uit de opeenvolgende posities.
Een onzin-argument van Komoot dus.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: do 17 september 2020, 22:5560 euro per jaar voor te zien waar je heen moet.

[…]

Daarom een (fiets)gps
Want… die zijn gratis?
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maar het "ik heb al een toestel dat zoiets kan" argument komt dan wel op losse schroeven te staan.
Je moet geld investeren in een stuurhouder, een battery backup en een software pakket.
Navigeren met je telefoon is dan niet meer gratis, en een fiets gps is, gerekend over 2 of 3 jaar, gewoon goedkoper.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 september 2020, 15:37[…] een fiets gps is, gerekend over 2 of 3 jaar, gewoon goedkoper.
De goedkoopste fiets-GPS met kaartnavigatie kost bij Bike Components €199. Zelfs als iemand puur en alleen voor de navigatie voor Strava betaalt, is driemaal zestig nog altijd minder.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Alien schreef: ma 21 september 2020, 18:50
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 september 2020, 15:37[…] een fiets gps is, gerekend over 2 of 3 jaar, gewoon goedkoper.
De goedkoopste fiets-GPS met kaartnavigatie kost bij Bike Components €199. Zelfs als iemand puur en alleen voor de navigatie voor Strava betaalt, is driemaal zestig nog altijd minder.
Een Teasi kost €169 dus daar heb je alweer een tientje verdiend. :bier:
Plaats reactie