Gravel routes omgeving Bodegraven (Gouda)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog leuke gravel routes rondom Bodegraven weten. alles van gravelmap.com heb ik al gereden in de buurt zitten opzich wel wat leuke stukjes bij heb zelf ook nog wel wat toegevoegd. Maar mijn vraag dus weten jullie nog leuke routes of wat stroken?
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Nou ben ik een gravel afvallige (overgestapt op een hardtail), maar maak nog steeds gebruik van dezelfde routes in de regio.

Vind het aanbod ten noorden en oosten van Gouda mager. Westen is hopeloos met uitzondering van de kust.

Ik ga het liefst naar de Krimpenerwaard, maar die routes staan ook goed aangegeven op Gravelmap. Mooiste stukken vind ik het Kerkepad en Tiendweg bij Schoonhoven.

Als je meer/langere stukken zoekt zit er denk ik niet anders op dan uitwijken naar de UHR (Zeist omgeving). Mooi duurritje vanaf Bodegraven.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

word toch inderdaad richting de bossen uitwijken , rondom reeuwijk staan ook nog wel wat lukken stukken maar blijft maar erg magertjes bij elkaar
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Als je op gravel map kijkt zie rond Haastrecht en Oudewater best wat segmenten (dirt en gravel) zijn er mensen die ervaring hebben met de Tiendweg en de Benschopsemolenvliet / Boezemmolenpad tussen Haastrecht en Oudewater in.

Afbeelding (de 2 lange blauwe
Swieber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 20:07

Lavado schreef: do 28 januari 2021, 20:52 Als je op gravel map kijkt zie rond Haastrecht en Oudewater best wat segmenten (dirt en gravel) zijn er mensen die ervaring hebben met de Tiendweg en de Benschopsemolenvliet / Boezemmolenpad tussen Haastrecht en Oudewater in.
...
Ik ken de Tiendweg, maar alleen te voet. Is werkelijk prachtig daar. Ik weet niet of je er mag fietsen. Het kan wel al zijn er hier en daar obstakels (hek). Het is geen gravel, het zijn paden over de kades en door de weilanden. Dus gras/modder. Hier en daar wat puin.

Vanuit Bodegraven is het niet ver, je kan toch eens naar Haastrecht rijden en kijken hoe of wat?
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Vanuit street view op de kruising met tiendweg en hoendkoopderijweg lijkt het toch echt gravel. https://maps.app.goo.gl/xeVKPAQPWPvMKyf86
Als je daar street view aanziet ze je wat ik bedoel.
Staan er niet echt verbod borden ofzo? Heb je toevallig ook ervaring met het jaagpad?
Als iemand een keer mee wil stuur je maar PB. Ik ga binnenkort even kijken per fiets
Swieber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 20:07

Het is al weer wat jaren geleden dat ik op de Tiendweg heb gewandeld, ik kan me niet herinneren of er een bord stond.

Het was toen geen gravel maar wat ik schreef, gras/klei en hier en daar was wel wat puin gestort. Hoenkoopseweg is een asfaltweg maar er is ook een pad door de weilanden richting Polsbroek. Ik zie nu op de satellietbeelden dat ze in de polder een aantal toeristische gravel fietspaden hebben aangelegd. Die waren er toen nog niet.

Beste is denk ik om maar gewoon zelf te gaan kijken. Het is sowieso de moeite waard want is heel mooi daar.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Swieber schreef: do 28 januari 2021, 23:49 Het is al weer wat jaren geleden dat ik op de Tiendweg heb gewandeld, ik kan me niet herinneren of er een bord stond.

Het was toen geen gravel maar wat ik schreef, gras/klei en hier en daar was wel wat puin gestort. Hoenkoopseweg is een asfaltweg maar er is ook een pad door de weilanden richting Polsbroek. Ik zie nu op de satellietbeelden dat ze in de polder een aantal toeristische gravel fietspaden hebben aangelegd. Die waren er toen nog niet.

Beste is denk ik om maar gewoon zelf te gaan kijken. Het is sowieso de moeite waard want is heel mooi daar.
Ik bedoel waar de tiendweg de hoendkoopderijweg kruis als je dat in streetview bekijkt kan je een stukje de tiendweg inkijken en dat lijkt wel op gravel.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Lavado schreef: do 28 januari 2021, 23:55 Ik bedoel waar de tiendweg de hoendkoopderijweg kruis als je dat in streetview bekijkt kan je een stukje de tiendweg inkijken en dat lijkt wel op gravel.
Mooi gebied! Veel Tiendwegen zijn goed en legaal te fietsen, maar deze vanaf de kruising richting het oosten is wel toegestaan, maar ook wel erg avontuurlijk op de fiets: het wordt al snel een graspad (dus nu bagger) en veel hekken van kruisende agrarische paden waar je langs of overheen moet, zoals in onderstaande afbeelding die ik in april 2020 heb gemaakt. Dat moet net je ding zijn, maar met zoveel hekken doe ik dat dan liever te voet dan op de fiets.

Een deel van de hekken zal wellicht open staan nu de koeien op stal staan. Mijn beeld is dat dit een openbare weg is (Wegenwet) en dat die hekken zijn bedoeld om te voorkomen dat de koeien bij het oversteken van de dijk links-/rechtsaf de dijk opgaan. De dijk is ondanks de hekken wel toegankelijk: het wandelknooppuntennet loopt er ook overheen en verbodsborden voor de fiets ben ik daar vorig jaar niet tegengekomen.

https://www.mapillary.com/map/im/Fhlu0dZXtwTz1h7Y8eIdPQ
Afbeelding

Als je vanaf die kruising naar het westen gaat ipv het oosten, dan gaat het wel prima en ook legaal met de fiets
https://www.mapillary.com/map/im/A9VEamQAZTlnIP2KilXgjw
Afbeelding

Sowieso is voor wegen waar geen auto's komen Mapillary een betere bron van beelden dan Google Street View.
Als je Osmand gebruikt voor navigatie kan je Mapillary-beelden ook oproepen vanuit de kaart in je navigatie-app.

Enjoy!
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

is dus de complete tiendweg legaal ? (dus oost en west vanaf de kruising)
Zijn er trouwens veel wandelaars of valt dat wel mee
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

openkaart schreef: vr 29 januari 2021, 13:25 maar ook wel erg avontuurlijk op de fiets: het wordt al snel een graspad (dus nu bagger) en veel hekken van kruisende agrarische paden waar je langs of overheen moet, zoals in onderstaande afbeelding die ik in april 2020 heb gemaakt. Dat moet net je ding zijn, maar met zoveel hekken doe ik dat dan liever te voet dan op de fiets.

Enjoy!
Exact dit. Het is een beetje kiezen tussen avontuurlijk en leuk fietsen. Ik persoonlijk vind dat hobbel de bobbel op weilandpaden helemaal niks.
Geen snelheid, geen flow, hoop bagger & koeienstront. En om de 500 meter weer een hek waa rje overheen moet klimmen.
Als ik een beetje snelheid wil houden met wat leuke onverharde stukken pak ik deze route vanaf Gouda:
https://www.strava.com/activities/4129309003

Alles bij elkaar zo'n 10KM onverhard. Het blijft de randstad he..

Overigens schijnt er een MTB route te komen vanaf komende zomer. Met oog op de hoogteverschillen zal die ook prima op de Gravel te doen zijn.

https://groenalliantiemiddenholland.nl/ ... fault.aspx
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

de benschoppermolenvliet ziet er ook wel erg leuk uit (ook hoop fietssporen te zien).
Mapillary is inderdaad vele malen beter dan street view bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Lavado schreef: vr 29 januari 2021, 14:43 de benschoppermolenvliet ziet er ook wel erg leuk uit (ook hoop fietssporen te zien).
Daar is fietsen verboden :
https://www.mapillary.com/map/im/lqETGW-cpCFhgfrLmK086A
Afbeelding
Mapillary is inderdaad vele malen beter dan street view bedankt voor de tip
Graag gedaan. Je kan ook filteren met de knoppen bovenaan.
Als je de knop met labeltje + klein vergrootglaasje aanklikt (links naast "marketplace") dan kan je "tags" aanzetten.
Dan worden de foto's oranje uitgelicht waar bepaalde kenmerken op zijn weergegeven. Ik heb de toegangsborden in de Lopikerwaard net toegevoegd (heb deze lente het merendeel van de paden gewandeld daar en wat gefietst en foto's gemaakt).

Wel zorgvuldig klikken, want de foto's zonder tags (grijs) zijn nog wel actief.
Samengevat: behalve de ronde van Kilroy is vooral het westelijk deel van bovenstaande Tiendweg interessant, gaat in mijn ervaring goed met wandelaars daar, wel wat drukte in het gebiedje bij de Vlist en 's avonds wat mensen die de hond uitlaten

Krimpenerwaard (ten W van de Vlist) moet ik nog taggen en het meeste nog verwerken in Openstreetmap..
Ciao.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik rij in de zomer vaak een duurritje in de Krimpenerwaard. Ik ken er vrijwel alle paden wel. Hoofdzakelijk asfalt, maar de Tiendweg van Gouda naar Ouderkerk a/d IJssel is wel een behoorlijk lang semi-onverhard stuk. Ook ten oosten van Lekkerkerk ligt een kilometers lange gravelstrook. Verder nog her en der wat slootkantpaden die je kan pakken ten westen en oosten van het verder (nu nog) verboden Loetbos. Maar 't blijft behelpen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Heb alle foto's die ik heb gemaakt van toegangsbordjes in de Lopiker- en Krimpenerwaard nu getagd in Mapillary plus nog wat relevante verkeersborden van andere bijdragers. Dus mocht je je nog afvragen "mag ik hier fietsen" kijk dan eens op
:-D
Afbeelding
Plaats reactie