Dilemma nieuwe Garmin

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Helaas overleed mijn Garmin 810 gisteren voor mijn Nijmegen ritje. Thuis opengemaakt en schoongemaakt maar hij doet helaas niks meer :((

Nu ben ik hard aan het nadenken en zoeken. Ik had dus een 810 waar ik op zich redelijk tevreden over was.

Hecht niet meer zoveel waarde aan HF maar andere opties zoals cadans en snelheid zijn wel handig.

Ook vind ik in het buitenland de hoogte profielen van een geladen koers wel erg fijn. Ook heeft de navigatie me regelmatig geholpen.

Nu heb ik net voor mijn verjaardag andere bestedingsplannen dus eigenlijk komt dit helemaal niet goed uit.

Maar voor niet superveel geld koop je bijvoorbeeld de Edge 520. Is die een beetje vergelijkbaar? Wat zou ik missen tov de oude 810?

Zijn de sensoren (snelheid en cadans) ook bij de 520 te gebruiken? En de mounts zijn allemaal hetzelfde toch?

Wat raden jullie aan? Toch even doorsparen of gewoon voor een oude 810 gaan? Of nu een mooie 520 op de kop tikken?

Ben niet perse van touchscreen en benieuwd of die open street maps op de 520 gedetailleerd genoeg zijn in bijvoorbeeld buitenland.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

530 of 830 kopen.
520 is beperkt qua geheugen en processor. Dat merk je bij het navigeren via de kaart.
De OSM variant op de Garmins is niet beter dan OSM. Eerder minder, Garmin schijnt er een filter overheen te leggen.
Maar bij een Garmin kan je, in tegenstelling tot een Wahoo, ook een echte topokaart installeren.
Die je dan wel moet kopen. (maar wellicht heb je die al gekocht en kan je 'm overzetten, semi legaal)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb diverse kaarten op een mini sd kaartje staan. Dat werkt altijd best goed.

De 520+ heeft toch ook die uitbreiding van geheugen en maps functie?

Voor een onverwachte uitgave is ruim €350 best veel geld 8) :-{ :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 november 2020, 00:55 530 of 830 kopen.
520 is beperkt qua geheugen en processor. Dat merk je bij het navigeren via de kaart.
Dit dus, laat je niet verleiden door een afgeprijsde 520(+).
DC Rainmaker Garmin Edge 530 review
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gisteren een 830 gekocht na een paar jaar een 820. Heb `m nu 1 kort ritje gebruikt maar ik kan nu al zeggen dat de 830 stukken sneller, makkelijker in gebruik en een 10x betere touchscreen (bediening en resolutie) heeft. De accuduur van de 820 vond ik ook nooit geweldig, de 830 zou 2x zo lang moeten meegaan (dus irl gaat ie dan mss wel een hele dag mee).

Moraal van dit verhaal: ik zou de x20-series overslaan en voor de nieuwere generatie gaan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bedankt. Had de review van dc rainmaker gekeken en kwam idd al snel tot dezelfde conclusie.

Plus het gegeven dat ik het toch wel fijn vind dat een adres kunt invoeren en er naartoe kunt navigeren.

Dat kan toch zowel op de 530 als de 830? Edit .. lees nu dat dit niet met de 530 kan :(( vind die nl mooier en compacter. Is dat nog op een bepaalde manier te omzeilen? Stel ik ben in het btl .. wil snel terug naar de camping i.p.v. volgen route hoe doe ik dat dan met de 530? Of kan dat dus niet .. :roll:

En neem aan dat de ‘oude’ sensoren van de 810 (de draadloze is ANT+??) ook compatibel zijn met de 5/830?
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op vr 6 november 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Adres invoeren op een 830 kan gewoon. Losse sensoren met ANT+ is ook geen probleem. Heb zelf losse sensoren die NIET van Garmin zijn gekoppeld aan mijn 830. Oude Garmin houders zou je gewoon herbruiken voor de 830, maar bij een basis set van de 830 zit al een houder en een out-front houder en een standaard mount erbij. Voor 352 euro heb je een Garmin 830.
https://vanbon-sport.nl/electronica/fie ... snavigatie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: vr 6 november 2020, 10:48 Bedankt. Had de review van dc rainmaker gekeken en kwam idd al snel tot dezelfde conclusie.

Plus het gegeven dat ik het toch wel fijn vind dat een adres kunt invoeren en er naartoe kunt navigeren.

Dat kan toch zowel op de 530 als de 830? Edit .. lees nu dat dit niet met de 530 kan :(( vind die nl mooier en compacter. Is dat nog op een bepaalde manier te omzeilen? Stel ik ben in het btl .. wil snel terug naar de camping i.p.v. volgen route hoe doe ik dat dan met de 530? Of kan dat dus niet .. :roll:

En neem aan dat de ‘oude’ sensoren van de 810 (de draadloze is ANT+??) ook compatibel zijn met de 5/830?
De 830 is door-to-door idd. Volgens mij kan je op de 530 wel gewoon terug navigeren naar je startpunt maar de 830 heeft weer als extra dat je ook op POI (points of interest) kan navigeren (wel via de wifi of mobiel inet), lijkt mij wel handig als je eens een hapje wil eten of drinken (of 1e hulp voor jezelf of je fiets zoekt)

Ik had een dode speedsensor in de bundle, de oude sensor van de 820 was geen probleem.

BTW: de 530/830 zijn trouwens even groot en hebben een iets groter scherm (2.6 vs 2.3") dan de 520/820 (die ook even groot zijn)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Oh ik dacht dat de 530 wat kleiner was .. :oops:

Lees nu wel dat ook de 530 soms erg traag is ..

Pfff lastig weer al die keuzes .. :cry:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Niet zo moeilijk maken; 830 kiezen als je adres navigatie wilt hebben en touchscreen. Als je dat niet nodig vindt de 530 kopen.

Bij Decatlon kost de 530 "nog maar" €249.-, vorige week was de laagste prijs ongeveer 279.- bij Nederlandse webwinkels en 253.- excl verz bij Wiggle.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Yup ben er wel uit dat het de 530 wordt. Als ik ooit adres navigatie nodig heb zal ik wel mijn mobiel gebruiken.

Verder twijfel ik nog even over de Black Friday die er over een paar weken aankomt. Zal het aanzienlijk kunnen schelen? Zo zonde als ik tegen die tijd 20% korting kan scoren 8)

Kan mijn oude 705 nog even aan de praat proberen te krijgen voor de time being
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Vorige week mijn 800 aan de kant geschoven en een 830 gekocht. Eigenlijk een beetje hetzelfde dilemma als Hanjo 530 of 830? Qua afmeting gelijk, maar vond persoonlijk het touchscreen wel de voorkeur geven, die ik met de 800 al gewend was.
Nog maar één ritje mee gemaakt, maar al wel een paar leuke features (live segmenten en een paar van die MTB functies wel grappig) en wat ik vooral wel lekker vind, van zowel de 530 en 830 is dat ik ‘m niet meer aan de PC hoef te hangen bij thuiskomst. Dit weekend mooi weer dus nog even er verder mee hobby’en...

Batterij duur is ook wel dik in orde. Na dik 80km (en iets meer dan 3,5u) nog ca.80% accu beschikbaar, met de sensoren aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: vr 6 november 2020, 10:48 Bedankt. Had de review van dc rainmaker gekeken en kwam idd al snel tot dezelfde conclusie.

Plus het gegeven dat ik het toch wel fijn vind dat een adres kunt invoeren en er naartoe kunt navigeren.

Dat kan toch zowel op de 530 als de 830? Edit .. lees nu dat dit niet met de 530 kan :(( vind die nl mooier en compacter. Is dat nog op een bepaalde manier te omzeilen? Stel ik ben in het btl .. wil snel terug naar de camping i.p.v. volgen route hoe doe ik dat dan met de 530? Of kan dat dus niet .. :roll:

En neem aan dat de ‘oude’ sensoren van de 810 (de draadloze is ANT+??) ook compatibel zijn met de 5/830?
Je kan met een Garmin altijd een waypoint (heet anders op een nederlandse Edge?) maken en later daar naartoe navigeren.
Dus je maakt vooraf een waypoint. Op de kaart. Of ter plekke, bijv.van de parkeerplaats voor je vertrekt. En van de camping en het appartement. En van je huis natuurlijk. En vh terras onderweg enz enz.

Je kan je oude Ant+ sensors blijven gebruiken.
De nieuwe Garmins kunnen ook bluetooth sensors gebruiken, maar in de praktijk zie je wel eens dropouts, omdat de Edge veel moeite steekt in de sync met (en via) je phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Joop! schreef: vr 6 november 2020, 20:48 en wat ik vooral wel lekker vind, van zowel de 530 en 830 is dat ik ‘m niet meer aan de PC hoef te hangen bij thuiskomst.
Maar elk voordeel hep z`n nadeel...het gevaar is dat je `m vergeet op te laden (ik koppelde m`n 820 al nooit met m`n telefoon om die reden)
Plaats reactie