2 problemen Garmin 830

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Hi,

Ik heb sinds een paar weken een Garmin 830 en ervaar 2 problemen:
1. Als ik de Garmin aan heb staan start hij om de haverklap vanzelf een activiteit terwijl hij thuis gewoon op de tafel ligt. Hij stopt een activiteit niet vanzelf. Dit doet hij zowel met als zonder het beschermhoesje er omheen. Heeeel irritant.
2. Hij synct prima met Strava maar alleen de data van de rit en niet de map en daarmee ook de segmenten niet. Ik heb in Garmin connect juist ingesteld en deel activiteiten en koersen. Middels het importeren van het .fit bestandje lukt het wel maar hij moet dit toch vanzelf meenemen?

Groet
Rogier
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Punt 1.
Je moet 'm aan kunnen zetten zonder dat er automatisch een rit gestart wordt.
Maar wellicht is dit een functie die je aan of uit kunt zetten (automatisch starten van een rit) ?
[edit] Ja dus. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 3092F.html [/edit]
De gps kan in dat geval denken dat er beweging is (en dus een rit moet worden gestart) door gps-drift.
GPS drift is juist thuis op tafel (binnen, dus slechte ontvangst) erg groot.

Punt 2,
De segmenten zitten toch in Strava ?
Je 830 hoeft ze niet te kennen, achteraf worden je tijden op de segmenten vanzelf in strava getoond.
Alleen bij Live Segments moet je 830 de segmenten kennen, je krijgt dan waarschuwingen voor de start.
Dan heb je ook een strava abo nodig.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 36A09.html
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... DEDE7.html
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... in-Devices

Dus wat bedoel je precies?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Voorheen gebruikte ik een Edge 800 en tegenwoordig een Edge 830, het valt me op dat beide apparaten met de sataliten beweging constateren(tussen de 0 en 2,5 KM/H) ook al liggen ze op een willekeurige tafel. Ik moet zelf wel bij beide apparaten bij vertrek wel op play drukken en als ik terug ben op stop(bij de Edge 830 zelfs ook nog op opslaan), ik heb beide apparaten ook autopauze ingeschakeld. Ik gebruik bij de Edge 800 een candans-/snelheids-censor en bij de Edge 830 een losse snelheid censor en een losse candanscensor, ik moet zeggen dat de snelheid beter/betrouwbaarder weer geven dan dat het alleen via de satellieten gebeurd en gaat minder makkelijk van autopauze af.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Autopauze uit zetten, Garmin Connect en Strava regelen dit zelf.

Gps-drift is een normaal verschijnsel, inherent aan de techniek.
Hoe slechter de ontvangst,des te groter de drift.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Autostart is hardnekkig inderdaad (net zoals auto lap), je kunt ook instellen dat ie pas moet starten bij een 10 km p/u dan voorkom je in ieder geval dit probleem.
Rogier_72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 22:18

Dank voor jullie reactie. Ik heb voor beide punten de oplossing gevonden. Wat betreft punt:
1. Ik heb de timer start-modus op "handmatig" gezet en de auto pause op "zodra gestopt". Dan moet ik volgens mij de activiteit nu handmaitg starten en stoppen maar als ik even kort stop hij automatisch pauzeert en weer start als ik de rit aanvang. Klopt dit? Blijkbaar is de afwijking/GPS-drift dermate groot dat de snelheid binnens huis boven de 10 km/h komt en de activiteit wordt gestart.
2. Ik heb alle instelling mbt. Strava en de Garmin opnieuw ingesteld en na mijn rit van vandaag kreeg ik ook de segmenten en de gefietste route te zien in Strava. Waarom dit nu wel goed gaat is mij een raadsel maar ben blij dat het werkt.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie! :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Rogier_72 schreef: di 16 maart 2021, 22:17
1. Ik heb de timer start-modus op "handmatig" gezet en de auto pause op "zodra gestopt". Dan moet ik volgens mij de activiteit nu handmaitg starten en stoppen maar als ik even kort stop hij automatisch pauzeert en weer start als ik de rit aanvang. Klopt dit?
Dat ie automatisch weer start heb ik ook bij mijn 800, is normaal dus.
Vind dat zelf wel handig want dan vergeet je hem niet terug te starten als je weer aan de gang gaat.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

1. ja dat zou die wel moeten doen, maar om het zeker te weten zou ik het even met een stukje op de straat testen.
2. je kunt op de website van strava de hidden segmenten zien, als daar een te grote afwijking in zit dan verbergt ie deze automatisch en telt een segment niet. Dit kan gebeuren als de gps niet helemaal lekker oppakt, heb ik 1 of 2 keer meegemaakt met mijn 830. Andere verklaring heb ik niet.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rogier_72 schreef: di 16 maart 2021, 22:17 Waarom dit nu wel goed gaat is mij een raadsel maar ben blij dat het werkt.
Het is en blijft een Garmin :wink:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 maart 2021, 00:36 Punt 1.
Je moet 'm aan kunnen zetten zonder dat er automatisch een rit gestart wordt.
Maar wellicht is dit een functie die je aan of uit kunt zetten (automatisch starten van een rit) ?
[edit] Ja dus. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 3092F.html [/edit]
De gps kan in dat geval denken dat er beweging is (en dus een rit moet worden gestart) door gps-drift.
GPS drift is juist thuis op tafel (binnen, dus slechte ontvangst) erg groot.
De mijne springt ook weleens aan. Je kunt instellen dat ie dat doet bij een snelheid vanaf 10 km/u. Door gps drift denkt ie dat ie dan harder gaat dan dat. Je kunt dat uitzetten. Of de snelheid heel hoog, dan springt ie niet meer vanzelf aan.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Auto pauze "zodra gestopt": dan kan je gps alsnog gaan registreren wegens gps onnauwkeurigheid
Dat kan je opvangen door auto pauze "aangepaste snelheid" => bvb 3km/h
Plaats reactie