OsmAnd

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Ik kon geen topic vinden over het gebruik van deze app dus maak ik er een nieuwe vraag van .

Sinds 2 dagen heb ik niet meer een boven aanzicht maar een soort van schuin van boven aanzicht :-{

iemand enig idee hoe ik dat simpele boven aanzicht weer terug krijg?

Iphone 6S
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Gebruik die app betaald ook op een android

Even gezocht maar dit is iets dat de iphone versie wel heeft maar niet de android versie.
Als je er niet uit komt wat de instellingen betreft mail je de ontwikkelaars

Je wilt Perspective view verandert hebben naar top view
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

chaser schreef: za 27 februari 2021, 20:07 Gebruik die app betaald ook op een android

Even gezocht maar dit is iets dat de iphone versie wel heeft maar niet de android versie.
Als je er niet uit komt wat de instellingen betreft mail je de ontwikkelaars

Je wilt Perspective view verandert hebben naar top view
:-q

dank
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Van het probleem helpen kan ik je niet maar wil wel even melden dat ik groot fan ben van OsmAnd :-q

Ik gebruik het niet alleen voor MTB'en maar ook voor wandelen, autorijden en offroad motorrijden. Echt een onwijs uitgebreid en fijn werkend programma.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

MarkMeisner schreef: za 27 februari 2021, 22:25 Van het probleem helpen kan ik je niet maar wil wel even melden dat ik groot fan ben van OsmAnd :-q

Ik gebruik het niet alleen voor MTB'en maar ook voor wandelen, autorijden en offroad motorrijden. Echt een onwijs uitgebreid en fijn werkend programma.
hier idem :-q

alleen mag je hier nergens off road motorrijden dus blijf ik maar op de stenen . :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

OSMand is zeker geweldig.

Het is overigens een open source app. Dat betekent ook als het vanuit DE Free and Open Source Software bron F-Droid download je daar de plus versie (ongelimiteerde kaarten download) gratis krijgt.

Uit de de Google play store, die commercieel is, moet je ervoor betalen. Mensen opgesloten in de Apple App store hebben pech, die hebben niets te kiezen en moeten altijd betalen voor de ongelimiteerde versie

Kaart en gps-navigatie OsmAnd+ (Globale mobiele kaartweergave & navigatie voor offline en online OSM-kaarten) - https://f-droid.org/app/net.osmand.plus
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Hilco schreef: za 27 februari 2021, 18:23
iemand enig idee hoe ik dat simpele boven aanzicht weer terug krijg?

Iphone 6S
Heb je rechtsonder en in het scherm niet een soort centreer/kompas symbooltje? Als je daarop tapt verandert het aanzicht. (moest even een iphone terugvorderen om te testen)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

BBLF schreef: wo 3 maart 2021, 18:22
Hilco schreef: za 27 februari 2021, 18:23
iemand enig idee hoe ik dat simpele boven aanzicht weer terug krijg?

Iphone 6S
Heb je rechtsonder en in het scherm niet een soort centreer/kompas symbooltje? Als je daarop tapt verandert het aanzicht. (moest even een iphone terugvorderen om te testen)
ik ga het meteen proberen ..........wellicht heb ik daar perongeluk op gedrukt want gisteren had ik weer gewoon topview.
bedankt voorde moeite van het terugvorderen :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Merkte dit weekend dat mijn Osmand op Android geen Live-update op kaart van NL meer wil doen. Ook volledige update van NL wilde niet meer.

Ziet ernaar uit dat Osmand zelf geen kaarten voor hele landen meer verstrekt en dat je nu dus per provincie moet downloaden (eerder had je keuze: hele land of provincie).

Als je volledige versie hebt (betaald via Play Store of gratis via F-Droid, zie eerdere post van @BBLF) is dat alleen even een kwestie van de oude kaart van heel NL verwijderen en de aparte provincies downloaden.

Maar als je niet kan of wil overstappen naar een van die versies en de beperkte versie van de Play store hebt, dan loop je tegen de limiet van 7 downloads aan.

In dat geval kan je hier de databestanden legaal direct downloaden:
https://osmand.net/list.php

(maandelijkse update uit OSM-database).
Je moet de bestanden wel even zelf op de goede plek op je telefoon zetten (kan via PC of direct op telefoon):

Een alternatieve manier is via
https://extract.bbbike.org/
(zelf een gebied selecteren -> format -> Android ->Osmand en even geduld hebben)
Voordeel van bbbike is dat deze data elke week update krijgen uit OSM-database ipv elke maand, kan fijn zijn bij wijzigingen in routes en als een gebied net is verfijnd in OSM. Osmand Live blijft natuurlijk het meest actueel ;-) )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een alternatieve manier is via
https://extract.bbbike.org/
(zelf een gebied selecteren -> format -> Android ->Osmand en even geduld hebben)
Voordeel van bbbike is dat deze data elke week update krijgen uit OSM-database ipv elke maand, kan fijn zijn bij wijzigingen in routes en als een gebied net is verfijnd in OSM. Osmand Live blijft natuurlijk het meest actueel ;-) )
Die is ook fijn voor je Garmin.
Voordat je op vakantie gaat, of een dagje Ardennen, even een actueel kaartje downloaden.
Niet heel het land of heel W Europa (meerdere GB's), maar gewoon de streek of de regio. Past altijd wel in je gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

openkaart schreef: di 16 maart 2021, 21:00 Merkte dit weekend dat mijn Osmand op Android geen Live-update op kaart van NL meer wil doen. Ook volledige update van NL wilde niet meer.

Ziet ernaar uit dat Osmand zelf geen kaarten voor hele landen meer verstrekt en dat je nu dus per provincie moet downloaden (eerder had je keuze: hele land of provincie).

Als je volledige versie hebt (betaald via Play Store of gratis via F-Droid, zie eerdere post van @BBLF) is dat alleen even een kwestie van de oude kaart van heel NL verwijderen en de aparte provincies downloaden.

Maar als je niet kan of wil overstappen naar een van die versies en de beperkte versie van de Play store hebt, dan loop je tegen de limiet van 7 downloads aan.

In dat geval kan je hier de databestanden legaal direct downloaden:
https://osmand.net/list.php

(maandelijkse update uit OSM-database).
Je moet de bestanden wel even zelf op de goede plek op je telefoon zetten (kan via PC of direct op telefoon):

Een alternatieve manier is via
https://extract.bbbike.org/
(zelf een gebied selecteren -> format -> Android ->Osmand en even geduld hebben)
Voordeel van bbbike is dat deze data elke week update krijgen uit OSM-database ipv elke maand, kan fijn zijn bij wijzigingen in routes en als een gebied net is verfijnd in OSM. Osmand Live blijft natuurlijk het meest actueel ;-) )
Ik heb de optie voor Normale kaarten nog wel gewoon voor Nederland. Iets boven de 1Gb aan één complete kaart. Als ik erop klik kan ik wel alle provincies kiezen, al staan die op dat moment al wel allemaal aangevinkt.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MarkMeisner schreef: di 16 maart 2021, 22:09 Ik heb de optie voor Normale kaarten nog wel gewoon voor Nederland. Iets boven de 1Gb aan één complete kaart. Als ik erop klik kan ik wel alle provincies kiezen, al staan die op dat moment al wel allemaal aangevinkt.
Die aanpassing in de downloadinterface is rond softwareversie 3.9 gekomen, zal samenhangen met niet meer aanbieden van hele landen (voor zover die groter zijn dan 1GB lijkt het bij nadere blik op de downloadlijst : België kan je bijvoorbeeld nog wel als heel land downloaden) .

Maar die aanpassing lijkt beperkt tot het aanvinken van alle provincies, elke provincie telt nu wel als een aparte download (ipv heel NL die als 1 download telt). Merkte dat op Chromebook, waar je -zonder kunstgrepen, - geen F-Droid kan draaien (ook op mijn werktelefoon geen F-droid mogelijk) :

Met deze optie voor heel NL in 1x alle provincies aangevinkt en download begint per provincie, op alfabetische volgorde. Na downloaden Noord-Brabant pas melding dat het totaal van 7 downloads is overschreden. Toch lullig als je vooral actief bent in bijvoorbeeld Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland :lol:

Na verwijderen en opnieuw installeren van Osmand in Google Play staat de downloadteller overigens weer op 0 en kan je opnieuw downloaden. Weet niet hoe vaak je die grap kan herhalen..
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ah ja op die manier. Dan zit je zo aan de 7 kaarten inderdaad. Maar aan de andere kant is het ook weer niet zo heel prijzig. Ik kan niet zien wat het nu kost maar ik was iets van 5-6 euro kwijt. Dat heb ik er wel voor over.
Plaats reactie