Garmin 530 of 830?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 130, 530 en 830 (en 1030?) gebruiken truukjes om de gps snel op te starten.
Als die truukjes falen, door verschillende oorzaak, dan duurt het lang voordat de positie bepaald is.
Gaan bewegen voordat de positie bepaald is verergert dit nog eens.

Wat kan je doen om de situatie te verbeteren?
De gps van tevoren aanzetten en zo neerzetten/leggen (buiten, of bij een raam) dat deze de positie kan bepalen, voordat je de registratie start en wegrijdt.
Wacht altijd op de boodschap "GPS positie bepaald".

De eerste keer kan dat Lang duren, tot wel 45min !
Om dat te versnellen kan je op het toestel in de Garmin map het bestandje EPO.bin verwijderen en je GPS opnieuw synchroniseren met Garmin Connect of Garmin Espress.
Door de GPS regelmatig (meer dan eens per 2 weken) te gebruiken en te synchroniseren blijft deze info actueel en kan je toestel snel de juiste satellieten vinden, en dus snel de positie bepalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Inderdaad. En in aanvulling daarop: ook als de gps over een grote afstand is verplaatst terwijl deze uitstond (ik herinner iets van richtlijn van ca 300km ofzo), dan vindt deze ook niet meer dezelfde satellieten aan de hemel die die verwachtte en kan het ook lang duren voordat je een locatiefix hebt. Dus in zo'n geval is het goed om dat aanzetten voorafgaand aan je fietstocht niet een paar minuten van tevoren te doen, maar wat langere tijd, bijvoorbeeld gelijk na aankomst in het nieuwe gebied.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies, was ik nog vergeten.
De gps slaat als hulpmiddel de locatie op waar je hem hebt uitgezet.
Hij gaat aan de hand van die laatste locatie en de datum en tijd op zoek naar satellieten die op dat moment en op die plek boven je in de lucht zouden hangen.
Maar als je ondertussen naar de Alpen bent gereden, dan klopt dat natuurlijk niet, niet eens een beetje.
De gps heeft als alles goed is een tabel in zn geheugen waar de banen van die satelieten tot 2 weken vooruit in zijn opgealagen (almanak).
Die tabel wordt natuurlijk bijgewerk.
Wordt samen met het het gps signaal ontvangen (langzaam), maar ook bijgewerkt tijdens synchronisatie met de app of pc (snel).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik heb een 530 en heb nog nooit problemen gehad met de GPS.
Ik rij op verschillende plekken in Nederland, ik zet dat ding aan en rijden.
Nog nooit een melding gehad dat ie geen GPS signaal had oid.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hans v o schreef: vr 9 oktober 2020, 07:48 Nog even een vraagje,
Ik heb inmiddels een keer met de edge 830 gefietst
Het duurde wel lang voor de gps ontvangst goed was (ongeveer 15km)
Nu is mijn vraag welke gps gebruiken jullie?
Gps , gps+glonass of gps+ Galileo ?
GPS+Galileo. Sowieso is Galileo superieur aan GPS en GLONASS. (nieuwste systeem, daarnaast je heb als Europeaan er voor betaald via de belasting, dus dan wil ik het hebben ook) Voor ons mountainbikers diep in het bos onder dicht bladerendek werkt het gewoon het beste. (erg prettig in onbekend terrein met meerdere paadjes) Afwijking is hooguit een paar meter. GPS zelfs met GLONASS kan dat tientallen meters worden. (extreme omstandigheden) Vorig jaar toen het toestel net uit was werkte het inderdaad niet lekker, dat lag meer aan de software dan aan Galileo. Ondertussen zijn wij een paar software updates verder en werkt het prima. Ook prettig voor de hoogte freaks Galileo heeft hooguit een afwijking van een paar meter terwijl GPS er rustig honderd meter of meer naast zit. (hier in de polder 9 van de 10 keer spot on -2 meter)

Als je het toestel voor het eerst sinds lange tijd aanzet, of op een andere locatie bent dan waar je hem uitgezet hebt is het normaal dat het wat langer duurt voordat deze berekend heeft waar je bent. Maak er gewoonte van om dat ding gelijk aan te zetten als je je fiets uit de schuur trekt of uit de auto stapt. Deze is dan klaar voor actie als je weg wil rijden. (uiteraard buiten met vrijzicht op de hemel)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben ook aan het kijken voor een Garmin, en twijfelde ook al tussen de 530 en 830. Ik denk dat het een 830 gaat worden: blijkbaar doet die het met navigatie beter lees ik en dat is de voornaamste reden waarom ik een Garmin wil. Echter, geen idee wat het verschil in navigatie met de 530 dan is.

Ik rij overigens nu met een Polar M400 gewoon voor ritregistratie. Hier in de kast ligt nog een Garmin Oregon 650, maar dat is een draak van een ding om met op de MTB te navigeren: de processor of GPS is veels te traag, waardoor ik in Oostenrijk bijna elke trailafslag op open alpenweide miste..

Maar nu zie die 830 in diverse "bundels", waaronder de MTB bundel met:
  • MTB Dynamics biedt alle gegevens en informatie over de gereden afdalingen, trails en sprongen
  • Standaard uitgerust met TrailForks App, welke je populaire MTB routes biedt in meer dan 80 landen
Dat MTB Dynamics geloof ik wel, maar biedt die TrailForks nog een meerwaarde boven de "kale" 830?

Oh, en heb je nog steeds die aparte topo-kaarten nodig? Voor die Oregon indertijd topo BeNeLux, Duitsland en Oostenrijk moeten aanschaffen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit een topokaart op, gebaseerd op OSM.
Die is beter dan niets, maar in sommige situaties is een gekochte topokaart beter.
In NL is OSM best goed, dus rondom huis zal je niet verdwalen ;)
Je kan de kaarten vd Oregon overzetten naar de Edge, maar dat is niet officieel de bedoeling.
(maar als jij er indertijd 150 euro per kaart voor hebt betaald, dan vind ik dat je ze mag meenemen naar je Edge)

Volgens mij kan je op iedere530 en 830 zelf trailforks instaleren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De 830 heeft volgens mij een iets uitgebreidere navigatie: door-to-door navigatie en POI (points of interest), wat handig kan zijn als je in onbekend gebied eens wat wil eten of drinken, een dokter, supermarkt of een ziekenhuis zoekt of gewoon dom de toerist wil uithangen. Ook kan je op de 830 direct routes en koersen maken mbv het touchscreen, bij de 530 heb je daar een PC voor nodig.

Beide gebruiken idd een OSM map met een strava-heatmap achtig routing systeem dus wat ze ook maken, het zou fietsvriendelijk moeten zijn. (ik de 830 pas sinds een week en heb de navigatie nog niet gebruikt)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dank voor de reacties. Gisteren nog wat verder gegoogled en las dat je op de 830 ook direct een adres e.d. kan ingeven voor bestemming van de navigatie. Voor de rest (vrijwel) identiek aan de 530, maar dus met touchscreen. Ik denk dus dat het een kale 830 gaat worden.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je geen principiele bezwaren hebt tegen een touchscreen en je wilt geen opties missen, dan de 830.
Sowieso een kale (830 of 530) en dan je oude sensors gebruiken of bij Ali bestellen (Magene).
Volgens mij kan je bij de 530 wel een locatie op de kaart aanwijzen en daar naartoe navigeren, en je kan (thuis) waypoints maken en daar naar navigeren.
Een waypoint is zoiets als een POI. (eigenlijk is een POI een speciaal soort waypoint)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie