Garmin Edge (1030+) Koersen vs MTB-padnavigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik zit hier nu een beetje te stoeien met mijn net bezorgde Edge 1030: mochten we ooit weer naar het buitenland kunnen dan wil ik uiteraard lokaal te rijden tracks op de Edge hebben staan. Zoals ik in een ander topic al schreef: Ik moet me weer helemaal inwerken/leren in die Garmin wereld :-{ - net Basecamp opgestart sinds jaaaaren...

Met mijn Garmin Oregon had je routes en tracks. Routes zijn turn-by-turn en moeten dus over bestaande paden/wegen van de betreffende map lopen, anders kan dat ding geen Links! of Rechts! roepen. Tracks zijn kruimelpaden en kunnen overal op de kaart lopen; je moet ze zelf maar volgen a.d.h.v. je eigen positiepijltje op de map.

In het navigatiemenu op de 1030 kom ik "Koersen" en "MTB-padnavigatie" tegen. Over die laatste vind ik niets terug in de handleiding. Zojuist een ritje uit Strava als .gpx geëxporteerd en in de map "Newfiles" op de Edge geplaatst. Die wordt dan zichtbaar bij "Koersen". Maar is dit nou een track of een route?

(En wat is nou dat "MTB-padnavigatie"?)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een koers is een track waar aanwijzingen aan toe zijn gevoegd.
Een koers werkt los vd kaart.

Maar er zijn nadelen.
Je moet/kan aangeven bij welke hoek er een aanwijzing komt.
Kies je verkeerd (of is er verkeerd voor jou gekozen) dan mis je afslagen met een flauwe hoek, of andersom, je krijgt juist een aanwijzing terwijl het geen afslag is maar een flauwe bocht.
Ook ben je afhankelijk van een nauwkeurige tracklog. Slingert de originele tracklog rondom het gereden pad, dan regent het loze meldingen.

Ik was er al snel helemaal klaar mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Een koers kan een travk zijn, maar kan ook een route zijn.
Een route of track “gemaakt” in BaseCamp is een koers in de Edge.

Maar, de Edge kan wat speciaals en dat is de track-koers gebruiken als een route, in de instellingen zet je dan aan dat je koersaanwijzingen wilt. Zet je deze instellling uit, dan is het hetzelfde als op de oregon, een track.

Routes worden ook koersen , maar hebben al aanwijzingen, wel belangrijk dat de kaart waarop de route gemaakt is, identiek is aan die in het toestel.

Verder kun je van hier naar elders navigeren ( a naar b) en eenmaal gestart in de Edge lijkt dat hetzelfde als op de oregon.

Er is nog een extra methode en dat is een track nemen en die via RTWtool converteren naar een koers met aanwijzingen, dat is gebaseerd op hoek berekeningen en kan dan flauwe kruisingensafslagen missen. Dit is de koers met koersaanwijzingen meestal in TCX formaat.

Verder is het opletten met overdragen aan de Edge, als je basecamp gebruikt, maximaal 1 track per keer overzetten, of rtwtool gebruiken om een bundel van tracks in TCX formaat in de Newfiles folder te plaatsen.

GPX bestanden met tracks kunnen ook direct in de Edge in de NewFiles folder worden gekopieerd met Explorer/Finder maar oo’ dan geldt, 1 track per keer, Edge opnieuw opstarten los van computer, check of koers is geladen en dan de volgende.

Via telefoon en Garmin Connect kun je dacht ik nu ook koersen synchroniseren, maar die moeten dan wel in Garmin Connect als koers staan.

Activiteiten zijn je gereden tracks en kunnen in Garmijn Connect en Edge geconverteerd worden naar een koers (track). In BaseCamp zijn dat gewoon tracks.

In NL gebruik ik zelf altijd de OSM kaart OpenFietsMap, voor race en gewone fiets de beste, ook mtb tracks staat er in.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dank voor de reacties! Ik zal van 't weekend eens kijken hoe dit in de praktijk uitpakt.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Vandaag 2 rondjes LDD gereden, waarbij ik een Strava GPX via Garmin Connect naar de Edge heb geupload. Gaat prima die navigatie (je kunt er ook lastig verkeerd rijden :winkie: ), maar wel voor veel bochten/afslagen zo'n waarschuwingspiep. Ik heb achteraf maar het geluid in het systeemmenu uitgezet, maar ik snap niet waarom je die piep krijgt, aangezien mijn activiteitenprofiel op MTB stond:

Van een website:
Activiteitenprofiel: MTB
Als je een mountainbike activiteit of GPX route gaat rijden kies dan altijd voor het activiteitenprofiel “MTB”.
Het MTB activiteitenprofiel heeft andere instellingen dan “Wielrennen”.

Zonder te diep in te gaan op de technische achtergrond zijn de belangrijkste verschillen:
- De kaart die als ondergrond wordt gebruikt.
- Het GPX bestand is een track (volg het lijntje) en geen route (volg de weg).
Anyway, straks voor in het buitenland zijn die waarschuwingen misschien wel handig, aangezien je normaliter niet continu op het scherm kijkt. En dan dus het geluid wel aan hebben staan.

[edit]
Kom in de handleiding net tegen dat je bij de koersen zelf een optie hebt:
Navigatie, Koersen, Opgeslagen koersen, =, Koersopties, Afslagbegeleiding [aan/uit]
Ik neem aan dat dat het is.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik schreef:Ook ben je afhankelijk van een nauwkeurige tracklog. Slingert de originele tracklog rondom het gereden pad, dan regent het loze meldingen.

Ik was er al snel helemaal klaar mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Je opmerking begrijp ik, maar ik bedoelde dat ik niet had verwacht dat de Garmin ook die waarschuwingen zou geven ivm het MTB activiteitenprofiel. Maar goed, ik denk dat ik nu de ‘slider’ voor die waarschuwingen heb gevonden, dus maar weer even testen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij hebt tenminste nog een groot scherm.
Op mijn 130 bedekt de dialoogbox het halve scherm, en daardoor kan ik niet eens op de kaart zien of ik nog goed zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie