Ervaring MTB'en met telefoon

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

Hi,

Ik ben onlangs, met veel plezier, begonnen met mountainbiken. Nu las ik op dit forum dat mountainbiken heel erg slecht kan zijn voor een Iphone. Door de trillingen onder meer schade aan de camera en afbeelding stabilisator(?)
Momenteel maak ik gebruik van deze telefoonhouder. Deze lijkt en oogst stevig, maar dat is denk ik ook niet het probleem. Het zijn de overmijdelijke trillingen tijdens het rijden waar ik me druk om maak. Een duurdere telefoonhouder lijkt mij persoonlijk dan ook overbodig, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Heeft iemand hier (nare) ervaringen mee? Ik wil niet dat ik mijn Iphone 11 beschadig en voor onnodig dure reperaties kom te staan... :(

Ps. voor iedereen die mij adviseert om zonder telefoon te rijden: ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus mijn mobiel is in dit geval noodzakelijk. :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Miesss schreef: ma 11 januari 2021, 14:48 Ps. voor iedereen die mij adviseert om zonder telefoon te rijden: ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus mijn mobiel is in dit geval noodzakelijk. :D
De meeste routes in NL zijn voorzien van goede bewegwijzering en is het zelfs voor een visstick moeilijk om te verdwalen :tong
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Telefoon niet mee tijdens het rijden is imo een slecht advies. Een telefoon op je stuur om te navigeren zou echter niet nodig moeten zijn als je vaste routes rijdt in Nederland. Mocht je toch willen navigeren dan zijn daar betere oplossingen voor dan een dure Iphone op je stuur knopen.
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

en toch zou ik je adviseren om zonder telefoon op je stuur de route te gaan rijden .
De meeste routes zijn keurig gepijld en ook prima te volgen aan de hand van de sporen .

om naar een route te komen kun je best even de telefoon in de houder zetten .
op de route zou ik hem lekker in je rugzak steken :-q

de stabilisator van je camera gaat stuk door het vele trillen .

En raak je toch de weg even kwijt dat stap je af ,kijk je op de app OSMAND of het nog goed gaat .


en een dedicated gps toestel mag op je verlanglijste :winkie:

leuk he fietsen in het bos :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

TenZNL schreef: ma 11 januari 2021, 15:51
Miesss schreef: ma 11 januari 2021, 14:48 Ps. voor iedereen die mij adviseert om zonder telefoon te rijden: ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus mijn mobiel is in dit geval noodzakelijk. :D
De meeste routes in NL zijn voorzien van goede bewegwijzering en is het zelfs voor een visstick moeilijk om te verdwalen :tong
Believe me... :roll:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

TenZNL schreef: ma 11 januari 2021, 15:51
Miesss schreef: ma 11 januari 2021, 14:48 Ps. voor iedereen die mij adviseert om zonder telefoon te rijden: ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus mijn mobiel is in dit geval noodzakelijk. :D
De meeste routes in NL zijn voorzien van goede bewegwijzering en is het zelfs voor een visstick moeilijk om te verdwalen :tong
Niks mis met vissticks!!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: ma 11 januari 2021, 16:29 Niks mis met vissticks!!
#Visstickpowerrrr :winkie:
Knakworstkweker

Als je een Iphone kan betalen kan je ook een gps betalen.

Ik kan heimelijk genieten van elke pipo die met een stuursteuntje van aliexpress een telefoon, die duurder is dan de fiets waar ze op rijden, veilig wanen en vervolgens beteuterd staan te kijken nadat ze als een stervende zwaan OTB zijn gegaan met een vernaggelde telefoon staan te kijken.

Koop dedicated spullen, heb heb je langer plezier van.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 01:03 Als je een Iphone kan betalen kan je ook een gps betalen.
Nee, dan is het geld op aan de iPhone :wink:

Verder met je eens hoor.
Overigens heeft mijn iPhone met mijn werk meer te lijden dan met MTB'en.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 01:03

Koop dedicated spullen, heb heb je langer plezier van.
Dit dus.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Of gewoon een fietsmaatje (m/v) zoeken met een goed richtingsgevoel of navigatie! :-D
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik rij met een HomTom HT20 op het stuur, gemonteerd met een universele Quadlock-mount. Werkt zonder problemen en ik kan over een x-aantal uur navigeren zonder de weg kwijt te raken :-q

Je kunt op Alie of Banggood, etc. een rugged smartphone kopen van 100/150 euro (DooGee/HomTom, etc) en die met OsmAnd op je stuur knuppen. Werkt echt perfect. Eventueel op de computer met https://maps.openrouteservice.org/ een route maken en die inladen.

@de rest: MTB-routes zijn vaak prima voorzien van pijlen maar er zijn ook genoeg plekken waar je nog los in het bos mag fietsen en dan is navigatie wel leuk/handig om mee te hebben. Ook kunnen pijlen wel eens lastig te zien zijn tijdens een leuke afdaling en dan is een blik op het scherm voldoende om te zien of je gas erop kan houden of opeens in de rem moet voor een afslag. En dan praat ik niet over de aangelegde routes maar bijvoorbeeld in Limburg waar je over gedeelde paden rijdt. Ik gebruik het voornamelijk om te zien wáár ik op de route ben of waar ik op dat moment niet op een route zit. Ook voor fotomomenten of voor momenten om later terug te komen met vrienden/familie/fotospullen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op di 12 januari 2021, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Ik heb jaren mijn telefoons in een Otterbox
Erwin.vL schreef: di 12 januari 2021, 09:54 Of gewoon een fietsmaatje (m/v) zoeken met een goed richtingsgevoel of navigatie! :-D
Captain Iglo :wink:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je dure Iphone je lief is dan kun je die ook prima in je shirt/broek/rugzak steken voor het geval je pech hebt.
Dan koop je een bv een Teasi One 4 voor ongeveer 150 euro nieuw of onder de 100 euro 2e hands. Een alternatief in de goedkope 2e hands range zou een polar v650 kunnen zijn om niet te verdwalen op een vooraf gekozen route. Dat apparaat brengt je echter niet terug naar huis, daar heb je dan je telefoon nog voor nodig.

Zo'n Teasi of Polar (of een ander maar vaak duurder merk) kan wel tegen schokken, vocht en gaat lang mee op de batterij en bij een val blijft je iphone tenminste heel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het leven vroeger was toch vrijwel onmogelijk, stel je voor dat je toen dus zonder navi het bos in ging. Het klinkt onwaarschijnlijk maar is dus wel echt gebeurd. En er waren in die tijd ook nog eens amper uitgepijlde routes en je kon niet eens iemand bellen als je niet meer wist waar je precies was! :o :o

Ik heb echt zoveel geluk gehad dat ik elke keer nog veilig thuisgekomen ben van al die potentiële verdwaaltochten. Geloof me, ik heb nog weleens nachtmerries dat ik totaal het spoor bijster raak in de onmetelijke bossen rond Valkenswaard (waar ik toen woonde) en nooit meer terug thuis kwam... badend in het zweet word ik dan wakker en realiseer me dat het slechts een enge droom was op het moment dat ik mijn Garmin-verzameling in de vitrinekast zie liggen :D

Oké, gekheid.
Maar wat is er mis met dat ding in je (rug)zak stoppen en er pas uithalen als je niet meer weet waar je bent? We zitten hier in Nederland hè, niet midden in de Sahara of Siberië ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie