GPX files beheren

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik zoek een manier om mijn routes te beheren. Ik heb nu enkele honderden routes verzameld voor de mountainbike, gravel en racefiets alsook voor de motor. Ze staan nu verdeeld over Basecamp, Garmin Connect en Komoot maar ook gewoon als GPX op mijn Onedrive. Ik ben inmiddels het overzicht volledig kwijt en zoek een tool om dit in te beheren.

Ik wil graag routes groeperen in mappen en kunnen filteren op tags, lengte, hoogte en op lokatie. Liefst wil ik de (geselecteerd) routes tegelijk op een kaart kunnen zien, zoals in Basecamp, zodat je snel een visueel overzicht krijgt van de verschillende routes. Tevens wil ik de routes op meerde apparaten toegankelijk hebben, thuis op de PC, op reis op de laptop en onderweg op de telefoon. Natuurlijk moet de route makkelijk naar de GPS over te zetten te zijn.

Zoals je ziet veel wensen, wie heeft een goede tool?
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Basecamp komt een heel eind.
Mapjes maken en daar je tracks en waypoints in kopieren, importeren, plakken etc.
NL mapje, B mapje, vakantie mapje(s).
Zoiets.
Basecamp stopt ze in een database. Waar die precies staat kan je googlen. Als je van die database af en toe back-upje maakt kan je nooit meer fout.

Als je een sd kaartje in je pc stopt, of een usb stick, dan kan je daar gedownloade kaarten (osm etc.) op plaatsen en die kan je dan in Basecamp selecteren.
Tip: Basecamp staat ook toe dat je beveiligde (betaalde) kaarten gebruikt.
Je kan ze alleen niet naar je gps kopieren.

Misschien zijn er ook online toepassingen, maar ik ben groot voorstander van lokaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Basecamp is hiervoor bedoeld, maar dat werkt niet voor iedereen en zeker niet voor mij.
Mijn belangrijkste ritten bewaar ik op de PC. Alle ritten sinds 2011 staan op Strava. Strava is goed doorzoekbaar
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

De functionaliteid van Basecamp is prima, het grote nadeel voor mij is dat het lokaal staat, dus je kunt er vanaf een ander apparaat niet makkelijk bij en bij een eventuele crash van je PC ban je alles kwijt, tenzij je een recente back-up hebt, maar die ben ik altijd vergeten te maken als ik hem nodig heb.Daarom hoop ik op een goede online tool.

De route functie van Strava ben ik niet helemaal weg van voor MTB en Gravel gebruik, er komt nooit uit wat ik in gedachte heb.

Heeft iemand ervaring met de primium functies van Komoot? Daarin kan je blijkbaar Collecties maken, maar weet niet of dit is wat ik zoek.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Je kunt met BaseCamp zelf bepalen waar de database staat. Bij mij staat die op een locatie die via dropbox (of onenote of icloud) in de cloud word bewaard.

Procedure om database te verplaatsen:
- Maak backup van Basecamp database
- Maak de nieuwe database aan in de Opties naar de folder die je wenst.
- Start BaseCamp weer.
- Herstel de backup.

Op een andere computer zelfde DB gebruiken (Windows of Mac):
- Maak backup van Basecamp op de originele computer
- Maak/koppel de nieuwe database aan in de Opties naar de folder die je wenst.
- Start BaseCamp weer.
- Herstel de backup indien de database leeg is en koppelen maken is geweest.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Backup maken kan nooit kwaad. Flinke externe HD aan je laptop en een backup programma van easus voor een paar tientjes aanschaffen. Weekschema maken. Klaar
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

scheurneus schreef: wo 24 februari 2021, 12:00 Je kunt met BaseCamp zelf bepalen waar de database staat. Bij mij staat die op een locatie die via dropbox (of onenote of icloud) in de cloud word bewaard.

Procedure om database te verplaatsen:
- Maak backup van Basecamp database
- Maak de nieuwe database aan in de Opties naar de folder die je wenst.
- Start BaseCamp weer.
- Herstel de backup.

Op een andere computer zelfde DB gebruiken (Windows of Mac):
- Maak backup van Basecamp op de originele computer
- Maak/koppel de nieuwe database aan in de Opties naar de folder die je wenst.
- Start BaseCamp weer.
- Herstel de backup indien de database leeg is en koppelen maken is geweest.
Thanks, ik heb dit zojuist even geprobeerd en lijkt in ieder geval van mijn PC af te werken. Later ga ik nog even proberen mijn Laptop ook op deze Database te koppelen. Top Tip :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

bert l. schreef: wo 24 februari 2021, 14:41 Backup maken kan nooit kwaad. Flinke externe HD aan je laptop en een backup programma van easus voor een paar tientjes aanschaffen. Weekschema maken. Klaar
Niet vergeten om de harddisk buiten de deur te brengen. Bij brand of inbraak ben je dan alsnog alles kwijt. Dan is een cloud drive veel zekerder. Bij abonnement heb je dan ook vaak nog undelete mogelijkheid.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Goed punt. Fik in de tent
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Topo gps app. Is een iOS app (waarschijnlijk ook voor Android?).

Baecamp, heeft net als elk ding van Garmin een enorm steile leercurve. Als je die over wint, en je onthoudt de niet logica dan zit je goed bij Garmin. Ik ben er wel klaar mee, jammer dat mijn Garmin GPS er nog niet klaar mee is.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Beetje off topic...
scheurneus schreef: wo 24 februari 2021, 16:24
bert l. schreef: wo 24 februari 2021, 14:41 Backup maken kan nooit kwaad. Flinke externe HD aan je laptop en een backup programma van easus voor een paar tientjes aanschaffen. Weekschema maken. Klaar
Niet vergeten om de harddisk buiten de deur te brengen. Bij brand of inbraak ben je dan alsnog alles kwijt. Dan is een cloud drive veel zekerder. Bij abonnement heb je dan ook vaak nog undelete mogelijkheid.
En als je het zekere voor het onzekere wilt nemen: slechts 1 backup is geen backup. Externe schijven kunnen ook stuk gaan. Neem er twee en bewaar er 1 thuis en 1 elders. Werk degene die je thuis hebt regelmatig bij. En wissel bijvoorbeeld eens per maand de 2 schijven.

Of neem 1 schijf en 1 cloudabonnement.
________
Mijn fiets
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Basecamp is zooo traag op Mac. Da’s dag en nacht verschil met Windows.
Knakworstkweker

De database van basecamp in onedrive zetten.

Je hebt dan altijd en overal op elk apparaat dezelfde mappenstructuur, werkt op elk apparaat wat je noemt en is ook op apparaten die niet van jou zijn te bereiken (handig als je eigen spullen stuk/ kwijt zijn) je hebt alleen een login nodig, syncen doet ie op elk apparaat wat je eraan hangt.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Inderdaad top tip Duncan.

ga ik ook toepassen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Plaats reactie