Hartslag sensor geeft onjuist aan

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb ongeveer 3 jaar een Wahoo hartslag sensor en twee borstbanden). De ene borstband heb ik zo goed als al die tijd gebruikt, de andere maar een paar keer. Sinds enige tijd geeft de Elemnt roam een onjuiste hartslag aan. Zojuist even wat zitten experimenteren, met beide borstbanden en met de Elemnt bolt en de Elemnt roam. Op beide Elemnts wordt steeds precies dezelfde, doch foute hartslag aangegeven. Mijn hartslag was 56-58 BPM en beide gaven, na wat fluctuaties bij het 'opstarten' van rond de 90 tot 116, eerst een hele tijd 93 aan, daarna een tijd 90 een tijd 83 en op zijn laagst 72, terwijl ik niets deed en mijn werkelijke hartslag niet wijzigde op misschien een enkele slag per minuut na. In totaal zeker 10-15 minuten zitten proberen. Nieuwe batterij erin (eerst doorgemeten, was goed), precies hetzelfde. Nergens corosie of zoiets te zien. Ergens las ik dat je voor het plaatsen van een batterij een half minuutje moet wachten met plaatsen, maakt niets uit. Ik las ook ergens dat je voor het plaatsen even beide polen moet kortsluiten, maar ook dat loste niets op. Ik neem dus aan dat de sensor defect is. Heeft iemand enig idee hoelang zo'n sensor mee hoort te gaan?
Laatst gewijzigd door janvangastel op zo 13 december 2020, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Een paar maanden geleden ongeveer dezelfde problemen met mijn Garmin. Uiteindelijk bleek de borstband de boosdoener. Blijkbaar gaat de contactstrip door het wassen in de wasmachine kapot.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik denk niet dat het bij mij de borstband is. het zou wel hel toevallig zijn dat beide stuk zijn, terwijl ik de ene misschien drie keer gebruikt heb en de andere 3 jaar.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Kun je om te testen geen sensor lenen van een fietsmaatje?
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de sensor zonder borstband testen door 'm met beide handen vast te pakken, met iedere hand een drukknop vastpakken.
Werkt het dan wel, dan is de band kapot.
Werkt het dan ook niet, dan ligt het niet aan de band maar aan de sensor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Bedankt voor de tips. Fietsmaatje heb ik niet. Ik heb zojuist de tweehandenmethode geprobeerd en hij geeft ook dan foute waarden aan. Zal dus inderdaad de sensor wel zijn.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Nog twee dingen geprobeerd.
1. Sensor ontkoppeld van de roam en opnieuw gekoppeld. Probleem niet verdwenen.
2. Batterij eruit gehaald en omgekeerd er weer in gestopt voor ongeveer 1 minuut (herinnerde me dat ergens te hebben gelezen). Batterij weer op de juiste manier erin en PROBLEM SOLVED. Hij gaf vanaf het eerste moment weer goed aan.
Ik snap er technisch gesproken helemaal niks van, maar het werkte in elk geval.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

De batterij verkeerdom geeft volgens google een reset van de sensor.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessantte optie.
Normaal gesproken wil je electronica niet achterstevoren op de voeding aansluiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is ook bij mijn Wahoo de optie. Geen idee waarom de batterij er verkeerd om in doen een juiste handeling is. Maar het werkt en dat telt :-q
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

De batterij verkeerdom geeft volgens google een reset van de sensor.
Dat zei ook een electronicus die ik er gisteren naar vroeg. Volgens hem zou het tijdelijk eruit halen van de batterij een gelijk effect moeten hebben, maar duurt dat een stuk langer, omdat het relatief lang duurt voor een condensator ontladen is (en dat schijnt onderdeel te zijn van een reset). Die ene minuut dat ik mijn batterij eruit had gehaald, wat niet werkte, was dus kennelijk te weinig.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Mijn Wahoo is ook op een gegeven moment met de juiste hartslag gestopt en blijft rondom de 120 hangen. Ik kon dit fixen door hem wat eerder om te doen en een beetje contact spray te gebruiken op de band naar wahoo connecties. Maar uiteindelijk hield het toch op. Band was lastig nieuw te krijgen (oude Wahoo TICKR versie 1). Heb uiteindelijk een Garmin venu 2 gekocht (deze week). Wahoo’s staan bekend om dit probleem. Pols gaat niet echt veel nauwkeuriger zijn, maar het gaat mij om schatting van tijd in bepaalde HR zones.
Plaats reactie