Ervaring MTB'en met telefoon

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

die tijd dat mijn vrouw nog boodschappen deed dor het bos :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=ovfVF_7IUCw
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
janlaanfiets
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 januari 2021, 14:57

Miesss schreef: ma 11 januari 2021, 14:48 Hi,

Ik ben onlangs, met veel plezier, begonnen met mountainbiken. Nu las ik op dit forum dat mountainbiken heel erg slecht kan zijn voor een Iphone. Door de trillingen onder meer schade aan de camera en afbeelding stabilisator(?)
Momenteel maak ik gebruik van deze telefoonhouder. Deze lijkt en oogst stevig, maar dat is denk ik ook niet het probleem. Het zijn de overmijdelijke trillingen tijdens het rijden waar ik me druk om maak. Een duurdere telefoonhouder lijkt mij persoonlijk dan ook overbodig, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Heeft iemand hier (nare) ervaringen mee? Ik wil niet dat ik mijn Iphone 11 beschadig en voor onnodig dure reperaties kom te staan... :(

Ps. voor iedereen die mij adviseert om zonder telefoon te rijden: ik heb het richtingsgevoel van een visstick, dus mijn mobiel is in dit geval noodzakelijk. :D
Niks mis met vissticks! :P

Maar goed om terug te komen op je vraag. Ik herken dit zelf, eerst fietste ik met een telefoonhouder, supergoedkoop want ik dacht die zijn allemaal hetzelfde. Toen tijdens het fietsen viel mijn telefoon er uit, grote barst in het scherm...

Was echt kwaad, maar goed, wel mijn eigen schuld. Ik geef nu liever iets meer uit dan dat ik bespaar op producten :)
Laatst gewijzigd door janlaanfiets op di 12 januari 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Zeker als je alleen rijd dan zou ik mijn telefoon niet thuislaten. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Ik kan me wel voorstellen dat een telefoon in een "mount" met nogal wat trillingen te maken krijgt.
Ik doe hem gewoon in mijn zak of in een rugtas als ik die meeneem en heb nooit problemen gehad.
live it, crank it, smile !!!
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 01:03 Als je een Iphone kan betalen kan je ook een gps betalen.

Ik kan heimelijk genieten van elke pipo die met een stuursteuntje van aliexpress een telefoon, die duurder is dan de fiets waar ze op rijden, veilig wanen en vervolgens beteuterd staan te kijken nadat ze als een stervende zwaan OTB zijn gegaan met een vernaggelde telefoon staan te kijken.

Koop dedicated spullen, heb heb je langer plezier van.
Niet iedereen heeft deze, voor jou, logische kennis. Zoals ik zei ben ik een beginner. :-q
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

MarkMeisner schreef: di 12 januari 2021, 10:14 Ik rij met een HomTom HT20 op het stuur, gemonteerd met een universele Quadlock-mount. Werkt zonder problemen en ik kan over een x-aantal uur navigeren zonder de weg kwijt te raken :-q

Je kunt op Alie of Banggood, etc. een rugged smartphone kopen van 100/150 euro (DooGee/HomTom, etc) en die met OsmAnd op je stuur knuppen. Werkt echt perfect. Eventueel op de computer met https://maps.openrouteservice.org/ een route maken en die inladen.

@de rest: MTB-routes zijn vaak prima voorzien van pijlen maar er zijn ook genoeg plekken waar je nog los in het bos mag fietsen en dan is navigatie wel leuk/handig om mee te hebben. Ook kunnen pijlen wel eens lastig te zien zijn tijdens een leuke afdaling en dan is een blik op het scherm voldoende om te zien of je gas erop kan houden of opeens in de rem moet voor een afslag. En dan praat ik niet over de aangelegde routes maar bijvoorbeeld in Limburg waar je over gedeelde paden rijdt. Ik gebruik het voornamelijk om te zien wáár ik op de route ben of waar ik op dat moment niet op een route zit. Ook voor fotomomenten of voor momenten om later terug te komen met vrienden/familie/fotospullen.

Afbeelding
Dank voor de tips! Ik wil, met flink wat meer ervaring op zak, in Oostenrijk MTB'en. In Nederland lukt het mij nog net om de weg te vinden.
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

Hilco schreef: di 12 januari 2021, 14:26 die tijd dat mijn vrouw nog boodschappen deed dor het bos :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=ovfVF_7IUCw
Handig zo'n binnendoor weggetje :lol:
Knakworstkweker

Hilco schreef: di 12 januari 2021, 14:26 die tijd dat mijn vrouw nog boodschappen deed dor het bos :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=ovfVF_7IUCw
Gefilmd met een verse aardappel zo te zien :winkie:
Miesss schreef: di 12 januari 2021, 16:39
Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 01:03 Als je een Iphone kan betalen kan je ook een gps betalen.

Ik kan heimelijk genieten van elke pipo die met een stuursteuntje van aliexpress een telefoon, die duurder is dan de fiets waar ze op rijden, veilig wanen en vervolgens beteuterd staan te kijken nadat ze als een stervende zwaan OTB zijn gegaan met een vernaggelde telefoon staan te kijken.

Koop dedicated spullen, heb heb je langer plezier van.
Niet iedereen heeft deze, voor jou, logische kennis. Zoals ik zei ben ik een beginner. :-q
Dus jij vond het logischer een telefoon op je stuur te knopen dan te zoeken naar een alternatief?

Mooi man, komt helemaal goed met die nieuwe aanwas!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Miesss schreef: di 12 januari 2021, 16:41Dank voor de tips! Ik wil, met flink wat meer ervaring op zak, in Oostenrijk MTB'en. In Nederland lukt het mij nog net om de weg te vinden.
Daarvoor zou ik zeker een dedicated gps overwegen, liefst met kaartfunctie (dus de allereenvoudigste apparaten vallen dan af).
Met name de accu/batterijduur is veel beter, het scherm vaak beter afleesbaar in felle zon en ze zijn wat minder kwetsbaar. Mijn Garmin Etrex 30 haalt bijvoorbeeld ongeveer drie dagtochten in de Alpen op een vers setje van twee AA-batterijen.

Verder weet ik er amper wat vanaf ;-)
Maar er is een gps hoek op het forum, als je meer info wilt over de voor- en nadelen van telefoon of gps navigatie zou ik daar zeker even rondkijken. En gewoon een gerichte vraag stellen als je zo niet vind wat je wilt weten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 01:03 Als je een Iphone kan betalen kan je ook een gps betalen.

Ik kan heimelijk genieten van elke pipo die met een stuursteuntje van aliexpress een telefoon, die duurder is dan de fiets waar ze op rijden, veilig wanen en vervolgens beteuterd staan te kijken nadat ze als een stervende zwaan OTB zijn gegaan met een vernaggelde telefoon staan te kijken.

Koop dedicated spullen, heb heb je langer plezier van.
De rest vd posts nog niet gelezen, maar dit is een goed advies.

Een telefoon kan navigeren, en dat lijkt gratis/voordelig maar...
-Is van zichzelf niet schokbestendig of waterdicht.
-Gebruikt tijdens navigeren extra stroom.
-Heeft een app nodig die meestal ook niet gratis is.
-Deze dingen zijn op te lossen met Otterbox en een Powerbank, maar dan kost het nog meer geld.

Alles bij elkaar zit je al snel aan een bedrag waarvoor je een echte gps koopt.

Een Etrex20 is zeer goed bruikbaar om te navigeren op de fiets (en wandelen en geocache en...)
Kost op MP nog geen 100 euro, want opgevolgd door de 22
Een Etrex 30 registreert ook nog je hartslag, kost 2e hands maar een paar euro meer. Opgevolgd door de 32, dus komen regelmatig op MP

Een 2e hands Edge800, 810, 820 of een nieuwe 830 kan ook, registreert hartslag en geeft fitness info. of de iets eenvoudiger Edge520 en 530.
2e hands allemaal verkrijgbaar voor het geld dat je ook in een phone moet investeren.
Nieuw iets duurder, maar dan ben je helemaal up to date.530 en 830 hebben bijv crash detection. Sturen automatisch een bericht naar het thuisfront met je locatie, in geval van een crash.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 12 januari 2021, 14:11 Het leven vroeger was toch vrijwel onmogelijk, stel je voor dat je toen dus zonder navi het bos in ging. Het klinkt onwaarschijnlijk maar is dus wel echt gebeurd. En er waren in die tijd ook nog eens amper uitgepijlde routes en je kon niet eens iemand bellen als je niet meer wist waar je precies was! :o :o

Ik heb echt zoveel geluk gehad dat ik elke keer nog veilig thuisgekomen ben van al die potentiële verdwaaltochten. Geloof me, ik heb nog weleens nachtmerries dat ik totaal het spoor bijster raak in de onmetelijke bossen rond Valkenswaard (waar ik toen woonde) en nooit meer terug thuis kwam... badend in het zweet word ik dan wakker en realiseer me dat het slechts een enge droom was op het moment dat ik mijn Garmin-verzameling in de vitrinekast zie liggen :D

Oké, gekheid.
Maar wat is er mis met dat ding in je (rug)zak stoppen en er pas uithalen als je niet meer weet waar je bent? We zitten hier in Nederland hè, niet midden in de Sahara of Siberië ;-)
Ik realiseer me nu pas dat ik jou (en mezelf) regelmatig in levensgevaar heb gebracht met kaart en kompas.
Zonder mobile telefoon dwars door de Ardennen :o

En inderdaad, de bossen in NL zijn grote stadsparken, een paar km rechtuit en je bent terug in de beschaving.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 23:30 Ik realiseer me nu pas dat ik jou (en mezelf) regelmatig in levensgevaar heb gebracht met kaart en kompas.
Zonder mobile telefoon dwars door de Ardennen :o

En inderdaad, de bossen in NL zijn grote stadsparken, een paar km rechtuit en je bent terug in de beschaving.
:lol:

Alhoewel ik zelf met gps rijdt is dit zonder meer waar.

Ik rij met een gps om routes na te rijden en om de batterij van mijn telefoon te sparen (soms 10-11 uur van huis)

Verdwalen binnen Nederland is eerder een kunst dan een angst.
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 19:26
Hilco schreef: di 12 januari 2021, 14:26 die tijd dat mijn vrouw nog boodschappen deed dor het bos :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=ovfVF_7IUCw
Gefilmd met een verse aardappel zo te zien :winkie:
Miesss schreef: di 12 januari 2021, 16:39

Niet iedereen heeft deze, voor jou, logische kennis. Zoals ik zei ben ik een beginner. :-q
Dus jij vond het logischer een telefoon op je stuur te knopen dan te zoeken naar een alternatief?

Mooi man, komt helemaal goed met die nieuwe aanwas!
Dat vond ik inderdaad ja, raar he? Liever zoeken naar een logische oplossing voor spullen die ik al tot mijn beschikking heb, dan onnodig veel geld uitgeven en erachter komen dat deze hobby mij niet bevalt.

Eet voortaan je knakworsten zonder ze van tevoren in azijn te dopen.
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:59
Miesss schreef: di 12 januari 2021, 16:41Dank voor de tips! Ik wil, met flink wat meer ervaring op zak, in Oostenrijk MTB'en. In Nederland lukt het mij nog net om de weg te vinden.
Daarvoor zou ik zeker een dedicated gps overwegen, liefst met kaartfunctie (dus de allereenvoudigste apparaten vallen dan af).
Met name de accu/batterijduur is veel beter, het scherm vaak beter afleesbaar in felle zon en ze zijn wat minder kwetsbaar. Mijn Garmin Etrex 30 haalt bijvoorbeeld ongeveer drie dagtochten in de Alpen op een vers setje van twee AA-batterijen.

Verder weet ik er amper wat vanaf ;-)
Maar er is een gps hoek op het forum, als je meer info wilt over de voor- en nadelen van telefoon of gps navigatie zou ik daar zeker even rondkijken. En gewoon een gerichte vraag stellen als je zo niet vind wat je wilt weten.
Thanks voor de tips! Ik ben nog nieuw op dit forum, maar zal zeker even rondkijken.
Knakworstkweker

Miesss schreef: wo 13 januari 2021, 12:47
Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 19:26

Gefilmd met een verse aardappel zo te zien :winkie:

Dus jij vond het logischer een telefoon op je stuur te knopen dan te zoeken naar een alternatief?

Mooi man, komt helemaal goed met die nieuwe aanwas!
Dat vond ik inderdaad ja, raar he? Liever zoeken naar een logische oplossing voor spullen die ik al tot mijn beschikking heb, dan onnodig veel geld uitgeven en erachter komen dat deze hobby mij niet bevalt.

Eet voortaan je knakworsten zonder ze van tevoren in azijn te dopen.
Fietsen is inherent aan onnodig veel geld uitgeven, dus ik hoop dat je diepe zakken hebt als deze hobby je gaat bevallen :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Miesss schreef:Dank voor de tips! Ik wil, met flink wat meer ervaring op zak, in Oostenrijk MTB'en. In Nederland lukt het mij nog net om de weg te vinden.
Je telefoon gebruiken als primair navigatiemiddel is niet slim en verkeerde zuinigheid.
Ja, het kan maar het is niet ideaal.
In lastige omstandigheden wordt het steeds minder ideaal.
Je telefoon heb je nodig om te bellen, zeker in de Alpen heb je een volle accu nodig, niet een accu die al 3/4 leeg is door het navigeren
En gsm dekking is in de bergen niet vanzelfsprekend. Slechte ontvangst betekend ooknog eens een hoog verbruik bij telefoneren. Ook kan 's zomers de temp flink dalen, dat kost accucapaciteit.
Je telefoon koelt op je stuur lekker af.

Je hebt een dure telefoon gekocht
Je hebt een goede fiets gekocht
Je gaat op fietsvakantie naar de Alpen
Dan niet op die 200 euro bezuinigen.
Een Etrex 30 tot 32 op je stuur ! Met een goede kaart.
En als je slim bent ga je daar nu al mee fietsen, in NL. Zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Ook al lijkt het op eenwijzend vingertje, het is goedbedoeld advies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie