Welke fietscomputer?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Probeer me wat in fietscomputers te verdiepen. Dat valt even tegen. Kan er niet goed wijs uit worden. Lijk wel een complete digibeet te worden, een wonder dat ik forum weet te gebruiken.
Wensenlijstje bij de zoektocht:
- op racefiets en mtb goed te gebruiken door weer en wind
- navigatie op de racefiets
- maar ook mtb tracks kunnen volgen
- niet al te complex in gebruik
- hartslag, frequentie ed. liever wel mogelijk, hoeft er niet meteen bij te zitten
- touchscreen lijkt wel handig
-zie dat je soms ook een soort crashmelding kunt hebben of dat je locatie bekend is, geen eis, maar misschien wel goed voor de veiligheid
Nu zie ik mooie modellen van Garmin, maar die zijn met een touchscreen toch aardig aan de prijs. Zal gerust terecht zijn die prijs, maar ik denk dat er meer functies op zitten dan gebruikt gaan worden. En dan is het misschien weer zonde om aan te schaffen.

Wat zijn alternatieven; Bryton Rider 860, een bepaalde Wahoo, een Mio? Kom er hier met zoeken ook niet echt uit. Veel iets oudere berichten en mogelijk zijn de modellen weer anders.
Benieuwd of iemand een tip heeft, kan ik verder kijken.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Sigma Rox als 11 fijne no nonsense gps alleen kruimelspoor volgen.
Of 12 met kaart kleurenscherm (TOUCH) maar ook knoppen. (Erg prettig)

Lezeyne super gps pro. Niet met kleurenscherm maar wel met navigatie i.c.m. telefoon. En... je kan je rit live laten volgen... mijn vriendin heeft die en werkt echt goed!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Beiden heb ik nog niet naar gekeken. Ga ik zeker even doen. Thanks!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Garmin edge 530, nu voor 255,- via wiggle. Geen touch, maar verder wel vrij compleet.

Bryton en Mio zou ik niet doen, Wahoo wel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En je hebt alle "welke" topics hier al doorgelezen?

Als ik je wensen doorlees kom ik bij de Garmin Edge 830 uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uit een ander topic, maar belangrijk voor de beeldvorming:
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 oktober 2020, 22:54 Nog even over navigatie in de auto.
In de auto werkt navigatie best goed.
Je wilt van A naar B.
Via de kortste route.
Via de snelste route.
Via de goedkoopste route.
Via een slimme mix van bovenstaande.
Met de auto rij je over de openbare weg.
Daar gelden vaste regels.

Allemaal lekker duidelijk, daar kan een computer(programma) wel wat mee.

Op de MTB rij je een ronde van A naar A, liefst via de smalste en slechtste paden.
Sommigen staan niet eens op de kaart en verkeersregels zijn ook niet van toepassing.
Een computer(programma) kan daar niets mee.
De MTB'er wil van A naar A (ronde).
De computer vraagt zich dan af waarom je uberhaupt zou vertrekken, je bent er toch al?
De MTB'er wil onverharde paden.
De computer wil die vermijden, want minder efficent.
De MTB'er wil singletrack.
De computer kent ze niet, want die staan lang niet allemaal op de kaart.
De MTB'er rijdt heen en terug wel eens over hetzelfde pad, of kruist zijn pad.
Voor een navigatie een ideaal moment om een stukje af te snijden.
Enz enz.

Mountainbiken is heel lastig te begrijpen voor een computer(programma).
Uiteraard is ervoor ieder probleem wel een oplossing te bedenken, maar zelfs dan neemt je navigatie niet altijd de beste beslissing voor jou.
In onbekend terrein ben je wellicht tevreden, maar zodra je de omgeving een beetje kent en je gps slaat net die ene mooie trail over (en die andere en...) dan is het snel afgelopen met de tevredenheid.

Mensen verwachten vaak teveel van hun fietsnavigatie en dan valt het al snel tegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

als je het touchscreen kan missen zou ik voor een wahoo elemnt roam gaan (of een bolt, maar die is niet in kleur).

doodsimpel apparaat, werkt met een app op je telefoon die iets meer weergaveopties biedt als je even iets moet opzoeken.

geweldige batterijduur, standaard 2 steuntjes erbij.

ik gebruik hem op de mtb en de racer, op de mtb met speedsensor.

geen klachten over geweldig ding

geen crashmelding maar dat kan je met een angi-sensor ondervangen, die zijn ook niet zo duur
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Mooie tips. Inderdaad nieuwe en goede opties. Zit al volop te lezen over deze types.
Dat van die navigatie op een mtb is een mooie omschrijving! Zo zal het ook zijn. Het is ook bedoeld voor routes in (nog) onbekende gebieden. De weg vinden is dan niet altijd mijn sterkste kant als het even is misgegaan....
Thanks allemaal!
benjamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 oktober 2019, 10:13

Knakworstkweker schreef: wo 21 oktober 2020, 22:59 als je het touchscreen kan missen zou ik voor een wahoo elemnt roam gaan (of een bolt, maar die is niet in kleur).

doodsimpel apparaat, werkt met een app op je telefoon die iets meer weergaveopties biedt als je even iets moet opzoeken.

geweldige batterijduur, standaard 2 steuntjes erbij.

ik gebruik hem op de mtb en de racer, op de mtb met speedsensor.

geen klachten over geweldig ding

geen crashmelding maar dat kan je met een angi-sensor ondervangen, die zijn ook niet zo duur
Recent ook de wahoo roam aangeschaft, en dit verhaal kan ik zeker beamen. Met de app kan je heel simpel heel veel instellen op het apparaat. Geen touchscreen vind ik persoonlijk een pré, omdat je niet met je vingers aan het scherm hoeft te zitten. Krijg je daar ook amper vlekken op. De lampjes rondom het scherm vind ik een toegevoegde waarde.

Zelf de eerste routes gemaakt met komoot op de computer. Door de koppeling werden deze automatisch in de app geladen. Dus apparaat aan en gaan. Geen gek*t meer met kabeltjes enz.
nellymcfly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 december 2020, 10:09

Ik gebruik mn telefoon, echt super handig vind ik. Daar staat alles op wat ik nodig heb, navigatie muziekje.
Denk dat je je met het wensenlijstje ook al ver komt met je telefoon.
Om mn telefoon niet telkens in de hand te hoeven houden heb ik vorige maand als kerst kado voor mezelf een waterdichte telefoonhouder gekocht.
Deze maakt het mogelijk om mn telefoon te kunnen gebruiken door weer en wind. Super nice :-D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kijk ook eens naar de Teasi One 4. Ik gebruik nu al jaren de 1e uitvoering tijdens de ritjes in het buitenland en vind hem echt fantastisch. Gratis kaartupdates en supergemakkelijk in gebruik. Zeer duidelijke aanwijzingen ook. En maar €150 :bier:
Vjenne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 13 september 2012, 21:57

Ik kan de teasione 2 kopen van iemand. Werkt die nog gewoon goed omdat die al aardig oud is...enige eisen dat ik heb is dat ik een navigatie kaart wil zien hoe ik moet fietsen en dat ik nieuwe routes kan toevoegen van anderen.

Of nog andere ideeën?..
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Kam je makkelijk doen. Ik heb hier nog een allereerste Teasi, en ik ontvang nog steeds updates.

Dat hebben ze echt prima voor elkaar!
Vjenne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 13 september 2012, 21:57

Oke dan ga ik denk ik overstag.
Je kan er ook routes van anderen opzetten ?
Plaats reactie